hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > تاثیر ورزش بر پیری سالم

تاثیر ورزش بر پیری سالم

چه آن را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، فعالیت بدنی سنگ بنای پیری سالم است.

رویداد ایران- آزاده پناهی: عوامل زیادی بر پیری سالم تأثیر می‌گذارد. برخی از آنها مانند ژنتیک، تحت کنترل ما نیستند؛ اما برخی دیگر مانند ورزش، رژیم غذایی سالم، مراجعه منظم به پزشک و مراقبت از سلامت روان در دسترس ما هستند. تحقیقاتی که توسط NIA پشتیبانی می‌شوند، اقداماتی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانید برای کمک به مدیریت سلامت خود، زندگی مستقل تاحدامکان و حفظ کیفیت زندگی خویش با افزایش سن انجام دهید. در ادامه به تحقیقات و اقداماتی که می‌توانید برای ارتقای پیری سالم انجام دهید اشاره می‌کنیم.

 درحالی‌که دانشمندان به طور فعال به تحقیق در مورد چگونگی کاهش یا جلوگیری از کاهش سلامت جسمانی مرتبط با افزایش سن ادامه می‌دهند، پیش‌ازاین راه‌های متعددی را برای بهبود شانس حفظ سلامتی مطلوب در آینده کشف کرده‌اند. مراقبت از سلامت جسمانی شامل فعال ماندن، انتخاب غذای سالم، خواب کافی، محدودکردن مصرف الکل و مدیریت پیشگیرانه مراقبت‌های بهداشتی است. تغییرات کوچک در هر یک از این موارد می‌تواند کمک زیادی به پیری سالم کند.

 

 حرکت کنید: ورزش و فعالیت بدنی

 چه آن را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، فعالیت بدنی سنگ بنای پیری سالم است. شواهد علمی نشان می‌دهد که افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند نه‌تنها عمر طولانی‌تری دارند، بلکه ممکن است بهتر نیز زندگی کنند به این معنی که سال‌های بیشتری از زندگی بدون درد یا ناتوانی لذت می‌برند.

 مطالعه‌ای روی بزرگسالان 40 سال و بالاتر نشان داد که برداشتن 8000 قدم یا بیشتر در روز، در مقایسه با انجام تنها 4000 قدم، با 51 درصد کاهش خطر مرگ به هر علت مرتبط است. می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی که بدنتان را در حرکت نگه می‌دارند، مانند باغبانی، پیاده‌روی با سگ و رفتن از پله‌ها به‌جای آسانسور، تعداد قدم‌هایی را که هر روز برمی‌دارید، افزایش دهید.

 اگرچه ورزش فواید بسیاری دارد، اما ورزش یک ابزار ضروری برای حفظ وزن سالم است. بزرگسالان مبتلا به چاقی در معرض خطر مرگ، ناتوانی و بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2 و فشارخون بالا هستند. بااین‌حال، لاغر همیشه سالم‌تر نیست. لاغرشدن یا بیش از حد لاغرشدن در بزرگسالی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند، خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد و در برخی موارد ممکن است نشانه بیماری باشد. هم چاقی و هم شرایط کم‌وزنی می‌تواند منجر به ازدست‌دادن توده عضلانی شود که ممکن است فرد احساس ضعف کرده و به‌راحتی فرسوده شود.

 با افزایش سن، عملکرد ماهیچه‌ها اغلب کاهش می‌یابد. افراد مسن ممکن است انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره را نداشته باشند و استقلال خود را از دست بدهند. بااین‌حال، ورزش می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا با افزایش سن، توده عضلانی خود را حفظ کنند. در تحقیقی در سال 2019 بر روی داده‌های حاصل از مطالعه طولی سالمندی بالتیمور NIA ، محققان دریافتند که فعالیت بدنی متوسط تا شدید، بدون درنظرگرفتن سن، به‌شدت با عملکرد عضلات مرتبط است. این نشان می‌دهد که ورزش ممکن است بتواند از کاهش عملکرد عضلانی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند.

 علاوه بر کمک به زندگی بهتر افراد مسن، حفظ توده عضلانی می‌تواند به آنها کمک کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که در بزرگسالان بالای 55 سال، توده عضلانی پیش‌بینی بهتری برای طول عمر نسبت به وزن یا شاخص توده بدنی (BMI) است.

چه کاری می‌توان انجام داد؟

 اگرچه بسیاری از مطالعات بر روی اثرات فعالیت بدنی بر وزن و BMI تمرکز دارند، تحقیقات نشان داده است که حتی اگر وزن کم نمی‌کنید، ورزش همچنان می‌تواند به شما کمک کند طولانی‌تر و بهتر زندگی کنید. راه‌های زیادی برای شروع وجود دارد. سعی کنید در طول روز به‌صورت جهشی کوتاه از نظر بدنی فعال باشید یا هر هفته زمان خاصی را به ورزش اختصاص دهید. بسیاری از فعالیت‌ها، مانند پیاده‌روی سریع یا یوگا، رایگان یا کم‌هزینه هستند و به تجهیزات خاصی نیاز ندارند. با تحرک بیشتر، بعد از ورزش به‌جای خستگی، احساس انرژی و شادابی خواهید کرد. نکته کلیدی یافتن راه‌هایی برای ایجاد انگیزه و حرکت است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد