hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > قلم‌های انسولین به تناسب نیاز بیماران به اصفهان ارسال می‌شود

قلم‌های انسولین به تناسب نیاز بیماران به اصفهان ارسال می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قلم‌های انسولین نوومیکس، نوراپید و لانتوس متناسب با نیاز بیماران استان‌ها از جمله اصفهان از تهران ارسال می‌شود و سهمیه‌بندی شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قلم‌های انسولین نوومیکس، نوراپید و لانتوس متناسب با نیاز بیماران استان‌ها از جمله اصفهان از تهران ارسال می‌شود و سهمیه‌بندی شده است.

محدودیت در عرضه برخی از انواع قلم‌های انسولین از پاییز سال گذشته مورد انتقاد تعدادی از بیماران مبتلا به دیابت قرار گرفت و عنوان کردند که داروخانه‌ها قلم‌های انسولین را به تعداد کمتر از آنچه در نسخه درج شده به آنها تحویل می‌دهند.
این درحالی است که به گفته مسوولان از جمله معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این قلم‌ها در داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شده و هیچ بیمار دارای نسخه پزشک، بدون دارو نمانده است.
ابوالفضل اصلانی با بیان اینکه ۶ قلم انسولین در بازار دارویی کشور موجود است، افزود: از بین آنها سه قلم بیشتر استفاده می‌شود که شامل نوومیکس، نوراپید و گلارژین ( با اسم تجاری لانتوس) است.
اصلانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قلم‌های انسولین پُر مصرف متناسب با نیاز بیماران دانشگاه‌های علوم پزشکی و استان‌ها از تهران ارسال می‌شود و سهمیه‌بندی شده است، افزود: قلم‌های نوومیکس و نوراپید در زمان حاضر از خارج وارد می‌شوند و آذر ماه سال گذشته بدلیل برخی مشکلات، ناچار به سهمیه‌بندی آن شدیم تا به دست بیماران برسد.
وی خاطرنشان کرد: به زودی تولید این ۲ قلم انسولین تحت لیسانس شرکت اصلی تولیدکننده در کارخانه‌ای در تهران آغاز می‌شود و در این صورت دیگر نیازی به واردات آنها نخواهیم داشت.
اصلانی درباره قلم گلارژین یا لانتوس نیز توضیح داد: یک شرکت تولید کننده داخلی  از یک ماه گذشته تولید این قلم را با اسم تجاری بازالین آغاز کرد که همان اثر بخشی لانتوس را دارد و اکنون که تولید داخل این دارو را داریم واردات آن محدود می‌شود تا به مرور زمان جایگزین شود.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت قلم گلارژین نیز مانند نوومیکس و نوراپید است و بصورت سهمیه‌بندی در اختیار داروخانه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: هیچ بیمار دیابت با نسخه پزشک بدون دارو نمانده است و پس از ثبت در سازمان‌های بیمه‌گر، این قلم‌ها در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت قلم‌ها مانند ویال‌های انسولین نیست، توضیح داد: ویال‌های انسولین به نام‌های رگولار و ان پی اچ توسط سه شرکت داخلی تولید می‌شوند، به وفور در داروخانه ها موجود است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
اصلانی با تاکید بر اینکه قلم‌های انسولین بدون نسخه پزشک در اختیار هیچ درخواست‌کننده‌ای قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: از ۴۰۰ داروخانه اصفهان بالغ بر یکصد داروخانه همه انواع قلم‌های انسولین را موجود دارند.
وی از شهروندان خواست تا در صورت داشتن پرسش یا مشاهده کمبودی درباره اقلام دارویی از جمله قلم انسولین به سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند تا راهنمایی شوند که کدام داروخانه، داروی مورد نظر آنها را موجودی دارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خرداد امسال نیز در پی برخی گزارش‌ها درباره کمبود انسولین به ایرنا گفت: مشکلات مربوط به قلم‌های انسولین نوومیکس و نوراپید برطرف و توزیع آن در شرکت‌های پخش دارو آغاز شد.
اصلانی، مشکلات مربوط به قلم‌های انسولین در ماههای نخست امسال را بدلیل مسائلی که در ارسال ارز تخصیصی بوجود آمد، عنوان کرد.
قلم انسولین وسیله‌ای است که از آن برای تزریق انسولین و مدیریت دیابت استفاده می‌شود. استفاده از این قلم مزایایی را نسبت به راهکارهای سنتی نظیر تزریق با سرنگ دارد از جمله سهولت در نگهداری و حمل و نقل نسبت به ویال انسولین و سرنگ، دقت بالاتر در تنظیم دوز به هنگام تزریق، استفاده آسان‌تر برای افراد دچار لرزش دست و درد کمتر به هنگام تزریق. 
میزان شیوع بیماری دیابت در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر و حدود ۱۲ درصد است.
استان اصفهان ۸۷۰ داروخانه دارد که حدود ۴۰۰ واحد از آن در کلان‌شهر اصفهان مستقر هستند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد