hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خودرو مهم‌ترین عامل آلودگی زیست محیطی در ایران

خودرو مهم‌ترین عامل آلودگی زیست محیطی در ایران

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صنعت خودرو مهم‌ترین عامل آلودگی زیست محیطی در ایران بوده و باوجود هشدارهای مکرر هنوز هم تولید آن ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز پنجشنبه در دیدار با امام جمعه اردبیل افزود: تکنولوژی صنعت خودرو ایران متعلق  به چند دهه قبل و مربوط به زمانی است که در آن ایام با توجه به جمعیت اصلا کشور مشکلی در حوزه محیط زیست نداشت.
وی با بیان اینکه محیط زیست در مقابل فشارهای وارد شده از بیرون مقاومت زیادی نخواهد داشت، اظهار داشت: با اینکه بارها اعلام شده جلوی تولیدات غیراستاندارد گرفته خواهد شد اما با لابی‌های صورت گرفته و به بهانه حمایت از تولید داخلی و اشتغال به قیمت جان مردم باز شاهد تولید آن در کشور هستیم.
وی گفت: برای داشتن محیط زیست سالم در کشور باید کارخانه‌های خودروسازی و همچنین بیش از نیمی واحدهای نیروگاهی و پالایشگاهی تعطیل شوند.
وی بیان کرد: نه تنها در حوزه محیط زیست کمبود قانون نداریم بلکه در مواردی با تعدد قانون مواجه هستیم ولی در عمل بنابر دلایلی آن‌طور که باید به قانون عمل نمی‌شود.
او با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران بالاست، اضافه کرد: ایران بعد از روسیه دومین کشور دنیا در مصرف شدت انرژی است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها نسبت به شدت مصرف انرژی تذکرات لازم را داده‌اند ولی باز شاهد مصرف شدت انرژی در کشور هستیم.
کلانتری گفت: آلمان برای یک میلیارد دلار تولید ناخالص، ۱۰۰ هزار تن نفت مصرف می‌کند، در حالی که در ایران برای یک میلیارد دلار تولید ناخالص ۸۵۰ هزار تن نفت مصرف می‌شود. بنابراین در ایران برای تولید یک دلار، ۸.۵ برابر بیشتر از آلمان انرژی مصرف می‌شود که دلیل آن نبود تکنولوژی است.
معاون رئیس جمهوری گفت: در هیچ جای دنیا بنزین به ارزانی قیمت بنزین ایران نیست و حتی در کشورهایی مانند عربستان قیمت بنزین پنج برابر ایران، ترکیه ۱۶ برابر و افغانستان هفت برابر است.
وی اظهار داشت: با اینکه همه در کشور بر حمایت از محیط زیست تاکید دارند اما در عمل اقدامات پوپولیستی انجام می‌دهیم.
او با اشاره به مشکل آب در کشور اضافه کرد: هر سال  ۵۲ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی و ۴۰ میلیارد متر مکعب آب سطحی در کشور برداشت و مصرف می‌شود که در اگر وضع به همین منوال پیش رود کشور در این حوزه وضعیت بحرانی خواهد داشت.
او  ادامه داد: از مراتع هم بیش از ظرفیت آن در کشور استفاده می‌شود و تعداد دام و مقدار مراتع مورد بهره‌برداری همخوانی ندارد که در این حوزه هم اگر اقدامات مناسب صورت نگیرد در آینده نزدیک با بحران مواجه خواهیم شد.
کلانتری با بیان اینکه روزانه ۶۴ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه تولید زباله در ایران خیلی بیشتر از کشورهای صنعتی است.
وی  بیان کرد: واقعیت این است که با تخریب منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بی‌رویه از آن ظلم بزرگی برای نسل‌های آینده می شود در حالی که چنین حقی نداریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وضعیت استان اردبیل در حوزه محیط زیست بهتر از سایر استان‌ها است، چرا که اردبیل  استان صنعتی نیست بلکه کشاورزی است.
وی اظهار داشت: وضعیت استان اردبیل در کاهش آب‌های زیرزمینی و مسائل بهداشت محیط و پسماند نگران کننده است و همه باید برای جلوگیری از وضعیت بحرانی در این حوزه ها کمک کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد