hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > قزوین| چالش اراضی اوقافی الوند

قزوین| چالش اراضی اوقافی الوند

مسائل مربوط به اوقافی بودن اراضی در الوند از دیرباز وجود داشته و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به شمار می‌رود که هیچ اقدامی هم تاکنون صورت نگرفته است.

یکی از عمده مشکلاتی که توسط مردم در سطح شهر الوند مطرح می‌شود اراضی اوقافی است که دارای سندهای چهار و نیم دانگ بوده و شش‌دانگ نیست و همین امر سبب شده تا برخی از مردم نگران سرنوشت اراضی خود باشند و یا مطرح کنند که وام مسکن به اسناد اوقافی تعلق نمی‌گیرد. شهر صنعتی البرز به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی بزرگ در کشور قرار دارد و به دلیل صنعتی بودن و وجود کارخانه‌های متعدد به‌عنوان شهری کارگر نشین و البته مهاجرپذیر به شمار می‌رود. ازاین‌رو با توجه به اینکه مهاجران زیادی به‌منظور اشتغال به این شهر مهاجرت می‌کنند در حوزهٔ مسکن نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند البته مشکل مسکن تنها محدود به مهاجران نمی‌شود بلکه اهالی هستند که از ابتدای تولد نیز در این شهر ساکن بوده و به دلیل اوقافی بودن املاک با مشکل روبه‌رو هستند.

 دارندگان تملک اعیانی امکان دریافت وام مسکن دارند

مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین می‌گوید: در شهر صنعتی البرز 4 و نیم دانگ وقف است و کسانی که حق‌وحقوق موقوفه را تمکین کرده باشند و با موقوفه اجاره‌نامه تنظیم کرده باشند همهٔ آن‌ها حق تملک اعیان دارند.

او معتقد است: کسانی که حق تملک اعیانی داشته باشند می‌توانند روی سندهای خود وام بگیرند آن‌کسی که سند ندارد روی ملک موقوفه ساخت‌وساز کرده و تمکین به قانون وقف نکرده است.

مجیدی عنوان می‌کند: عدم دریافت وام مسکن برای افرادی است که سند اعیانی را دریافت نکرده‌اند چراکه لازمهٔ این کار آن است که سند اعیانی داشته باشند و سند را تنظیم و تملک اعیانی را دریافت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تصریح می‌کند: اکثریت ساکنان شهر صنعتی البرز دارای سند اعیانی هستند و آن چیزی که در شهر صنعتی اتفاق افتاده این است که سه شرکت تعاونی با این نگاه که وقفی نیست ساخت‌وساز کردند و مجوزی از رهبر گرفته‌شده که سه پلاک تبدیل به احسنت شود.

مجیدی معتقد است: خارج کردن اراضی اوقافی تبلیغات واهی است و برخی به دنبال این هستند که مردم را بیهوده امیدوار کنند و به‌حق موقوفه تمکین نکنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه می‌گوید: کسانی که سند اعیانی داشته باشند هیچ مشکلی جهت دریافت وام مسکن نخواهند داشت و مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید چراکه سند اعیانی کاملاً قانونی صادر می‌شود و مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

 کسی نمی‌تواند بر شرعیات وقف دخل و تصرف داشته باشد!

جعفر جوادی شهردار الوند می‌گوید: اینکه بر وقف کاری نمی‌شود کرد درست است، وقف یک حکم و کاری شرعی است و کسی نمی‌تواند بر شرعیات دخل و تصرف داشته باشد.

او تأکید می‌کند: درگذشته زمین شهر صنعتی البرز را در 120 کیلومتری پایتخت لحاظ کردند و مدیران وقت شرکت شهر صنعتی پول نقد پرداخته و زمین را خریداری کردند.

جوادی معتقد است: شهر صنعتی البرز 900 هکتار است که اعلام کردند بر اساس دستور حضرت امام (ره) هرجایی وقف بوده و حکومت شاهنشاهی از وقف درآورده باید به حالت اولیه برگردد.

او ادامه می‌دهد: مدیران و سهامداران شهر صنعتی اگر شرکت یا زمینی خریدند بابت شش‌دانگ است، بنابراین الآن که اراضی اوقافی شده باید مابه‌التفاوت پرداخت شود.

شهردار الوند تصریح می‌کند: حرف ما این است که حالا که اوقافی شده باید پول برگردانده شود و اعتقادداریم که پول و هزینه باید پس داده شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد