بازار ارز و سکه در معاملات پشت خطی سه‌شنبه نزولی شدند و چهارشنبه قیمت‌ها به کاهش خودشون ادامه دادند. قیمت دلار که در پشت خط تا کف 61 هزار تومان پایین آمده بود روز چهارشنبه این کانال را از دست داد.

قیمت دلار هرات چهارشنبه را در 61 هزار و 100 تومان شروع کرد و با کاهش قیمت درهم، این کانال را از دست داد. در نیمه دوم قیمت دلار هرات تا 60 هزار و 260 تومان پایین آمد و از این نقطه حمایت شد. در نهایت قیمت دلار در 60 هزار و 400 تومان بسته شد که نسبت به قیمت بسته شده سه‌شنبه کاهش هزار و 300 تومانی داشت. نکته قیمتی دلار این بود که در نیمه اول قیمت دلار تهران زودتر از هرات شروع به کاهش کرد و به طرز عجیبی به زیر نرخ هرات رفت اما در نیمه دوم بازار به حالت نرمال برگشت.

قیمت درهم امارات که از کاهش پشت خطی روز سه‌شنبه جا مونده بود چهارشنبه را با گپ منفی 190 تومانی در 16 هزار و 720 تومان شروع کرد و با کاهش تا 16 هزار و 620 تومان پایین رفت.

قیمت سکه در 42 میلیون و 600 هزار تومان بازگشایی کرد و با کاهش به 42 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

قیمت طلای آبشده که در پشت خط سه‌شنبه به کف 15 میلیون رسیده بود چهارشنبه را با گپ مثبت در 15 میلیون و 150 هزار تومان شروع کرد و با کاهش دوباره به کف 15 میلیون رسید. کاهش قیمت طلا و سکه درحالی اتفاق افتاد که دومین متغیر آن یعنی اونس طلا بر مدار افزایش بود و نزدیک به 40 دلار رشد داشت.

صندوق‌های طلا هم در روز چهارشنبه قرمزپوش بودند و حباب کم کردند. حباب صندوق‌های طلا تقریبا به حالت نرمال رسیده و به اعداد دو هفته پیش خودش برگشت.

در روز چهارشنبه یک خبر در بازار بود که بازارساز هم از طریق حواله درهم و هم از طریق اسکناس در بازار تهران از صبح چهارشنبه مداخله سنگین کرده و برای ۳ روز آینده نیز همین برنامه را برای کاهش نرخ به زیر ۶۰ هزارتومان درنظر دارد. این خبر تزریق هر روز در بازار است و روزانه برای هدف قیمت دلار، نرخ جدید می‌دهد. در روز سه‌شنبه تزریق با هدف کانال 60 هزار تومان بود چهارشنبه هدف زیر 60 هزار شد.

به عقیده گروهی از معامله‌گران بازار ارز به خاطر نزدیک شدن به انتخابات به صورت کنترل شده نزولی شد. این دسته چهار دلیل برای کنترل بازار ارز دارند. با اینکه نرخ اعلامی برای قیمت دلار در کانال‌ها 60 هزار و 600 تومان عنوان می‌شود اما قیمت فروش دلار در بازار تهران در حوالی 61 هزار تومان بود. دلیل اول بالاتر بودن قیمت دلار در بازار نسبت به نرخ کانالی بود. دلیل دوم از منظر آن‌ها نرخ اعلامی برای دینار در بازار ارز تهران است. قیمت فروش دینار در بازار ارز تهران در محدوده 41 هزار تا 42 هزار تومان اعلام می‌شد. اگر بخواهیم قیمت دلار را از نرخ دینار بازار ارز فردوسی و نرخ برابری دینار به دلار به دست بیاوریم در حوالی 61 هزار و 200 تومان تا 62 هزار تومان محاسبه می‌شود.

دلیل سوم آن‌ها حرکت الاکلنگی انس طلای جهانی و قیمت دلار بود. از منظر گروهی از معامله‌گران بازارساز با این آگاهی که قیمت انس بر مدار افزایش است، به قیمت دلار کاهش داده تا با حباب طلا و سکه بازی کند.

دلیل چهارم قیمت تتر بود که با وجود کاهش قیمت دلار، تتر کانال 61 هزار را حفظ کرد. شکاف تتر و دلار هرات به هزار تومان رسید.

از مناظره شب گذشته صحبت‌های پزشکیان درمورد بازار ارز مورد توجه معامله‌گران بود. پزشکیان در دور دوم مناظره‌ گفت که دلار را باید تک نرخی کنیم و بازار خودش کشف قیمت کند. این صحبت به مذاق بازار خوش آمد چرا که چندین سال است که تحلیلگران و کارشناسان بارها به این موضوع یعنی رسمیت شناختن بازار آزاد اشاره دارند.

به عقیده معامله‌گران فنی بازار به مرز حمایت رسیده و اگر این سطح از دست برود می‌توانیم شاهد کانال پایینتر در سکه و دلار باشیم. در مقابل اگر قیمت‌ها بالای سطوح حمایت تثبیت بدهند امکان افزایش بیشتر از کاهش است. اولین مرز حمایت دلار در 60 هزار و 200 تومان قرار دارد و مرز مقاومت دلار هرات در حوالی 60 هزار و 700 تومان بود که معامله‌گران به اصطلاح می‌گفتند در این مرز خطر برق گرفتگی وجود دارد.