hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سهمیه‌بندی زنگ‌ تفریح در مدارس!

سهمیه‌بندی زنگ‌ تفریح در مدارس!

«ناگزیریم در برخی از مدارس زنگ‌های تفریح متفاوتی داشته باشیم تا همه دانش‌آموزان هم‌زمان به داخل حیاط نیایند زیرا تعداد آن‌ها آن‌قدر زیاد است که در حیاط مدرسه فضای کافی برای همه‌شان وجود ندارد.» این جملات بخشی از اظهارات معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی است که اعتقاد دارد کمبود فضای آموزشی در استان مسائل تلخ‌تر از این‌ها هم دارد اما با گفتن آن‌ها کام مردم تلخ‌تر می‌شود.
علی ابری اول این را هم به شهرآرا گفت که خیران برای ساخت مدرسه پای کار هستند اما در حاشیه شهر زمین برای ساخت و ساز نداریم.
سرانه فضای آموزشی خراسان رضوی به میزان ٢/۴ مترمربع نه‌تنها به استاندارد جهانی نزدیک نیست بلکه از میانگین کشوری نیز پایین‌تر است. میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ٢/۵ مترمربع و حالت استاندارد آن ٣/٨ مترمربع است. نه‌تنها خراسان رضوی بلکه به گفته فریده اولادقباد، نماینده مردم تهران در مجلس، سرانه فضای آموزشی استان‌های گلستان، کرمان، خوزستان، گیلان، خراسان شمالی، قم، تهران، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و البرز نیز کمتر از میانگین است.
قاسم‌علی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در آخرین اظهارات خود در نشستی مطبوعاتی گفته بود: یک‌سوم مدارس استان در بافت فرسوده قرار دارد و تعدادی از آن‌ها باید بازسازی و تعدادی تخریب شود.
پیش از این اعلام شده بود که خیران مدرسه‌ساز در خراسان رضوی در مقایسه با استان‌های دیگر کشور بیشترین فعالیت را دارند و طی یک سال‌‌ ٩٣ میلیارد تومان کمک نقدی برای ساخت مدرسه تخصیص یافته بود، اما معاون آموزش و پرورش استان درباره این موضوع به شهرآرا گفت: به طور مثال، در تمام بولوار توس حتی یک هنرستان هم وجود ندارد. برای این محدوده، خیری با دو میلیارد تومان پول آماده کار است اما برای یک مدرسه ٢‌١کلاسه، دست‌کم سه هزار مترمربع زمین لازم است و برای احداث مدرسه زمین نداریم. بیشتر این زمین‌ها در دست اوقاف، آستان قدس، شهرداری، سپاه یا دیگر نهادهاست.
علی ابری اول، با بیان اینکه در چهار سال اخیر در حاشیه شهر مشهد هر ١٧ روز یک پروژه آموزشی افتتاح شده است اضافه کرد: اما اکنون هر‌‌‌قدر می‌سازیم نمی‌توانیم به حد مطلوب برسیم. به دلیل مهاجرت از روستاهای مبتلا به خشک‌سالی، ورشکستگی کارخانه‌داران، روستاهایی که به شهر تبدیل شدند و انبوه‌سازی‌های فراوان بدون در نظر گرفتن فضای آموزشی، اکنون آموزش و پرورش و سازمان نوسازی هرقدر فعالیت کنند باز هم پاسخ‌گوی نیاز فعلی نیست.
او ادامه داد: سرانه فضای آموزشی یکی از مشکلاتی است که ده‌ها سال روی هم تلنبار شده و الان دامن‌ آموزش و پرورش خراسان رضوی را گرفته است. یکی از دلایل این موضوع وجود بزرگ‌ترین حاشیه کشور به نام تبادکان در مشهد است که سرانه فضای آموزشی در این منطقه ۵/٢ مترمربع است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد