hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آغاز سومین مرحله لایروبی زاینده رود در شرق اصفهان

آغاز سومین مرحله لایروبی زاینده رود در شرق اصفهان

 مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه گفت: سومین مرحله از لایروبی زاینده رود در شرق اصفهان با پیگیری محیط زیست استان در حال اجرا است.
رضا خلیلی ورزنه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح لایروبی و ساماندهی زاینده رود در مسیر تالاب بین المللی گاوخونی از سال ۱۳۹۶ اجرا شده و سومین مرحله آن از دو هفته قبل در محدوده بند فارفان و قورتان آغاز شد و بنظر می‌رسد این‌بار بخشی از رودخانه در ورزنه را نیز شامل شود.
وی با بیان اینکه سرعت لایروبی بستگی به شرایط رودخانه دارد، افزود: بخشی از رودخانه از انبوه گیاه گز و نیزار پوشیده شده و صعب العبور است که اگر لایروبی شود در صورت رهاسازی حقابه گاوخونی، آب در مسیر ۱۰۰ کیلومتری از سد رودشتین سریع‌تر به سمت تالاب جریان می‌یابد.
مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه با اشاره به دو مورد آتش سوزی در نیزارهای محدوده گاوخونی در یک هفته گذشته، گفت: این آتش‌سوزی‌ها عمدی رخ داد زیرا نیزارهای کنار آب خود به خود آتش نمی‌گیرد و این درحالی است که به علت صخره‌ای بودن و شرایط خاص بخش‌هایی از رودخانه امکان تردد و خاموش کردن آتش نبود و در این مواقع نیاز به کمک آتش‌نشانی است.
خلیلی ورزنه اضافه کرد: پسماندهای نفتی که از اوایل مرداد ماه در بستر تالاب تخلیه شده بود روز شنبه با کمک جمعی از دوستداران محیط زیست و به همراه محیط‌بانان آهک پاشیده شده و جمع آوری شد و بزودی از منطقه منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه این پسماندها تا حدود ۲۰ سانتیمتر در بستر تالاب نفوذ کرده است، خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان محیط زیست ۱۰ تن آهک برای این محدوده خریداری شده است.
خلیلی بیان داشت: هنوز متخلفان شناسایی نشده اند و بیشترین فراوانی تخلیه پسماندهای نفتی در جرقویه بوده که در هشت مورد در محیط رها شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد