hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کهکیلویه و بویر احمد| بازگشت بارقه‌های امید

کهکیلویه و بویر احمد| بازگشت بارقه‌های امید

سال‌های سال کسی فکرش را نمی‌کرد استان پر بارش کهکیلویه و بویر احمد هم با مشکلات کم‌آبی روبرو شود و کشاورزی تأثیرگذارش کمرنگ شود اما تداوم کم‌بارانی و کاهش شدید آب سفره‌های زیرزمینی ادامه حیات کشاورزی در شهرستان‌های گچساران و باشت را به مخاطره انداخته بود با اجرایی شدن یک طرح امید بهره‌برداران برای فعالیت در بخش کشاورزی زنده شد.

علی‌رغم وجود سد کوثر و رودخانه زهره به‌عنوان دو منبع آبی در نزدیکی این 2 شهرستان اما دیم بودن بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی، بهره‌برداران را از کشت و زرع در سال‌های گذشته دلسرد کرده بود. افت 18.8 متری سفره آب دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر بر اثر استفاده بی‌رویه در سال‌های اخیر همواره هشدار کارشناسان را در پی داشته است؛ اما پس از یک دهه انتظار، کلنگ زنی آبیاری شبکه سه و چهار ایستگاه شماره چهار دشت لیشتر و سه هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی دشت باشت و چندین طرح کوچک بارقه‌های امید را در دل کشاورزان این خطه روشن کرده است.

احیای طرح دشت لیشتر پس از سال‌ها انتظار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شبکه‌های آبیاری سه و چهار طرح دشت لیشتر با 160 میلیارد ریال اعتبار ملی و 60 میلیارد ریال اعتبار استانی به مدت یک سال احداث می‌شود.

الیاس تاج‌الدینی افزود: با اجرای این طرح 18 مزرعه در روستاهای اسلام‌آباد و آب انجیر به سیستم آبیاری نوین تجهیز می‌شود که با افتتاح آن برای 140 خانوار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون 85 درصد از زمین‌های آبی گچساران به آبیاری نوین مجهز شده است که بسیار بیشتر از میانگین استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وعده‌ای که محقق شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب‌رسانی به سه هزار و 300 هکتار زمین کشاورزی دشت باشت از دیگر طرح‌های مهمی است که به‌تازگی عملیات اجرایی آن آغازشده است.

او اظهار داشت: با اجرای این طرح سالیانه 21.8 میلیون مترمکعب آب کشاورزی وارد دشت باشت می‌شود.

او مدت‌زمان اجرای این طرح را 30 ماه ذکر کرد.

تاج‌الدینی گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه‌ها، افزایش راندمان آبیاری، کنترل فرسایش خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و سهولت در انجام عملیات زراعی از جمله مزایای آبیاری به روش نوین است.

او اجرای طرح‌های آبیاری نوین و مدرن برای حفاظت از منابع آبی را ضروری دانست و گفت: سهم بلاعوض دولتی برای طرح‌های نوین آبیاری امسال برای هر هکتار آبیاری 100 میلیون ریال است.

او گفت: سهم دولت برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین 85 درصد و سهم کشاورز 15 درصد است.

تاج الدینی ابراز کرد: توسعه کشاورزی، کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، استفاده بهینه و جلوگیری از هدر رفت آب از مزایای اجرای طرح آب‌رسانی به دشت‌های گچساران و باشت است.

افزایش تولید ملی در گرو گشایش این طرح

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه میزان محصول گندم در زمین‌های کشاورزی دیم 600 کیلوگرم است گفت: با بهره‌برداری از این طرح میزان محصول هر هکتار زمین کشاورزی در زمین‌های آبی سه تا چهار تن خواهد شد که باعث افزایش تولید ملی و بهبود درآمد مردم خواهد شد.

غلامرضا تاجگردون با یادآوری اهمیت آب برای حیات حوزه کشاورزی بیان کرد: برای تخصیص آب و دریافت اعتبار طرح‌های آب‌رسانی به سه هزار و 500 هکتار زمین منطقه امامزاده جعفر در دولت یازدهم و دشت لیشتر که به‌تازگی کلنگ زنی شده پس از سال‌ها تعطیلی تلاش‌های زیادی شده است.

او با بیان اینکه 12 هزار و 800 هکتار زمین کشاورزی شهرستان‌های گچساران و باشت تا پایان سال 1398 آبی می‌شود، تصریح کرد: آب‌رسانی به زمین‌های خان احمد، غورک، دشت باشت، لیشتر، تأمین آب اراضی کشاورزی دژ سلیمان، تأمین آب اراضی باباکلان، آب زمین‌های کشاورزی نیمدور، تأمین آب باغستان‌های دیل و آرو از مهم‌ترین این طرح‌ها است.

او تصریح کرد: سه هزار و 500 هکتار از اراضی امام‌زاده جعفر در فاز 2، پنج هزار و 400 هکتار اراضی دشت لیشتر و یک هزار و 300 هکتار زمین‌های کشاورزی دشت مور و یک هزار هکتار از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی دشت مور، لیشتر و باشت، ساماندهی رودخانه باشت و دیل سه هزار هکتار تأمین آب خواهد شد.

صیانت از آب‌های زیرزمینی با اجرای این طرح‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرح‌ها ضمن فراهم شدن زمینه برای بیش از هفت هزار نفر در شهرستان‌های باشت و گچساران از سفره‌های زیرزمینی آب صیانت می‌شود.

علی داوودی مهر گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال، 600 میلیارد ریال به طرح‌های حوزه آب شهرستان‌های باشت و گچساران اختصاص یابد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد