hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > آموزش اجرای طرح روزنامه دیواری

آموزش اجرای طرح روزنامه دیواری

شاید شما نیز با شنیدن نام روزنامه دیواری یاد دوران تحصیل به‌ویژه دوران دبستان خود بیفتید و خاطرات زیبایی از انجام یک کار گروهی و یا جمع‌آوری و تهیه مطالب آن در ذهنتان نقش بندد. امروز قصد داریم در این مطلب به معرفی اطلاعات کاملی در خصوص روزنامه دیواری و تهیه و تولید آن بپردازیم.
مطلب مرتبط
»چگونه طرح روزنامه دیواری را آماده کنیم؟
روزنامه دیواری چیست؟
روزنامه دیواری یا کاغذدیواری صفحه‌ای شامل مطالب و گزارش‌های مربوط به یک موضوع خاص است که در آن با نقش بستن طرح‌ها و رنگ‌های متنوع بر روی کاغذ و یا مقوا جهت نصب بر روی دیوار استفاده می‌شود. همچنین می‌توان گفت روزنامه دیواری زیرمجموعه و شاخه‌ای از کار مطبوعات است که دانش‌آموزان با استفاده از ابتکار و خلاقیت خود و جمع‌آوری مطالبی در خصوص موضوع موردنظر به تهیه و تولید یک اثر می‌پردازند. هدف از انجام این فعالیت که معمولاً به‌صورت گروهی انجام می‌شود، آموزش و انجام یک کار عملی و تأکید بر نکات مهم و تقویت روحیه همکاری در بین دانش‌آموزان است.
طرح روزنامه دیواری
انواع روزنامه دیواری
گاهی روزنامه دیواری به‌صورت مناسبتی ایجاد می‌شود؛ مانند روزنامه دیوارهای مرتبط با دهه فجر، روز معلم، روز دانش‌آموز، روز پزشک و...
و گاهی نیز با در نظر گرفتن یک موضوع علمی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سلامتی و حتی اقتصادی دانش‌آموزان به تهیه و تولید محتوا و سپس خلق یک روزنامه دیواری بسیار زیبا و کاملا سلیقه‌ای می‌پردازند.
روزنامه دیواری دهه فجر
طرح روزنامه دیواری
همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم قالب کلی و مشخصی برای طراحی روزنامه دیواری وجود ندارد و شما می‌توانید از خلاقیت خود برای تولید یک روزنامه دیواری زیبا استفاده کنید؛ اما نکته‌ای که حتما باید به آن توجه داشته باشید دسته‌بندی مناسب مطالب است. سعی کنید برای هر بخش از مطالب خود یک تیتر مشخص که بیانگر محتوای آن قسمت از مطالب است تهیه کنید. شما می‌توانید هر بخش از مطالب را در کادرهای مجزا قرار دهید و با طراحی و استفاده از رنگ، طرح دلخواه خود را خلق کنید. همچنین شما می‌توانید برای بیان بهتر مطالب از نقاشی کردن تصاویر مرتبط با مطالب استفاده کنید. سعی کنید چینش مطالب به‌گونه‌ای مرتب و منظم باشد تا درنهایت یک روزنامه دیواری زیبا داشته باشید. اگر مطالب را به‌صورت دست‌نویس وارد روزنامه دیواری خود می‌کنید قبل از شروع کار قسمت متن‌ها را مشخص کرده و با خط‌کشی منظم و هم‌اندازه خط‌های زمینه خود را تولید کنید و سپس مطالب را با خط خوش و خوانا روی آن بنویسید. اگر از مطالب تایپ‌شده استفاده می‌کنید مطالب را به اندازه کادر موردنظر خود درآورید و سپس پرینت بگیرید. فضای سفید دور مطالب را برش دهید و سپس بر روی روزنامه دیواری خود بچسبانید. همچنین می‌توانید با توجه به موضوع و مطالب خود به تهیه آیتم‌های مرتبط با آن پرداخته و با چسباندن آن‌ها بر روی کار در تزیین روزنامه دیواری خود استفاده کنید. سعی کنید برای حاشیه روزنامه دیواری خود طرح و نقش مناسبی را در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که حتما فضایی در بالای مقوا و یا کاغذ خود را به‌عنوان روزنامه دیواری خود اختصاص دهید. همچنین فضای کوچکی در پایین روزنامه دیواری خود را برای نوشتن نام تهیه‌کنندگان در نظر بگیرید.
اگر این کار را به‌صورت گروهی انجام می‌دهید حتما از ابتدا کارها را تقسیم‌بندی کرده و هرکس مسئولیت مشخصی را به عهده بگیرد تا با نظم و با داشتن برنامه کارها راحت‌تر انجام شود.
طرح روزنامه دیواری
عکس روزنامه دیواری
شما برای گویاتر شدن تحقیق خود می‌توانید از عکس‌های مرتبط با مطلب استفاده کنید. حال می‌توانید عکس‌های تولیدی خودتان را در سایز مناسب چاپ کرده و استفاده کنید و یا اینکه از عکس‌های چاپ‌شده در نشریات و مجلات مختلف استفاده کنید. درهرحال استفاده از عکس‌های گویا نقش مهمی در بالا بردن کیفیت کار شما خواهد داشت.
نمونه‌هایی از چند مدل روزنامه دیواری
طرح روزنامه دیواریطرح روزنامه دیواری
معرفی اپلیکیشن روزنامه دیواری
اپلیکیشن روزنامه دیواری یک برنامه کاربردی و جذاب برای دانش‌آموزان است که از این طریق می‌توانند یک روزنامه دیواری مجازی درست کنند و آن را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارند.
برای ساخت روزنامه دیواری قالب‌های مختلفی در اختیار شما قرار گرفته است که می‌توانید با استفاده از متن، عکس و ... نسبت به ساخت یک نشریه دیواری اقدام کنید. همین‌طور امکانات ویرایشی کاملی برای تغییر سایز متن، عکس، کادرها، تغییر رنگ و جابه‌جایی هرکدام از موارد در این اپلیکیشن در نظر گرفته‌شده است تا بتوانید طرح‌های خلاقانه‌ای را ایجاد کنید.
در بخش «آموزش» این اپلیکیشن نیز مقاله‌هایی درباره نحوه ساخت روزنامه دیواری، بخش‌های مختلف یک نشریه و فواید کارگروهی در میان دانش‌آموزان قرار گرفته است.
همچنین در بخش «ایده» می‌توانید به عکس‌های مختلفی از روزنامه‌های دیواری سنتی و نشریات دیواری مجازی ساخته‌شده توسط دانش‌آموزان دسترسی داشته باشید و به آن‌ها امتیاز دهید.
شما می‌توانید بعد از ساخت روزنامه دیواری از طریق این برنامه با مراجعه به بخش «ارسال»، روزنامه دیواری خود را برای این اپلیکیشن ارسال کنید تا در نسخه‌های بعدی برنامه آن را به نمایش بگذارند. همچنین درصورتی‌که یک روزنامه دیواری جدید در مدرسه خود درست کرده‌اید، می‌توانید عکس آن را ارسال کرده تا به‌وسیله این اپلیکیشن، به بقیه دانش‌آموزان نمایش داده شود.برای دانلود نرم افزار روی تصویر زیر کلیک کنید:
اپلیکیشن روزنامه دیواری

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد