hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تهران| جولان آزادانه موتورسوارها در پایتخت

تهران| جولان آزادانه موتورسوارها در پایتخت

موتورسیکلت‌ها در پایتخت سال‌هاست حاشیه‌ساز شده‌اند و کاربردهایی فراتر از جابه‌جایی چند راکب دارند، بعضی از موتورسواران در طول روز بیشتر از یک وانت یا تاکسی، بار یا مسافر جابه‌جا می‌کنند، از هرجایی و به هر شکلی هم که دلشان بخواهد عبور می‌کنند.

 به گزارش ایرنا، آن‌قدر در سال‌های اخیر همه فضاهای شهری پایتخت ازجمله خط ویژه اتوبوس‌ها، پیاده راه‌ها و مسیرهای خلاف جهت حرکت در خیابان‌ها به‌راحتی در اختیار موتورسواران قرار داده‌شده و برخوردها با آن‌ها بازدارنده نبوده است که بیشتر موتورسواران به خودشان اجازه می‌دهند به هیچ‌یک از قوانین راهنمایی و رانندگی و حتی سلامت و جان خودشان پایبند نباشند. شمار موتورسواران پایتخت افزون بر سه میلیون برآورد شده و برخی اخبار نیز حاکی است که بعد از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا بعد از حذف زوج و فرد از تیرماه امسال، تعداد موتورسواران هم زیادتر از قبل شده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات مربوط به موتورسواران، جولان آنان در پیاده راه‌ها و خطوط اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) به شمار می‌رود که به معضلی تبدیل‌شده است. خطوط ویژه مختص اتوبوس‌هاست و دیگر وسایل نقلیه نباید از آن‌ها عبور کنند؛ چه اینکه تردد سایر وسایل ضمن ایجاد اختلال در این خطوط و حرکت اتوبوس‌ها، سبب بروز تصادف‌هایی هم می‌شود که تلفات یا مجروحانی برجا می‌گذارد.

صرف‌نظر از رانندگی خطرناک عمده موتورسواران و آلودگی صوتی که سبب مزاحمت برای شهروندان می‌شود، موتورسیکلت‌ها منبع بسیار مهم آلایندگی هوا هم محسوب می‌شوند. پیروز حناچی شهردار تهران که بارها از وضعیت موتورسواران پایتخت گلایه کرده خواهان تشدید برخورد با این وضعیت نیز شده است.

او چندی پیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ حدود سه میلیون موتورسوار (در پایتخت)‌داریم که بخش اعظم آن‌ها چندان قائل به قانون نیستند و نباید بگذاریم خطوط دوچرخه هم به تصرف موتورها درآید. این سخنان زمانی انجام شد که طی چند ماه اخیر شهرداری تهران مسیرهای ویژه دوچرخه را افزایش داده و موتورسواران از خیر این مسیرها هم نمی‌گذرند و برای رسیدن زودتر به مقصد، به دوچرخه‌سواران هم احترام نمی‌گذارند.

نگاه ترحمی به موتورسواران؟

ضرورت برخورد با موتورسواران متخلف در حالی است که گاها شنیده می‌شود بعضی متولیان ازجمله پلیس می‌گویند برخی موتورسواران معیشت خانواده‌هایشان را از این راه تأمین می‌کنند و لذا برخورد با آنان قدری باید با لحاظ این مؤلفه باشد. اگرچه همین افراد خودشان هم معترف‌اند که وضعیت نابسامان موجود که جان و سلامت موتورسواران را هم تهدید می‌کند، زیبنده و مناسب نیست و باید کاری کرد. سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اجتماعی نیز با تأکید بر اینکه نگاه ترحمی به موتورسواران باعث سلب آرامش و آسایش مردم می‌شود، گفت: پایتخت نیاز جدی به تدوین طرح ساماندهی موتورسواران دارد. او در مورد تداوم تخلفات موتورسواران افزود: اگر پلیس مقررات را اعمال و در جامعه موردحمایت قرار گیرد شاهد تخلفات کمتری از سوی موتورسواران خواهیم بود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ساماندهی تردد راکبان موتورسیکلت را وظیفه پلیس دانست و با تأکید بر ضرورت اجتناب از نگاه‌های ترحمی به این قشر ادامه داد: بهانه‌هایی مانند ایجاد درآمد و مسائل اقتصادی نباید به بی‌تفاوتی نسبت به برخورد با موتورسواران متخلف منجر شود. او تأکید کرد:‌ نباید نگاه ترحمی داشته باشیم زیرا این نوع نگاه باعث سلب آرامش و آسایش مردم می‌شود؛ در سایر کشورها قوانین مشخصی برای تردد موتورسواران وضع‌شده و این قشر مانند سایر رانندگان ملزم به رعایت قوانین و ضوابط هستند. خدادادی با انتقاد از اینکه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت در کشور به‌خوبی جا نیفتاده است و متأسفانه موتورسواران با بی‌توجهی به قوانین و حرکت‌های غیرقانونی با ایجاد رعب و وحشت خیابان‌ها و پیاده‌روها را قبضه و آرامش مردم را سلب کرده‌اند، گفت: این وسیله نقلیه در اغلب شهرهای جهان تردد دارند و کوچک‌ترین مزاحمت و مشکلی را نیز برای مردم ایجاد نمی‌کنند زیرا فرهنگ‌سازی مناسبی انجام‌شده و موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه محسوب می‌شود اما متأسفانه در ایران راکبان از هر فرصتی برای تخلف استفاده می‌کنند.

چرا پلیس برخورد نمی‌کند؟

در این شرایط نخستین پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا پلیس راهور (راهنمایی و رانندگی) با موتورسواران متخلف در سطح شهر تهران برخورد نمی‌کند و اجازه داده شرایط به وضع موجود برسد؟ سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف تهران اظهار داشت: مقدمات برای برخورد با موتورسیکلت‌سوارهای متخلف آغازشده اما بپذیرید که دیگر زمان شروع و اجرای طرح‌ها بدون مطالعه، گذشته است. او تأکید کرد: طرح ساماندهی و برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف به‌زودی اجرا می‌شود.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز درباره دلایل برخورد نکردن مناسب با موتورسواران مصاحبه کرد که او اگرچه تأکید دارد بیشتر موتورسواران اقشار ضعیف جامعه هستند، تصریح می‌کند که البته برخورد هم می‌شود. او اظهار داشت: باید پذیرفت که امروز موتورسیکلت‌سواران به‌طورمعمول از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و موتورسیکلت وسیله امرارمعاش آن‌هاست که نیروی انتظامی در برخورد با این مسئله باید این ملاحظه را نیز مدنظر قرار دهد.

او درعین‌حال با بیان اینکه «پلیس در اجرای قانون به وظیفه خود عمل و طرح برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف را اجرا کرده» اظهار داشت: تخلفات مندرج در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اعمال قانون و موتورسیکلت‌های متخلف به توقفگاه منتقل می‌شوند. مهماندار افزود: طرح برخورد با راکبان موتورسیکلت‌های سنگین فاقد مجوز نیز که اقدام به تردد در معابر شهری (بخصوص در شب‌ها) می‌کنند، با جدیت در حال اجراست.

شهرداری ورودی‌های خطوط ویژه را ببندد

او در خصوص اهم اقدامات پلیس راهور پیرامون برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف در خطوط ویژه اتوبوس به‌ویژه خیابان ولیعصر نیز ادامه داد: طرح برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف در همه خطوط ویژه اجرا می‌شود اما یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در آن‌ها به‌ویژه خیابان ولیعصر (عج)، وجود بریدگی‌های فراوانی است که باعث می‌شود موتورسیکلت‌سواران از آن‌ها به خطوط ویژه ورود کنند. مهماندار گفت:‌ پلیس راهور از شهرداری تهران درخواست کرده نسبت به تقلیل بریدگی‌ها در خطوط ویژه با در نظر داشتن دسترسی مردم اقدام کند. او بیان کرد:‌ پلیس راهور تهران در زمان رؤیت تخلف مُر قانون را اجرا می‌کند و هیچ فرقی بین آحاد جامعه وجود ندارد؛ اما اولویت، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز اعم از حرکات نمایشی، سرعت، عبور ممنوع حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ‌قرمز و ... است.

پیشنهاد خط ویژه موتور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای ایجاد خط ویژه موتورسواران در تهران در دستور کار پلیس قرار دارد یا خیر گفت: برابر برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های صورت گرفته بین پلیس و شهرداری، پیشنهاد احداث خط ویژه برای موتورسواران در محورهای پرتردد شهر تهران نظیر خیابان‌های مولوی و جمهوری داده‌شده که در صورت تائید از سوی مسئولان ارشد حوزه ترافیک، در آتی اجرایی می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد