hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > نظر نهایی آذری جهرمی درباره واردات آیفون ۱۴ و ۱۵

نظر نهایی آذری جهرمی درباره واردات آیفون ۱۴ و ۱۵

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی که در ایام تبلیغات چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برای مسعود پزشکیان سنگ‌تمام گذاشت، مخالفت صریح خود با ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون را اعلام کرد.

آذری‌جهرمی که شب گذشته بیش از ۴ ساعت در «میز ایران»، به گفتگو با کاربران پرداخت، در بخش پایانی این دورهمی مجازی نظر شخصی و کارشناسی خود درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون را اعلام کرد. وی گفت: من در دوره‌ای که مسئولیت داشتم هم با اعمال محدودیت برای واردات آیفون مخالف بودم و تا حد امکان در مقابل فشار‌ها ایستادم، اما در دولت سیزدهم بالاخره این محدودیت‌ها اعمال شد.

آیا آیفون ۱۶ به ایران وارد می‌شود؟

در ادامه رضا رشیدپور که میزبان و مجری «میز ایران» است، با اصرار از آذری‌جهرمی پرسید که آیا تا سپتامبر که اپل از آیفون ۱۶ رونمایی می‌کند، این محدودیت برطرف می‌شود. وزیر جوان دولت دوازدهم با اکراه به این سئوال پاسخ داد و گفت: من مسئولیتی ندارم و نمی‌توانم در این مورد نظر بدهم. باید منتظر ماند و دید که وزیر جدید صمت چه تصمیمی در این باره می‌گیرد. تصمیم‌گیری در مورد واردات گوشی‌های تلفن همراه در حوزه اختیارات وزیر صمت است.

وی در ادامه تاکید کرد: مخالفان واردات گوشی آیفون دلایلی را مطرح می‌کنند که برای خودشان قانع‌کننده است، اما من برای تمام این دلایل پاسخ‌های دقیق دارم. به عنوان مثال آن‌ها می‌گویند در شرایطی که ما با آمریکا در یک جنگ اقتصادی هستیم و آن‌ها ما را تحریم کرده‌اند، چرا باید بازارمان را در اختیار محصولات آمریکایی قرار دهیم. من به این افراد می‌گویم: مگر در گوشی‌های سامسونگ یا لپتاپ‌هایی که وارد بازار ایران می‌شود از قطعات آمریکایی استفاده نمی‌شود؟

آذری جهرمی افزود: اعمال محدودیت کاربردر چندانی نداشته و این روز‌ها در دست بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ وجود دارد. آن‌ها رجیستری را با خرید یک کد دور می‌زنند و بدون پرداخت عوارض از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند. این گوشی‌ها با استفاده از ارز بازار آزاد وارد کشور شده است؛ بنابراین می‌بینیم که محدودیت حتی نتوانسته مانع از خروج ارز از کشور شود.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در انتها گفت: با توجه به سطح مطالبات عمومی و درخواست‌هایی که در مورد رفع محدودیت واردات گوشی آیفون وجود دارد، لازم است در این خصوص بازنگری‌هایی صورت گیرد. وزیر صمت پس از مستقر شدن در وزارتخانه، با در نظر گرفتن اولویت‌هایی که وجود دارد، حتما در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.

لازم به ذکر است که واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ به کشور به هر شیوه‌ای ممنوع است و این گوشی‌ها امکان رجیستری ندارند. با این حال همان‌طور که آذری‌جهرمی در میز ایران اشاره کرد، این گوشی در بازار ایران به صورت غیررسمی معامله می‌شود و کاربران با استفاده از ترفند‌هایی امکان استفاده از این گوشی‌ها را پیدا می‌کنند.

منبع: fararu-757572

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد