hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| موقوفه بودن اراضی مشکل دیرینه مردم قدس

تهران| موقوفه بودن اراضی مشکل دیرینه مردم قدس

شهر قدس به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین شهرها به تهران و یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای این استان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما مشکل موقوفه بودن بعضی اراضی قدس در صدر این معضلات قرارگرفته است.

شهرستان قدس با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر و مساحت ۲۷۰۰ هکتاری به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و نزدیکی به پایتخت، در سال‌های اخیر پذیرای مهاجرین زیادی از اقصی نقاط کشور بوده است؛ به همین دلیل جزء متراکم‌ترین شهرها محسوب می‌شود.

نبود سند مالکیتی یکی از دلایل جذب مهاجرین به شهر قدس به دلیل قیمت پایین‌تر ملک نسبت به پایتخت بوده و نقل‌وانتقال و معاملات توسط یک برگ به نام صلح قطعی و در اصطلاح قولنامه‌ای انجام می‌گیرد و همین موضوع تعارض مالکیتی و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

شهر قدس به چند پلاک اصلی و فرعی تقسیم می‌شود که بعضی نقاط آن در محدوده پلاک ۲۴ اصلی قرار دارد که طبق وقف نامه مصطفی قلی خان میرشکار شش‌دانگ آن به ترتیب، پنج دانگ وقف خاص و یک‌دانگ وقف عام است و به این دلیل موقوفه بوده و تولیت آن با اداره اوقاف شهرستان است.

عدم وجود سند ثبتی در شهر قدس سبب شده بسیاری از حق‌وحقوق دولتی اعم از عوارض، مالیات، حق ثبتی، استعلام‌ها و سایر خدمات از صندوق درآمدهای دولتی حذف گردد و شهر از اعتباراتی که موجبات توسعه آن را فراهم می‌آورد بازبماند و تعارض با اداره اوقاف در پروژه‌های شهرداری نتیجه‌ای جز متضرر شدن مردم در پی نداشته است.

 تعارض مالکیتی و عدم وجود سند ثبتی مشخص موجب عدم استقبال بخش خصوصی و صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در این شهر شده است؛ به‌نحوی‌که حتی سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌‌هایی همچون سالن سینمایی نیز توجیه اقتصادی ندارد و عدم مشارکت در طرح‌های عمرانی باعث عقب‌ماندگی منطقه، بیکاری روزافزون و تضعیف وضعیت معیشتی مردم می‌شود.

موقوفه بودن اراضی مشکل دیرینه مردم قدس

حسین چناقچی رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس در خصوص وضعیت مشکل موقوفه بودن املاک شهر قدس گفت: موقوفه بودن اراضی شهر قدس مشکل دیرینه مردم این شهر با اداره اوقاف است که اداره اوقاف ادعای مالکیت کل اراضی شهر قدس را داشته و مردم نیز به دلیل عدم وجود اسناد مالکیتی ثبتی، از طریق اسناد قولنامه‌ای اقدام به خریدوفروش املاک کرده‌اند و این موضوع به روالی معمول در شهر قدس بدل شده است.

او افزود: این موضوع در سال‌های گذشته مسبب مشکلات عدیده‌ای برای شهر و مدیریت شهری بوده و همواره شاهد تعارضاتی با اداره اوقاف در اجرای پروژه‌های تصویب‌شده شورای اسلامی بوده و درنتیجه مانع رشد و پیشرفت هر چه‌بهتر و بیشتر شهر قدس شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته برای حل این مشکل اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر با مساعدت و نگاه ویژه فرماندار محترم شهرستان قدس کمیته‌ای متشکل از کارگروه‌های مختلف به ریاست فرماندار تشکیل گردیده و تبدیل به احسن املاک جهت صدور سند بعد از وقفه‌ای چندساله آغاز به کارکرد و این موضوع در دست اقدام است.

چناقچی اضافه کرد: در کارگروه‌های این کمیته کارشناسی و تعیین قیمت منطقه‌ای املاک در دست بررسی است تا قیمتی متناسب با استطاعت مالی مردم شهر قدس نرخ‌گذاری شده و مردم توانایی پرداخت آن جهت اخذ سند مالکیتی را داشته باشند.

او گفت: جلسه‌ای در شورای استان تهران بابت این موضوع تشکیل شد و استاندار دستوراتی در این مورد صادر کرده‌اند که امیدواریم نتیجه ‌این پیگیری‌ها حل مشکل دیرینه با اداره اوقاف و دستیابی مردم به اسناد مالکیتی املاک خود باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد