hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > سینما، تلویزیون و تئاتر > فیلم پرویزخان علی ثقفی با بازی سعید پورصمیمی

فیلم پرویزخان علی ثقفی با بازی سعید پورصمیمی

پرویز خان روایتی از زندگی پرویز دهداری(با بازی سعید پورصمیمی) مربی تیم ملی فوتبال در دهه 60 است.معرفی فیلم، داستان، تیرز، اسامی بازیگران و نقد فیلم را بخوانید.

پرویز خان فیلم سینمایی در ژانر درام و ورزشی به کارگردانی علی ثقفی و به تهیه‌کنندگی عطا پناهی محصول سال ۱۴۰۲ است که برای اولین بار در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد.

علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی سینمایی خود مقطعی از زندگی پرویز دهداری را با بازی سعید پورصمیمی به تصویر کشیده است و مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی و... بازیگران این فیلم بیوگرافیک هستند.در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی از فیلم سینمایی پرویزخان را به همراه نقد فیلم در اختیار شما بگذاریم.

فیلم پرویزخان
پوستر فیلم پرویزخان

 فیلم پرویز خان

نام فیلم

پرویز خان

کارگردان علی ثقفی
محصول کشور ایران
زبان فارسی
زمان فیلم 90 دقیقه
ژانر درام-ورزشی
رده سنی -
سال ساخت 1402
تاریخ اکران بهمن 1402
محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج

 

فیلم پرویزخان
سعید پور صمیمی در فیلم پرویز خان

 داستان فیلم پرویز خان

 داستان فیلم پرویز خان درباره پرویز دهداری است.پس از پیروزی انقلاب و در دهه ۶۰، نام پرویز دهداری با سرمربیگری تیم ملی فوتبال دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. سال‌هایی که دهداری تیم ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی۱۹۸۶ سئول آماده کرد. داستان اختلاف با ستاره‌های نامدار تیم ملی هم از اینجا شروع شد. وقتی تیم ملی از سئول باز می‌گشت نامه‌ای توسط ۱۴ بازیکن امضا شده بود که پس از رسیدن به فرودگاه مهرآباد، به بمب خبری تبدیل شد. استعفای ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی جنجالی‌ترین رخداد فوتبالی دهه ۶۰ بود.

دهداری تیم ملی تازه‌ای با جوانان گمنام تشکیل داد که از میان‌شان تعدادی جزو ستاره‌های بزرگ فوتبال شدند؛ از احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی تا جواد زرینچه و صمد مرفاوی. تیم جوان دهداری پس از کسب مقام سومی در جام ملت‌های آسیا، آماده رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ می‌شد که حاشیه‌های دیدار دوستانه ایران و ژاپن در استادیوم آزادی، پرونده حضور دهداری در تیم ملی را بست. روزی که تعدادی از تماشاگران با گلوله‌های برفی از معلم اخلاق استقبال کردند. دهداری در اوایل دهه ۷۰ از دنیا رفت و حالا قرار است زندگی و زمانه‌اش در یک فیلم قصه‌گو با نام فیلم پرویز خان به تصویر کشیده شود.

اکران فیلم پرویز خان

زمان اکران فیلم پرویز خان در سینماها به طور دقیق مشخص نیست اما برای اولین بار در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر 1402 پخش می شود.

فیلم پرویزخان
تصاویری از فیلم پرویز خان

 بازیگران فیلم پرویز خان

  • سعید پورصمیمی
  • مریم سعادت
  • بهنام تشکر
  • حمیدرضا پگای
  • علی باقری
  • المیرا دهقانی
  • یدالله شادمانی
  • خسرو احمدی
  • یاسین مسعودی
  • محمد صادق ملک
  • نیما نادری
  • مهدی فریضه
  • روزبه رئوفی
  • منوچهر علیپور
  • امیر دانشجو
  • سید ابوالفضل موسوی
  • نصیر ساکی
  • امیرمهدی کوشکی
  • اسکندر کوتی 

 عوامل فیلم پرویز خان

کارگردان     علی ثقفی
تهیه‌کننده    عطا پناهی
نویسنده     علی ثقفی
موسیقی     بامداد افشار
فیلم‌بردار    وحید ابراهیمی
تدوین‌گر    حسن حسندوست
مدیر تولید رضا زنجانیان
مجری طرح استودیو بادبان
مدیر فیلمبرداری وحید ابراهیمی
مدیر صدابرداری میثم یاردیلو
طراح صحنه محسن خدابخشی
طراح لباس آزاده قوام
طراح چهره‌پردازی امید گلزاده
تدوین حسن حسندوست
طراح جلوه‌های بصری سیدهادی اسلامی
صداگذار حسین قورچیان
آهنگساز بامداد افشار
دستیار اول کارگردان علی غیاثوند
برنامه‌ریز سحر زرندی
عکاس حبیب مجیدی
فیلم پرویزخان
 فیلم پرویز خان

 دانلود فیلم پرویز خان

دانلود فیلم پرویز خان هنوز امکان پذیر نیست زیرا در سینماهای کشور اکران نشده و بعد از 6 ماه اکران در شبکه نمایش خانگی پخش می شود.

چند نکته درباره فیلم پرویز خان

  • پرویز خان تنها فیلم ورزشی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است.
  • سازمان هنری رسانه‌ای اوج درادامه روند ساخت فیلم اقتباسی از زندگی بزرگان ایران زمین این‌بار به ساخت روزهای پرتلاطم زندگی این مرد بزرگ و اخلا‌قمدار فوتبال ایران پرداخته است.
  • در سال‌های اخیر، ماجرای پرداختن به زندگی پرویز دهداری به ذهن خیلی‌ها رسید. جدای از گزارش‌های تلویزیونی، مهم‌ترین فیلم در این زمینه مستند «پرویز خان» به کارگردانی سجاد ترابی بود که نمایش موفقی هم در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند داشت.
  • سعید پورصمیمی که سال گذشته با بازی در فیلم برادران لیلا و قاچاق نسخه سینمایی این اثر مورد توجه مجدد مخاطبان سینما قرار گرفته بود با گریمی متفاوت و نزدیک به چهره واقعی پرویز دهداری در این فیلم بازی می‌کند.
فیلم پرویزخان
 فیلم سینمایی پرویز خان

 نقد فیلم پرویز خان

رضا منتظری-مجله مایکتعلی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی خود سراغ مقطعی از زندگی معلم اخلاق فوتبال زنده یاد پرویز دهداری رفته و توانسته درامی ورزشی-تاریخی با عنوان پرویز خان را به تصویر بکشد که به دلیل روایت سرراست و دلنشینش مخاطب را با خود همراه و همدل می سازد. ثقفی در قالبی دراماتیک، مقطعی پر چالش از زندگی ورزشی این مربی فوتبال در دهه ۶۰ و روزگار مربیگری‌اش در تیم ملی را روایت می کند و با درایت و خلاقیت خاص خود تلاش می کند احساس همذات پنداری مخاطب را برانگیخته سازد. نکته قابل تأمل اینکه «پرویز خان» با درام قوی خود می تواند حتی مخاطبانی را که کمترین علاقه ای به ورزش فوتبال ندارند را درگیر داستان فیلمش کند.

این اثر سینمایی کاملا در راستای اهداف سینمای راهبردی و استراتژیک ساخته شده و حس غرور ملی را در مخاطبانش برانگیخته می کند. بدیهی است مفهوم غرور ملی سال‌ها است در سینمای کشورمان مهجور بوده و اینک ثقفی توانسته با اولین اثر سینمایی خود در قالب روایتی تاریخی ورزشی مخاطب را با آن درگیر کند.

در این روزگار که سینمای ایران یا پر شده از روایت‌های جشنواره پسند و روشنفکرانه یا کمدی‌های سطحی، سخیف و بی ارزش با بازیگران گیشه پسند، فیلمی مانند «پرویز خان» تحولی اساسی در سینمای کشور ایجاد کرده و خط بطلانی بر سینمای مرسوم رایج در کشور کشیده است که قطعا در صورت داشتن تبلیغاتی درست می تواند در اکران عمومی هم گیشه موفقی داشته باشد. مهمترین نقطه قوت فیلم بلاشک بازی کم نظیر سعید پورصمیمی است که بار دیگر ثابت می کند توانایی خلق کاراکترهای جذاب و‌ نویی را دارد که پیش از این در سینما به آن ها پرداخت نشده است. پورصمیمی در ۸۰ سالگی همچون یک جوان عاشق سینما سرشار از استعداد و خلاقیت ایفای نقشی مهم و سنگین را بر دوش کشیده و یک تنه «پرویز خان» را به پیش می برد

انتخاب سایر بازیگران فرعی فیلم نیز عالی است؛ ثقفی توانسته ترکیبی از چهره های جدید را در فیلمش گرد هم جمع کند که ضمن داشتن هنر بازیگری در ورزش فوتبال هم سررشته دارند و مهمتر از همه این ها شبیه دوران جوانی و نوجوانی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران از جمله جواد زرینچه، احمدرضا عابدزاده، سیروس قایقران و… هستند.

چهره پردازی بی نظیر امید گلزاده و طراحی لباس آزاده قوام و طراحی صحنه محسن خدابخشی نیز از جمله نقاط قوت «پرویز خان» است که باعث شده فضای فیلم برای مخاطب بسیار باورپذیر شود.

عکس های فیلم پرویز خان

فیلم پرویزخان

فیلم پرویزخان

فیلم پرویزخان

فیلم پرویزخان

فیلم پرویزخان

فیلم پرویزخان

فیلم پرویزخان

 

پرسش های متداول

بازیگران  فیلم پرویز خان چه کسانی هستند؟
سیعد پور صمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی
کارگردان  فیلم پرویز خان کی است؟
علی ثقفی
مدت زمان  فیلم پرویز خان چند دقیقه است؟
90 دقیقه
 فیلم پرویز خان در چه ژانری است؟
درام و ورزشی


سخن آخر

در این مطلب اطلاعاتی از فیلم سینمایی پرویز خان را در اختیار شما قرار دادیم. پیشنهاد می کنیم مطالبی چون فیلم بی بدن با بازی الناز شاکردوست و سروش صحت و فیلم مجنون شهید زین الدین با بازی سجاد بابایی را نیز مطالعه کنید. اگر شما اطلاعات بیشتری از این فیلم سینمایی دارید با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران مشترک شوید.

امتیاز: 3 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. بهمن صالح نیا
    16 بهمن 1402 16:39
    از دیگر نکات مهم این فیلم حضور محمدابراهیم امامی( داور المپیکی ورزش کشتی و رئیس سابق کمیته داوران و سخنگوی فدراسیون کشتی در تقش،پ مربی دوم میباشد .)در نقش بهمن صالح نیا