hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > کلمات اختصاری یا سرواژه‌های معروف و پرکاربرد که دانستن معنایشان الزامی است

کلمات اختصاری یا سرواژه‌های معروف و پرکاربرد که دانستن معنایشان الزامی است

سرواژه، سرنام یا کلمه اختصاری، کلمه جدیدی است که با کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات یک عبارت ساخته می‌شود. این عبارات جدید به مرور زمان به بخشی از زبان روزمره ما تبدیل می‌شوند اما در بسیاری از مواقع نمی‌دانیم کلماتی که مدام از آنها استفاده می‌کنیم مخفف چه هستند. در ادامه نگاهی به معنای دقیق رایج‌ترین سرواژه‌ها داریم.

سرواژه، سرنام یا کلمه اختصاری، کلمه جدیدی است که با کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات یک عبارت ساخته می‌شود. این عبارات جدید به مرور زمان به بخشی از زبان روزمره ما تبدیل می‌شوند اما در بسیاری از مواقع نمی‌دانیم کلماتی که مدام از آنها استفاده می‌کنیم مخفف چه هستند. در ادامه نگاهی به معنای دقیق رایج‌ترین سرواژه‌ها داریم.

۱. رادار

Radio Detection And Ranging

RADAR مخفف «Radio Detection And Ranging» به معنی «تشخیص و محدوده رادیویی» است. این دستگاه قادر به تشخیص اجسام در فواصل دور و اندازه‌گیری با استفاده از امواج الکترومغناطیسی است.

۲. تِیزر

TASER

TASER یا تپانچه برقی در واقع مخفف «Thomas A. Swift’s Electric Rifle» به معنی «تفنگ برقی توماس اِی. سوئیفت» است. این نام از شخصیت اصلی رمان «تام سوئیفت و تفنگ الکتریکی‌اش» نوشته ویکتور اپلتون در سال ۱۹۱۱ الهام گرفته شده است.

۳. اسکوبا

SCUBA

SCUBA که قطعه‌ای از تجهیزات غواصی است مخفف «Self-Contained Underwater Breathing Apparatus» به معنی «دستگاه خودکفای تنفس زیر آب» است. مسلماً به خاطر سپردن مخفف آن بسیار ساده‌تر است!

۴. سیم کارت

SIM

SIM ابزاری ضروری برای استفاده از تلفن همراه است که در واقع مخفف عبارت «Subscriber Identity Module» به معنی «ماژول هویت کاربر یا مشترک» است.

۵. AM و PM

Ante Meridiem Post Meridiem

احتمالاً هر روز روی صفحه کامپیوتر یا گوشی این عبارات را می‌بینید. اما آیا می‌دانستید که این دو مخفف عبارات لاتین «Ante Meridiem» به معنی «قبل از ظهر» و «Post Meridiem» به معنای «بعدازظهر» هستند؟

۶. ناسا

NASA

NASA آژانس فضایی آمریکا در واقع مخفف «National Aeronautics and Space Administration» به معنی «اداره کل ملی هوانوردی و فضا» است.

۷. کپچا

CAPTCHA

CAPTCHA مخفف عبارت طولانی «Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart» است که معنی آن «آزمون همگانی کاملاً خودکارشده تورینگ برای مجزا کردن انسان و رایانه» است.

۸. لیزر

LASER

LASER مخفف «Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation» به معنی «تقویت نور توسط گسیل القایی تشعشعات الکترومغناطیسی» است.

۹. یونیسف

UNICEF

UNICEF سرواژه «United Nations International Children’s Emergency Fund» و به معنی «صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل متحد» است. این سازمان بودجه‌ای را برای کمک به کودکان در بحران در سراسر جهان فراهم می‌کند.

۱۰. یو آر ال

Uniform Resource Locator

URL مخفف «Uniform Resource Locator» به معنی «مکان‌یاب منبع یکسان» است که اصطلاحاً به آن «نشانی وب» می‌گوییم.

۱۱. جِی‌پگ

JPEG

افراد خیلی کمی می‌دانند که JPEG سرواژه «Joint Photographic Experts Group» به معنی «گروه مشترک متخصصان عکاسی» است؛ نام گروهی که این استاندارد را تعریف کردند.

۱۲. فومو

Fear Of Missing Out

FOMO کوتاه‌شده‌ی «Fear Of Missing Out» به معنی «ترس از جاماندن از بقیه» زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از اینکه اطلاعات، اتفاقات و تجربیات به گمان خود لذت‌بخش را از دست بدهد در ترس دائمی است.

۱۳. گیف

Graphics Interchange Format

وقتی هنگام چت با دوستتان دنبال یکی از این تصاویر متحرک می‌گردید احتمالاً نمی‌دانید که GIF مخفف «Graphics Interchange Format» به معنی «قالب مبادله گرافیکی» است.

۱۴. ناتو

NATO

NATO سرواژه «North Atlantic Treaty Organization» به معنی «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» است. این سازمان در سال ۱۹۴۹ تأسیس شد و برای محافظت از آزادی و امنیت کشورهای عضو در آمریکای شمالی و اروپا کار می‌کند.

۱۵. پین

PIN

کلمه PIN مخفف «Personal Identification Number» به معنی «شماره شناسایی شخصی»، یک اسم رمز عددی است که برای دسترسی به اسناد خصوصی، فایل‌ها و اطلاعات حساب استفاده می‌شود.

۱۶. ASAP

As Soon As Possible

ASAP مخفف عبارت «As Soon As Possible» است که «در اسرع وقت» یا «هرچه زودتر» معنی می‌دهد. عبارت رایجی که زمانی به کار می‌رود که می‌خواهید فوریت یک موضوع را به طرف مقابل یادآوری کنید.

۱۷. DIY

Do It Yourself

«Do It Yourself» به معنی تحت‌اللفظی «خودت انجام بده» به صورت کوتاه DIY استفاده می‌شود و به انجام یک کار، تعمیر یا ساخت چیزی توسط خودتان بدون کمک گرفتن از متخصص ارجاع دارد.

۱۸. LOL

Laugh Out Loud

این عبارت آشنا کوتاه‌شده‌ی «Laugh Out Loud» به معنی «خندیدن با صدای بلند» یا «قهقهه» است.

۱۹. FYI

FYI

FYI مخفف «For Your Information» یک مخفف رایج به معنی «محض اطلاع» یا «جهت اطلاع» است.

۲۰. اس او اس

SOS

معمولاً تصور می‌شود که مخفف «Save Our Ship» به معنای «کشتی ما را نجات دهید» است اما SOS درواقع تنها یک کد مورس پیام اضطراری است.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-198826

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد