hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قزوین| مرغداران در آستانه ورشکستگی

قزوین| مرغداران در آستانه ورشکستگی

قزوین سال‌های سال در زمینه مرغداری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و صنعتی بودن قزوین با استقرار بیش از ۳ هزار واحد صنعتی، بسترهای مناسب برای کشاورزی و فعالیت صنعت دام و طیور را فراهم می‌کرد؛ اما صنعت مرغداری در استان قزوین این روزها مانند سایر مشاغل حال‌وروز خوشی ندارد و تولیدکنندگان این حوزه را دچار بلاتکلیفی کرده است.


صنعت طیور از صنعت‌های با سابقه در این استان است تا جایی که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز استان قزوین رتبه ۴ تولید تخم‌مرغ، رتبه اول تولید مرغ اجداد تخم‌گذار، رتبه ۴ تولید مرغ تخم‌گذار، رتبه ۴ مرغ مادر تخم‌گذار، رتبه ۶ تولید مرغ مادر گوشتی در کشور را دارا است.

افزایش قیمت‌ها، سوداگری واسطه‌گران و سوء مدیریت‌ها نیز صنعت مرغ و طیور را بی‎نصیب نگذاشته و فعالان این حوزه را در تنگنا قرار داده است.

۵۰ درصد از مرغداران استان قزوین در حال نابودی

پرویز علیخانی یکی از مرغداران با سابقه استان قزوین با اشاره به مشکلات این صنعت اظهار کرد: از پایان سال ۹۶ تا به امروز با افزایش قیمت ۴۰ درصدی نهاده‌ها و در مقابل با کاهش قیمت مرغ مواجه بوده‌ایم. وی افزود: در هر دوره برای تولید هر مرغ بالغ‌بر ۶ هزار تومان ضرر می‌دهیم به‌گونه‌ای که هر مرغدار سالانه حدود یک میلیارد تومان متضرر می‌شود. عضو اتحادیه مرغداران استان قزوین با بیان اینکه در این شرایط فرصت‌طلبان به دنبال سودجویی هستند گفت: واسطه گران هر قطعه مرغ را زیر قیمت بازار از ما خریداری می‌کنند و از طرفی هم نهادینه را بالاتر از قیمت تمام‌شده به مرغداران می‌فروشند. علیخانی تصریح کرد: متأسفانه این شرایط به علت ضعف مدیریتی و برخورد سلیقه‌ای مدیران در حل مشکلات به وجود آمده و مرغداران را با ضررهای هنگفت مواجه کرده است.

تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار تن گوشت مرغ در استان قزوین

فاطمه خمسه رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار تن گوشت مرغ در قزوین اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ قطعه مرغ گوشتی در استان پرورش داده می‌شود. فاطمه خمسه عنوان کرد: ۶۲ واحد مرغ تخم‌گذار در استان فعالیت می‌کنند که ظرفیتی بالغ‌بر ۸ میلیون و ۸۰۰ قطعه را دارا هستند. این مسئول عنوان کرد: استان قزوین از قطب‌های مطرح تولیدکننده تخم‌مرغ در کشور محسوب می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: به‌طور میانگین ۵ درصد از تولیدات محصولات دامی و طیور استان قزوین، تأمین‌کننده نیاز کشور است.

ضرر ۱۰۰ میلیون تومانی در هر دوره ۳ ماهه برای مرغداران

عظیم حجت مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی جهانی و داخلی اظهار کرد: تولیدکنندگان بخش صنعت طیور در ماه‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه بودند. وی با اشاره به عوامل داخلی در افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: بالا رفتن نرخ دلار دلیل منطقی برای افزایش قیمت نهاده‌ها نیست چراکه این محصولات با ارز یارانه‌ای ۳۸۰۰ تومانی وارد کشور شده است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین گفت: می‌توان گفت بخشی از افزایش قیمت نهاده‌ها به‌طور حباب گونه است چراکه ربطی به گران شدن دلار ندارد. حجت خاطرنشان کرد: قیمت کنجاله سویا ۶۰ درصد و ذرت ۴۰ درصد نسبت به ۳ ماه گذشته افزایش داشته است. وی افزود: با توجه به اینکه در سال جدید هم افزایش هزینه‌های کارگری و سایر عوامل را داشتیم، موجب شده تا هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۶ هزار تومان باشد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین ادامه داد: مرغداران مرغ با قیمت حدود ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ تومان را به بازار عرضه می‌کنند یعنی حداقل ۱۴۰۰ تومان زیر قیمت تمام‌شده است. این مسئول توضیح داد: با توجه به اینکه واحدهای مرغداری با میانگین ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ هزار قطعه‌ای در هر دوره حدود ۵۰ تا ۸۰ تن تولید دارد، اگر این عدد را ضرب در ۱۴۰۰ کنیم مرغدار با یک زیان حدود ۱۰۰ میلیون تومانی در دوره ۳ ماهه مواجه می‌شود. حجت با بیان اینکه ادامه این روند تولیدکننده را با چالش مواجه می‌کند، گفت: مرغداران باوجوداین شرایط نیز نقدینگی لازم را برای تولید مرحله بعد خود ندارند. وی افزود: از طرفی هم تولیدکنندگانی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند قدرت بازپرداخت را ندارند و به این دلیل سیستم بانکی به آن‌ها اعتبار تخصیص نمی‌دهد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین اضافه کرد: این عوامل اگر در کنار هم تکرار شود بعد از یکی دو دوره امکان تولید برای مرغدار وجود ندارد چراکه تولیدکننده هم سرمایه خود را ازدست‌داده و هم نقدینگی او با کاهش ارزش مواجه شده است. حجت افزود: در سطح استان قزوین با هماهنگی صورت گرفته با استانداری و جهاد کشاورزی مقداری نهاده ذرت که در انبار شرکت پشتیبانی ذخیره بود را در اختیار مرغداران قرار دادیم که نیاز است این موضوع تکرار شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد