بازار ارز و سکه ایران در هفته گذشته نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد، به ویژه پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران. این رویداد باعث افزایش قیمت‌ها شد، اما این افزایش دوام چندانی نداشت و بازار در نهایت به سطح قبلی خود بازگشت.

در روزهای ابتدایی پس از ترور، قیمت‌ها به سرعت افزایش یافتند و در کمتر از سه روز به سقف‌های جدیدی رسیدند. اما این رشد قیمتی ناپایدار بود و بازار به تدریج و با روندی آهسته کاهش یافت، به طوری که پس از یک هفته، قیمت‌ها به سطوح قبلی خود بازگشتند.

قیمت دلار هرات و سکه

در پایان هفته گذشته، بازار طلا و ارز مجدداً تلاش کرد تا به مرزهای مقاومتی خود نزدیک شود. قیمت دلار هرات در انتهای هفته به مرز کانال 61 هزار تومان رسید و قیمت طلای آبشده نیز با نوسانات افزایشی تا نزدیک 15 میلیون و 540 هزار تومان پیش رفت. با این حال، در معاملات پشت خطی روز جمعه، این روند صعودی متوقف شد و قیمت‌ها به سمت سطوح حمایتی خود بازگشتند.

قیمت دلار هرات در روز شنبه با 60 هزار و 150 تومان آغاز شد و تلاش کرد تا مرز مقاومت را بشکند. اما با نرخ‌دهی درهم که با گپ منفی همراه بود و روند نزولی آن، بازار ارز هرات نیز کاهش یافت و کانال 60 هزار تومان را از دست داد. در نهایت، قیمت دلار هرات در مرز حمایتی 59 هزار و 600 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات که روز پنج‌شنبه تا 16 هزار و 660 تومان بالا رفته بود، در روز شنبه با گپ منفی 160 تومانی در 16 هزار و 500 تومان بازگشایی شد و در ادامه تا 16 هزار و 320 تومان کاهش یافت. قیمت سکه نیز در مرز کانال 43 میلیون تومان بازگشایی کرد و در نهایت با کاهش به 42 میلیون و 400 هزار تومان به کار خود پایان داد. طلای آبشده که لیدر کاهش بازارها در روز جمعه بود، در روز شنبه بین پله اول و دوم کانال 15 میلیون تومان نوسان داشت و حباب آن نیز کاهش یافت و به کمتر از ده هزار تومان رسید.

بازار رسمی و قیمت‌های مبادله‌ای

در سمت رسمی بازار، برخلاف بازار آزاد، قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله روند افزایشی داشت. قیمت دلار حواله در این مرکز به میانه کانال 44 هزار تومان رسید و دلار اسکناس نیز با قیمت 48 هزار و 600 تومان معامله شد. قیمت دلار موزون در سایت بانک مرکزی نیز برای اولین بار وارد کانال 40 هزار تومان شد. گزارشی درباره افزایش قیمت‌ها در مرکز مبادله مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت، که در آن به رشد خزنده دلار نیما و کلید خوردن پروژه تک‌نرخی سازی ارز اشاره شده بود. قیمت دلار نیما در مرکز مبادله از زمستان 1402 روند صعودی خود را آغاز کرده و از 40 هزار تومان به 44 هزار و 600 تومان رسیده است.

خروج پول از صندوق‌های طلا

در معاملات روز شنبه، صندوق‌های طلا خروج پول را تجربه کردند و این میزان به 21 میلیارد تومان رسید. این خروج پول پس از 17 روز ورود مداوم رخ داد. اگرچه این خروج میزان سنگینی محسوب نمی‌شود، اما در روزی که شاهد کاهش حباب صندوق‌ها بودیم، رخ داده است.

کلیدواژه‌های اصلی بازار و نگاه به آینده

در بازار شنبه، کلیدواژه‌های اصلی شامل "پاسخ ایران به اسرائیل"، "مذاکرات آتش‌بس غزه"، "صبر استراتژیک" و "کابینه دولت پزشکیان" بودند. پس از مذاکرات آتش‌بس، در بازار این تصور قوت گرفت که جمهوری اسلامی به جای واکنش سریع، رویکرد صبر استراتژیک را در پیش خواهد گرفت و واکنش سنجیده‌ای در برابر خونخواهی هنیه خواهد داشت. این موضوع یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار بود.

در مورد کابینه دولت چهاردهم، وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دو انتخاب مهم برای بازار به شمار می‌روند. تا به امروز شایعه انتخاب عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد، قوت گرفته است. با توجه به سابقه همتی در بانک مرکزی دوره روحانی، برخی از معامله‌گران نسبت به این انتخاب موضع محتاطانه‌ای دارند، چرا که همتی در آن زمان به عنوان "نوسان‌گیر بزرگ بازار" لقب گرفته بود.

پیش‌بینی و تحلیل فنی

از دیدگاه معامله‌گران فنی، بازار طلا و ارز به محدوده حمایتی حساسی رسیده است. این محدوده از یک سو با گپی که پس از ترور اسماعیل هنیه ایجاد شده، مرتبط است و از سوی دیگر به نظر می‌رسد الگوی "وج نزولی" در چارت دیده شده باشد. طبق این الگو، اگر قیمت از سقف کانال نزولی خارج شود، احتمال بازگشت روند وجود دارد، اما اگر کف این الگو شکسته شود، شدت نزول در بازار بیشتر خواهد شد.

گروهی از معامله‌گران دلیل کاهش قیمت درهم در روز شنبه را به تزریق بازارساز نسبت می‌دهند و معتقدند اگر قیمت در روز بعد با گپ مثبت باز شود، این گمانه قوت بیشتری پیدا خواهد کرد.

در بازار شنبه، خرید و فروش طلای آبشده مورد توجه بود و معامله‌گران مدعی بودند که طلافروشان از فروش وزن پایین خودداری می‌کنند که این موضوع می‌تواند مرتبط با مسائل مالیاتی باشد.