hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گیلان| گیاهان دارویی درد آستارا را دوا می‌کند

گیلان| گیاهان دارویی درد آستارا را دوا می‌کند

شهرستان آستارا با توجه به شرایط اقلیمی خود محلی برای پرورش و تولید انواع گیاهان دارویی و خودرو است که باعث شده هم بیکاری در این استان کمتر شود و هم بر جاذبه‌های گردشگری آن اضافه شود.


برداشت گل گیاه دارویی و چای سنتی گل‌گاوزبان که رویشگاه اصلی آن ارتفاعات شمال ایران است، در روستاهای کوهستانی غرب شهرستان آستارا ازجمله منطقه حیران، آق مسجد، چملر و دگیر مانکشی، سیج و ونه بین با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل اردیبهشت تا اواسط خردادماه و حتی تا پایان فصل تابستان و پایان گل‌دهی این گیاه در چندین مرحله آغاز و گل‌های برداشت‌شده نیز در فضای باز و با نور غیرمستقیم خورشید خشک می‌شود.

در آستارا فروش گیاه دارویی گل‌گاوزبان به مسافران داخلی و خارجی رونق خوبی دارد و ارزش اقتصادی هر کیلوگرم گل‌گاوزبان تَر بین ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار ریال و ارزش هر کیلوگرم گل‌گاوزبان خشک‌شده نیز بیش از یک‌میلیون ریال است و اهالی ساکن در روستاهای اصلی تولید این گیاه در آستارا سالانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از فروش این محصول کسب درآمد می‌کنند. مدیر جهاد کشاورزی آستارا با اشاره به آغاز برداشت گیاه دارویی گل‌گاوزبان در سطح ۲۰ هکتار از روستاهای کوهستانی غرب این شهرستان، اظهار کرد: گل‌گاوزبان دارای گونه‌های بسیاری است و گل‌گاوزبان تولیدی در کوهستان‌های شهرستان آستارا از نوع مرغوب آن است. ایرج شیارکار با اشاره به ارزش اقتصادی گیاه گل‌گاوزبان و تولید گل خشک‌شده آن و عرضه به بازار، افزود: گل‌گاوزبان آستارا علاوه بر فروش در سطح شهرستان به مسافران داخلی و خارجی و همچنین استان گیلان در سایر استان‌های کشور نیز به فروش می‌رسد. یونس رنجکش، فرماندار آستارا نیز گفت: با توجه به اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم و توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از راه‌های کسب درآمد با استفاده از ظرفیت‌های زیست‌محیطی است، امیدواریم توسعه کشت گیاهان دارویی به‌عنوان یکی از محورهای توسعه استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا موردتوجه ویژه دولت قرار بگیرد تا تولید گیاهان دارویی ضمن زمینه‌سازی در سلامت و تندرستی، توسعه اشتغال و کارآفرینی را به همراه داشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد