hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بهسازی آبشخورها و چشمه‌های سرباز برای حیات وحش

بهسازی آبشخورها و چشمه‌های سرباز برای حیات وحش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: لایروبی و بهسازی آبشخورها و چشمه‌های محیط طبیعی این شهرستان برای استفاده جانوران وحشی توسط نیروهای محیط‌بانی انجام شد.
به گزارش ایرنا، بهزاد دهواری با اشاره به خشکسالی‌ها و کمبود آب در دشت و کوهستان منطقه اظهار داشت: دسترسی نداشتن حیات وحش به منابع آبی بویژه در فصل تابستان یکی از بزرگترین معضلات مدیریت حیات وحش و از مهمترین دلایل نابودی تنوع زیستی و کاهش جمعیت وحوش به شمار می‌رود.
وی افزود: این معضل به دلایلی مانند خشک شدن کامل یا کاهش دبی چشمه‌های طبیعی بر اثر خشکسالی و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، اشغال اندک چشمه‌های طبیعی باقیمانده توسط دام‌های اهلی، خشک شدن رودخانه‌های فصلی در تابستان و کاهش شدید روان آب‌های سطحی در این مناطق بوجود آمده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرباز گفت: در این شرایط حیوانات تشنه برای دسترسی به آب ناچار از زیستگاه امن خود خارج و به جوامع انسانی مانند روستاها، مزارع و یا آبشخور دام‌های اهلی نزدیک شده و توسط افراد سودجو یا سگ‌های گله و یا بر اثر برخورد با خودروهای عبوری کشته می‌شوند به همین دلیل فراهم نمودن امکان دسترسی وحوش به منابع آبی در نقاط امن زیستگاه‌ها یکی از مهمترین برنامه‌های مدیریت حیات وحش در مناطق بیابانی کشور به شمار می‌رود.
دهواری اظهار داشت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز در همین زمینه اقدام به لایروبی و بهسازی چشمه‌ها و آبشخورهای ایجاد شده در گذشته کرد.
وی ادامه داد: آبشخورها معمولا بوسیله تانکر سیار آبگیری می‌شود تا حیات وحش از آنها استفاده کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد