hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان شمالی| چالش ها همچنان ادامه دارد

خراسان شمالی| چالش ها همچنان ادامه دارد

پنج هزار خانوار عشایری خراسان شمالی با جمعیتی حدود 30 هزار نفر، درحالی آماده برای کوچاندن پاییزه 700 هزار راس دام خود از مناطق ییلاقی به سوی مراتع قشلاقی شده اند که سختی های مسیر کوچ، آزاردهنده تر از هر مساله ای آنان را می آزارد و در طول سالیان، به دغدغه همیشگی آنان تبدیل شده است.


 یکی از عشایر خراسان شمالی از بین رفتن ایل راه‌ها و میان بندها را چالش اصلی این قشر در زمان کوچ دانسته و گفت: کشاورزان، بخشی از ایل راه‌های ما را شخم زده و زیر کشت برده و یا به باغ تبدیل کرده اند.

محمد عمارلو با بیان اینکه محلی ها حتی در برخی از میان بندهای عشایر خانه سازی کرده اند، افزود: عشایر هم اکنون بخش زیادی از ایل راههای خود را از دست داده و بعضا ناگزیرند دام خود را از جاده های آسفالته حرکت دهند که بسیار خطرناک است.

او اضافه کرد: ناامنی جاده و نبود علوفه در مسیرهای کوچ، رمق عشایر را برای جابه‌جایی دام می‌گیرد و روستاییان و اهالی در مسیر، مشکلاتی برای این قشر ایجاد می‌کنند.

عمارلو، تخریب شدن مراتع قشلاقی را نیز از دیگر مشکلات دانست و گفت: متأسفانه مراتع ما در مناطق قشلاقی نیز از بین رفته است.

چالش از بین رفتن ایل راه‌ها

مسئول بسیج عشایری خراسان شمالی از بین رفتن ایل راه‌ها و مراتع را بزرگ‌ترین چالش این قشر زحمتکش و تولیدکننده دانست و گفت: بی‌توجهی‌های چندین ساله باعث شده که مشکلات این قشر انباشته شود.

نوروز محمد قنبرزاده افزود: متأسفانه نبود راه مناسب باعث تلف شدن دام‌های عشایر در فصل کوچ شده اما متأسفانه در این زمینه اقدام مؤثری انجام‌نشده است.

او به برخی درگیری‌های اهالی منطقه مراوه‌تپه استان گلستان با خانوارهای عشایر کوچنده خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این امر باید رسیدگی شود تا این چالش اجتماعی، امنیتی نشود.

او خواستار پیگیری مسئولان مربوط در این زمینه شد و افزود: برای رفع این چالش باید مسئولان 2 استان وارد عمل شوند.

او اظهار داشت: متأسفانه هنوز مشکلات چندین ساله عشایر ‌خراسان شمالی در مناطق قشلاقی استان گلستان در زمینه ممیزی و تعیین حد و حدود مراتع، حل‌نشده است.

عرصه‌ای که تنگ‌شده است

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی نیز گفت: به‌منظور ایجاد امنیت و کمک به عشایر در مسیر کوچ با نیروی انتظامی، پلیس‌راه، نیروی مقاومت بسیج و سپاه، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، اداره کل منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های مربوط هماهنگی لازم صورت گرفته است.

محمدرضا قلی پور اظهار داشت: نیروی انتظامی گشت‌هایی برای امنیت کوچ در مسیر ایل راه‌های عشایر برقرار می‌کند.

قلی پور افزود: برای تأمین آب آشامیدنی عشایر و دام آنان نیز تانکرهای سیار در نظر گرفته‌شده و با دهیاران روستاهای مسیر نیز هماهنگی‌هایی برای مساعدت انجام‌شده است.

او اظهار داشت: برای تأمین نهاده‌های دامی و ارزاق موردنیاز خانوارهای عشایر نیز با اتحادیه‌ها هماهنگی شده تا در صورت نیاز خوراک دام موردنیاز را بین آنان توزیع کنند.

مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی گفت: تصرف تدریجی ایل راه‌های عشایر در سال‌های اخیر، عرصه را بر عشایر کوچرو این استان تنگ کرده است.

قلی پور اظهار داشت: متأسفانه بخش زیادی از عرصه‌ایل راه‌های عشایر که سالیان متمادی گذرگاه عشایر و دام آنان در فصل کوچ‌های بهاره و پاییزه بوده در اطراف شهرها و روستاها تصرف‌شده است.

او افزود: تصرف این ایل راه‌ها توسط کشاورزان، مسیر عبور عشایر را به‌شدت تنگ و باریک کرده که این وضعیت آنان را برای کوچاندن دام‌هایشان از این مسیرها با سختی مواجه کرده است.

او گفت: متأسفانه کشاورزان حتی حاشیه جاده را نیز زیر کشت برده‌اند که این امر راه دسترسی عشایر را از بین برده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد