hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > تغذیه و رژیم > طبع اسفناج سرد است یا گرم؟ خواص و فواید، مضرات و مصلح غذایی

طبع اسفناج سرد است یا گرم؟ خواص و فواید، مضرات و مصلح غذایی

اسفناج سبزی مفیدی است. خواص اسفناج برای مردان و زنان، زمان و طریقه مصرف، گرم یا سردی طبع اسفناج و مصلح آن، فواید و مضرات اسفناج و مصلح آن را در ادامه آورده ایم.

اسفناج گیاهی سبز رنگ و خوشمزه است که استفاده از آن در غذا، سالاد یا سوپ به صورت خام، پخته شده یا سرخ شده می توان از خواص و فواید آن بهره برد. اسفناج می تواند به درمان کم خونی، رفع یبوست، تنظیم فشار خون، سلامت چشم، مغز و قلب و عروق کمک بسیاری کند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعاتی از اسفناج چیست؟ فواید و مضرات اسفناج را در اختیار شما قرار دهیم و به سوالاتی از قبیل طبع اسفناج گرم است یا سرد؟ خواص اسفناج برای مردان؟ زمان مصرف اسفناج کی است ؟خواص اسفناج و ماست چیست؟ و...پاسخ می دهیم: 

اسفناج چیست؟

اسفناج(spinach) یک نوع سبزی برگ‌دار است و به خانواده اسفناجیان که شامل چغندر، شاتوت و کینوا است تعلق دارد. طعم اسفناج مقداری تلخی شبیه به چغندر و همین طور مقداری شوری شبیه به شاتوت دارد. انواع اسفناج بر اساس نوع بذر به خاردار یا بدون خار و بر اساس بافت برگ به صاف یا چروکیده و همین طور بر اساس طول زمان دوره رشد به دیررس یا زودرس تقسیم بندی می کنند.

اسفناج یا اسپناخ(Spinacia oleracea) گیاهی یک ساله است و دولپه ای. گیاه اسفناج گلدار است و با ساقه و برگ‌های لطیف رشد می کند. این گیاه بومی مرکز آسیا و غرب آسیا است. اسفناج از سبزیجات برگی بوده و به صورت خام یا پخته شده مصرف می‌شود. این گیاه تا ۳۰ سانتی‌ متر رشد کرده و دارای برگ‌ هایی با اندازه‌ها و شکل‌هایی مختلف است.


اسفناج
عکس اسفناج

کالری اسفناج

کالری اسفناج در حالت خام 23 کیلو کالری، کالری اسفناج پخته خورشتی 28 کیلو کالری و اسفناج سرخ شده در روغن 165 کیلو کالری در 100 گرم است.

جدول ارزش غذایی اسفناج خام

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 23 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.63 گرم
پروتئین 2.86 گرم
چربی 0.39 گرم
آب 91.40 گرم
فیبر 2.20 گرم
قند 0.42 گرم
ویتامین A 469.00 میکروگرم
ویتامین E 2.03 میلی گرم
ویتامین K 482.90 میکروگرم
ویتامین C 28.10 میلی گرم
تیامین (B1) 0.08 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.19 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.72 میلی گرم
کولین (B4) 19.30میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.07 میلی گرم
ویتامین B6 0.20 میلی گرم
فولات (B9) 194.00میکروگرم
کلسیم 99.00 میلی گرم
آهن 2.71 میلی گرم
منیزیم 79.00 میلی گرم
فسفر 49.00 میلی گرم
پتاسیم 558.00 میلی گرم
سدیم 79.00 میلی گرم
روی 0.53 میلی گرم
مس 0.13 میلی گرم
منگنز 0.90 میلی گرم
سلنیم 1.00 میکروگرم


اسفناج
اسفناج


36 خواص شگفت انگیز اسفناج

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن: اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان های مانند ویتامین آ و ث است و از طریق کاهش واکنش‌ التهابی، کاهش آسیب سلولی و بهبود سلامت دستگاه گوارش باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.
  2. محافظت از شما در برابر سرطان: اسفناج حاوی ترکیباتی مانند کلروفیل، کلروپلاست، کاروتنوئید و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل نئوزانتین است که از طریق سم‌زدایی از بدن، کاهش التهاب و پایین آوردن سرعت آسیب رادیکال‌های آزاد، به‌عنوان یک سبزی ضد سرطان قوی عمل می‌کند‌.همچنین اسفناج باعث کاهش سرعت شکل‌گیری سلول‌های سرطانی می شود زیرا از DNA در مقابل آسیب دیدن محافظت می‌کند.
  3. جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی: ترکیبات موجود در اسفناج باعث کاهش سطح کلسترول خون و بهبود جریان خون می شود، از تجمع پلاک‌های خطرناک در عروق جلوگیری و با فشار خون بالا مبارزه می‌کند که این عوامل احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.
  4. تثبیت قند خون: اسفناج، استروئیدهای محافظتی به نام فیتو اکدیستروئید دارد که باعث افزایش گلوکز (قند) می شود و سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد.علاوه بر این فیبر موجود در اسفناج باعث کاهش سرعت جذب قند در خون می شود.
  5. سلامت چشم: اسفناج حاوی ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان‌های مانند لوتئین و زیگزانتین است که در حفظ سلامت چشم موثر می باشند.
  6. تقویت سلامت استخوان‌: ویتامین کا موجود در اسفناج به انعقاد خون و کاهش التهاب در بدن کمک می کند و در مباره با بیماری های مانند پوکی استخوان و شکستگی استخوان موثر است.
  7. منیزیم: اسفناج سرشار از منیزیم است که کمبود آن باعث عوارضی چون گرفتگی عضلانی، بی‌خوابی، سردرد، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.
  8. پوست: ویتامین آ و ث موجود در اسفناج می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت و با استرس اکسیداتیو مبارزه کند.
  9. سلامت مو: اسفناج سرشار از آهن است که، ممکن با ریزش مو مبارزه کند‌.همچنین منیزیم و آهن موجود در آن باعث بهبود سلامت مو می شود.
  10. درمان شکنندگی ناخن‌: اسفناج حاوی ماده‌ی معدنی به نام بیوتین است که شکنندگی ناخن‌ها را درمان می کند.
  11. کاهش وزن: اسنفاج به کاهش وزن کمک می کند و در یک مطالعه نشان داده شد زنان دارای اضافه وزن بعد از مصرف ۳‌ گرم عصاره‌ی اسفناج به مدت ۳ ماه، کاهش وزن ۴۳ درصدی را تجربه کردند.
  12. تنظیم فشار خون: نیترات موجود در اسفناج باعث بهبود گرفتگی عروق و کاهش فشار خون می شود.همچنین منیزیم اسفناج باعث باز شدن رگ‌های خونی می شود و با این کار جریان خون را بهبود می‌بخشد.
  13. بهبود هضم: فیبر موجود در اسفناج شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و هضم را بهبود می‌بخشد.
  14. آسم: اسفناج حاوی ویتامین ث است که می‌تواند با استرس اکسیداتیو که نقش مهمی در آسم دارد مبارزه کند.همچنین لوتئین و زیگزانتین موجود در سبزیجات ممکن است در درمان آسم موثر باشد.
  15. سلامت مغز: مواد مغذی موجود در اسفناج مثل ویتامین کا، فولات، لوتئین و بتاکاروتن (ویتامین آ) می تواند سلامت مغز را بهبود ببخشد و سرعت زوال عقل را کاهش دهد.
  16. سم‌زدایی از بدن: ترکیبات شیمیایی موجود در اسفناج می‌تواند با جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده، در سم‌زدایی از بدن مفید باشد.
  17. از بین بردن رادیکال آزاد: اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های است که می تواند رادیکال آزاد در بدن را کنترل کند. یکی از دلایل پیری زودرس پوست، مشکلات قلبی و دیابت وجود واکنش‌های رادیکال آزادی در بدن است.
  18. سنگ کلیه: اسفناج منبع غنی پتاسیم است که مانع بروز سنگ کلیه می شود.
  19. کاهش احتمال آلزایمر: اسفناج سرشار از ویتامین K است که باعث تضمینن سلامت مغز و از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و کندی ذهن در سنین کهن‌سالی جلوگیری می‌کند.
  20. سلامت دستگاه گوارش: فیبر موجود در اسفناج از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.
  21. کاهش کلسترول خون: فیبر موجود در اسفناج باعث کاهش کلسترول خون می شود
  22. کم‌خونی: اسفناج سرشار از آهن است که مصرف آن از بروز بیماری کم‌خونی پیشگیری کرده و برای دوران قاعدگی و پریود زنان بسیار مفید است.
  23. ضد آفتاب طبیعی: اسفناج حاوی مقادیر غنی و سرشار از ویتامین B است که مصرف آن باعث می شود به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست شما محافظت کند.
  24. روشن تر شدن پوست: اسفناج سرشار از ویتامین K و فولات است که باعث از بین بردن لکه ها و روشن تر شدن پوست صورت می شوند
  25. کاهش آکنه و جوش: نوشیدن آب اسفناج برای رفع جوش و آکنه بسیار مفید است. همچنین می توانید ماسک اسفناج را روی پوست صوت بمالید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید.
  26. کبد: اسفناج حاوی آنتی اکسیدان ، آب و کربو هیدرات است که برای سلامت کبد مفید هستند.همچنین حاوی مقادیر غنی از کلروفیل است که به روند پاکسازی کبد از سم ها کمک می کند.
  27. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا: اسفناج باعث جذب ویتامین A و ویتامین C در بدن می شود که برای تقویت و سلامت سیستم دفاعی بدن مفید است و در درمان بیماری هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی موثر است.
  28. یبوست: برای درمان یبوست کافیسیت یک قاشق غذاخوری آب اسفناج خام را با یک قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید تا یبوست شما برطرف شود.
  29. رفع سوزش سر دل:اسفناج برای رفع سوزش سر دل و کمک به پیش گیری از برگشت اسید معده مفید است.
  30. تنظیم خواب: اسفناج دارای ویتامین B6 و منیزیم است که به تنظیم خواب کمک می کند.
  31. جلوگیری از زخم معده: اسفناج با محافظت از غشا مخاطی معده، به جلوگیری از زخم کمک می کند.
  32. جنین: فولات و میزان اسید فولیک موجود در اسفناج به کاهش خطرات مربوط به شکاف کامی جنین کمک می کند. همچنین ویتامین A موجود در اسفناج برای رشد شش جنین عالی است.

  33. سرطان پروستات: اسفناج به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می کند و مانع گسترش سرطان می شود.
  34. سلامت دهان و دندان: ویتامین C موجود در اسفناج به سلامتی دهان کمک می کند. اسید فولیک اسفناج برای سلامت لثه و کلسیم موجود در آن برای مینای دندان مفید است.
  35. سرطان تخمدان: کامپرلو که به مقدار زیادی در اسفناج یافت می شود در کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان تا میزان 40 % موثر است.
  36. کاهش وزن: اسفناج با فعال‌سازی متابولیسم به چربی‌سوزی و دفع توکسین‌ها از بدن کمک می‌کند که در نهایت باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

دیگر خواص اسفناج عبارتند از:

  • ضد انگل
  • کنترل تیروئید
  • ضد انعقاد خون
  • درمان افسردگی
  • درمان بی خوابی
  • جلوگیری از پیری زودرس



خواص اسفناج خام

100 گرم اسفناج خام 53 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. ویتامین K موجود در آن برای لخته شدن خون ضروری است.همچنین اسفناج حاوی فیبر نامحلول است که ب خطر ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد.


خواص اسفناج پخته

فیبر موجود در اسفناج پخته به سیر نگه داشتن افراد کمک می کند و باعث تقویت سلامت استخوان ها و بهبود بینایی می شود.


خواص اسفناج برای مردان

اسفناج منبع عالی تامین فولات یا فولیک اسید است و یکی از موارد تاثیرگذار در عملکرد جنسی مردان است زیرا باعث افزایش و تقویت اسپرم در مردان می شود.


خواص اسفناج برای زنان

یکی از مهم ترین خواص اسفناج برای زنان،درمان کم خونی است زیرا مصرف منظم آن به دلیل محتوای فراوان آهن موجود، از بروز کم‌خونی پیشگیری کرده و برای دوران قاعدگی و پریود زنان بسیار مفید است.


فواید و خواص اسفناج و ماست

خواص اسفناج با ماست یا همان خواص بورانی اسفناج زیاد است و بر خلاف تصور عمومی ترکیب ماست و اسفناج، از مواد مغذی اسفناج نمی‌کاهد. بلکه مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب اسفناج با ماست کم‌چرب، ترکیبی از مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای بدن انسان فراهم می‌کند.در این ویدیو در مورد اینکه ترکیب ماست و اسفناج میتونه برای بدن مضر باشه و دلایلش توضیح خواهیم داد.


مضرات اسفناج و ماست

خواص اسفناج در طب سنتی

از جمله خواص اسفناج در طب سنتی، ملین بودن آن می باشد.اسفناج سریع الهضم بوده، کم نفخ و در کاهش التهاب و تشنگی و بیماری های مانند سرفه و درد کمر دموی موثر می باشد.

خواص اسفناج در بارداری

از خواص اسفناج برای بارداری می‌توان به درمان کم خونی، یبوست، تسکین درد و جلوگیری از ناهنجاری‌های هنگام تولد اشاره کرد.

خواص اسفناج خشک

  1. اسهال: زیاده روی در مصرف اسفناج ممکن است باعث اسهال شود.
  2. اختلالات شکمی: اسفناج سرشاز از فیبر است که مصرف بیش از حد آن ممکن است بر دستگاه گوارش تاثیر بگذارد و باعث ایجاد اختلالات شکمی مانند ورم، اسپاسم معده، گاز روده، یبوست و شکم‌درد شود.
  3. بروز کم‌خونی:  اسفناج سرشار از آهن و منبعی غنی از فیبرهای غذایی است اما فیبر غذایی بیش‌ از حد باعث کاهش جذب آهن و سایر مواد معدنی می شود و در نهایت باعث بروز کم خونی می شود.
  4. تاخیر در جذب مواد معدنی در بدن: مصرف بیش‌ازحد اسفناج در توانایی جذب برخی از مواد مغذی ازجمله کلسیم، منیزیم، زینک و غیره تداخل ایجاد می‌کند.
  5. ایجاد سنگ کلیه: مصرف زیاد اسفناج احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد زیرا این سبزی سرشار از پورین است و قابلیت تبدیل‌شدن به اوریک‌اسید را دارد. 
  6. تشدید نقرس: اسفناج سرشار از پورین است. که باعث افزایش سطح اوریک‌اسید بدن می شود و به‌این‌ترتیب اوضاع نقرس را وخیم‌تر می‌کند.
  7. بروز حساسیت و آلرژی: اسفناج دارای مقادیری هیستامین و ایمونوگلوبین E است که این ترکیبات در برخی افراد موجب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.
  8. تداخل با داروهای ضد انعقاد خون: اسفناج سرشار از ویتامین K است و ممکن است برای افرادی که داروهای ضد انعقاد خون از قبیل وارفارین مصرف می‌کنند عارضه‌ای به همراه داشته باشد.
  9. زبر شدن زبان و دندان: اسید اگزالیک موجود در اسفناج کریستال های کوچکی را تشکیل می دهد که در آب حل نمی شود و باعث زیری زبان و دندان می شود.

  10. خطر آلودگی بالا: اسفناج خام در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن به کودهای آلی، آفت کش ها و آب آبیاری غیربهداشتی و غیره است. 

  11. کاهش سطح قند خون: مصرف بیش از حد اسفناج ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد و سبب بروز علائمی مانند لرزش، سرگیجه، گرسنگی، تپش قلب، گیجی، و تحریک پذیری یا بدخلقی شود. 
  12. کاهش فشار خون: از خوردن بیش از حد اسفناج خودداری کنید زیرا سطح بالای پتاسیم ممکن است فشار خون را کاهش دهد و سبب بروز علائمی مانند سرگیجه، غش، حالت تهوع، کم آبی، عدم تمرکز، تاری دید و رنگ پریدگی پوست شود. همچنین، اگر مدت هاست از داروهای فشار خون استفاده می کنید، پس از مشورت با پزشک خود اسفناج بخورید.


منع مصرف اسفناج

  1.  افراد مبتلا به نقرس
  2. افراد مبتلا به ورم معده

اگر هر یک از بیماری ها یا شرایط زیر را دارید بهتر است قبل از مصرف اسفناج با پزشک مشورت کنید:

  1. افراد مبتلا به سنگ کلیه
  2. اگر داروهای ضد انعقاد خون مثل «وارفارین»  مصرف می کنید
  3. اگر داروی دیابت مصرف می ‌کنید
  4. اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید
اسفناج
تصویر اسفناج کوهی


طبع اسفناج گرم است یا سرد؟

 طبع اسفناج در گرمی و سردی معتدل است بنابراین با تمام مزاج‌های گرم و سرد سازگاری دارد.


مصلح اسفناج چیست؟

مصلح اسفناج برای افراد سرد مزاج مواد یا ادویه‌های گرمی مثل فلفل، دارچین، روغن بادام شیرین و روغن یا کره گاو و گوسفند است.


طریقه مصرف اسفناج

طریقه مصرف اسفناج بسیار متنوع است. شما می توانید از اسفناج در غذاهای مانند املت، لازانیا،سوپ و... استفاده کنید، بخارپز کنید، جوشانده آن را مصرف کنید یا با روغن ومقداری پیاز تفت دهید.


نحوه‌ی خرید اسفناج

  • برگ های اسفناج باید سبز، درخشان و آبدار باشد به این معنی که از تولیدکننده به فروشگاه مواد غذایی تحویل داده شده‌اند و به مدت چند روز یا چند هفته در انبار ذخیره نشده‌اند.
  • اسفناج تازه بوی دلپذیری دارد و اگر بوی ناخوشایندی داشته باشد یا هیچ بویایی نداشته باشد، آن را نخرید، زیرا به احتمال زیاد به مدت چند روز ذخیره شده‌است.
  • برگ‌های اسفناج باید کمی ترد باشد
  • لکه‌های زرد یا سیاه روی برگ‌ها وجود ندارد زیرا وجود آن ها به این معنی است که توسط حشرات آسیب دیده یا از مواد ضد آفت در هنگام کشت آن استفاده شده‌است.
  • اسفناج نباید چین و چروک و پلاسیده باشد، زیرا ممکن است به بدن‌تان آسیب برساند.
  • اگر ساقه اسفناج خیلی پهن باشد، به این معنی است که آن بیش از حد رسیده و تلخ است.


چگونه باید اسفناج را نگهداری کنیم؟

  • اسفناج را در یخچال در دمایی که بالاتر از ۵ درجه‌ی سلسیوس نباشد، نگهداری کنید.
  • برای تازه نگه داشتن اسفناج بهتر است آن را در یک کیسه یا ظرف دردار در یخچال قرار دهید اما اسفناج ها را شستشو ندهید زیرا این کار به طور قابل ملاحظه‌ای طول زمان نگهداری آن را کاهش می‌دهد.
  • شما می‌توانید اسفناج را به مدت 4 ماه فریز کنید نه بیشتر.
اسفناج
اسفناج 



5 نکته برای نگهداری اسفناج

  1. بهتر است اسفناج را ظرف دوازده ساعت پس از خریداری آن مصرف کنید.
  2. اگر اسفناج بیش از چهل و هشت ساعت بیرون از بخچال نگه داری کنید، مواد مضر روی برگ‌ها رشد خواهند کرد.
  3. اگر اسفناج فاسد بخورید، احتمالا به شدت بیمار خواهید شد.
  4. غذاهای پخته شده با اسفناج نباید به مدت طولانی ذخیره شوند.
  5. بهترین کار این است که غذاهای تهیه شده با اسفناج را بلافاصله پس از آماده شدن بخورید.


20 حقیقت جالب درباره اسفناج

  1.  اسفناج دارای گل های سبز، زرد و کوچک است. 
  2.  اسفناج یک گیاه گلدار است که ریشه آن متعلق به کشور ایران است.
  3. لغت اسفناج از یک کلمه اسپانیایی به معنای دست سبز می باشد.
  4. اسفناج در کشور چین به  گیاه پارسی معروف است و بسیاری از مردم چین هنوز هم آن را “سبز ایرانی” خطاب می‌کنند.
  5.  اسفناج یک گیاه سالانه است یعنی چرخه زندگی او سال به سال کامل می گردد.
  6. رنگ‌های خوراکی سبز رنگ و همچنین نگهدارنده‌ها و ادویه‌های مختلف، اغلب از اسفناج تهیه می‌شوند.
  7. اسفناج هضم پروتئین را بهتر می‌کند.
  8. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی اسفناج در جهان است.
  9. هنرمندان در قرون وسطی از اسفناج برای نقاشی یا به عنوان جوهر برای نوشتن استفاده می کردند.
  10. ملوان زبل، یک شخصیت کارتونی تخیلی که توسط الزی کرایسلر سگار ساخته شده‌است، همیشه در کارتون‌ها اسفناج می‌خورد.
  11. مردم انگلیس به اسفناج به عنوان سبزی اسپانیایی اشاره می‌کنند زیرا مورها آن را از طریق اسپانیا به این کشور آوردند.
  12. روز ملی اسفناج ۲۶ مارس است.
  13. اسفناج کالری بسیار کمی دارد.
  14. اسفناج از ۹۱.۴ ٪ آب، ۳.۶٪ کربوهیدرات، ۲.۹٪ پروتئین و ۰٪ چربی تشکیل شده‌است.
  15. اسفناج حاوی حدود ۳۰ درصد فیبر محلول است که مانع از جذب چربی و کلسترول همراه با غذا توسط بدن می‌شود.
  16. اسفناج یکی از کثیف‌ترین سبزیجات است، زیرا می‌تواند در خاک‌هایی که حاوی نمک فلزات سنگین و سایر مواد سمی و مضر هستند نیز رشد کند. ب
  17. دو رقم اسفناج دارای برگ‌های خوراکی کشت می‌شود، نوعی که برگ‌های چروکیده به رنگ سبز تیره دارد و نوع دیگری با برگ‌های صاف که سطح رویی لطیفی دارند.
  18. اسفناج‌ یکی از بهترین خوراکی‌های ضدپیری است.
  19. اگر دوست دارید ناخن زیبا داشته باشید، از خواص اسفناج به دلیل تحریک تولید کلاژن در بدن غافل نشوید.
  20. اسفناج روی خاک شنی در رطوبت و نواحی خنک رشد می کند.

پرسش های متداول

اسفناج به انگلیسی چی می شود؟
اسفناج به انگلیسی spinach
اسفناج چیست؟
اسفناج یک نوع سبزی برگ‌دار، یک ساله و دولپه ای است که به صورت خام یا پخته مصرف می شود.
طبع اسفناج سرد است یا گرم؟

طبع اسفناج در طب سنتی در گرمی و سردی معتدل است.از همین رو مصرف آن هم برای افراد گرم مزاج و هم سرد مزاج مناسب است.

خواص اسفناج در بارداری چیست؟
خواص اسفناج در بارداری باعث درمان کم خونی، یبوست، تسکین درد و جلوگیری از ناهنجاری‌های هنگام تولد است.
آیا اسفناج باعث سقط جنین میشود؟
خیر. اسفناج با تامین اسید فولیک مورد نیاز مادر در طول بارداری، از عوارضی مثل سقط جنین و یا زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.
مضرات اسفناج در بارداری چیست؟
مصرف اسفناج در بارداری بصورت تازه نه تنها ضرری نداشته، بلکه در حد اعتدال (بخاطر ویتامین آ زیاده روی نشود) توصیه می گردد.
اسفناج در سه ماهه اول بارداری مفید است؟
مصرف اسفناج در سه ماهه اول بارداری به دلیل اسیدفولیک فراوان موجود در آن به پیشگیری از نقائص لوله عصب جنین کمک می کند.
عوارض اسفناج برای افرادی که از داروی ضد‌انعقاد خون استفاده می‌کنند، چیست؟
اگر از داروهای ضد‌انعقاد خون مثل وارفارین استفاده می‌کنید، بهتر است مصرف اسفناج را محدود کنید زیرا اثرات دارو را چندین برابر بیشتر می‌کند.
آیا اسفناج سرخ شده هم خواص اسفناج پخته را شامل می‌شود؟
بله اما اگر قصد سرخ کردن آن را دارید سعی کنید از روغن خیلی کمی استفاده کنید.
آیا خواص اسفناج پخته در پایین آمدن نمره چشم موثر است؟

خیر اما مصرف اسفناج می‌تواند از بیشتر شدن نمره چشم جلوگیری کند.

مضرات اسفناج برای کبد چیست؟
برای مضرات اسفناج برای کبد مطلبی بافت نشد.
مضرات اسفناج با ماست چیست؟
پزشکان هشدار دادند ترکیب اسفناج با ماست کلیسم اسفناج را از بین می‌برد و آن را به ماده‌ای مضر برای بدن تبدیل می‌کند.

کالری اسفناج خام چقدر است؟

کالری اسفناج در حالت خام 23 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.
کالری اسفناج پخته شده چقدر است؟
کالری اسفناج پخته خورشتی 28 کیلو کالری در 100 گرم است.
اسفناج برای کم خونی مفید است؟
اسفناج منبع عالی آهن است و می توانید  برای درمان کم‌خونی می‌توانید از آن استفاده کنید.
آیا اسفناج برای کاهش وزن مفید است؟
بله.اسفناج کم کالری و سرشار از فیبر است اگرچه ممکن است مستقیما به کاهش وزن کمک نکند، اما می‌تواند بخشی از یک رژیم کاهش وزن باشد.
اسفناج خام بهتر است یا پخته؟
 خوردن اسفناج به هر دو صورت پخته و خام مفید است اما بهترین راه، استفاده  از آن به صورت ترکیبی(پخته و خام) است.
چه مقدار اسفناج می‌توانید در روز بخورید؟
مصرف یک یا دو فنجان اسفناج (حدود 60 گرم) در روز می‌تواند مفید باشد.
اسفناج معمولی چه تفاوتی با بِیبی اسفناج دارد؟
بیبی اسفناج معمولا در مراحل اولیه رشد گیاه برداشت می‌شود. در این حالت برگ‌ها کوچک‌تر هستند و بافت آن لطیف‌تر است، در صورتی که اسفناج معمولی برگ‌های بزرگی دارد.

مضرات اسفناج چیست؟

 برخی از عوارض اسفناج عبارتند از:

  • بروز سنگ کلیه
  • لخته‌شدن خون

ترکیبات گیاهی موجود در اسفناج چیست؟

ترکیبات گیاهی موجود در اسفناج عبارتند از:

  • لوتئین
  • کامپفرول
  • نیترات‌ها
  • کوئرستین
  • زآگزانتین
آیا اسفناج فشار خون را کاهش می‌دهد؟

بله. اسفناج سرشار از پتاسیم است که در کنترل فشار خون و خنثی کردن اثر سدیم در بدن نقش اساسی دارد.

بهترین زمان مصرف اسفناج کی است؟
بهترین زمان مصرف اسفناج میان وعده هست زیرا که سبک، زودهضم و مغذی است.
 بهترین روش خوردن اسفناج چیست؟
 بهترین روش خوردن اسفناج تازه آن است که به طعم تازه و خام آن عادت کنید.
خواص اسفناج و ماست چیست؟
۱۰۰ گرم اسفناج خام حاوی ۲۰ کالری انرژی، ۹۰ گرم آب، ۳ گرم پروتئین، ۳/۰ گرم چربی، ۴ گرم مواد نشاسته‌ای، ۹۰ میلی‌گرم کلسیم، ۵۰ میلی‌گرم فسفر، ۲/۳ میلی‌گرم آهن، ۷۰ میلی‌گرم سدیم، ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۶۰۰ واحد ویتامین آ است.
اسفناج پخته نفخ دارد؟
خیر
 اسفناج در سه ماه اول بارداری خوبه؟
سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی سرشار از ویتامین B9 یا فولات هستند که در 3 ماه اول بارداری مناسب است.
اسفناج و ماست برای کم خونی مفید است؟
خیر زیرا کلسیم موجود در ماست باعث دفع آهن اسفناج از بدن خواهد شد.
اسفناج با ماست خوبه یا نه؟
خیر از نظر پزشکی خوردن اسفناج با ماست ممنوع است زیرا باعث دفع آهن می شود.
اسفناج و ماست برای یبوست مفید است؟
یک پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می کند.
اسفناج در بارداری ضرر دارد؟
مصرف اسفناج در بارداری د رحد اعتدال ضرر ندارد.
خواص اسفناج برای رشد مو چیست؟
اسفناج سرشار از ویتامین A است که برای تولید سبوم به منظور مرطوب نگه‌ داشتن مو ها لازم است. همچنین دارای آهن بالایی نیز هست که برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن بسیار حائز اهمیت است.


سخن آخر

اسفناج یک نوع گیاه سبز رنگ است که حاوی ویتامین C، ویتامین E ، سلنیوم ، منگنز و بتاکاروتن است که برای تقویت سیستم ایمنی، تثبیت سطح قند خون، کاهش کلسترول خون، سلامت دستگاه گوارش،رفع یبوست و...مفید است.هرچند اسفناج داراری عوارض خاصی نمی باشد اما مصرف بیش از حد آن ممکن است با اسهال، یبوست ، اسپاسم معده، گاز روده، شکم‌درد همراه باشد. همچنین این گیاه برای افرادی که مستعد آرتریت نقرسی هستند یا افراد مبتلا به سنگ کلیه منع مصرف دارد اما اگر داروهای ضد انعقاد خون مثل «وارفارین»، داروی دیابت یا داروهای فشار خون استفاده می کنید بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد