hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آغاز دردسرهای ثبت نام دانش آموزان

آغاز دردسرهای ثبت نام دانش آموزان

هنوز چند روزی از پایان امتحانات دانش‌آموزان نگذشته است که بلوای همیشگی دریافت وجه در مدارس دولتی صدای خانواده‌ها را درآورده است.

هر ساله پس از پایان امتحانات مدیران مدارس به خانواده‌ها اعلام می‌کنند که در صورت تمایل برای ثبت‌نام در پایه بالاتر پیش از پر شدن ظرفیت مدرسه اقدام کنند. درست از پایان خردادماه تا اوایل مهر خانواده‌ها درگیر چگونگی ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌های تعیین شده از سوی مدیران مدارس می‌شوند و این در حالی است که آموزش و پرورش همواره اعلام می‌کند دریافت هر نوع وجهی در مدارس ممنوع است! اما، با توجه به اینکه ضمانت اجرایی لازم برای جلوگیری از این تخلف آشکار وجود ندارد این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.
 فقط بیمه حوادث و هزینه کتاب
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی در این باره اظهار می‌کند: امسال در دستورالعمل ثبت‌نامی که به نواحی ۴٧گانه آموزشی استان اعلام کردیم به صراحت قید شده که دریافت هرگونه وجه به غیر از وجه بیمه حوادث دانش‌آموز و هزینه کتاب ممنوع است.
«رضا صابری» با اشاره به اینکه وجه کتاب‌های درسی نسبت به مقاطع تحصیلی متفاوت اما دارای قیمت مشخص است، می‌افزاید: وجه بیمه نیز هفت هزار و۵٠٠ تومان است که احتمال نمی‌دهیم در سال تحصیلی جدید تغییر کند.
وی با بیان اینکه برخی از مدارس با توجه به لباس فرمی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و همچنین بر اساس قراردادی که بین اولیا و مدرسه منعقد می‌شود ممکن است وجوه بیشتری از اولیا دریافت کنند اضافه می‌کند: البته هیچ گونه اجباری در پرداخت این هزینه‌ها وجود ندارد.
سخن‌گوی ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش استان بعد از ارائه توضیحاتی درباره ثبت‌نام مدارس به نکته دیگری اشاره و بیان می‌کند: این واقعیت را هم باید در نظر بگیریم که آموزش و پرورش سرانه‌ای در اختیار مدارس قرار نداده‌‌است و از طرفی مدارس هم هزینه‌هایی دارند که در تأمین این هزینه‌ها، اولیا ممکن است به صورت اختیاری کمک کنند.
 مردم موارد تخلف را گزارش دهند
صابری ادامه می‌دهد: دریافت پول اضافه از اولیا خلاف قانون است و اگر چنین مواردی را مشاهده کنیم قطعا با خاطیان برخورد خواهیم کرد، بنابراین مردم در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند به واحدهای ارزیابی عملکرد ادارات ۴٧گانه استان مراجعه کنند و یا با اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت مردم اداره کل آموزش و پرورش استان به شماره ٣٢٢٢٢١٠٣ و ٣٢٢١۶۵٢١ تماس بگیرند و شکایت‌های خود را مطرح کنند. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به انتخاب شعار «بهترین مدرسه، نزدیک‌ترین مدرسه» می‌گوید: مدارس دولتی از هر جهت خوب هستند به اولیای دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم که به صلاح یک دانش‌آموز نیست هر روز بخواهد کیلومترها راه برای رفتن به مدرسه طی کند.
وی درباره ظرفیت پذیرش مدارس دولتی نیز اظهار می‌کند: اگر اولیای دانش‌آموزان برای ثبت‌نام فرزند خود به مدرسه محدوده زندگی‌ خود مراجعه کنند، مشکلی برای ثبت‌نام وجود نخواهد
داشت.
 نظارت بیشتر...
به گفته معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، این اداره کل، امسال چهار اصل، رضایت‌مندی، تکریم ارباب‌رجوع، قانون‌مداری و نظارت در ثبت‌نام را مورد توجه ویژه قرار داده است. امسال اصل نظارت را به صورت جدی‌تر از قبل به عنوان یکی از اصول چهارگانه ثبت‌نام در مدارس مد نظر قرار داده‌ایم به این صورت که هر مدرسه‌ای از اصول خود تخطی کند، جلوی آن را خواهیم
گرفت.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مدارسی مانند شاهد، سمپاد و نمونه دولتی بر اساس ضوابط و مقررات در طول سال تحصیلی، خدمات ویژه‌ای به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند می‌توانند وجوهی را برای ثبت‌نام از خانواده‌ها دریافت ‌کنند که این موضوع منع قانونی
ندارد.صابری بیان می‌کند: برای مدارس غیر دولتی نیز شهریه مصوبی تعریف شده‌است و این مدارس موظف هستند شهریه را به‌وسیله بنر در مدارس خود نصب کنند تا اولیا وقتی برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند برابر همان شهریه مصوب هزینه‌های تحصیل را بپردازند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد