hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قزوین| احیای دولتخانه صفوی در محاق

قزوین| احیای دولتخانه صفوی در محاق

دولتخانه صفوی مقر پادشاهی شاه‌طهماسب صفوی، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی قزوین و از یادگاران پایتختی این شهر در قرن نهم هجری قمری به شمار می‌رود. باهدف ساماندهی بناهای تاریخی و رونق گردشگری در قزوین از سال‌ها قبل مقررشده بود تا پس از تخلیه دبیرستان پاسداران قزوین و مجموعه ورزشی تختی که در محدوده دولتخانه صفوی قرار دارند، کار اجرای طرح احیاء و ساماندهی این مجموعه آغاز شود اما به دلیل واگذار نشدن این مکان‌ها توسط ادارات آموزش‌وپرورش قزوین و ورزش و جوانان به‌جز بخش‌هایی محدود هنوز این اتفاق محقق نشده است.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دولتخانه صفوی گفت: این طرح قرار بود با تملک زمین‌های اطراف و پیرامون این مجموعه که در اختیار دستگاه‌های دولتی همچون آموزش‌وپرورش، ورزش و جوانان و مخابرات و پست بود، انجام شود.

علی فرخزاد افزود: اکنون پس از گذشت سال‌ها از طرح این پروژه به‌جز تملک زمین مربوط به اداره پست، کار تملک دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی از اراضی مربوط به آموزش‌وپرورش و اداره کل ورزش و جوانان که پیرامون دولتخانه صفوی قرارگرفته‌اند، انجام‌نشده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه ادارات کل آموزش‌وپرورش و وزرش و جوانان قزوین از واگذاری زمین تصرف‌شده در دولتخانه صفوی خودداری می‌کنند و برای این کار خود بهانه‌هایی چون عدم جایگزینی مکان‌های موجود در مرکز شهر را می‌آورند درصورتی‌که این ادارات نباید به این بهانه مانع اجرای این طرح بزرگ ملی شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین توضیح داد: در زمان استاندار سابق، سازمان برنامه‌وبودجه مبلغ قابل‌توجهی برای ساخت دبیرستان زنجانچی در خیابان عبید زاکانی تأمین اعتبار کرد و مراحل ساخت این دبیرستان برای جایگزینی دبیرستان پاسداران و یک مدرسه کنار آن آغاز شد تا ساختمان‌های مربوط به آموزش‌وپرورش در دولتخانه صفوی تحویل میراث فرهنگی شود.

فرخزاد در خصوص چرایی عدم تخلیه دبیرستان پاسداران در محدوده دولتخانه صفوی گفت: در این رابطه هیچ کوتاهی از جانب استانداری و میراث صورت نگرفته است و تنها کوتاهی از جانب اداره کل آموزش‌وپرورش در عدم جابجایی این مدارس بوده است

طرحی که فرا دستگاهی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین نیز در خصوص این طرح گفت: در حال حاضر کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه دولتخانه صفوی را آغاز کرده‌ایم چراکه نمی‌توانیم بیش از این برای اجرای طرح ساماندهی منتظر بمانیم.

محمدعلی حضرتی ها افزود: ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه صفوی طرحی فرا دستگاهی و یک تکلیف است چراکه این طرح در سفر مقام معظم رهبری مصوب شده و یک‌چیز دلبخواه و سلیقه‌ای نیست که با تغییر مدیران بخواهد دچار دگرگونی شود.

اعتباری برای تخلیه دبیرستان پاسداران داده نشده است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین نیز در خصوص این پروژه گفت: درگذشته توافقی انجام شد مبنی بر اینکه اعتباری به قیمت روز از اعتبارات میراث فرهنگی در جهت تخلیه دبیرستان به‌حساب آموزش‌وپرورش واریز شود که این مهم تاکنون محقق نشده است.

علی عسگر جوانبخت افزود: آموزش‌وپرورش در نظر دارد با ساخت بنایی جدید مکان این دبیرستان جابجا شود اما بنای مذکور مثل دبیرستان پاسداران باید در مرکز شهر قرار داشته و از ظرفیت جابجایی یک هزار و 400 دانش‌آموزی که در 2 نوبت مشغول تحصیل هستند برخوردار باشد.

این مسئول گفت: اگر بناهای مشابهی در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد و یا هزینه زمین و ساخت آن پرداخت شود، مشکلی در تحویل دبیرستان مذکور به میراث فرهنگی وجود نخواهد داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان قزوین نیز در خصوص چرایی عدم تخلیه مجموعه ورزشی تختی برای اجرای ساماندهی مجموعه دولتخانه صفوی گفت: مقررشده بود درازای تخلیه این مجموعه به ما یک جایگزین اختصاص دهند اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد