hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران > تعطیلی مدارس تهران دوشنبه 2 دی 98 اعلام می‌شود؟-خبر تکمیلی: مدارس تعطیل شد

تعطیلی مدارس تهران دوشنبه 2 دی 98 اعلام می‌شود؟-خبر تکمیلی: مدارس تعطیل شد

41,410
خبر تکمیلی: مدارس تهران تا آخر هفته تعطیل شد(اینجا بخوانید)

از هفته گذشته تا امروز،‌ جمعا 5 روز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است. در این هفته برای نخستین بار دو روز پشت سر هم تعطیل اعلام شد. اما در این مطلب احتمال تعطیلی مدارس تهران در روز دوشنبه 2 دی 98 را بر اساس اخباری که تاکنون اعلام شده بررسی می‌کنیم. همچنین اخبار تکمیلی و اطلاعیه‌های ارگان‌های مسئول از طریق همین صفحه و اعلام خواهد شد.
اخبار فوری و لحظه‌ای تعطیلی مدارس تهران و کشور را از اینجا بخوانید
خبر تکمیلی: مدارس تهران تا آخر هفته تعطیل شد(اینجا بخوانید)
آژیر قرمز در آسمان تهران
کیفیت هوای پایتخت امروز یکشنبه برای دومین روز متوالی از لحاظ غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شاخص لحظه‌ای ۱۲۷ ناسالم برای گروه های حساس( بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار و کودکان) است. همچنین میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ امروز بر روی شاخص ۱۳۸ برای گروه‌های حساس بود. در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۷۷ و منواکسید کربن با شاخص ۴۹ بوده است.
بر این اساس، ایستگاه‌های پارک قائم (منطقه ۱۸) با شاخص ۱۶۸، ‌دانشگاه علم و صنعت (منطقه ۴) با شاخص ۱۶۴ و شهر ری (منطقه ۲۰) با شاخص ۱۶۲ بیشترین آلایندگی را در سطح مناطق شهر تهران طی ۲۴ ساعت گذشته داشتند. همچنین ایستگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱) با شاخص ۸۸ و شهرک چشمه (منطقه۲۲) و مسعودیه(منطقه۱۵) هر دو با شاخص ۹۷کمترین آلایندگی را در سطح مناطق تهران طی این مدت داشتند. «شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.»
نفس تهران به خس خس افتاد
به گزارش ایرنا، داستان آلودگی هوای تهران که دیگر دارد به جای ماهی چند روز ،‌ هر روز تکرار می شود،‌  نمادهای شهری پایتخت را در غبار آلودگی هوا پنهان و رنگ های پاییز ، به تک رنگ خاکستری تبدیل کرده است ، نه بادی و نه بارانی که غبار از دل این شهر بشوید و سهم شهروندان پایتخت نشین از هوای پاییزی، غبارهایی است که وارد ریه می شود و روح و جانشان را  سخت آزرده می کند.
تشدید آلودگی هوا  به یک باره برای ۲ روز متوالی مدارس شهر تهران و جنوب شرق استان را به تعطیلی کشاند و آمبولانس‌های اورژانس را در ۲۸ نقطه از تهران مستقر کرد تا شاید مرحمی شوند بر دردی که ممکن است بر شهروندان وارد شود.
انباشت غلظت آلاینده‌های جوی در تهران تا ظهر دوشنبه 
هواشناسی تهران اعلام کرد: طی چند روز آینده پایداری جو موجب سکون هوا و نوزیدن باد مناسب در تهران می‌شود که بدلیل نبود امکان تهویه طبیعی، در بعضی ساعات شاهد انباشت و غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش دید افقی خواهیم بود.
بر اساس بررسی داده ها و نقشه های پیش یابی روز شنبه هواشناسی تهران، از این رو آسمانی غبارآلود به همراه غلظت آلاینده ها به ویژه در نواحی پرجمعیت، مناطق صنعتی و پرتردد تهران و شهرهای همجوار پیش بینی می شود و تا دوشنبه وضعیت کیفیت هوا در حد ناسالم خواهد بود و اواسط روز دوشنبه ناپایداری نسبی موجب وزش باد و کاهش حجم آلاینده ها خواهد شد اما از سه شنبه مجدد شرایط کاهش کیفیت هوا وجود دارد. همین موضوع احتمال بررسی مجدد تعطیلی مدارس تهران برای دوشنبه و سه شنبه در کارگروه اضطرار آلودگی هوا افزایش می‌دهد.
تعطیلی مدارس تهران دوشنبه 2 دی 98

پیش بینی شاخص کیفیت هوا برای روز دوشنبه
در بخش پیش بینی شاخص کیفیت هوای تهران در پایگاه شرکت کنترل کیفیت هوا دو نقشه زیر حاوی اطلاعات پیش بینی شاخص برای روزهای یکشنبه و دوشنبه منتشر شده است.
تعطیلی مدارس تهران دوشنبه 2 دی 98
در توضیح این تصاویر آمده است: «نقشه های حاضر نشان دهنده توزیع شاخص کیفیت هوا برای شهر تهران در ساعت 11 صبح روز جاری (سمت راست) و 11 صبح روز آینده (سمت چپ) می­­ باشد که با استفاده از مدل­سازی ریاضی محاسبه شده است. این نتایج بخشی از اطلاعاتی است که به صورت روزانه توسط سامانه پیش ­­بینی آلودگی هوای شهر تهران تولید شده و پیوسته با غلظت ­­های اندازه­­ گیری شده در ایستگاه­ های سنجش کیفیت هوای شهر تهران مقایسه می ­شود. باید توجه داشت که اولا، نتایج حاصل از مدل­سازی ریاضی بیانگر مقدار دقیق شاخص کیفیت هوا در هر منطقه نمی ­باشد، و در ثانی سامانه پیش­­ بینی آلودگی هوای شهر تهران غلظت آلاینده ­­ها را در شبکه­­ هایی با ابعاد 3 کیلومتر در 3 کیلومتر محاسبه می­ کند، در نتیجه نمی ­توان مقدار شاخص کیفیت هوا را در مقیاس محلات شهر و یا در فواصل چندین متری استخراج نمود. در مجموع این نقشه ­ها کمک می ­کند تصویر مناسبی از میزان افزایش یا کاهش غلظت آلاینده­ ها بین روز جاری و روز آینده به دست آید. توصیه می­­ گردد شهروندان و مراجعین علاوه بر ملاحظه نقشه شاخص کیفیت هوا برای روز جاری و روز آتی، به تحلیل وضعیت هواشناسی و آلودگی هوا که توسط کارشناسان تهیه می­­ شود، توجه فرمایند.»
وضعیت آلودگی هوای تهران در ساعت یک بامداد 1 دی 98
تعطیلی مدارس تهران دوشنبه 1 دی 98

چرا این بار تعطیلی دو روزه اعلام شد؟
هشدارهای چند روز پیش هواشناسی در خصوص آلودگی هوا محقق شد و باز هم دستگاه های متولی را به تلاطم انداخت ، به گونه ای که پلیس طرح پلاک زوج و فرد را از درب منزل اجرایی کرد و جلوگیری از تردد کامیون ها در سطح شهر و تشدید بررسی معاینه فنی خودروها را به عنوان راهکار دنبال کرد و متولیان پایش محیط زیست را به سر وقت صنایع آلاینده فرستاد و آموزش و پرورش را برای تعطیلی مدارس مجاب ساخت.
قانونی هم برای جلوگیری از آلودگی هوا با عنوان « قانون هوای پاک » با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره که در تیر ماه ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان رسیده است و در مرداد ماه همان سال از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد را در اذهان عمومی برجسته کرد .
این قانون ۱۳ آیین نامه دارد که چندین دستگاه اجرایی و مدیریت شهری و وزارت خانه را موظف به انجام اموری مشخص کرده است و سازمان محیط زیست یکی از این نهادهای متولی است.
 در ماده‌۷ این قانون عنوان شده است « مواقع‌ اضطراری که‌ به علت‌کیفیت‌ خاص‌ جوی، آلودگی هوای شهرها به‌ حدی برسد که‌ به‌ تشخیص‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی سلامت‌ انسان‌ و محیط‌زیست‌ را شدیداً به‌ مخاطره‌ بیاندازد، سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ با همکاری وزارت‌ کشور (شهرداری ها و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران‌) ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت‌ زمانی، مکانی و نوعی را برای منابع‌ آلوده‌کننده‌ برقرار کرده‌ و بلافاصله‌ مراتب‌ را از طریق‌ رسانه‌های همگانی به‌ اطلاع‌ عموم‌ خواهد رساند. با بر طرف‌ شدن‌وضعیت‌ اضطراری و کاهش‌ آلودگی هوا، سازمان‌ نسبت‌ به‌ رفع‌ ممنوعیت‌ و محدودیت‌ برقرار شده‌ اقدام‌ و مراتب‌ را بنحو مقتضی به‌ اطلاع‌ عموم‌ خواهد رساند.»
بر این اساس در صورت بررسی وضعیت آلودگی هوای روزهای دوشنبه و سه شنبه در کارگروه اضطرار آلودگی هوا و تصمیم گیری برای وضعیت تعطیلی مدارس تهران، اخبار تکمیلی در این صفحه اعلام می‌شود.

اخبار فوری و لحظه‌ای تعطیلی مدارس تهران و کشور را از اینجا بخوانید

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 1 دی 1398 13:16
    تعطیل کنیددوشنبرونمیشه نفس کشید