hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خطاهایی به قیمت جان

خطاهایی به قیمت جان

سال‌های سال است که آمار تصادفات رانندگی و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کشورمان بالاست اما فکری به حال این امر نمی‌شود.

 به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران ازنظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده بحرانی بودن وضعیت سوانح رانندگی در کشورمان است. درحالی‌که مرگ‌ومیر بر اثر حوادث رانندگی در جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۱۴ تا ۱۵ نفر است؛ اما در ایران این آمار ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. مسئولان می‌گویند: تعداد جان‌باختگان سوانح جاده‌ای از ۳۰ هزار نفر در سال ۸۴ به ۱۶ هزار نفر در سال ۹۷ رسیده است اما از دست رفتن جان یک نفر و معلول شدن دائمی یک شهروند ایرانی غفلتی نابخشودنی است. پیامدهای قربانی شدن انسان‌ها بر اثر تصادف‌ها در جاده‌های ایران افزون بر عزادار شدن آنان، ده‌ها مشکل روحی و جسمی برای خانواده‌های آنان به وجود آورده است. در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد که در محل اتصال استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان، خوزستان و بوشهر قرار دارد به دلیل افزایش آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی وضعیت نگران‌کننده‌تری دارد. بر اساس آمار پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد امسال سوانح رانندگی منجر به فوت در جاده‌های برون‌شهری این استان ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌یافته است. بر اساس آمار موجود حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۹۵ بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشته است. بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را برحسب جمعیت داشته است. این استان با داشتن کمتر از ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است. بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.

خودروهای سواری شخصی ۸۰ درصد عامل تصادف‌ها در کهگیلویه و بویراحمد هستند

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۰ درصد تصادفات استان بر اثر خطای انسان رخ می‌دهد که این امر نیازمند چاره‌اندیشی اساسی است. سرهنگ بهنام ویسی پور توضیح داد: خودروهای سواری شخصی ۸۰ درصد عامل تصادف‌ها در کهگیلویه و بویراحمد هستند. او بیان کرد: تخطی از سرعت مجاز عامل ۴۳ درصد سوانح جاده‌ای و انحراف به چپ عامل ۲۳ درصد حوادث جاده‌ای در استان است. او عنوان کرد: توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان به سبب نداشتن استراحت مناسب در برخی از ساعت‌های روز از دیگر دلایل تصادفات رانندگی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد است. ویسی پور ادامه داد: افزایش تعداد خودروهای نظارت نامحسوس، انجام تست سلامت رانندگان به‌صورت روزانه، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز خودروهای و توقف آنان در محل حادثه از راهکارهای کاهش تلفات رانندگی در استان است. سرهنگ ویسی پور بیان کرد: بستن کمربند ایمنی برای کاهش تلفات و خودداری از حمل سرنشینان اضافه بر ظرفیت خودرو از توصیه‌های پلیس به مسافران جاده‌های برای کاهش احتمال سوانح جاده‌ای است. او بیان کرد: به دلیل رفت‌وبرگشت بودن بیشتر جاده‌ها و نداشتن جداکننده‌های فیزیکی با کوچک‌ترین خطای راننده تصادف رخ می‌دهد که باید برای این امر به‌صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت چاره‌اندیشی شود. او ابراز داشت: همچنین نبودن جاده‌های چهار خطه، جاده‌های دارای پیچ‌های خطرناک همراه با شیب تند و کوهستانی از دیگر عوامل بروز سوانح جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد است. ویسی پور اظهار داشت: امسال ۹۳ نفر در تصادفات جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند.

رفع نقاط حادثه‌خیز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۰ نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه زودبازده و ۱۰ نقطه حادثه‌خیز پرهزینه در استان شناسایی‌شده است. محمد نصیری راد اظهار داشت: تاکنون ۹۵ نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه زودبازده در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد رفع شدند. او بیان کرد: ۴۵ نقطه از این تعداد از طریق خط‌کشی، اجرای شیار لرزان، روشنایی نقطه‌ای و اجرای حفاظ میانی (جداکننده پلاستیکی) رفع شدند. او افزود: همچنین کار ۵۰ نقطه دیگر به شیوه تعمیر و مرمت و تعویض حفاظ کناری، ایمن‌سازی از طریق خاک‌ریزی نقاط پرتگاهی و نصب گارد ریل، لکه‌گیری موضعی و دیگر موارد انجام گرفت. نصیری راد بیان کرد: هم‌اینک رفع هفت نقطه حادثه‌خیز پرهزینه دیرباز ده دیگر در دستور کار قرارگرفته و میانگین پیشرفت فیزیکی آن‌ها ۴۰ درصد است.

چشم‌انداز توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰ طرح راه‌سازی در مناطق مختلف استان در دست اجراست. عبدالمجید نژاد صفوی اظهار داشت: این طرح‌ها در قالب جاده‌های چهار خطه، راه‌های اصلی و جاده‌های های روستایی در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست. او ساخت جاده گچساران باباکلان، بابامیدان، گچساران به بهبهان، تونل دیل را ازجمله طرح‌های مهم راه‌سازی استان ذکر کرد. مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته برای تکمیل طرح‌های راه‌سازی استان هزینه شد. او بدون اشاره به میزان اعتبارات اختصاص‌یافته امسال برای طرح‌های راه‌سازی استان تصریح کرد: میزان اعتبارات تخصیص‌یافته به حوزه راه‌سازی کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش‌یافته است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد