hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > طعم تلخ چای

طعم تلخ چای

3 میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار عددی است که برای یکی از بزرگ‌ترین فسادهای مالی ایران که تقریبا بی‌سابقه بوده، عنوان می‌شود. موضوعی که از فروردین امسال صدای آن از طریق شبکه‌های فضای مجازی درآمد.

3 میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار عددی است که برای یکی از بزرگ‌ترین فسادهای مالی ایران که تقریبا بی‌سابقه بوده، عنوان می‌شود. موضوعی که از فروردین امسال صدای آن از طریق شبکه‌های فضای مجازی درآمد. این چنین که همراه با انتشار فیلمی مدیران کارخانجات چای در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به تخصیص ارز برای واردات چای به یک مجموعه خاص و توقف ثبت سفارش برای دیگران شدند که ازآن زمان پیگیری‌ها و واکنش‌ها آغاز و اکنون به طور گسترده‌تری مطرح شده است.
تخلفی بزرگ ازسوی گروه کشت و صنعت چای دبش که فعالیت اصلی آن واردات چای به ایران از باغ‌های کشورهای آفریقایی است که درآنها به طور فرا سرزمینی چای تولید می‌شود. قابل تأمل آنکه ریشه این فساد بنابر اعلام دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد که البته براساس تحقیقات انجام گرفته بخش عمده این تخلفات در طی 2 سال اخیر بوده است.
واقعیت آن است تولید چای در ایران سالی 30 هزار تن است، درحالیکه مصرف آن چند برابر و ازاین رو تخصیص ارز برای واردات این محصول ضرورت دارد و یکی از این شرکت‌های واردکننده که بیشترین ارز را شامل حال خود می‌کرده، برند تجاری دبش است. این گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده است. به عبارتی ۷۹ درصد از ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای، به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است.
بررسی‌های سازمان بازرسی نشان می‌دهد فقط در سال ۱۴۰۱ میزان یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار به این گروه تخصیص‌یافته درحالی‌که کل ارز تأمین‌شده برای واردات چای حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بوده است.
در این حال مسئله قابل‌بحث نه میزان ارز تعلق‌گرفته به این شرکت که آن خود جای بحث فراوان دارد بلکه عدم واردات چای و عدم رفع تعهد ارزی برای آن مقدار محصولی که وارد کرده است. ارزهایی که بنابر اظهارات مسئولان در بازار آزاد با مبالغی بالا فروخته‌شده و براساس اطلاعات عنوان‌شده این شرکت فقط برای 650 میلیون دلار از آن رفع تعهد ارزی انجام داده است که عدم رفع تعهد ارزی به‌نوعی قاچاق ارز و یک جرم بزرگ بشمار می‌رود.
چه بسا در همین زمان که این میزان از ارز برای واردات یک محصول نه چندان ضروری به این گروه تعلق ‌گرفته بود کشور به واردات اقلام اساسی زیادی نیاز داشته که به‌دلیل نبود و یا عدم تخصیص ارز وارد کشور نشده است. حال آنچه قابل‌تأمل است همیاری و همکاری سازمان‌هایی است که در این مسیر با این گروه صنعتی همراهی کرده‌اند.
قطعا برای انجام‌گیری چنین فسادهایی پای چندین نهاد درمیان است تا بتوان بدون اعتراض و واکنش، تخلفی را به انجام رسانید. بدون تردید جابجایی این میزان از دلار بدون همدستی بالادستی‌ها و بدون اطلاع مدیران ارشد، برای یک شرکت وارداتی ازعجایب این روزگار است. آن‌هم برای فروش با نرخ آزاد و واردات کالاهایی دیگر که اولویت کشور نیست و پرونده‌ای برای آن رقم بخورد که از آن تحت عنوان بی‌سابقه‌ترین تخلف کشور نام‌برده می‌شود.

افزایش سه‌باره قیمت تن‌ماهی از ابتدای سال

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی تهران گفت: تن ماهی از ابتدای سال تاکنون سه مرتبه گران شده و از 35 هزار تا 75 هزار تومان افزایش قیمت داشته و الان هم به 99 هزار تومان رسیده است.
به گزارش تسنیم، داود فکوری با بیان اینکه امسال ما در طیفی از کالاها افزایش قیمت را داشتیم، افزود: لبنیات یکی دو مرتبه افزایش قیمت داشته است. قوطی 900گرمی رب‌گوجه‌فرنگی طی چند هفته‌گذشته افزایش قیمت داشته و نوشابه‌های 1.5لیتری که تا چهار ماه قبل با قیمت 15800 تومان فروخته می‌شدند نیز الان با قیمت 29900 تومان عرضه می‌شوند. 
او همچنین گفت: قیمت نوشابه قوطی از 15 هزار تومان به 19 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

تمام خدمات مربوط به سهام‌عدالت رایگان است

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرد: برای دریافت تمام خدمات مربوط به سهام عدالت از جمله سود، انتقال سهام متوفیان به وراث و برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی به مراجع مربوطه نیست.
به گزارش ایسنا، مهدی حاجی‌وند درباره موضوعات مرتبط با سهام عدالت تاکید کرد: حتما دارندگان سهام‌عدالت خبرهای رسمی را از مبادی رسمی و به ویژه رادیو و تلویزیون پیگیری و جستجو کنند.
او افزود: برای دریافت تمامی خدمات مربوط به سهام‌عدالت از جمله سود، انتقال سهام متوفیان به وراث و برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی به مراجع مربوطه نیست.
حاجی‌وند خاطرنشان کرد: مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت فعلا به صورت آزمایشی در دو استان زنجان و خراسان شمالی برگزار می‌شود و سایر استان‌ها نیز از سال آینده مجامع خود را آغاز می‌کنند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد