به گزارش اکوایران، سازمان تأمین‌اجتماعی جزئیات افزایش مستمری و کمک‌های جانبی پرداختی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را که حقوق اردیبهشت آنها بر اساس فرمول افزایش یافته، اعلام کرد.

براساس بخشنامه صادر شده توسط مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، در اجرای مواد 96 و 111 قانون تأمین‌اجتماعی و تصمیمات شورای عالی کار و مصوبه هیأت وزیران؛ از تاریخ اول فروردین 1403، تمام مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که تا پایان سال 1402 برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و کمتر از آن به میزان 35 درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل، به میزان 22 درصد مستمری پایان اسفند سال گذشته به همراه مبلغ ثابت 690 هزار و 78 تومان افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش، در این بخشنامه حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده 111 قانون تأمین‌اجتماعی از اول فروردین 1403، ماهانه 7 میلیون و 166 هزار و 184 تومان تعیین شده که متناسب با شرایط هر یک از مستمری‌بگیران، برخی مزایای جنبی نیز به این رقم افزوده می‌شود.

جزئیات حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

در این بخشنامه کمک‌های جنبی قابل پرداخت به مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی شامل حق سنوات، کمک هزینه عائله‌مندی، کمک هزینه اولاد و کمک هزینه همسر متکفل فرزند، کمک هزینه مسکن و کمک به تأمین معیشت مستمری‌بگیران تعیین شده است.

براساس این بخشنامه، حق سنوات مازاد بر 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشستگان و مستمری‌بگیران (سوابق اصلی و ارفاقی) در سال 1403 به میزان 500 تومان به ازای هر سال سابقه مازاد بر 20 سال افزایش پیدا می‌کند. 

طبق اعلام روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میزان کمک‌هزینه عائله‌مندی مستمری‌بگیران دارای حداکثر 2 فرزند یک میلیون و 441 هزار تومان، مبلغ کمک هزینه عائله‌مندی مستمری‌بگیران دارای 3 فرزند و بیشتر یک میلیون و 850 هزار و 533 تومان، میزان کمک هزینه اولاد تا 2 فرزند 859 هزار و 562 تومان و برای فرزند سوم و بیشتر یک میلیون و 117 هزار و 430 تومان، مبلغ کمک هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای حداکثر 2 فرزند یک میلیون و 400 هزار و 410 تومان و مبلغ کمک هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای 3 فرزند و بیشتر یک میلیون و 820 هزار و 533 تومان تعیین شده است.

میزان کمک‌هزینه مسکن قابل پرداخت به مستمری‌بگیران نیز به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و بازماندگان 270 هزار تومان و میزان ریالی کمک به تأمین معیشت مستمری‌بگیران نیز به ازای هر پرونده مبلغ 400 هزار تومان تعیین شده است.

حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی در ماه اردیبهشت از چند روز پیش آغاز شده و حقوق این ماه آنها بر مبنای افزایش‌های سال جدید (افزایش 35 درصدی) در حال پرداخت است. 

پیش‌تر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار کرده بود که معوقه حقوق فروردین 1403 بازنشستگان و مستمری‌بگیران در ماه خرداد پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی سال گذشته 27 درصد افزایش یافته بود.