hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نفت در برابر کالا، از تایید ولایتی تا سکوت مسکو

نفت در برابر کالا، از تایید ولایتی تا سکوت مسکو

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر  انقلاب سفر پرحاشیه و پرخبر خود را به روسیه این‌گونه توصیف می‌کند: «اگر ان‌شاءالله گفت‌وگوهای بنده با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سایر مقامات این کشور آن‌طور که انتظار می‌رود پیش برود، باید گفت این سفر یک نقطه عطفی در روابط استراتژیک دو کشور است.»

علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه گفت که در حوزه نفت نیز یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزارت نفت ایران قراردادی را به مبلغ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده که به زودی عملیاتی می‌شود. همچنین با دو شرکت نفتی مهم روسیه یعنی روس‌نفت و گازپروم نفت صحبت‌هایی آغاز شده و قراردادهایی تا ۱۰ میلیارد دلار می‌توانند انجام دهند. او ادامه داد: آماری که پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند؛ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و می‌توانند جایگزین شرکت‌های غربی شوند که ایران را ترک کرده‌اند، اما این ادعای ولایتی با واکنش سخنگوی کاخ کرملین همراه بود و دیمیتری پسکوف در واکنش به این سخنان تاکید کرد که نمی‌تواند این موضوع را تایید و به جزییات بیشتری در این رابطه اشاره کند. کمی پس از آن اما وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که کشورش قرارداد دریافت نفت در برابر کالا با ایران را بررسی می‌کند و مسکو سرگرم کار با تهران برای تمدید مدت توافق عرضه نفت ایران به روسیه تحت برنامه نفت در برابر کالا به مدت پنج سال دیگر است. نخستین عرضه انجام شده و عرضه بعدی نیز برنامه‌ریزی شده است. پیش از این گزارش شده بود که عرضه نفت ایران تحت برنامه نفت در برابر کالا به پنج میلیون تن در سال بالغ می‌شود. نخستین تحویل در نوامبر سال ۲۰۱۷ انجام گرفت و به یک میلیون تن بالغ شد.

با فعال‌شدن فیلترشکن‌ها ٧٩‌درصد کاربران همچنان در تلگرام مانده‌اند
٣٠‌میلیون ایرانی فیلتر را دور زدند

نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد ماه ‌سال جاری نشان داد که ۷۹‌درصد از استفاده‌کنندگان پیام‌رسان تلگرام پس از فیلتر همچنان در تلگرام مانده‌اند. براساس این نظرسنجی ٤٩.٥‌درصد از افراد بالای ۱۸‌سال کشور بعد از فیلتر تلگرام کماکان از آن استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتس‌اپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش چشمگیری یافته است. بعد از این اعلام و انتشار این نظرسنجی‌ها، روز گذشته عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون دادستان کل کشور در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش نوشت: «بر اساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ نوزدهم تیرماه ١٣٩٧ اعلام کرده است، تعداد ٣٠‌میلیون و یکصد‌هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های‌ هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور می‌زنند. اینترنت بدون فیلتر ‌هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تأمین می‌کند.» او در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: «این در حالی است که فعالیت فیلترشکن‌های داخلی نظیر ‌هاتگرام وتلگرام طلایی برخلاف اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی می‌باشد. مصوبه مربوط به  «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» حدود یک‌ سال پیش ( خرداد ١٣٩٦) به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است. از آن‌جا که فعالیت‌ هاتگرام و تلگرام طلایی هم مانع از فراگیرشدن پیام‌رسان‌های داخلی و هم موجب دسترسی بیگانگان به داده‌های عظیم کشور خواهد شد، لذا فعالیت این دو نرم‌افزار برخلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است. این‌که نهادهای ذیربط منتظر بمانند تا تلگرام و سایر پیام‌رسان‌های خارجی بستر ارتباطاتی مردم در فضای مجازی کشور را فراهم کنند و شرکت‌های داخلی را به عمله تلگرام تبدیل نمایند، نهایت تنبلی است.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد