hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بی‌آبی حیات وحش یزد را تهدید می‌کند

بی‌آبی حیات وحش یزد را تهدید می‌کند

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان یزد به دنبال تشدید بحران کم‌آبی در یزد به ویژه برای حیات وحش این استان کویری، اظهار کرد: بسیاری از چشمه‌ها و منابع آبی که نقش حیاتی برای تأمین آب حیات‌وحش در استان را داشته‌اند، دچار کم آبی یا خشکی شده‌اند.
«اعظم حبیبی‌پور» با اشاره به برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی و مدیریت غلط منابع آبی و نیز خشکسالی‌های پی در پی، اظهار کرد: به دنبال این مسئله، بسیاری از چشمه‌ها و منابع آبی که نقش حیاتی برای تأمین آب حیات‌وحش در استان را داشته‌اند دچار کم آبی شده یا خشک شده‌اند.
وی افزود: به همین دلیل اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد به منظور تأمین آب مورد نیاز حیات وحش، نسبت به ساخت آب انبار و نصب تانکر در مناطقی که با مشکل کم آبی مواجه بوده‌اند، اقدام کرده است.
این مسئول در مورد اهمیت چشمه‌های طبیعی و آبشخورها به‌ویژه در فصل گرما تصریح کرد: سرکشی، مرمت، بهسازی و تمیز کردن چشمه‌ها و آبشخورها همواره در دستور کار محیط‌بانان است و با تلاش و زحمت فراوان، امکان استفاده از آب را برای حیات وحش در گرمای سوزان استان یزد فراهم می‌کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، وی ادامه داد: هر ساله قبل از شروع فصل گرما، آب انبارها به وسیله روان‌آب‌های سطحی حاصل از باران  یا به وسیله تانکرهای آب پر می‌شوند.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: ساخت آبشخور و یا اضافه کردن هر گونه منبع آبی جدید باید پس از بررسی دقیق و کارشناسی صورت گیرد، زیرا هر گونه دخالت نابه‌جا در طبیعت، باعث بهم خوردن نظم آن خواهد شد.
یاداور می‌شود؛ متاسفانه بحران آب در یزد این روزها نه تنها گریبان مردم را گرفته بلکه یزد با کاهش شدید منابع طبیعی و بحران آب در طبیعت نیز روبرو شده‌ است. این در حالی است که تنوع گونه‌های یزد بسیار بالا و گونه‌های حفاطظت شده و بسیار خاص و نادری خصوصا در حیطه حشرات که بسیار وابسته به آب هستند نیز منحصرا در یزد و در برخی از مناطق وجود دارد که بحران آب ممکن است آنها را با خطر انقراض نیز روبرو کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد