hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > پیام حضور قالیباف در بیروت

پیام حضور قالیباف در بیروت

قالیباف علاوه بر دیدار با نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت و نبیه بری رئیس مجلس لبنان، به مرکز بیروت نیز رفت. در حالی که هنوز ستون‌های دود از بمباران‌های پیشین پایتخت لبنان از میان ساختمان‌ها به آسمان می‌رفت.

فرارو- رئیس مجلس شورای اسلامی که از تهران برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی (IPU) به سمت ژنو پرواز می‌کرد، ابتدا در بیروت فرود آمد و در مرکز این شهر جنگ‌زده حاضر شد. محمدباقر قالیباف پس از سیدعباس عراقچی که اخیراً به بیروت و دمشق سفر کرده بود، بلندپایه‌ترین مقام سیاسی کشورمان است که در شرایط جنگی به لبنان سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد. 

به گزارش فرارو، حاشیه و متن حضور قالیباف در بیروت طی دو روز گذشته مورد نقد و بررسی و اظهارنظر قرار گرفته است. در حالی که روز گذشته تصویری از شرایط بیروت هنگام ورود رئیس‌مجلس به این شهر در رسانه‌های اجتماعی همه‌گیر شد، امروز نیز فیلم دیگری نشان می‌داد که این هواپیما به خلبانی قالیباف پیش از ورود به فرودگاه بیروت و بر فراز مدیترانه از بالای یک ناوجنگی اسرائیلی عبور کرد. قالیباف در بیروت با جمعی از فعالان سیاسی مقاومت و فعالان رسانه‌ای ایرانی و لبنان نیز حاضر شد. اما این سفر چند پیام دیگر غیر از این حواشی نیز دارد. 

ایستادگی تا آخرین لحظه 

قالیباف علاوه بر دیدار با نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت و نبیه بری رئیس مجلس لبنان، به مرکز بیروت نیز رفت. در حالی که هنوز ستون‌های دود از بمباران‌های پیشین پایتخت لبنان از میان ساختمان‌ها به آسمان می‌رفت. گزارش خبرنگاران حاضر در بیروت طی روز‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که پهپاد‌های اسرائیلی به طور منظم و دائم در آسمان بیروت حضور دارند. قالیباف نه عنوان یک شخص حقیقی بلکه به عنوان رئیس یکی از قوای سه گانه ایران در این شرایط به بیروت سفر کرد و حضورش نیز مورد توجه رسانه‌های جهان از جمله اسرائیل قرار گرفت.

اولین پیام سفر کوتاه رئیس مجلس به بیروت در شرایط جنگی، در کنار موضع‌گیری‌های رهبری، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان این است که ایران نه تنها در مواضع سیاسی بلکه در عمل نیز از لبنان و مقاومت حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

دریافت نگاه دولت لبنان

اخباری که از بیروت مخابره می‌شود، نشان‌دهنده آن است که دولت و مجلس لبنان به دنبال آتش‌بس و اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ هستند. بر اساس این قطعنامه که به دنبال جنگ ۳۳ روزه از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شد و مورد پذیرش قرار گرفت، حزب‌الله باید تا شمال رود لیتانی در ۲۰ کیلومتری مرز، کنترل جنوب را به ارتش و سازمان ملل بسپارند. نجیب میقاتی نخست‌وزیر در این دیدار به قالیباف گفت: «اولویت‌های دولت در این مرحله تلاش برای آتش‌بس است. ما بر پایبندی لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و تقویت حضور ارتش در جنوب لبنان و برقراری تماس‌های لازم با کشور‌ها و سازمان ملل برای فشار بر اسرائیل جهت اجرای کامل این قطعنامه تأکید داریم.»

بر اساس گزارش سفارت ایران در بیروت، میقاتی و قالیباف در این دیدار درباره آخرین تحولات لبنان، اوضاع آوارگان لبنانی و لزوم توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و کمک‌های انسانی ارائه شده به این کشور رایزنی کردند.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در گفتگویی که با روزنامه الجریده کویت داشت، بر مساله آتش‌بس تاکید کرد. به گزارش ایرنا، بری گفت: در گفت وگوی تلفنی با آنتونی بیلینکن وزیر خارجه آمریکا واژه «آتش بس» را ۱۰ بار تکرار کردم.

این مقام ارشد لبنانی افزود: فرانسوی‌ها همانند ما به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت پایبند هستند و برای رسیدن به راه حل سیاسی مورد تایید تمام لبنانی‌ها با نظارت منطقه‌ای و بین المللی تلاش‌هایی انجام می‌شود. آمریکایی‌ها نیز درمود قطعنامه ۱۷۰۱ و آتش بس صحبت می‌کنند، اما آن‌ها چیزی را می‌گویند که به آن عمل نمی‌کنند. صحبت‌های خوب آن‌ها را می‌شنویم و خوشنود می‌شویم، اما اقدامات عملی آن‌ها را نمی‌بینیم. ما منتظر فشار‌های بیشتر از آن‌ها در راستای آتش بس هستیم و در مرحله آتی تماس‌ها ادامه خواهد داشت.

نبیه بری در ادامه گفت: آتش بس ممکن است سریع برقرار نشود. موضع حزب الله در میدان بسیار خوب است و می‌تواند کمک کننده باشد؛ به ویژه اینکه اسرائیل اکنون در وضعیت فرسایشی است و جامعه بین المللی یک سال است که نسبت به جنگ غزه سکوت کرده و باید این سکوت را بشکند.

رئیس پارلمان لبنان در پایان تاکید کرد که اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ از سوی دو طرف تنها راه حل موجود است.

اعلام مجدد موضع سیاسی ایران

رئیس مجلس لبنان در بخش دیگری از گفتگوی خود با الجریده، موضع ایران را نیز بازگو کرد: هدف محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از سفر به لبنان اعلام همبستگی و ایستادگی در کنار لبنان و اهمیت دادن به اوضاع لبنان است و جمهوری اسلامی ایران خواهان آتش بس است. 

این موضع درباره پایان دادن به تجاوز‌های اسرائیل همواره از سوی مقامات عالی کشورمان تکرار شده و بازگو کردن آن به دنبال این سفر، بار دیگر موضع ایران در عین آمادگی برای مقابله با اقدامات اسرائیل را بازگو می‌کند.

منبع: fararu-785837

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد