hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تأثیر چشم‌انداز قیمت دلار بر روند معاملات بورس تهران

تأثیر چشم‌انداز قیمت دلار بر روند معاملات بورس تهران

اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته شاهد کاهش 31 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و افزایش 3 برابری خروج جریان پول حقیقی از سهام بود. روند معاملات سومین هفته شهریور ماه بیانگر توقف معاملات سهامی پشت در‌های بسته دلار بود.

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات سهامی بازار سرمایه چندین ماه اخیر را در اسارت رکود بوده است. ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران در روز‌هایی که سیگنال‌های حمایتی پشت شاخص‌های سهامی را می‌گرفتند؛ حداکثر به سطح 7 همتی می‌رسد و در شرایط ضعف تقاضای سهام تا سطح 3 همتی ریزش دارد. ارزش معاملات خرد 3 همتی در تراز 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل، نشان از رکود بحرانی معاملات سهامی دارد.

بحران رکود معاملاتی را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. در وحله اول رکود معاملات، نشان از ضعف چشم‌انداز‌های بازار سهام دارد و در وحله دوم می‌تواند نشان از رشد قیمتی بیش از اندازه سهم‌ها داشته باشد. در این میان باید در نظر داشت که چشم‌انداز بازار سهام در کنار قیمت حال حاضر سهم‌ها سنجیده می‌شود و در صورتی که رشد قیمتی قابل توجهی، بدون مبنای بنیادی شکل گیرد؛ یا با ریزش قیمت‌ها اصلاح می‌شود و یا با رکود معاملاتی، فرصت لازم برای رسیدن به سطح مبنای بنیادی تأمین می‌شود.

روند اصلاح قیمتی و رکود معاملاتی، از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و همچنان ادامه دارد. با وجود گذشت 4 ماه از این شرایط، همچنان بازار سهام در جدال با بحران رکود معاملاتی قرار دارد و ارزش معاملات خرد روزانه در کم‌ترین میزان امسال خود قرار دارد. دلیل عدم توانایی بازار سهام در مقابله با رکود معاملاتی را می‌توان ضعف چشم‌انداز‌های بازار سهام در کنار قیمت بالای سهم‌ها دانست. زیرا اگر تنها مشکل ضعف چشم‌انداز‌ها مطرح بود؛ اصلاح مصوبه نرخ گاز صنایع می‌توانست بازار سهام را از رکود معاملاتی فاصله دهد اما تنها واکنش بورس تهران به این اصلاح، رشد تراز اندک شاخص‌های سهامی بود.

بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج پول حقیقی از سهام و ورود به صندوق‌های درآمد ثابت بود که در چهار روز معاملاتی پس از آن نیز تکرار شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته قبل تا نزدیکی تراز 7 همتی رفته بود؛ در دو روز ابتدایی این هفته تا سطح 3 همتی افت کرد. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 31 درصد افت به نسبت هفته قبل تا سطح 4 هزار و 255 میلیارد تومانی پایین آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم شهریور ماه منفی 584 میلیارد تومان بود که در این هفته تا منفی هزار و 837 میلیارد تومان کاهش داشت. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و 150 هزار واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 127 هزار واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی 1.13 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته دوم شهریور ماه بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل داشت؛ در این هفته منفی 1.16 درصد افت تراز یافت و با وجود نوسانات متفاوت، عملکرد مشابهی به ثبت رساند.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز چهارمین هفته معاملاتی شهریورماه

بورس تهران هفته چهارم شهریور ماه را با سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 715 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز یکشنبه 26 شهریورماه، شاخص‌های سهامی با افت تراز مواجه شوند؛ هفته چهارم شهریور ماه از رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی محروم می‌شود اما با ثبت رشد تراز در روز ابتدایی، احتمال گذر از سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و تراز 740 هزار واحدی هم‌وزن افزایش می‌یابد.

با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی جهش ارزش معاملات خرد است. تحلیل‌گران همچنان بر این باورند که با ثبات نرخ دلار بازار آزاد در سطح 50 هزار تومانی، ارزش معاملات خرد روزانه از 9 همت فراتر نمی‌روند و به همین دلیل نیز روند‌های شاخص‌های اصلی با شیب بالایی مواجه نمی‌شوند.

آزادسازی سوئیفت برای انتقال 6 میلیارد دلار ایران، تحرکات جریان پول حقیقی در صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران، تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی و مبنا قرار‌دادن دلار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ ارز مبنا، ضعف شاخص‌های سهامی برای صعود با رکود چیره بر معاملات، جذابیت بازار‌های موازی همچون طلا و ارز بازار آزاد با رشد قیمت روز‌های اخیر و نشست پیش‌رو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند.

در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار 4 تا 7 همتی قرار گیرد و با جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در میان معامله‌گران با تغییرات پیش آمده در چشم‌انداز صنایع، بورس تهران با افزایش تراز کند و اندک شاخص‌های سهامی مواجه باشد.

 

منبع: eghtesadnews-598015

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد