hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > شهرستان میامی برای کشت گل‌ گاوزبان مناسب است

شهرستان میامی برای کشت گل‌ گاوزبان مناسب است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری  شهرستان میامی با اشاره به اجرای پروژه های جنگل کاری در شهرستان میامی گفت: بستر کافی برای کشت گیاه دارویی گل گاو زبان در منطقه کالپوش این شهرستان وجود دارد.

محمد علی رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت: ترویج فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری و ترغیب مردم به مشارکت در اجرای پروژه‌های آن بویژه جنگلکاری و همچنین کشت و بهره برداری اصولی ازگیاهان دارویی به ویژه گل گاوزبان که در این شهرستان استعداد رویش آن قابل توجه است، از تکالیف منابع طبیعی و آبخیزداری است.

او افزود: پروژه جنگلکاری سالیانه در روستای قوشه به وسعت ۳۵۰ هکتار، نام نیک به وسعت ۵۰ هکتار و حسین آباد به وسعت ۹۰ هکتار در سال‌های گذشته به منظور آبیاری، حفاظت و مراقبت گونه‌های کشت شده اجرا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی ابراز داشت: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر بهبود پوشش گیاهی و کنترل سیلاب و روان آب‌ها، موجب بهبود و اصلاح مراتع، جلوگیری از فرسایش بادی، بیابان زدایی و تثبیت شن در کانون‌های بحرانی، تولید علوفه مورد نیاز دام منطقه، کاهش تبخیر آب و رطوبت زمین و جلوگیری از ایجاد گرد وغبار و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

رضایی درحاشیه برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان منطقه کالپوش تصریح کرد: گل‌گاوزبان یک گیاه علفی از فهرست گیاهان دارویی و دارای روغن با برگ‌های مخملی و ساقه‌ای خاردار، بومی ارتفاعات جنگل‌های شمال ایران است و از دیرباز در ایران مورداستفاده دارویی قرارگرفته است.

او با اشاره به اینکه گل‌گاوزبان حاوی مقدار قابل‌ملاحظه‌ای منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است اظهار کرد: این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان و آلکالوئید‌هایی نظیر فلاونوئید و رنگ‌دانه آن تو سیانین و اسید گاما لینولئیک، کولین بوده و از ویتامین‌های گروه B و ویتامین C برخوردار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با بیان اینکه گل‌گاوزبان در بسیاری از مناطق اروپا، غرب آسیا و آمریکای شمالی می‌روید، بیان کرد: این گیاه به‌احتمال‌زیاد بومی منطقه مدیترانه است، ولی بعضی محققان عقیده دارند بومی خاورمیانه است.

رضایی ادامه داد: دم‌نوش این گیاه نشاط‌ آور، موجب تقویت اعصاب و روان و در درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد و سرفه مفید است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد