hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > از بین رفتن"کرونا" با گرم شدن هوا ثابت نشده/ فاصله یک متری را با دیگران رعایت کنید

از بین رفتن"کرونا" با گرم شدن هوا ثابت نشده/ فاصله یک متری را با دیگران رعایت کنید

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: هنوز بصورت علمی ثابت نشده که گرم شدن هوا می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

دکتر علیرضا جانبخش، بااشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور طی روزهای گذشته، اظهار کرد: کرونا ویروس جدید مرتبط با خانواده ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و سارس است که برای اولین بار از چین شروع شد و به دیگر کشورها انتقال پیدا کرد.
وی افزود: تفاوتی که کروناویروس 2019 با ویروس‌های قبلی دارد، در این است که ویروسی جدید است که سطح ایمنی برای آن وجود ندارد، به این معنا که هیچکس در مقابل آن مصونیت ندارد.
این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: دوره کمون(نهفتگی) این ویروس طولانی‌تر از سایر ویروس‌ها بوده و علائم آن نیز مخفی‌تر است، بگونه‌ای اگر یک فرد مبتلا به آنفلوانزا در عرض سه تا پنج روز علائم تنفسی بیماری‌اش ظاهر شود، در این ویروس بین هفت تا 14 روز طول می‌کشد تا عوارض آن نشان داده شود.
وی اعلام کرد: طولانی بودن دوره کمون این بیماری و کم علامت بودن افراد مبتلا باعث شده تا به سرعت انتشار جهانی پیدا کند و چون در ابتدا اطلاع عمومی درباره آن وجود نداشت، محدودیت سفر ایجاد نشد و بسیاری از کشورها را آلوده کرد.
جانبخش تب، سردرد، تنگی نفس، سرفه و کوتاهی دامنه تنفس را از علائم اصلی این بیماری دانست و گفت: همه این علائم می‌توانند باهم و یا بتدریج در فرد مبتلا بروز پیدا کند.
وی با بیان اینکه هرفرد مبتلا حداقل سه مورد از این علائم را خواهد داشت، عنوان کرد: زمانی که فرد دارای علائم آنفلوآنزا دچار تنگی نفس شده و تعداد تنفس‌های او از عدد 24 در دقیقه بیشتر شد، آن زمان باید به پزشک مراجعه کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه درخصوص راه‌های انتقال این ویروس هم گفت: یکی از راه‌های انتقال این ویروس، قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه کردن و صحبت کردن با فرد مبتلا است، آن هم درصورتی که کمتر از یک متر با او فاصله داشته باشیم. البته از طریق هوا نیز ممکن است این بیماری منتقل شود، اما این اتفاق بسیار کم رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه تماس با سطوح آلوده، دست دادن و... از دیگر راه های انتقال این ویروس است، گفت: این ویروس در حالت عادی می‌تواند بین 9 تا 48 ساعت روی اجسام مختلف زنده بماند و به افراد منتقل شود.
جانبخش در ادامه به برخی شایعات مبنی براینکه این بیماری با شروع فصل گرما فروکش می‌کند اشاره کرد و گفت: هیچکس نمی‌داند که این بیماری در کشور ما چه الگویی خواهد داشت، چراکه در اقلیم‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، بنابراین اینکه این بیماری با شروع فصل گرما فروکش می کند تنها در حد یک حدس و گمان است و هنوز بصورت قطعی و علمی ثابت نشده است.
جانبخش گفت: برخی از خانواده‌ها با این تصور که این بیماری در فضای گرم از بین می‌رود، اقدام به گرم کردن فضای خانه می‌کنند که باید بگویم این اقدام تاثیری ندارد.
وی ادامه داد: چیزی که می‌دانیم این است که این بیماری با محیط های سرما سازگاری بیشتری دارد، اما این بدان معنا نیست که با گرم شدن محیط منزل از بین می‌رود.
این متخصص بیماری های عفونی یادآورشد: افراد مبتلا به این بیماری دچار تب می‌شوند که این تب و بالا رفتن دمای بدن باعث از بین رفتن ویروس و کوتاه شدن دوره بیماری می‌شود، اما اگر تب بیمار با دارو پایین بیاید، دوره بیماری او طولانی‌تر خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد