hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > مسکو خواستار همکاری نفتی تا سقف ۵۰ میلیارد دلار شد

مسکو خواستار همکاری نفتی تا سقف ۵۰ میلیارد دلار شد

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تسلیم کرد.

در این دیدار مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، علی اصغر فتحی دستیار ویژه مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، یوری اوشاکوف دستیار ویژه پوتین در امور بین‌الملل و ماکسیم بارانوف معاون رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه حضور داشتند.


تداوم همکاری تهران-مسکو در عراق و سوریه
به گزارش ایسنا مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل پس از دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب به روابط ایران و روسیه از دیرباز به‌عنوان رابطه راهبردی و استراتژیک نگاه می‌کنند. ولایتی در ادامه بیان کرد: درباره همکاری‌های منطقه‌ای نیز خلاف شایعاتی که دشمنان مشترک ایران و روسیه به آنها دامن می‌زنند، آقای پوتین تاکید کرد که روسیه و ایران به همکاری‌های خود در سوریه و منطقه برای حمایت از حکومت‌های قانونی این کشورها و همچنین عراق ادامه می‌دهند و از تمامیت ارضی دفاع می‌کنند و موافق این است که همکاری‌ها در حوزه دفاعی و سیاسی ادامه پیدا کند. مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر خود به روسیه گفت: می‌توان گفت ارسال پیام مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب و همچنین پیام رئیس‌جمهوری و گفت‌وگوهای طولانی با پوتین نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه بود. وی افزود: تصمیم‌های این نشست باید به‌خوبی پیگیری شود و قرار شد از طرف مقامات دو کشور پیگیری موثر انجام و گزارش‌های مربوط به مسئولان رده بالا شامل رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری و پوتین داده شود و هر جا مشکلی وجود داشت با دستور مقامات بلندپایه برطرف شود. ولایتی ادامه داد: این دیدار در آستانه ملاقات پوتین و ترامپ بسیار تعیین‌کننده است. از یک سو ناتو با محوریت امریکا تشکیل جلسه داده و در یک بند از بیانیه خود علیه ایران مطالبی مطرح کرده و از طرف دیگر قرارهای ایران و روسیه مطرح است که در نظر دارند در برابر فشارهای امریکا و اذناب آنها در منطقه و برخی کشورهای غربی و منطقه متحد باشند. ولایتی در ادامه با بیان اینکه در سایه اتحاد خط مقاومت با محوریت ایران و نیز روسیه به‌عنوان قدرت بزرگ سیاسی و نظامی در جامعه جهانی، جبهه مقاومت در منطقه برنده خواهد بود، اظهار کرد: امیدواریم همکاری ایران و روسیه الگویی برای همکاری‌های بین ایران، چین، هند و برخی کشورهای مهم شرق آسیا شود و نگاه راهبردی که توسعه روابط با کشورهای شرقی است، تحقق یابد.


رضایت مسکو از پیشرفت روابط
علی‌اکبر ولایتی با اشاره به مذاکرات انجام شده گفت: در زمینه مسائل دوجانبه آقای پوتین نسبت به پیشرفت روابط دو کشور اظهار رضایت داشت. ضمن اینکه در ماه‌ها و سال‌های اخیر که آقای روحانی با پوتین دیدارهایی داشته‌اند و قراردادهایی منعقد شده، رئیس‌جمهوری روسیه از عملیاتی شدن این قرارها اظهار رضایت کرد و بنده اطلاع دارم که آقای روحانی از این موضوع مطلع هستند و قدردانی می‌کنند. فرستاده ویژه کشورمان به روسیه همچنین اظهار کرد: در زمینه روابط دوجانبه آقای پوتین آماری را ارائه کردند؛ از جمله اینکه در ۴ ماه نخست امسال میلادی میزان تبادلات تجاری دو کشور ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. وی همچنین بیان کرد: در این دیدار درباره مسائل نفتی، همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، ارتباطات، راه‌آهن، خطوط ارتباطی شمال-جنوب یعنی کریدور پترزبورگ-چابهار بحث و گفت‌وگو انجام شد.


توسعه روابط نفتی
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: در حوزه نفت نیز یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزارت نفت ایران قراردادی را به مبلغ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده که به‌زودی عملیاتی می‌شود. همچنین با دو شرکت نفتی مهم روسیه یعنی روس‌نفت و گازپروم نفت صحبت‌هایی آغاز شده و می‌توانند قراردادهایی تا ۱۰ میلیارد دلار منعقد کنند.
وی ادامه داد: آماری که پوتین در این جلسه اعلام کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند؛ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که رقم بالایی است و شرکت‌های نفتی روس می‌توانند جایگزین شرکت‌های غربی شوند که ایران را ترک کرده‌اند.


ادامه همکاری‌های هسته‌ای
ولایتی بیان کرد: در حوزه هسته‌ای یک رآکتور ۱۰۰۰ مگاواتی با کمک روس‌ها ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلاتی را که در زمینه برق داریم برطرف کنیم. دو رآکتور دیگر نیز در حال ساخت است که آقای پوتین از جزییات مراحل گوناگون عملیاتی آن اطلاع داشت. وی تصریح کرد: بنده مطلبی را که از پیش با آقای صالحی هماهنگ کرده بودم، مطرح کردم و آن این بود که در راه‌اندازی رآکتورهای ۱۰۰ و ۳۵ مگاواتی برای کرانه‌های جنوبی به‌ویژه منطقه مکران که هم نیاز به برق داریم و هم آب شیرین‌کن با انتقال فناوری که توقع داریم از طریق روس‌ها انجام شود، در آینده نه‌چندان دور سازمان انرژی اتمی ما بتواند رآکتورهایی را در سراسر سواحل جنوب برای جبران کمبود آب راه‌اندازی کند؛ یعنی رآکتورها خاصیت‌شان این است که برق تولید می‌کنند و می‌توانیم آب شیرین هم برای سواحل جنوبی داشته باشیم.


سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل همچنین اظهار کرد: صحبت‌هایی درباره همکاری‌های مربوط به توسعه راه‌آهن هم انجام شد و در ۱۰ روز گذشته نیز مقدمات عملیاتی راه‌آهن اینچه‌برون-گرمسار و برقی کردن آن در شهر ساری آغاز شده و پوتین اعلام آمادگی کرد تا سرمایه‌گذاری در بقیه قسمت‌ها انجام شود. همچنین بر کریدور شمال-جنوب تاکید داشتند و اینکه برای حمل کالا از آسیای جنوب شرقی و از طریق ایران ۴۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه و ۴۰ درصد صرفه‌جویی در وقت محقق خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد