hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مصرف چه میزان قهوه و سبزیجات از ابتلا به کووید پیشگیری می‌کند؟

مصرف چه میزان قهوه و سبزیجات از ابتلا به کووید پیشگیری می‌کند؟

نتایج تحقیق جدید محققان پزشکی دانشگاه نورث وسترن ایالات‌متحده نشان می‌دهد که مصرف قهوه و سبزیجات ممکن است در برابر ابتلا به کووید-۱۹ محافظت ایجاد کند.
ایسنا به نقل از نیوز نوشت: محققان معتقدند که این تحقیق در نوع خود اولین تحقیقی است که با استفاده از داده‌های جمعیت برای بررسی نقش رژیم غذایی خاص در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ انجام شده است.
محقق ارشد این تحقیق، مرلین کورنلیس، دانشیار پزشکی پیشگیری دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن گفت: «تغذیه فرد بر ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و سیستم ایمنی بدن نقشی اساسی در حساسیت و واکنش فرد به بیماری‌های عفونی ازجمله کووید-۱۹ دارد.»
وی افزود: علاوه بر پیروی از دستورالعمل‌های موجود برای کاهش سرعت انتشار ویروس می‌توانیم از روش‌های ساده دیگری که خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند یعنی رژیم غذایی و تغذیه استفاده کنیم.
نتایج تحقیق نشان داد، نوشیدن روزانه یک یا چند فنجان قهوه با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به کووید-۱۹ در مقایسه با مصرف کمتر از یک فنجان در روز همراه بود. همچنین مصرف روزانه حداقل ۰.۶۷ وعده سبزیجات (پخته یا خام، به استثنای سیب زمینی) موجب کاهش خطر عفونت کووید شد، اما مصرف گوشت فرآوری شده به میزان کمتر از ۰.۴۳ وعده در روز با خطر بالاتر ابتلا به کووید مرتبط بود. علاوه بر این، شیردهی در دوران کودکی در مقایسه با عدم شیردهی ۱۰درصد خطر ابتلا را کاهش داد.
در حالی که این نتایج نشان می‌دهد رژیم غذایی به میزان متوسطی خطر بیماری را کاهش می‌دهد، اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها واکسن‌ها را موثرترین راه پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ به‌ویژه بیماری‌های شدید و مرگ توصیه می‌کنند. واکسن کرونا همچنین خطر انتشار ویروس عامل بیماری کووید را در افراد کاهش می‌دهد.
تاکنون، بیشتر تحقیقات در زمینه کووید-۱۹بر روی عوامل فردی ارزیابی شده پس از آزمایش مثبت کووید-۱۹ متمرکز شدند و مشخص شده است، افراد دارای سیستم ایمنی سرکوب شده مانند افراد مسن و افرادی مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و چاقی به احتمال زیاد بیماری شدیدتری را تجربه می‌کنند.
کورنلیس بیان کرد: به غیر از مدیریت وزن، توجه کمتری به سایر عوامل خطر قابل اصلاح قبل از عفونت کووید شده است.
در حال حاضر، دکتر تان هیون ویو، محقق این تحقیق و دانشیار پژوهشی پزشکی نورث وستر در حال تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای تعیین اینکه آیا این رفتار‌های محافظتی رژیم غذایی، خاص کووید است و یا بر عفونت‌های تنفسی گسترده‌تر تاثیر دارد، هست.
شایان‌ذکر است، مکانیسم‌های دقیق ارتباط این عوامل رژیم غذایی با کووید ناشناخته است.
کورنلیس گفت: «قهوه منبع اصلی کافئین است، اما ده‌ها ترکیب دیگر نیز وجود دارد که به‌طور بالقوه می‌توانند زمینه‌ساز عملکرد‌های محافظتی باشند. در این تحقیق، ارتباط ابتلا به بیماری با مصرف گوشت فرآوری شده و نه گوشت قرمز مرتبط بود که به عوامل غیر گوشتی اشاره دارد.»
محققان با استفاده از داده‌های بانک اطلاعات پزشکی انگلستان (Biobank UK)، ارتباط بین رفتار‌های غذایی اندازه‌گیری شده در سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۱۰ و عفونت‌های کووید-۱۹ در مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰ را قبل از در دسترس بودن واکسن بررسی کردند. آنان بر روی عواملی از رژیم غذایی تمرکز کردند که داده‌های آن‌ها در دسترس و قبلا نقش آن‌ها بر اساس مطالعات انسانی و حیوانی در ایمنی مشخص شده بودند. محققان مصرف قهوه، چای، سبزیجات، میوه، ماهی چرب، گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز و تاثیر شیردهی مادران بر نوزادان را بررسی کردند.
در میان ۳۷هزار و ۹۸۸ شرکت‌کننده این تحقیق، ۱۷درصد آزمایش کووید مثبت داشتند.
کورنلیس ادامه داد: ماهیت مشاهده‌ای تحقیقات بانک اطلاعات پزشکی انگلستان میزان آزمایش مکانیسم‌های حفاظتی را محدود می‌کند. بااین‌حال، در بیشتر تحقیقات تغذیه‌ای از ژنتیک استفاده شده است و با توجه به اینکه در حال حاضر، همه شرکت‌کنندگان بانک اطلاعات پزشکی انگلستان ژنوتیپ (کل یا قسمتی از اطلاعات ژنتیکی یک فرد) دارند امیدواریم که با استفاده از این اطلاعات بینش بهتری در مورد چگونگی محافظت در برابر کووید با رژیم غذایی و تغذیه در اختیار داشته باشیم.
دیگر محققان این تحقیق کلزی ریدلند، دکتر چاد آچنباخ و لیندا ون هورن هستند.
این تحقیق با پشتیبانی موسسه ملی کهنسالی موسسات ملی بهداشت انجام شده و نتایج آن در نشریه Nutrients منتشر شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد