hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > «گاوخونی» هنوز احیا نشده است/کاهش حجم آب تالاب

«گاوخونی» هنوز احیا نشده است/کاهش حجم آب تالاب

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه سیلاب عامل زنده ماندن تالاب گاو خونی است، گفت: تالاب گاوخونی احیا نشده اما سیلاب‌ها مرگ آن را به تأخیر انداخته است.

رضا خلیلی ورزنه ، با اشاره به محقق نشدن حق آبه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی  تالاب گاوخونی اظهار داشت: اگرچه امروز شاهد وجود آب در تالاب گاوخونی و نمردن این تالاب هستیم اما باید اذعان کنیم که تالاب هنوز احیا نشده است و تا احیا شدن فاصله زیادی دارد.
وی با بیان اینکه سیلاب‌های ماه‌های نخست امسال و آب‌های ورودی حاصل زهاب و پساب‌های زمین‌های کشاورزی باعث زنده ماندن تالاب شده است،  ابراز داشت: ورودی آب زاینده رود طی ماه‌های اخیر هم اگرچه در این زمینه مؤثر بوده اما نتوانسته است تالاب را احیا کند و هنوز حقابه تالاب مطالبه اصلی دوستداران محیط زیست برای احیای تالاب گاوخونی است.
لایروبی  مسیرهای ورود آب تا تالاب گاوخونی مغفول واقع شده است
کارشناس محیط زیست و رئیس انجمن دوستداران میراث طبیعی ورزنه با بیان اینکه لایروبی مسیر رودخانه و مسیرهای ورود آب تا تالاب گاوخونی مغفول واقع شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال بارش و جاری شدن ورودی‌های آب به تالاب گاوخونی وجود دارد لازم است تا مسئله لایروبی و بازکردن مسیر عبور آب با جدیت پیگیری شود و مانع از دست رفتن آب ورودی به گاوخونی شویم.
خلیلی ورزنه از کاهش حجم آب در تالاب گاوخونی خبرداد و گفتد: از سد رودشتین نیز آب به سمت تالاب گاوخونی در جریان است و مسیر اصلی آب رسانی به سمت تالاب بند شاخ کنار بوده است اما نکته مهم ضرورت لایروبی مسیرها است تا شاهد آبرسانی بهتر و بیشتر به تالاب باشیم.
هنوز شاهد حضور پرندگان در تالاب گاوخونی نیستیم
وی پیرامون حضور پرندگان مهاجر در تالاب گاخونی گفت: متأسفانه امسال هنوز پرندگان حضور در تالاب نداشته‌اند و تنها مواردی از عبور و حضور موقتی آنها را شاهد بوده‌ایم و فلامینگوها که میهمان‌های اصلی و مهم گاوخونی هستند هنوز به تالاب نیامده‌اند.
کارشناس محیط زیست تاکید کرد: امیدوار هستیم با اتخاذ تدابیر صحیح و همکاری و هم افزایی مسؤولان و بارش‌های پاییزی شرایط تالاب به نحوی باشد که فلامینگوها به گاوخونی بازگردند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد