hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > تأثیر ترک سیگار و الکل بر پیری سالم

تأثیر ترک سیگار و الکل بر پیری سالم

محققان به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد برخی از نواحی مغز علائم پیری زودرس را در مردان و زنان وابسته به الکل نشان می‌دهد.

رویداد ایران- آزاده پناهی: مهم نیست چند سال دارید یا چند سال سیگار می‌کشیدید، تحقیقات تأیید می‌کند که حتی اگر 60 سال یا بیشتر داشته باشید و چندین دهه است که سیگار می‌کشید، ترک آن سلامت شما را بهبود می‌بخشد.

پس با ترک سیگار

 خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های ریوی را کاهش دهید

 گردش خون خود را بهبود بخشید

 حس چشایی و بویایی خود را بهبود بخشید

 توانایی خود را برای ورزش افزایش دهید

 الگویی سالم برای دیگران باشید

 یک مطالعه نشان داد که در میان مردان 55 تا ۷۴ساله و زنان 60 تا ۷۴ساله، سیگاری‌های فعلی سه برابر بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، در طی دوره پیگیری شش‌ساله جان خود را از دست می‌دهند.

 

 چه باید کرد؟

 اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. ترک سیگار برای سلامتی مفید است و ممکن است سال‌ها به زندگی شما اضافه کند. یک مطالعه روی نزدیک به 200000 نفر نشان داد که افراد مسنی که سیگار را در سنین 45 تا 54 سالگی ترک کردند، در مقایسه با افرادی که به سیگارکشیدن ادامه دادند، حدود 6 سال بیشتر عمر کردند و بزرگسالانی که بین سنین 55 تا 64 سال سیگار را ترک می‌کنند، حدود چهار سال بیشتر عمر می‌کنند. برای ترک سیگار و بهره‌مندی از مزایای تنفس راحت‌تر، داشتن انرژی بیشتر، صرفه‌جویی در پول و بهبود سلامتی هرگز دیر نیست.

 

 الکل و سایر مواد

 مانند همه بزرگسالان، افراد مسن باید از مصرف الکل اجتناب کنند. در واقع، افزایش سن می‌تواند منجر به تغییرات اجتماعی و فیزیکی شود که افراد مسن را بیشتر مستعد سوءاستفاده و سوءمصرف الکل می‌کند و در برابر پیامدهای آن آسیب‌پذیرتر می‌شود. وابستگی به الکل یا نوشیدن زیاد مشروبات الکلی بر تمام اعضای بدن از جمله مغز تأثیر می‌گذارد.

 یک مطالعه جامع از مؤسسه ملی سوءمصرف الکل و الکلیسم نشان می‌دهد که مصرف الکل در میان سالمندان، به‌ویژه زنان، در حال افزایش است. محققان همچنین به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد برخی از نواحی مغز علائم پیری زودرس را در مردان و زنان وابسته به الکل نشان می‌دهد. علاوه بر این، همان‌طور که در این مطالعه در سال 2016 نشان داده شد، نوشیدن زیاد الکل برای مدت طولانی در افراد مسن ممکن است سلامت قلب را به خطر اندازد. این مطالعات نشان می‌دهد که توقف یا محدودکردن مصرف الکل می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و از پیری تسریع شده با مصرف زیاد الکل جلوگیری کند.

 علاوه بر الکل، افراد مسن و مراقبان آنها باید از مواد دیگری که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرند نیز آگاه باشند. ازآنجایی‌که افراد مسن معمولاً برای درد و بنزودیازپین‌ها برای اضطراب یا مشکل خواب تجویز می‌شوند، ممکن است در معرض خطر سوءاستفاده و وابستگی به این مواد باشند. یک مطالعه روی بزرگسالان ۵۰ساله و بالاتر نشان داد که استفاده نادرست از داروهای تجویزی یا بنزودیازپین‌ها با افکار خودکشی مرتبط است.

 

 چه کاری باید انجام داد؟

مهم است که از مصرف الکل و مضراتی که نوشیدن آن ایجاد می‌کند آگاه باشید. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان در مورد سوءمصرف مواد یا مصرف الکل به کمک نیاز دارید، با پزشک خود یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. همچنین می‌توانید یک گروه حمایتی برای افراد مسن با مشکلات سوءمصرف مواد یا الکل پیدا کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد