hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کهکیلویه و بویر احمد| سرزمین برف و آفتاب تشنه توجه

کهکیلویه و بویر احمد| سرزمین برف و آفتاب تشنه توجه

هرکسی تنها یک‌بار به استان کهکیلویه و بویر احمد سفرکرده باشد نمی‌تواند زیبایی‌های آن را فراموش کند. مناظر چشم‌نواز طبیعی از سواحل رودخانه‌ها، آبشارها، باغ‌ها، تپه‌ماهورها و دشت‌های پر از درختان سر به فلک کشیده بلوط گرفته تا جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و روستاها، می‌تواند خاطرات خوشی را برای گردشگران رقم بزند.

وجود دو اقلیم متفاوت گرمسیری و سردسیری در استانی که تنها یک درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده در نوع خود شاهکاری ویژه و منحصربه‌فرد است، تنوع آب‌وهوایی و میانگین بارشی مناسب در کنار فرهنگ سنتی و عشایری این استان را به‌عنوان سرزمین برف و آفتاب معرفی کرده است اما گردشگری در این استان آن‌طور که بایدوشاید رونق ندارد.اگرچه کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی،750 اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی،300 بقعه متبرکه،14 منطقه نمونه، 11 روستای هدف گردشگری، 17 اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و بیش از ده‌ها کمپینگ اقامتی، ۵ هزارچشمه و ۵۰۰ رودخانه دائمی و فصلی هرساله خصوصا در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی میزبان خیل عظیمی از گردشگران است و در سال جاری یک‌میلیون و 632 هزار و 84 نفر مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند بااین‌وجود گردشگری در استان هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

دلایل نادیده گرفتن ظرفیت گردشگری

گردشگری نتوانسته به‌عنوان یک وزنه قوی در توسعه استان نقش بازی کند، این موضوع در روستاهای استان بیشتر مورد غفلت و کم‌لطفی واقع‌شده و باعث شده گردشگری روستایی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی بالفعل نشده کهگیلویه و بویراحمد مطرح شود.

شاید در واکاوی دلایل این امر باید به عدم توجه و نوع نگرش خاص مسئولان در این مقوله اشاره کرد. به عبارت بهتر مسئولان ما به‌جای توجه به جایگاه کلیدی گردشگری هنوز هم بر همان سبک سنتی و از مدار کشاورزی سنتی دنبال توسعه استان هستند. موضوعی که نماینده ولی‌فقیه در دیداری که با مسئولین میراث فرهنگی داشت به آن اشاره کرد و گفت: علیرغم تصورات موجود که استان را دارای قابلیت بالایی در بخش کشاورزی می‌داند زمین کافی برای کشاورزی در کهگیلویه بویراحمد وجود ندارد.

وی مهم‌ترین قابلیت توسعه کهگیلویه و بویراحمد را گردشگری عنوان کرد و افزود: در آینده نه‌چندان دور وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در توسعه استان دوچندان می‌شود. آیت‌الله ملک حسینی البته تأکید کرد اگر به دنبال درآمدزایی از صنعت گردشگری هستیم باید هزینه کنیم و خدمات خوبی ارائه دهیم.

البته این تنها بخشی از ماجراست و صحبت‌های استاندار به تکمیل این پازل کمک بیشتری می‌کند.

عدم تأمین زیرساخت‌ها و نبود گردشگر واقعی

علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دلیل عدم تأثیرگذاری صنعت گردشگری در استان را عدم تأمین زیرساخت‌ها و نبود گردشگر واقعی می‌داند و در این خصوص می‌گوید ما در حال حاضر در این استان گردشگری به معنای واقعی نداریم چراکه زیرساخت‌ها هنوز به نحو مطلوب برای ورود گردشگران مهیا نشده است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: قرار گرفتن استان بین چهار استان بزرگ چهارمحال بختیاری، فارس، خوزستان و اصفهان باعث شده تا در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از سطح کشور باشیم ولی مسئله اینجاست استان متناسب با حجم مسافر و گردشگران از وضعیت خوبی به لحاظ زیرساخت‌ برخوردار نیست.

البته عدم پویایی و سرزندگی در گردشگری نیز موضوع مهم دیگری است که مقام ارشد اجرایی استان روی آن انگشت می‌گذارد و می‌گوید پویایی گردشگری نباید تنها مربوط به ایام نوروز باشد چراکه پویایی گردشگری باعث می‌شود تا شهرهای ما سرزنده و بانشاط باشند. وی در این خصوص به مقایسه دو شهر یاسوج و کاشان پرداخت و عنوان کرد، ظرفیت دو شهر بیان‌شده اصلا قابل‌مقایسه نیست، بااین‌حال مشاهده می‌شود که میزان ورود گردشگر به کاشان چند برابر یاسوج است که این امر منجر به رونق در شهر کاشان شده و این شهر را به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری معرفی کرده است.

مقام عالی دولت در استان اضافه کرد: کهگیلویه و بویراحمد باید در تمامی فصول سال مقصد گردشگری باشد و تعداد روزهای اقامت مؤثر مسافران و گردشگران نیز در استان افزایش داده شود زیرا این امر درآمدزایی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را در استان به دنبال دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد