hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > وضعیت درآمد کارگران در سال ۹۹

وضعیت درآمد کارگران در سال ۹۹


مزد مبنای کارگران در سال ۹۹ با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین شد. اما افزایش درآمد کارگران در مزایای رفاهی و انگیزشی مانند بن کارگری، حق سنوات و حق اولاد نیز دیده شده است. از این رو، یک کارگر بدون فرزند با حداقل یک سال سابقه کار در سال جاری نباید کمتر از ۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد؛ عددی که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۳ درصد رشد یافته است.
میزان افزایش مزد مبنا:
براساس تصمیم شورای‌عالی کار حداقل مزد در سال ۱۳۹۹ روزانه معادل ۶۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال تعیین شد. این عدد در قیاس با سال ۹۸، معادل ۲۱ درصد رشد کرده است. بر این اساس حداقل مزد ماهانه کارگران در سال‌جاری در ماه ۳۰ روزه معادل یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شده است. این عدد در سال گذشته یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان بود. نمایندگان کارگری معتقد بودند رقم تورمی بانک‌مرکزی که معادل ۲/ ۴۱ درصد بوده است در محاسبات شورای‌عالی کار لحاظ نشده است. البته نرخ تورم از سوی مرکز آمار ۸/ ۳۴ درصد اعلام شده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه کارگران با مزایای همراه حقوق، می‌توانند افزایش حقوقی بیش از ۲۱ درصد و نزدیک به نرخ تورم مرکز آمار را تجربه کنند. همچنین سایر سطوح دستمزدی از ابتدی سال‌جاری به میزان ۱۵ درصد به حقوق پایه‌شان افزوده می‌شود، البته علاوه بر این افزایش درصدی، مشمول افزایش حقوق ثابت روزانه ۳۰ هزار و ۳۳۸ ریال نیز خواهند بود که برای ماه ۳۰ روزه معادل ۹۱ هزار تومان می‌شود.
اقلام همراه دستمزد:
دریافتی کارگران در یک ماه صرفا شامل مزد نمی‌شود. کارگران دارای مزایای حین کار شامل کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، حق اولاد و حق مسکن نیز می‌شوند. از بین اقلام حمایتی کارگران، بن کارگری، حق اولاد و نرخ پایه سنوات با افزایش همراه شده است. نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۹۹ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک‌سال سابقه کار شده یا یک‌سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، روزانه معادل ۵۸ هزار و ۳۳۳ ریال تعیین شده است. در واقع در هر ماه ۳۰ روزه، کارگری با بیش از یک سال سابقه کار مشمول دریافت ۱۷۵ هزار تومان خواهد بود. این عدد در قیاس با سال گذشته ۵/ ۲ برابر شده است. حق سنوات در سال گذشته معادل ۷۰ هزار تومان بود. بن خواربار یا مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار نیز که به‌عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای در نظر گرفته می‌شود، از ۱۹۰ هزار تومان در سال ۹۸ به ۴۰۰ هزار تومان در سال‌جاری رسیده است؛ معادل ۱۱۰ درصد افزایش. علاوه بر این حق اولاد نیز که به شکل ضریبی از حداقل حقوق تعیین می‌شود، در سال‌جاری، ۲۱ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش می‌یابد.
حق اولاد برای یک فرزند معادل ۱۸۳ هزار تومان خواهد بود. کمک هزینه دیگر همراه حقوق، حق مسکن است که در سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان بود و فعلا تغییری نکرده است. البته برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که حق مسکن نیز به ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید. تغییر حق مسکن نیاز به تایید هیات وزیران دارد. با این اوصاف، اگر حداقل دریافتی کارگران در سال ۹۹ حساب شود، یک کارگر مجرد یا متاهل بدون فرزند با حداقل یک‌سال سابقه کار کمتر از ۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان دریافت نخواهد کرد که این عدد نسبت به سال گذشته بیش از ۳۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 بیشتر بخوانید: 
حقوق کارگران در سال ۹۹ مشخص شد + جزییات
حقوق کارگران در سال ۹۹ چقدر خواهد بود؟
حقوق کارگران یک میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند؟
بدون جلب نظر کارگران "حداقل دستمزد" فقط ۲۱ درصد افزایش یافت
میزان حقوق و عیدی کارگران نیمه وقت چقدر است؟

نحوه افزایش حقوق سایر سطوح
در مورد افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی شاید این تصور به‌وجود‌ آید که تنها مشمول ۱۵ درصد افزایش حقوق به علاوه ۹۰ هزار تومان ثابت خواهند بود؛ اما سایر سطوح درآمدی نیز از افزایش مبلغ مزایای رفاهی و انگیزه‌ای بهره‌مند خواهند شد. افرادی که در سال گذشته یک ریال بالاتر از حداقل حقوق پایه، دریافتی داشته‌اند در گروه سایر سطوح قرار می‌گیرند. در سال ۹۸، حداقل حقوق پایه معادل یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان بود. بر این اساس اگر حقوق پایه شخصی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده باشد، در این گروه قرار می‌گیرد.
برای این شخص که در سال گذشته هر ماه، معادل یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دریافتی داشته است(حقوق پایه به همراه مزایای رفاهی)، امسال میزان دریافتی به ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان خواهد رسید، یعنی ۹/ ۳۲ درصد افزایش. هر چه میزان حقوق پایه بالاتر باشد، میزان افزایش در مجموع دریافتی شخص نیز در سال ۹۹ کمتر خواهد بود. فرضا اگر حقوق پایه کارگری در سال ۹۸ معادل ۵ میلیون تومان بوده باشد، دریافتی او سال جاری معادل ۵/ ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت.
وضعیت درآمد کارگران در سال ۹۹
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد