hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی؛ خواص، فواید، طبع و نگهداری آن

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی؛ خواص، فواید، طبع و نگهداری آن

طرز تهیه و درست کردن رب گوجه فرنگی در خانه همراه اطلاعات کاملی از خواص، فواید، طبع و مصلح، ارزش غذایی، روش مصرف و نگهداری آن را در این مطلب برایتان آورده ایم.

رب گوجه فرنگی ( به انگلیسی tomato paste) فرآورده‌ای است که از حذف پوست و دانه‌های گوجه فرنگی و با تغلیظ آب گوجه فرنگی حاصل می‌شود.

رب گوجه‌فرنگی یا رب بادنجان‌رومی خمیری غلیظ است که در آشپزی در آن استفاده می‌شود. برای درست کردن رب گوجه‌فرنگی بعد از گرفتن دانه‌ها و پوست گوجه‌ها آن‌ها را برای چندین ساعت تحت خلاء می‌پزند. سپس از غلظت آن کم کرده و دوباره محصول را می‌پزند تا یک کنستانتره غنی بدست بیاید. در مقابل پوره گوجه‌فرنگی شامل گوجه فرنگی پخته شده‌است که ماندگاری‌اش بین رب گوجه‌فرنگی و گوجه فرنگی خرد شده قرار می‌گیرد.

رب گوجه فرنگی

کالری رب گوجه فرنگی

کالری رب گوجه فرنگی در حالت حالت طبیعی 82 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.


گروه های غذایی رب گوجه فرنگی

سس ها

جدول ارزش غذایی رب گوجه فرنگی

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 82 کیلوکالری
کربوهیدرات 18.91 گرم
پروتئین 4.32 گرم
چربی 0.47 گرم
آب 73.50 گرم
فیبر 4.10 گرم
قند 12.18 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

ویتامین های رب گوجه فرنگی

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 76.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 4.30 میلی گرم
ویتامین K 11.40 میکروگرم
ویتامین C 21.90 میلی گرم
تیامین (B1) 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.15 میلی گرم
نیاسین (B3) 3.08 میلی گرم
کولین (B4) 38.50میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.14 میلی گرم
ویتامین B6 0.22 میلی گرم
فولات (B9) 12.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

مواد معدنی رب گوجه فرنگی

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 36.00 میلی گرم
آهن 2.98 میلی گرم
منیزیم 42.00 میلی گرم
فسفر 83.00 میلی گرم
پتاسیم 1014.00 میلی گرم
سدیم 790.00 میلی گرم
روی 0.63 میلی گرم
مس 0.37 میلی گرم
منگنز 0.30 میلی گرم
سلنیم 5.30 میکروگرم

رب گوجه فرنگی

11 خاصیت گوجه فرنگی

  1. بهترین منبع لیکوپن / رب گوجه فرنگی به عنوان بهترین منبع طبیعی لیکوپن محسوب می شود. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی از خانواده ویتامین گروه A است. نصف فنجان رب گوجه فرنگی حدود ۳۰ میکروگرم لیکوپن دارد. این آنتی اکسیدان قدرتمند در از بین بردن رادیکال های آزاد مخرب در بدن بسیار تاثیر گذار است. لیکوپن مانع از ابتلای سرطان معده، ریه، پروستات و سکته مغزی می شود.
  2. میزان بالای ویتامین C / یکی از خواص و فواید ویتامین C میزان زیاد آنتی اکسیدان در آن است. ویتامین C می تواند کلاژن تولید کند و در صافی و محکم شدن پوست بسیار تاثیرگذار است. یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی تقریبا شامل ۳.۵ میلی گرم ویتامین C است.
  3.  زیبایی و سلامت پوست / گوجه فرنگی منبع غنی از ویتامین A، C و E است. تمامی این ویتامین ها تاثیر زیادی در بهبود پوست دارند. ویتامین C و پتاسیم زیاد موجود در این ماده غذایی در بسته شدن منافذ پوستی بسیار موثر است.
  4. جلوگیری از پیری/ مصرف این ماده غذایی در جلوگیری از علایم پیری و جوانسازی و سالم سازی پوست تاثیر زیادی دارد.
  5. سلامت روده/ رب گوجه فرنگی حاوی پروبیوتیک و آنتی اکسیدان فراوانی است که باعث افزایش باکتری های روده شوید. افزایش باکتری های موجود در روده به سلامت روده کمک زیادی می کند.
  6. جلوگیری از لخته شدن خون / مایع مخاطی موجود در گوجه فرنگی که در رب آن نیز وجود دارد، فواید و خواص زیادی برای بدن دارد. دانه ها و مواد مخاطی موجود در گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی بسیار زیادی هستند. آن ها به همراه لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، تاثیر زیادی در از بین بردن لخته خون دارند. لخته خون یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی محسوب می شود.
  7. جلوگیری از ریزش مو/ بسیاری از افراد رب گوجه فرنگی را با روغن ترکیب کرده و روی موهای سر می گذارند. این ماسک مو تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش و خشکی مو دارد. رب گوجه فرنگی رطوبت در مو را نگه داشته و مواد مغذی موجود در آن باعث تقویت مو می شود. همچنین تاثیر زیادی در جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر دارد.
  8. تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان/ از جمله فواید رب گوجه فرنگی، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. میزان بالای ویتامین C موجود در رب باعث جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا می شود. محققان می گویند ویتامین C گوجه فرنگی در جلوگیری از مسمومیت ناشی از سرب در کودکان نیز بسیار مفید است.
  9. جلوگیری از عفونت ادراری و سنگ صفرای/ گوجه فرنگی و متعاقبا رب گوجه فرنگی خواص ادرارآوری دارند. این موضوع کمک زیادی در دفع سموم بدن، نمک و اوریک اسید دارد. همین موضوع باعث می شود تا بدن دچار عفونت های ادراری و مثانه ای نشود. مصرف روزانه گوجه و یا محصولات آن تاثیر چشم گیری از جلوگیری از بروز بیماری سنگ صفرا دارند.
  10. ضد سرطان/ گوجه فرنگی خام سرشار از آنتی‌اکسیدان است، و خوشبختانه فرآیند تولید رب گوجه فرنگی، باعث افزایش بعضی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در رب می‌شود. رادیکال‌های آزاد در بدن انسان که مسبب بیماری‌ها هستند و روند پیر شدن را تسریع می‌کنند توسط آنتی‌اکسیدان‌ها نابود می‌شوند.
  11.  ضد آفتاب‌سوختگی/ از جمله دیگر خواص رب‌گوجه فرنگی خاصیت ضد آفتاب‌‌ بودن آن است. مصرف کردن رب گوجه فرنگی، می‌تواند شما را در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت نماید.


خواص رب گوجه فرنگی در طب سنتی


  1. تقویت سیستم ایمنی بدن /در طب سنتی به مصرف رب گوجه در انتهای فصل تابستان و ابتدا فصل پاییز بسیار تاکید شده است. اما دلیل آن چیست؟ اطباء سنتی معتقد بودند مصرف رب گوجه در این زمان ها از مریض شدن در ایام سرد سال جلوگیری می‌کند.
  2. سلامت پوست، مو و دندان/ رب گوجه فرنگی مملو از خواص آنتی اکسیدانی است که باعث از بین رفتن میکروب های مخرب در دهان می‌شود. همچنین ویتامین های موجود در رب گوجه فرنگی، به ساختار مجدد مو و تقویت رنگدانه های آن کمک می‌کند در نتیجه موی شما درخشان و مقاوم می‌شود. رب گوجه فرنگی می‌تواند یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی برای پوست هم باشد. با این تفاسیر رب گوجه فرنگی در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد.
  3. درمان روماتیسم/ در گذشته که علم هنوز به درمان های شیمیایی نرسیده بود، از رب گوجه فرنگی در طب سنتی به عنوان درمانی مناسب برای روماتیسم استفاده می‌شد.
  4. هضم بهتر غذا/ ویتامین ها و مواد معدنی موجود در رب گوجه فرنگی باعث جذب بهتر و هضم آسان تر غذا می‌شوند. رفع یبوست و درمان دل دردهای طولانی را با رب گوجه فرنگی انجام می‌داده اند.
  5. درمان چاقی/ رب گوجه فرنگی مملو از فیبر است. فیبر باعث می‌شود انسان احساس سیری داشته باشد و تمایل کمتری به پرخوری نشان بدهد. همین مسئله در لاغر شدن بسیار موثر بوده است.
  6. تقویت قلب و عروق/ ویتامین های موجود در رب گوجه باعث افزایش گردش خون، کاهش فشار، کاهش کلسترول و همچنین تنظیم ضربان قلب می‌شود. همچنین رب گوجه فرنگی با ایجاد حس آرامش و تقویت تمرکز، حملات و تهدیدهایی مثل سکته را از قلب دور می‌کند.
  7. درمان سنگ کلیه و مشکلات کبد و مثانه/ از قدیم می‌دانستند که رب گوجه فرنگی سرشار از مواد معدنی است. این مواد معدنی توانایی دفع سنگ کلیه، سنگ مثانه و همچنین سم زدایی از کبد را دارد.

رب گوجه فرنگی


عوارض و مضرات رب گوجه فرنگی

  1. ریفلاکس اسیدی و سوزش سر دل: گوجه ها اسیدی هستن و و ممکن است باعث سوزش سر دل شوند.
  2. آلرژی ها و عفونت ها:علائم حساسیت به گوجه فرنگی اغلب فورا بعد از خوردن آن دیده می شود. این علائم شامل؛ کهیر، خارش پوست، اگزما، سرفه و عطسه، خارش گلو، ورم صورت، دهان و زبان می شود.
  3. حساسیت پوست به گوجه: ممکن است قسمتی از پوست شما بعد از لمس گوجه فرنگی خارش کرده یا ورم می کند. گوجه ممکن است به خارش لب ها منجر شود. واکنش آلرژیک احتمالی دیگر وجود هاله قرمز به دور پلک ها و ابروها است.
  4. مضر برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی:  سطح بالای پتاسیم در خون که یکی از علل بیماری کلیوی است می تواند با اجتناب از مصرف گوجه یا سس آن درمان شود. سس گوجه فرنگی سرشار از اگزالات است که دلیل مستعد حساسیت دیگری می باشد.
  5. سندرم روده تحریک پذیر:پوست و دانه های گوجه ممکن است می تواند دلیلی بر سندرم روده تحریک پذیر باشد. اگر مبتلا به این سندرم باشید، گوجه می تواند باعث نفخ کردن شود.گوجه ها همچنین یکی از خوراکی حساسیت برانگیز است که ممکن است باعث مشکلات روده ای شود.
  6. احتمال اسهال :در مواردی که افراد در برابر گوجه فرنگی مقاوم نیستند، اسهال مشاهده می شود.
  7. سدیم زیاد:اطمینان حاصل کنید که از سس گوجه فرنگی دارای سدیم کمتر استفاده می کنید چرا که سس های گوجه فرنگی معمولا مقدار زیادی سدیم دارند.
  8. لیکوپنودرمیا:گوجه ها منبع عالی از لیکوپن هستند. مصرف بیش از حد لیکوپن ممکن است باعث لیکوپنودرمیا می شود که منجر به رنگ نارنجی غلیظ پوست می شود. هر چند این موضوع یک تهدید محسوب نمی شود اما به شدت جلب نظر می کند.
  9. مشکلات ادراری:خوراکی های اسیدی مانند گوجه ممکن است مثانه را تحریک کنند و منجر به فی اختیاری دفع ادرار شوند. این خوراکی ها ممکن است بروز علائمی دیگری همچون سوزش هنگام ادرار شوند.
  10. احتمال مشکلات تنفسی :افراد حساس به گوجه فرنگی ممکن است دچار سختی در تنفس شوند.

طبع رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای طبع سرد و تر است.طبع رب گوجه نیز سرد و تر است.اما باید بدانید که سردی در رب گوجه خیلی کمتر و متعادل تر از خود میوه است.

مصلح گوجه فرنگی

مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج گوجه فرنگی ، پختن آن با پیاز، زنجبیل، روغن زیتون و ادویه‌جات گرم است.

رب گوجه فرنگی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

رب گوجه فرنگی یکی از پر مصرف ترین چاشنی های غذایی است که هم به عنوان طعم دهنده و هم به عنوان رنگ دهنده به انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم برای ۱ کیلوگرم رب گوجه فرنگی
گوجه فرنگی ۴ کیلوگرم
روغن مایع ۵۰ گرم
نمک ۲۰ گرم
آب ۱ کیلوگرم

دستور پخت رب گوجه فرنگی در 9 مرحله

مرحله اول

نکته اول اینکه برای رب گوجه فرنگی باید از گوجه فرنگی های گوشتی و سفت استفاده کنید. ابتدا گوجه فرنگی ها را به خوبی بشویید سپس با یک کارد تیز به صورت ۴ قاچ یا دو تکه خرد کنید و در یک قابلمه بزرگ بریزید.

مرحله دوم

در این مرحله قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی ها خارج شود که این کار باعث می شود پوست گوجه فرنگی ها به راحتی از گوشت شان جدا شود. البته چون حرارت زیاد است مراقب باشید گوجه فرنگی ها به کف قابلمه نچسبند.

مرحله سوم

پس از اینکه گوجه فرنگی های نرم شدند ، قابلمه را از روی حرارت بر دارید ، سپس یک توری سیمی با سوراخ های ریز روی یک قابلمه دیگر قرار دهید، سپس گوجه فرنگی ها را با فشار دست روی توری فلزی صاف کنید، بهتر است برای احتیاط چند بار گوجه فرنگی ها را صاف کنید.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که فقط باید گوشت و آب گوجه فرنگی ها از توری رد شود ، زیرا رد شدن پوست یا تخمه های گوجه فرنگی باعث می شود رب شما خیلی زود کپک بزند و خراب شود ، پس با دقت گوجه فرنگی ها را صاف کنید.

مرحله پنجم

پس از اینکه صاف کردن گوجه فرنگی ها به پایان رسید قابلمه حاوی گوجه فرنگی صاف شده را روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شود ، پس از اینکه رب گوجه فرنگی کمی غلظت پیدا کرد نمک را اضافه کنید و با رب مخلوط کنید.

مرحله ششم

برای اینکه متوجه شوید رب گوجه فرنگی شما به غلظت کافی رسیده است با یک قاشق روی رب یک خط ایجاد کنید اگر خط ایجاد شده خیلی سریع پر شد رب شما به غلظت کافی نرسیده است و باید مدت بیشتری روی حرارت بماند تا غلیظ تر شود.

مرحله هفتم

اگر زمانی زیادی طول کشید تا خط ایجاد شده با قاشق پر شود یعنی رب شما غلیظ شده و آماده است. رب گوجه فرنگی زمانی که کمی غلیظ شد باید متداوم هم زده شود زیرا احتمال ته گرفتن آن زیاد می شود و مراقبت بیشتری نیاز دارد.

مرحله هشتم

در این مرحله باید خیلی مراقب باشید تا رب شما ته نگیرد زیرا سوختن رب باعث بد طعم شدن رب شما خواهد شد. پس از اینکه رب گوجه فرنگی به غلظت رسید روغن مایع را اضافه کنید و خوب با رب مخلوط کنید تا رنگ رب درخشان تر شود.

مرحله نهم

در صورت تمایل می توانید مقدار بیشتری روغن مایع به رب خود اضافه کنید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی آماده شد حرارت زیر آنرا خاموش کنید و اجازه دهید در دمای محیط خنک شود سپس آنرا در یک ظرف شیشه ای درب دار بریزید و آنرا در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

درست کردن رب گوجه آفتابی

روش دیگر برای تهیه رب گوجه خانگی ، با استفاده از آفتاب می باشد. البته این روش بیشتر در مناطقی که آفتاب سوزانی دارند و همچنین در فصل گرم تابستان ،بیشتر کارایی دارد.کسانی که دوست دارند رب گوجه ترش تری داشته باشند ، می تواند از این روش استفاده کنند.

مواد لازم برای تهیه رب گوجه آفتابی:

گوجه
نمک
روغن
آفتاب شدید

رب گوجه فرنگی
طرز تهیه رب گوجه آفتابی:

ابتدا گوجه را بشویید، بعد از خشک شدن آن را به چند تیکه تقسیم کنید.
بعد روی گوجه ها را نمک بپاشید، مقدار نمک سلیقه ای است و باید مثلاً برای ۵۰ الی ۶۰ کیلو گوجه حدود یک کیسه نمک ریخته شود.
بهتر است وقتی به گوجه ها نمک زدید، آنها را بهم بزنید و بعد بچشید اگر نمکدار و خوشمزه هستند یعنی نمکی که زدید کافی است.
گوجه های بریده و نمک زده را داخل قابلمه بریزید، در قابلمه را ببندید و ۲ روز قابلمه را در آفتاب قرار دهید. هر چند ساعت یکبار آنها را بهم بزنید تا کپک نزند.
می توانید در قابلمه را بردارید، ولی برای اینکه حشرات و گرد و خاک وارد نشوند ، بهتر است یک توری روی قابلمه بکشید.
هر روز چند سری سراغ گوجه ها بروید و با دست ورز دهید تا له شود. دو سه روز طول می کشد تا گوجه ها برای رب گیری آماده شوند.
وقتی پوست گوجه از گوشت آن جدا شد، یعنی گوجه ها رسیده. آنها را خوب ورز دهید و تیکه تیکه از صافی با سوراخ های ریز که تخمه و پوست گوجه از آن رد نشود عبور دهید.
داخل صافی گوجه ها را طوری ورز دهید که گوشت و آب گوجه از صافی عبور کند و تخمه و پوست گوجه داخل صافی بمانند و در اخر هم از صافی ریزتر عبور دهید تا هیچ گونه تخمه ای دیگه وارد آب گوجه نشود.
بعد از اینکه به طور کامل آب گوجه را گرفتید و از صافی رد کردید ، نوبت به پختن آن می رسد . روش پخت این روش هم مانند روش قبل است و باید بگذارید چند ساعتی آب گوجه روی حرارت بپزد و نزدیک آماده شدن شعله آن را کمتر کنید.
در این روش بعد از پخت کامل رب گوجه مقداری از رب را داخل قاشق یا ملاغه بریزید آن را کج کنید. اگر کناره های رب داخل قاشق حالت زردی و آبکی نداشت، یعنی رب آماده شده. وگرنه اگر حالت آبکی زردرنگ دارد یعنی هنوز رب آب دارد و کاملاً غلیظ نشده و هنوز نیاز به جوشیدن دارد. اگر الان آن را بردارید بعداً زود خراب می شود.

جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی خانگی به دلیل اینکه حاوی مواد نگه دارنده نیست و در خانه تهیه می شود احتمال کپک زدن بیشتری دارد. اگر چند نکته را رعایت کنید احتمال کپک زدن رب شما به کمترین حد خواهد رسید.
  • اولین مورد اینکه زمانی که گوجه فرنگی ها را صاف می کنید اجازه ندهید تخمه یا پوست گوجه فرنگی از صافی شما عبور کند.
  • دوم اینکه رب گوجه فرنگی را خود زود از روی حرارت برندارید و اجازه دهید کاملا غلیظ شود چون رب گوجه فرنگی شل و آبکی خیلی سریع کپک می زند.
  • و در آخر اینکه پس از هر بار مصرف درب ظرف رب را محکم ببنید تا هوایی از بیرون وارد ظرف رب گوجه فرنگی نشود.

طریقه مصرف رب گوجه فرنگی

بهترین طریقه مصرف رب گوجه فرنگی، رقیق کردن آن در آب است. خواص درمانی رب گوجه فرنگی با حل شدن رب گوجه فرنگی در آب به مراتب بیشتر و تاثیرگذارتر خواهند بود. میزان رقیق کردن رب گوجه فرنگی بستگی به غلظت آن دارد، هر چه رب گوجه فرنگی غلیظ‌تر باشد، به آب بیشتری برای رقیق کردن نیاز خواهد داشت. غلظت رب گوجه فرنگی با شاخصی به نام بریکس سنجیده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت خواص درمانی رب گوجه فرنگی با افزایش میزان بریکس، افزایش می‌یابد.

روش نگه داری رب گوجه فرنگی

بهتر است رب گوجه فرنگی را در ظروف شیشه ای نگهداری کنید و برای اینکه رب گوجه فرنگی ماندگاری بیشتری داشته باشد و بتوانید انرا بیرون از یخچال هم نگهداری کنید توصیه می کنیم روی سطح رب گوجه فرنگی کمی روغن زیتون اضافه کنید. با این روش می توانید رب گوجه فرنگی را بدون مواد نگهدارنده تا یک سال نگهداری کنید.

سوالات متدوال درباره رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی به انگلیسی؟
tomato paste
رب گوجه فرنگی چیست؟
رب گوجه فرنگی سس یا چاشنی غذا است که از حذف پوست و دانه‌های گوجه فرنگی و با تغلیظ آب گوجه فرنگی حاصل می‌شود.
کالری رب گوجه فرنگی؟
کالری رب گوجه فرنگی در حالت حالت طبیعی 82 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.
خوردن رب باعث لاغری میشه؟
رب گوجه فرنگی مملو از فیبر است. فیبر باعث می‌شود انسان احساس سیری داشته باشد و تمایل کمتری به پرخوری نشان بدهد. همین مسئله در لاغر شدن بسیار موثر بوده است.


ارزش غذایی رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از خانواده سبزیجات و منبع خوبی از ویتامین‌ها، املاح و برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این سبزی ارزش غذایی بسیار خوبی دارد و منبع غنی ویتامین سی وپتاسیم بوده و مقداری حاوی فیبر است. گوجه فرنگی یکی از سبزی‌های با ارزش غذایی بوده و اگر تازه مصرف شود، خاصیت آن بیشتر است به این دلیل که به شکل تازه ویتامین‌های آن از دست نمی‌رود و اگر حرارت ببیند بدون شک خیلی از ویتامین‌های موجود نظیر ویتامین سی که به حرارت حساس است، مقداری کاهش می‌‌یابد. برعکس «لیکوپن» موجود در گوجه با حرارت دیدن افزایش می‌‌یابد‌.

مصرف رب برای افراد مشکلات بیماران کلیوی مضره؟
سطح بالای پتاسیم در خون که یکی از علل بیماری کلیوی است می تواند با اجتناب از مصرف گوجه یا سس آن درمان شود.
آیا رب گوجه حساسیت زاست ؟ علائم حساسیت؟
پاسخ به این سوال مثبت است. علائم این حساسیت همچون سایر موارد می تواند به شکل خارش، کهیر یا بثورات دهانی ظاهر شود. در موارد شدید تر ممکن است شخص مبتلا دچار تورم لب ها، صورت و گلو شود. گرفتگی عضلات و حالت تهوع نیز از دیگر نشانه های آلرژی می باشد.
رب گوجه فرنگی سردیا گرمه؟ مصلح؟
طبع رب گوجه سرد و تر است.اما باید بدانید که سردی در رب گوجه خیلی کمتر و متعادل تر از خود میوه است.مصلح و بهبود دهنده ان ، پختن با پیاز، زنجبیل، روغن زیتون و ادویه‌جات گرم است.
مصرف رب برای نوزادن مفیده یا مضر؟
توصیه می شود تا سن ۸ ماهگی به کودکان و نوزادان رب گوجه فرنگی داده نشود.
بهترین زمان مصرف رب گوجه؟
در طب سنتی به مصرف رب گوجه در انتهای فصل تابستان و ابتدا فصل پاییز بسیار تاکید شده است. اطباء سنتی معتقد بودند مصرف رب گوجه در این زمان ها از مریض شدن در ایام سرد سال جلوگیری می‌کند. امروزه نیز به این نتیجه رسیده اند که رب گوجه فرنگی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از ورود ویروس هایی مثل آنفولانزا به بدن جلوگیری می‌کند.
رب گوجه فرنگی به چه صورت تولید می‌‌شود؟
بعد از این‌که گوجه از مزرعه چیده و شستشو می‌‌شود، پخته شده و پوست آن کنده می‌‌شود و مخلوط غلیظی از محصول به‌دست ‌می‌‌آید که در مراحل بعدی میکروب زدایی و پاستوریزه می‌‌شود و پس از بسته‌بندی و انجام این مراحل برای پخش به بازار آماده ‌می‌‌شود این شمای کلی از روند تولید رب گوجه‌فرنگی است.
هر کیلوگرم گوجه فرنگی چقدر رب می دهد؟
به طور معمول باید از هر ۴ کیلوگرم گوجه فرنگی ۱ کیلوگرم رب گرفت. البته این درصد به نوع گوجه فرنگی مرتبط است. گوجه فرنگی های آبکی هر ۵ تا ۶ کیلوگرم ۱ کیلوگرم رب می دهد ولی گوجه فرنگی ها گوشتی هر ۴ کیلوگرم ۱ کیلوگرم رب می دهد.
آیا رب گوجه فرنگی رنگ خوراکی دارد ؟
معمولاً کارخانه‌های معتبر هیچ نوع مواد افزودنی به رب اضافه نمی‌کنند؛ زمانی‌که شرکت‌ها برای تولید رب گوجه ‌می‌‌خرند، خرید قیمت گوجه و ربی که به‌دست می‌‌آید بر اساس رنگ گوجه مشخص می‌‌شود، هراندازه گوجه خریداری شده خوشرنگ تر باشد قیمت آن و به نسبت قیمت رب بیشتر است. متأسفانه برندهایی در بازار وجود دارند که قیمت پایین تری دارند و مصرف کننده به غلط به سمت خرید این برندها می‌‌رود در حالی‌که قطعاً یک جای کار این محصولات ایراد دارد که قیمت آنها پایین‌تر است. بدترین حالت این است که این محصولات ممکن است به دلیل افزودن رنگ‌های مصنوعی قیمت پایین‌تری داشته باشند که این موضوع عوارض زیادی دارد.
آیا این موضوع که در برخی رب‌های گوجه کدو و افزودنی‌های دیگری اضافه می‌‌شود، صحت دارد؟
افزودن برخی افزودنی‌ها نظیر کدو به لحاظ منطقی پذیرفته شده نیست به این علت که قیمت کدو از گوجه بیشتر است
رب خانگی یا صنعتی ؟!
رب صنعتی برای مصرف مناسب‌تر از رب‌های خانگی است.
رب با حرارت یا بدون حرارت؟
معمولاً به منظور نرم کردن گوجه فرنگی آن را حرارت می‌‌دهند تا بتوانند رب را تولید کنند، برخی مواقع برای این‌کار حرارت هم داده نمی‌شود و رب را در ظروفی ریخته و مقابل آفتاب ‌می‌‌گذارند که این موضوع توصیه نمی‌شود. دلیل دوم این است که پوست گوجه به‌راحتی کنده شود و در آخر این‌که غلظت رب با این حرارت به‌وجود ‌می‌‌آید و اگر غلظت رب کم باشد، امکان خراب شدن آن بیشتر است. بنابراین حرارت دادن ضرورت دارد اما اگر بتوانیم ربی را تهیه کنیم که با حرارت کمتری تولید شده و بهداشت در تهیه آن رعایت شده باشد قطعاً رب خوبی خواهیم داشت.
آیا رب گوجه دچار کپک میشه مصرف کرد؟
متأسفانه در زمان مصرف رب معمولاً مصرف‌کنندگان از ظروف نامناسب استفاده کرده و رب دچار کپک می‌‌شود و با برداشتن کپک از روی محصول اقدام به مصرف مابقی آن می‌‌کنند، در حالی‌که این محصول کاملاً آلوده شده و تنها با چشم قابل مشاهده نیست. شاید در وهله نخست فرد احساس بیماری خاصی نکند اما در درازمدت این کپک بسیار آسیب‌رسان بوده و حتی قادر به ایجاد انواع سرطان نظیر سرطان کبد است .
چی کار کنیم رب گوجه خوشرنگ بشه؟
  • انتخاب گوجه مناسب
  • نریختن رب های سوخته در رب در حال پخت
  • حرارت رب باید مناسب باشد
  • برای خوشرنگ شدن رب گوجه به اندازه حرارت دهید
  • داخل رب یک قاشق روغن مایع بریزید
  • برای خوشرنگ شدن رب گوجه از قابلمه روی استفاده کنید








امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد