hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چهارمحال و بختیاری | زنگ خطر مهاجرت به صدا در آمده است

چهارمحال و بختیاری | زنگ خطر مهاجرت به صدا در آمده است

انگار محرومیت را با روستاهای چهارمحال و بختیاری گره‌زده‌اند که مردمانش هرچه تلاش می‌کنند نمی‌توانند از شر آن خلاص شوند و در آخر قصه تلخ مهاجرت را انتخاب و خود را آواره حاشیه‌نشینی می‌کنند.


چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور و جزو استان‌هایی است که بیشترین سکونتگاه‌های روستایی را دارد. این استان ۴۰ شهر و ۹۰۰ روستا دارد که بیشترین روستاها در شهرستان لردگان واقع‌شده‌اند.

این استان طی یک دهه گذشته تاکنون دچار خشکسالی شده و بارش‌ها در این استان بسیار کاهش‌یافته است. بیشتر شغل‌های این استان در گذشته به علت آبخیز بودن و شرایط پر بارش در بخش دام‌پروری و کشاورزی بوده که با بروز مشکل کم‌آبی، ادامه این شغل‌ها با مشکل مواجه شده است.

 در حال حاضر بسیاری از منابع تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی در روستاهای این استان خشک و روستائیان و کشاورزان بسیاری در روستاها بیکار شده‌اند و همین عامل نقش مهمی در افزایش مهاجرت مردم از روستاها به شهرها داشته است.

مهاجرت از عوامل اصلی حاشیه‌نشینی

راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: مهاجرت از مهم‌ترین عوامل افزایش حاشیه‌نشینی در استان چهارمحال و بختیاری است. بسیاری از مردم از روستاها برای بهره‌مندی از خدمات بهتر به شهرها مهاجرت می‌کنند که این اتفاق، زمینه‌ساز ایجاد حاشیه‌نشینی است. راشد جزایری بیان کرد: نقاط حاشیه‌نشین در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی‌شده‌اند و بیش از ۱۶ هزار نفر در این مناطق زندگی می‌کنند. او معتقد است که حاشیه‌نشینی در شهرها موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود و در حال حاضر پنج منطقه آسیب‌پذیر در این استان شناسایی‌شده که از مهم‌ترین علت‌های آن، حاشیه‌نشینی به شمار می‌رود. رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: افزایش نرخ بیکاری در استان و نبود شغل مناسب از دیگر عوامل مهاجرت در استان به شمار می‌رود که فرد برای به دست آوردن شغل مناسب به شهرها مهاجرت می‌کند.

کم‌آبی موجب بیکاری بسیاری شده است

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی معتقد است که کم‌آبی کشاورزی و دام‌پروری چهارمحال و بختیاری را محدود کرده است. علی کاظمی بیان کرد: کاهش بارش‌ها موجب ایجاد کم‌آبی و خشکسالی در چهارمحال و بختیاری شده است. بسیاری از چشمه‌ها و قنات‌ها در این استان خشک‌شده و بسیاری از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج‌شده‌اند. نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر به علت کاهش بارش‌ها و کمبود منابع آب زمینه توسعه بخش کشاورزی وجود ندارد و همین امر سبب افزایش بیکاری در این استان شده است.

نه به نفع شهرنشینان نه به نفع مهاجران

کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در چهارمحال و بختیاری می‌گوید: مهاجرت از روستا به شهر زمینه‌ساز ایجاد مشکلات مختلف برای مهاجر و مهاجر پذیران است و مهاجرت روستائیان مهم‌ترین عامل ایجاد معضل حاشیه‌نشینی به شمار می‌رود.

علی صمیمی می‌افزاید: حاشیه‌نشینی مهاجران روستایی نه به نفع مهاجران است و نه به نفع شهرنشین‌ها و شهرهایی که پذیرای این مهاجرها شده است دچار مشکلات متعددی می‌شوند. وی اظهار داشت: مهاجرت عامل‌های بسیار زیادی دارد که از مهم‌ترین آن یافتن شغل به شمار می‌رود که این انگیزه را ایجاد می‌کند که برای افزایش درآمد و آینده خوب فرزندان به شهرها مهاجرت کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد