hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > جنگيديم تا با حجاب بازي كنيم

جنگيديم تا با حجاب بازي كنيم

ورزش توپ و سبد در ایران با وجود اینکه از استعدادهای خوبی برخوردار است و می توان گفت پتانسیل زیادی برای مطرح شدن در دنیا دارد، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. با این حال بسکتبال سه‌نفره که رشته نوپایی بین دیگر رشته‌های ورزشی محسوب می شود، پیشرفت قابل توجهی در کشومان داشته و بسکتبالیست های ایرانی با موفقیت ها یا عملکرد خوب‌شان در رقابت هایی که گوشه و کنار دنیا برگزار می شود، نشان داده‌اند آینده خوبی در انتظار آن ها خواهد بود. یکی از این موفقیت ها، قهرمانی بانوان بسکتبالیست در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا بود که منجر به کسب سهمیه مسابقات قهرمانی آسیا برای کشورمان شد.
بسکتبال بانوان ایرانی که نزدیک به 40سال به دلیل پوشش ورزشکارانش نمی‌توانست در مسابقات بین المللی شرکت کند، حالا پس از کاپ آسیا و جام جهانی، در سومین حضور بین‌المللی خودش به مقام قهرمانی رسیده و این مساله اهالی ورزش و به خصوص جامعه بسکتبال را به درخشش تیم سه نفره بانوان ایران در جاکارتا که از بسکتبالیست های زیر23 استفاده می کند، امیدوار کرده است. به همین خاطر با نیکا بیک لیک‌لی، سرمربی جوان تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان کشورمان گفت‌و گويي كرديم تا از شرایط این تیم پس از اولین قهرمانی و همچنین برنامه و اهداف پیش روی این تیم مطلع شویم.
عنوان قهرمان غرب آسیا، چقدر برای شما اهمیت دارد؟
اتفاق بسیار خوبی برای ما بود. اولین مدال طلای بسکتبال بانوان ایران را توانستیم پس از 40سال غیبت در مسابقات بین المللی به دست بیاوریم. این مسابقات، سومین دوره مسابقات رسمی بود که بسکتبال سه نفره بانوان ایران در آن شرکت می کرد. پیش از این مسابقات در جام جهانی و کاپ آسیا نیز شرکت کرده بودیم. به جز این سه تورنمنت که اين اواخر در آن ها شرکت کردیم، تورنمنت رسمی دیگری نداشتیم و حضورمان فقط محدود به رویداد های بین المللی می شد. در واقع این سومین دوره ای بود که فدراسیون تیم ملی را به مسابقات اعزام می کرد. پیش از آن، تیم ها به صورت مستقل و با اسپانسر در مسابقات مختلف شرکت می کردند. خیلی خوشحالم که توانستیم در یک تورنمنت رسمی، صاحب عنوان قهرمانی بشویم و افتخاری برای کشورمان به دست بیاوریم.
برنامه تیم شما پس از این قهرمانی چیست؟
ما توانستیم سهمیه مسابقات قهرمانی آسیا را به دست بیاوریم. هشت منطقه در آسیاست که از هر منطقه دو تیم بالا می آیند. بازی های قهرمانی آسیا در شهریور و در کشور قزاقستان، با حضور 16 تیم برگزار می شود و ما به امید خدا، به زودی اردوی آماده سازی‌مان را برای شرکت در این مسابقات آغاز می کنیم.
آیا از تیم های اصلی و همچنین سطح مسابقات قهرمانی آسیا، شناخت و اطلاعی دارید؟
باتوجه به شناختی که از حضور در جام جهانی به دست آوردیم، می توانم بگویم قزاقستان، ترکمنستان ، ژاپن و چین از تیم های خوب و قدرتمند قاره هستند. به هرحال از هر منطقه دو تیم برتر به مرحله نهایی مسابقات می آیند که نشان می دهد مسابقات سطح بالایی خواهد داشت.
برخی معتقدند در غرب آسیا تیم های قوی حضور نداشتند تا عیار تیم شما به خوبی مشخص شود. این مساله را چقدر قبول دارید؟
فیلم بازی ها موجود است و می توانند بازی ها را تماشا کنند. نتایج بازی ها نیز نشان می دهد که بازی ها یک طرفه نبوده است و ما کار راحتی نداشتیم. وقتی پای سهمیه قهرمانی آسیا در میان باشد، تیم ها با شما شوخی ندارند چون می خواهند به مسابقات بالاتر برسند. زمانی هست که در تورنمنتی شرکت می کنید و نتیجه آن خیلی مهم نیست اما زمانی که قرار است برای یک رویداد بزرگ سهمیه بگیرید و همه تیم ها با نفرات اصلی و با برنامه ریزی دقیق‌تر به مسابقات می آیند، کار سختی پیش رو دارید و باید نتیجه بگیرید.
سطح این مسابقات با مسابقات قهرمانی آسیا چقدر تفاوت دارد؟
نمی توانم مقایسه کنم چون بدون شک تیم هایی که در قهرمانی قاره حاضرند، خیلی قوی تر هستند. همان‌طور که در جام جهانی تیم های شرکت کننده بسيار قوی تر از مسابقات آسیایی بودند و ما توانستیم در آن تورنمنت اولین برد تاریخ بسکتبال ار در جام های جهانی به دست بیاوریم.
مسابقات غرب آسیا چقدر به شما کمک می‌کند تا بتوانید در بازی‌های آسیایی نتیجه خوبی بگیرید؟
برای ما پس از 40سال غیبت، هر شکلی از مسابقه می‌تواند مفید باشد. حتی اگر در تورنمنت های کوچک آسیا یا جهانی شرکت کنیم چون دختران ما تجربه زیادی در مسابقات ندارند، بنابراین هر رویدادی می تواند برای ما مفید باشد. اما در کل، بحث این مسابقات با قهرمانی آسیا جداست. در جام جهانی تعدادی از تیم‌های خوب آسیا بودند که نتوانستد به این مسابقات برسند. در فیبا، رنکینگ و مسابقات انتخابی از هم مجزا هستند. تیم هایی هستند که در رنکینگ رتبه خوبی دارند و از طرفی تیم‌هایی هستند که رتبه خوبی ندارند اما عملکرد خوبی در مسابقات دارند. این کشورها در تورنمنت های مختلف شرکت نمی کنند؛ بنابراین رتبه خوبی ندارند اما تیم های ملی قوی دارند، مانند ترکمنستان که رتبه جام جهانی را نداشت اما درمسابقات قاره ای عملکرد خوبی دارد یا کره‌جنوبی که تیم قدرتمندی در قاره آسیاست اما در جام جهانی حاضر نبود.
آیا فدراسیون حاضر است به جز تورنمنت‌های اصلی و بزرگ، شما را به مسابقات آسیایی یا بین‌المللی دیگری اعزام کند؟
در حقیقت فدراسیون امکان اینکه ما را به هر تورنمنتی اعزام کند، ندارد.کشورهایی که در تمام رویدادها حاضر می شوند نیز همه اعزام های‌شان را فدراسیون انجام نمی‌دهد. به عنوان مثال من در جام جهانی با یکی از مسئولان تیم ژاپن که صحبت کردم، می گفت ما 16 اسپانسر در بسکتبال داریم که هر کدام از این اسپانسرها در هرقسمتی، پولی می گذارند و رویدادی را برگزار می‌کنند. در کشورهای صاحب قدرت که برنامه های‌شان مشخص است، پول هایی از بیرون به فدراسیون تزریق می شود. ما نیز باید اسپانسرهایی پیدا کنیم که بتوانند تیم ملی را به رویدادهای مختلف بفرستند. فدراسیون هر رویدادی را که در تقویم فیفا هست،تقبل می کند اما شرکت در رویدادهایی که خارج از تقویم هستند و کشورها برگزار می کنند، نیازمند حمایت بخش خصوصی است و امیدوارم با توجه به اینکه رشته ما هزینه‌بر نیست، این اتفاق هرچه زودتر بیفتد. ما در بسکتبال 12 نفره شاید 40 سال عقب باشیم اما در بسکتبال چهار نفره، با توجه به اینکه حدود پنج سال است به تقویم اصلی فیبا راه پیدا کرده، خیلی با کشورهای دیگر فاصله نداریم.
تا شروع بازی ها، شرکت در تورنمنت یا بازی با حریف خارجی را در برنامه دارید؟
حدود دو هفته زمان داریم تا خودمان را برای این مسابقات آماده کنیم. ما در تورنمنت های قبلی از بازیکنانی که در حال حاضر به جاکارتا اعزام شده اند، استفاده می‌کردیم اما در این مسابقات نمی توانیم از بازیکنان زیر23سال‌مان استفاده کنیم و فقط باید با نفرات بزرگسال‌مان به اردو برویم و تمرین کنیم. در این مدت کوتاه بدون شک منطقی نیست که به یک تورنمنت بین المللی برویم. فرصتی برای دعوت ازتیم های خارجی نیز نداریم. تنها می توانیم با حریف تدارکاتی داخلی مسابقه داشته باشیم و قرار است که با یک تیم منتخب از باشگاه های ایران بازی کنیم. به امید خدا پس از بازی های قهرمانی آسیا، برنامه ریزی خواهیم داشت تا در بلند مدت باحریفان خوب خارجی مسابقه تدارکاتی برگزار کنیم.
شما مربی بسیار جوانی هستید که بالای سر یک تیم ملی قرار دارید. به جوان بودن شما انتقادات زیادی می شود. اگر بخواهید از خودتان دفاع کنید، چه پاسخی برای این انتقادات دارید؟
بله. این انتقادات حدود 6-5 ماه پیش زیاد بود اما پس از اینکه در جام جهانی نمایش خوبی مقابل آمریکا داشتیم و همچنین توانستیم آندورا را که یک تیم رنک دار است، شکست بدهیم، این انتقادات خیلی کم شد و برگشت. فکر می کنم در حال حاضر همه از عملکرد تیم خوشحال هستند. این قهرمانی نیز که به دست آمد باعث شد حاشیه‌ها از بین بروند. بازیکنان تیم آن‌طور که من در تمرینات می‌بینم از شرایط فعلی راضی هستند و من نیز تا زمانی‌که بتوانم تیم را به موفقیت برسانم در خدمت تیم کشورم هستم. همه ما باید به هم کمک کنیم و صبور باشیم. خانواده بسکتبال، قشر باشعوری است و همه دوست داریم که تیم کشورمان مدال طلا بگیرد. این وظیفه ای است که در حال حاضر از من خواسته شده و باید به بهترین شکل آن را انجام دهم. مهم موفقیت تیم ملی است. فرقی نمی کند که من باشم یا یا یک فرد خارجی،پیر باشد یا جوان.
آیا می توانیم رشته شما را برگرفته از بسکتبال خیابانی بدانیم؟
بسکتبال خیابانی ورزشی است که سال ها در آمریکا انجام می شود و من اطلاع دقیقی از تاریخچه آن ندارم. من فیلم های بازی های سال 2012 راکه اولین دوره بود، تماشا می کردم و شکل بسکتبال خیابانی را در این مسابقات می‌دیدم اما هرچه جلوتر می آییم به خصوص در زمان حال، می بینیم که تیم ها تنوع تاکتیکی زیادی پیدا کرده اند و این رشته، امروز با آن بسکتبال خیابانی که شاید در ذهن‌مان تصور کنیم، قابل مقایسه نیست. می توان گفت نزدیک 12 تاکتیک ریز و درشت اکنون در دل بسکتبال سه نفره وجود دارد. بازی ها بسیار سریع و تاکتیکی شده اند؛ بنابراین نمی توان این ورزش را با بسکتبال خیابانی مقایسه کرد. با این وجود شاید تاریخچه ای داشته باشد که به بسکتبال خیابانی برسد.
همان‌گونه که اشاره کردید، بازیکنانی که به جاکارتا اعزام شده اند، شاگردان شما نیز محسوب می شوند. فکر می کنید تیم اعزامی به بازی های آسیایی جاکارتا، چه عملکردی خواهد داشت؟
به نظرم تیم خوبی در بازی های آسیایی داریم. خانم زمانپور، مربی بسیار توامند و با دانشی است که هدایت این تیم را بر عهده دارد. بچه های تیم بسیار با انگیزه هستند. ما در کاپ آسیا و جام جهانی، در تیم ملی بزرگسالان از کیمیا یزدیان طهرانی استفاده کردیم اما به خاطر بازی های جاکارتا نتوانستیم از او در مسابقات غرب آسیا استفاده کنیم. همچنین شیدا شجاعی در جام جهانی تا اردوی آخر با ما بود. یعنی جزو 6 نفر نهایی بود. او بازیکن آماده و با هوشی است که استعداد بالایی دارد. اهید اسدی، زهرا عدالتخواه وسمیه ثابت زاده نیز بازیکنان توانمندی هستند. فکر نمی‌کنم فقط برای حضور رفته باشند. بدون شک این تیم هدفمند اعزام شده است. خیلی برای این تیم وقت گذاشته شده و بازیکنانش خیلی تلاش و تمرین کرده اند.
پس با این اوصاف، به درخشش آن ها در جاکارتا بسیار امیدوار هستید.
بله و باید این را نیز در نظر بگیریم که این بچه ها اولین حضورشان را در بزرگ‌ترین تورنمنت قاره آسیا تجربه می‌کنند. تجربه در بسکتبال امتیاز و فاکتور خیلی مهمی است اما با این‌حال ما از لحاظ تکنیک در سطح خوبی هستیم و در واقع بازیکنان مستعدی داریم. بسیار امیدواریم از این ویژگی حداکثر استفاده را ببریم و نتیجه خوبی به دست بیاوریم.
شاهد این هستیم که بانوان ما در بازی های آسیایی حضور پررنگی دارند. فکر می کنید چه چیزی باعث شد موفقیت های بانوان ورزشکار در سال های اخیر بیشتر شود؟
ما سال های زیادی جنگیدیم تا به فدراسیون های جهانی ثابت کنیم می توانیم با پوشش و حجاب مسابقه بدهیم و بازي كنيم. اکنون آن دوره را پشت سر گذاشته‌ایم و در مرحله بهره برداری هستیم. وقتی مسئولان و دستگاه های ورزش ما می بینند که این بهره برداری به خوبی انجام می شود و ما نتایج خوبی می گیریم، توجه بهتری به ما دارند و حمایت بیشتری از ما می کنند. به این ترتیب امکان فعالیت بهتر برای ما نیز فراهم می‌شود. به خصوص اینکه ورزش بانوان بسیار کم خرج تر از ورزش مردان است و همین مساله مسئولان ورزش کشور را بیشتر ترغیب می کند تا از ورزش بانوان حمایت کنند. در کل باید بگویم، تلاش ها و زحمت‌های بانوان ورزشکار درگذشته و همچنین زمان حال باعث شد تا این جامعه خیلی زود به پیشرفت برسد و روند صعودی را در پیش بگیرد.
کل کاروان ایران در جاکارتا چه عملکردی خواهد داشت؟ آیا می توانیم عناوین خوب و حتی بهتر از دوره های قبلی را شاهد باشیم؟
اگر بخواهیم خودمان را با خودمان مقایسه کنیم، به نظرم در حال پیشرفت هستیم به خصوص در بخش بانوان. بدون شک با کشورهایی مانند چین و ژاپن فاصله داریم. نمی توان گفت مقام بسیار بالایی به دست می‌آوریم اما در مقایسه با عملکردمان در دوره های قبلی، روند صعودی داشته ایم واین امیدواری وجود دارد که در جاکارتا نتایج خوبی به دست بیاوریم. امیدوارم این اتفاق بیفتد. بدون شک نتیجه بهتر می‌تواند انگیزه‌های بیشتری را به جامعه ورزش ما تزریق کند تا نتایج و عملکرد بهتر و درخشان‌تری در مسابقات و تورنمنت‌های آینده داشته باشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد