hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > سخن جوادی آملی درباره روحانی‌ای که جای دیگران را در جامعه تنگ کند

سخن جوادی آملی درباره روحانی‌ای که جای دیگران را در جامعه تنگ کند

«علم حقیقی به دیگران جا می‌دهد، عالم جای کسی را نمی‌گیرد، حوزه مزاحم احدی نیست، دانشگاه مزاحم احدی نیست، اگر کسی در حوزه یا دانشگاه درس خواند و به مقامی رسید و جای کسی را در جامعه تنگ کرد، او عالم نیست، آن کسی که با خواندن و با سوادشدن جای کسی را در شهری یا روستایی می‌گیرد و تنگ می‌کند، او عالم نیست، علم آن هست که به دیگران جا می‌دهد.»

آیت‌الله جوادی آملی گفت: حوزه مزاحم احدی نیست، اگر کسی در حوزه درس بخواند و به مقامی برسد و جای کسی را در جامعه تنگ کرد، او عالم نیست. 

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در محل مسجد اعظم قم به نکات مهمی خطاب به طلاب علوم دینی اشاره کرده‌اند که خلاصه آن را در زیر می‌خوانید: 

علم حقیقی به دیگران جا می‌دهد، عالم جای کسی را نمی‌گیرد، حوزه مزاحم احدی نیست، دانشگاه مزاحم احدی نیست، اگر کسی در حوزه یا دانشگاه درس خواند و به مقامی رسید و جای کسی را در جامعه تنگ کرد، او عالم نیست، آن کسی که با خواندن و با سوادشدن جای کسی را در شهری یا روستایی می‌گیرد و تنگ می‌کند، او عالم نیست، علم آن هست که به دیگران جا می‌دهد. علم آن است که جامعه را به وحدت دعوت می‌کند. علم آن است که همنوایی و همگرایی دارد.

علم، بهترین عاملی است که می‌تواند موجب شرح صدر شود و وقتی کسی شرح صدر داشته باشد و عالم ربانی باشد، از پیشرفت و ترقی دیگران ناراحت نمی‌شود چون می‌داند که عالم شدن دیگری، جای او را تنگ نمی‌کند، و لذا تمامی این اختلاف مذاهب و اختلاف ادیان و اختلاف گرایش‌ها و همه اینها در اثر همین محرومیت از شرح صدر است. 

اختلاف، بر خلاف مخالفت، از نعمت‌های الهی است «اخْتِلافُ اُمّتی رَحمَةٌ»، نفرمود مخالفت رحمت است، بلکه اختلاف امت رحمت است، همانطور که شب و روز با اختلاف خود، نظام هستی را حفظ می‌کنند، اختلاف یعنی دومی کار اولی را در زمان غیبت او انجام دهد چرا که در غیبت او، خلیفه او می‌شود و لذا اگر کسی در غیاب دیگری کار او را انجام ندهد با او مخالف است نه اینکه اختلاف دارد!

منبع: fararu-785789

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد