hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > همه چیز در مورد گردشگری ورزشی و معرفی 20 مقصد برتر در دنیا

همه چیز در مورد گردشگری ورزشی و معرفی 20 مقصد برتر در دنیا

گردشگری ورزشی برای سفرهایی با محور تماشای یک رویداد یا مسابقه ورزشی گفته می شود. در ادامه انواع و مزایای گردشگری ورزشی را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد:

گردشگری ورزشی (sport tourism) به سفرهایی گفته می‌شود که تماشای یک مسابقه ورزشی یا شرکت در چنین مسابقاتی را در بر می‌گیرد. تلفیقی از گردشگری و ورزش، یکی از شگفت انگیزترین صنایع خدماتی مدرن به نام صنعت گردشگری ورزش را به وجود آورده است. گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم است که روزبه‌روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد طرف‌داران آن افزوده می‌شود. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در مورد گردشگری ورزشی هستید تا پایان این مطلب همراه باشید تا به سوالات شما در مورد انواع گردشگری ورزشی چیست؟ بهترین مقاصد گردشگری ورزشی کجاست؟ مهمترین رویدادهای گردشگری ورزشی داخلی و خارجی کدام اند؟ و... پاسخ دهیم.

مسابقات دوچرخه سواری اوکراین

 

گردشگری ورزشی چیست؟

گردشگری ورزشی یک بازار روبه‌رشد است که شهرها و کشورهای زیادی در تلاش هستند تا با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها، سهمی از این بازار پر تقاضا داشته باشند. در زمان کنونی افراد اهمیت بیشتری به تفریحات و سرگرمی می‌دهند، این عوامل باعث افزایش تمایل افراد به تفریحات ورزشی و پیرو آن توریسم ورزشی شده است. گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و توریسم است که روزبه‌روز در حال گسترش است و بر تعداد طرف‌داران آن افزوده می‌شود.

در حال حاضر صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است. در این میان، گردشگری ورزشی به معنای تجربة سفر برای شرکت یا تماشای رویدادها و فعالیت‌های ورزشی، به بخش مهمی از بازار این صنعت تبدیل شده است. بازاری که می‌تواند برای کشورهای گوناگون منبع درآمد عظیمی باشد.

انگیزه افراد برای گردشگری ورزشی

قاعدتاً گردشگری ورزشی ارتباط ویژه‌ای با ورزش دارد و افرادی که این نوع سفرها را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند، علاقه‌مندان به ورزش هستند. در واقع در این نوع سفرها یک رویداد ورزشی باید هدف اصلی گردشگر باشد. اما از دیدگاه مدیریت و بازاریابی صنعت توریسم، این نوع گردشگری به دودسته اصلی تقسیم می‌شود:

  1. سفر به‌قصد مشارکت در یکی از رویدادهای ورزشی مانند: سفر باهدف گذراندن اوقات فراغت
  2. سفر به‌ منظور شرکت یا تماشای رویداد ورزشی مانند : مسابقات المپیک یا دیگر مسابقات بین‌المللی

انواع گردشگری ورزشی

گردشگری رویدادهای ورزشی

رویدادهای بزرگی مانند مسابقه‌های جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک را در حیطه گردشگری رویدادهای ورزشی جای می‌دهند. این دو رویداد ورزشی مهم، جز رویدادهایی هستند که هر چهار سال یکبار، تعداد زیادی از طرف‌داران این رشته‌های ورزشی را در یک جا جمع می‌کند.

سفرهاي مرتبط با گردشگري ورزشي به‌طورکلی سفرهای گردشگران ورزشی در پنج حوزه اصلی جای می‌گیرند:

  1. سفر افراد در قالب تیم‌های ورزشی مانند سفر ورزشكاران، مربيان، داوران، مسئولين و... .
  2. سفر افراد به‌عنوان طرف‌داران ورزش و تماشاگران رویدادهای ورزشی؛ افرادی که ترجيح می‌دهند تعطیلات و اوقات فراغت و تفریحی خود را در محیط‌های ورزشی (داخل یا خارج از كشور) بگذرانند.
  3. سفر افراد به‌عنوان محقق و پژوهشگر در زمینه‌های مختلف ورزشی
  4. سفر افراد به‌عنوان بازرگان در حوزه‌های ورزشی
  5. سفر افراد به‌منظور بهره‌مندی از امكانات توان‌بخشی پزشكی - ورزشی

گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر

در گردشگری ورزشی نوستالژیک نیز گردشگران از جاذبه‌های گردشگری ورزشی بازدید می‌کنند. از جمله نمونه‌های گردشگری نوستالژیک می‌توان به بازدید از تالارهای مشاهیر، موزه‌ها و ورزشگاه‌های مشهور و حتی دیدار با قهرمان‌ها و مشاهیر ورزشی اشاره کرد.

معرفی 20 رویداد ورزشی مهم جهان

میلیون‌ها نفر از سراسر جهان رویداد ورزشی المپیک یا جام جهانی فوتبال را با هیجان وصف‌ناپذیری دنبال می‌کنند. امروز قصد داریم 20 رویداد ورزشی مهم از سراسر جهان را به شما معرفی کنیم. این 20 رویداد مهم عبارتند از: 

  1. مسابقه فوتبال ال کلاسیکو

  2.  مسابقات تنیس قهرمانی ویمبلدون

  3.  جام جهانی فوتبال

  4.  مسابقات المپیک

  5. جام قهرمانی بسکتبال دسته اول آمریکا (NCAA)

  6. مسابقات دوچرخه‌سواری فرانسه

  7. لیگ قهرمانان اروپا

  8. مسابقات نهایی NBA

  9. مسابقات تنیس آزاد فرانسه

  10. لیگ جهانی والیبال

  11. مسابقات رالی داکار

  12. مسابقات فرمول 1 سنگاپور

  13. مسابقات اسب‌سواری کنتاکی

  14. مسابقات گرندپری موناکو

  15. مسابقات قایق‌رانی ولوو اوشن

  16. جام ملت های اروپا

  17. مسابقات گلف مسترز

  18. مسابقات فوتبال آمریکایی سوپر بول

  19. مسابقات ناسکار دیتونا 500

  20. جام جهانی راگبی

1. مسابقه فوتبال ال کلاسیکو

ورزش فوتبال محبوب‌ترین ورزش جهان محسوب می‌شود و رقابت بین تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی جهان به شمار می‌رود. هر سال افراد بسیاری از سراسر دنیا برای تماشای این بازی به ورزشگاه نیوکمپ یا سانتیاگو برنابئو می‌روند و خیلی از کشورها نیز حق پخش زنده آن را خریداری می‌کنند.

مسابقات دیگری نظیر شهرآورد منچستریونایتد و منچسترسیتی، آ.ث. میلان و اینترمیلان یا بایرن مونیخ و بروسیا‌ دورتموند و دربی پرسپولیس و استقلال نیز رویدادهای ورزشی مهمی به شمار می‌روند؛ اما هیچ‌کدام به اندازه بازی ال کلاسیکو طرفدار و قدرت جذب توریست را ندارند.

مسابقه فوتبال ال کلاسیکو
رقابت بین تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا

 

2.  مسابقات تنیس قهرمانی ویمبلدون

مسابقات ویمبلدون مهم‌ترین و قدیمی‌ترین تورنومنت گرند‌اسلم تنیس محسوب می‌شود. جو این مسابقات خیلی خاص است؛ به گونه‌ای که بازیکنان باید همگی لباس سفید رنگ بپوشند. این تورنومنت در اوایل تیر ماه برگزار می‌شود و همه بازیکنان معروف از جمله راجر فدرر، رافائل نادال و نواک جوکوویچ در آن شرکت می‌کنند.

این مسابقات یکی از رویدادهای مهم ورزشی به شمار می‌رود و علاقه‌مندان به ورزش علی‌رغم بلیط گران‌قیمت، برای تماشای این مسابقات به انگلستان سفر می‌کنند و سایر کشورها نیز به صورت زنده این تورنومنت را پوشش می‌دهند.

مسابقه تنیس قهرمانی ویمبلدون
قدیمی‌ترین تورنومنت گرند‌اسلم تنیس

 

3.  جام جهانی فوتبال

جام جهانی پربیننده‌ترین و مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان به شمار می‌رود که هر 4 سال یکبار با شرکت 32 تیم از سراسر جهان برگزار می‌شود. هر دوره این مسابقات در یک کشور برگزار می‌گردد و طرفداران فوتبال از سراسر جهان برای تشویق تیم فوتبال کشورشان به کشور میزبان سفر می‌کنند.

شما این میزان از شور و شوق را در هیچ کجای دنیا نخواهید دید. جو استادیوم و مسابقات فوق‌العاده هیجان‌انگیز است؛ به گونه‌ای که طرفداران لباس تیم خود را بر تن کرده و بی‌وقفه بازیکنان خود را تشویق می‌کنند. علاوه بر این میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مسابقات را از تلویزیون تماشا می‌کنند.

جام جهانی فوتبال
قهرمانی فرانسه در جام جهانی فوتبال

 

4. مسابقات المپیک

مسابقات المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان به شمار می‌رود. هر 4 سال یکبار بیش از 10 هزار ورزشکار از 204 کشور دنیا در این مسابقات شرکت می‌کنند. بیش از هزار ورزشکار نیز در المپیک زمستانی در 98 رشته ورزشی به رقابت می‌پردازند. شما هیچ وقت بهترین ورزشکارهای دنیا را در یک رویداد ورزشی همانند المپیک مشاهده نخواهید کرد.

مردم دنیا به خاطر حس وطن‌پرستی، ورزشکاران کشور خود را حمایت می‌کنند تا به مدال ارزشمند طلای المپیک دست یابند. ورزش‌هایی از قبیل کشتی، دوی 100 متر، تکواندو، وزنه‌برداری و شنا جزو هیجا‌ن‌انگیزترین رشته‌های المپیک محسوب می‌شوند.

مسابقات المپیک
افتتاحیه مسابقات المپیک در قطر

 

5.  جام قهرمانی بسکتبال دسته اول آمریکا (NCAA)

مسابقات بسکتبال دسته اول مردان که با نام «جنون مارس» نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی کشور آمریکا محسوب می‌شود. علاقه‌مندان بسکتبال در سراسر جهان این مسابقات را به صورت جدی دنبال می‌کنند؛ به طوری که محبوبیت آن با مسابقاتNBA نیز برابر است.

68 تیم دانشگاهی در این تورنومنت شرکت می‌کنند و ستاره‌های آینده بسکتبال در این مسابقات خود را به تیم‌های بزرگ نشان می‌دهند. برنده این تورنومنت به لیگ برتر بسکتبال آمریکا (NBA) راه پیدا خواهد کرد.

جام قهرمانی بسکتبال دسته اول امریکا
مسابقات دسته اول بسکتبال مردان آمریکا

 

6. مسابقات دوچرخه‌سواری فرانسه

مسابقات دوچرخه‌‌سواری تور دو فرانس (Tour de France)  مهم‌ترین رویداد ورزشی کشور فرانسه محسوب می‌شود که هر سال تابستان به مدت 3 هفته برگزار می‌گردد. دوچرخه‌سواران معمولاً در جاده‌های فرانسه و کشورهای همسایه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ به همین دلیل تماشای این مسابقات از نزدیک بسیار آسان است.

این مسابقات شامل چند بخش است؛ ولی یکی از مراحل آن که در جاده‌های کوهستانی برگزار می‌شود، بسیار هیجان‌‌انگیز است و برنده آن به عنوان سلطان کوهستان معرفی می‌شود. این مسابقات هرسال در اکثر کشورهای جهان نیز به صورت زنده پوشش داده می‌شود.

 مسابقات کشتی حرفه‌ای رسلمانیا هر سال در فروردین ماه برگزار می‌شود و مهم‌ترین رویداد ورزشی رسانه WWE به شمار می‌رود. این مسابقات 35 سال به طور منظم برگزار شده است و هر بار میلیون‌ها نفر از سراسر جهان آن را به صورت زنده تماشا می‌کنند. بسیاری از کشتی‌گیران معروف از این مسابقات به دنیای ورزش حرفه‌ای معرفی شده‌اند.

مسابقات دوچرخه سواری فرانسه
دوچرخه سواری تور دوفرانس

 

7. لیگ قهرمانان اروپا

محبوب‌ترین رویداد ورزشی علاقه‌مندان به فوتبال در حقیقت لیگ قهرمانان اروپا یا همان چمپیونز لیگ محسوب می‌شود. این تورنومنت هرسال بین 32 تیم از برترین لیگ‌های فوتبال قاره اروپا برگزار می‌شود. مسابقه فینال این رقابت‌ها در خرداد ماه به صورت تک بازی در یکی از کشورهای قاره سبز برگزار می‌شود و تماشاچیان بسیاری از سراسر جهان آن مسابقه را در استادیوم یا از تلویزیون تماشا می‌کنند.

لیگ قهرمانان اروپا
فینال لیگ قهرمانان اروپا

 

8. مسابقات نهایی NBA

مسابقات نهایی NBA به صورت فصلی برگزار می‌گردد؛ به گونه‌ای که تیم‌های برتر کنفرانس شرق و غرب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و هر تیم که در مجموع 7 بازی به 4 برد دست پیدا کند، به عنوان قهرمان NBA معرفی می‌گردد. برنده این مسابقات تا سال 1383 جایزه والتر ای براون را دریافت می‌کرد، اما پس از آن سال جایزه لری اوبرین به قهرمان اهدا می‌شود.

شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای هر سال این مسابقه را به طور کامل پوشش می‌دهند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را با شور و هیجان خاصی دنبال می‌کنند.

مسابقات نهای NBA
رقابت تیم‌های برتر کنفرانس شرق و غرب در مسابقات بسکتبال NBA

 

9. مسابقات تنیس آزاد فرانسه

مسابقات تنیس آزاد یا همان اوپن فرانسه یکی از 4 رویداد ورزشی گرند اسلم محسوب می‌شود که هر سال از اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد در دو رده زنان و مردان در شهر پاریس برگزار می‌گردد. زمین خاکی شکل و آجری رنگ ورزشگاه این مسابقات بسیار جذاب است، مخصوصاً اگر تنیسورهای معروفی همچون رافائل نادال، راجر فدرر و نواک جوکوویچ بر روی آن به رقابت بپردازند.

مسابقات تنیس آزاد فرانسه
مسابقات گرند اسلم می 2022

 

10. لیگ جهانی والیبال

لیگ جهانی یا همان لیگ ملت‌های والیبال هر سال با شرکت 16 تیم برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به ورزش با شور و هیجان زیادی این تورنومنت را دنبال می‌کنند. این مسابقات از اوایل خرداد به مدت 5 هفته برگزار می‌شود.

تیم ملی والیبال ایران نیز در سال‌های اخیر با قدرت در این تورنومنت شرکت کرده است؛ به همین دلیل مردم تمام بازی‌های تیم ملی والیبال ایران را در استادیوم یا از تلویزیون تماشا می‌کنند. مسابقات لیگ جهانی والیبال یک رویداد ورزشی بسیار مهم برای ورزش دوستان کشورمان به شمار می‌رود.

لیگ جهانی والیبال
حضور تیم ملی ایران در لیگ جهانی والیبال

 

11. مسابقات رالی داکار

تلفیقی از گردشگری و ورزش، یکی از شگفت انگیزترین صنایع خدماتی مدرن به نام صنعت گردشگری ورزش را به وجود آورده است. مسابقات اتومبیل‌رانی آفرود داکار هر سال توسط سازمان ورزش آمائوری در مناطق صحرایی قاره آفریقا برگزار می‌شود. رانندگان در این تورنومنت با خودروهای آفرود از تپه‌ها، زمین‌های گل‌آلود و صخره‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مسافت هر مرحله از این مسابقات از 100 کیلومتر تا 1000 کیلومتر متغیر است و رانندگان در مسیر با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شوند. مسابقات رالی داکار یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی برای علاقه‌مندان اتومبیل‌رانی به شمار می‌رود.

مسابقات رالی داکار
مسابقات رالی داکار در مناطق صحرایی قاره آفریقا

 

12. مسابقات فرمول 1 سنگاپور

 جایزه بزرگ سنگاپور یکی از مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول 1 محسوب می‌شود که در پیست مارینا بی استریت برگزار می‌شود. این مسابقات اولین تورنومنت فرمول 1 محسوب می‌شود که در شب و زیر نور مصنوعی آغاز می‌شود؛ به همین دلیل تماشای آن برای علاقه‌مندان بسیار هیجان‌انگیز و دلچسب است.

پیست مسابقات گرندپری سنگاپور خیلی پرپیچ است؛ به همین دلیل تصادفات و برخورد خودروها با یکدیگر زیاد اتفاق می‌افتد که همین موضوع به هیجان این رقابت افزوده است. افراد بسیاری هر سال برای تماشای این مسابقات به کشور سنگاپور سفر کرده یا اینکه از طریق تلویزیون به صورت زنده این تورنومنت را دنبال می‌کنند.

مسابقات فرمول 1
مسابقات فرمول 1 در سنگاپور

 

13. مسابقات اسب‌سواری کنتاکی

مسابقات کنتاکی دربی یک رویداد ورزشی مهم برای علاقه‌مندان رشته اسب‌دوانی محسوب می‌شود. این مسابقه هر سال در اواسط اردیبهشت ماه در کشور آمریکا آغاز می‌شود و حدود 160 هزار نفر آن را از نزدیک تماشا می‌کنند که افراد مشهور بسیاری از جمله ملکه انگلستان نیز در آنجا  حضور می‌یابند.

جو این مسابقات بسیار پرشور و هیجان‌انگیز است. زنان با کلاه‌های عجیب و لباس‌های درجه یک در ورزشگاه حاضر می‌شوند و نوشیدنی‌های نعنایی در آن جا پخش می‌شود؛ به گونه‌ای که انگار این تورنومنت در قرن 19 برگزار می‌گردد.

مسابقات اسب‌سواری کنتاکی
مسابقه اسب سواری در آمریکا

 

14. مسابقات گرندپری موناکو

 جایزه بزرگ موناکو به عنوان محبوب‌ترین مسابقات فرمول یک جهان به شمار می‌رود که هر سال در خیابان‌های شهر مونت‌کارلو برگزار می‌شود. کشور فوق‌العاده زیبای موناکو میزبان اتومبیل‌هایی است که با غرش موتورهای خود در خیابان، هزاران هوادار را به وجد می‌آورند. هر سال هزاران نفر برای تماشای این مسابقات به موناکو سفر می‌کنند یا از طریق کانال‌های ورزشی این رقابت را دنبال می‌کنند.

 مسابقات گرندپری
مسابقه گرندپری در موناکو

 

15. مسابقات قایق‌رانی ولوو اوشن

مسابقات ولوو اوشن در حقیقت فرمول 1 قایق‌رانی به شمار می‌رود که هر سال در آب‌های آزاد برگزار می ‌شود. در این مسابقات قایق‌های غول‌پیکر  کمپانی ولوو در مسیرهای بسیار طولانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.  تماشای این رقابت و برخورد امواج آب با قایق‌ها و سرنشینان آن بسیار هیجان‌انگیز است.

مسابقات قایق‌رانی ولوو اوشن
مسابقه قایق رانی در آب های آزاد

 

16. جام ملت های اروپا

مسابقات فوتبال یورو یا همان جام ملت‌های اروپا هر 4 سال یک‌بار در اواخر خرداد ماه با شرکت 24 تیم به میزبانی یک یا چند کشور برگزار می‌شود؛ البته این مسابقات تا سال 2004 با فرمت 16 تیمی برگزار می‌شد.

در هر دوره تیم‌های فوتبال قدرتمند اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، انگلستان و پرتغال همراه با بازیکنان نام آشنای خود برای تصاحب جام قهرمانی به مدت یک ماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که یک رویداد ورزشی رویایی برای علاقه‌مندان به فوتبال به شمار می‌رود. مسابقات یورو همواره تماشاچیان زیادی را به کشورهای میزبان می‌کشاند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نیز با شور و هیجان خاصی این تورنومنت را از روز اول به صورت زنده پیگیری می‌کنند.

جام ملت های اروپا
کریستیانو رونالدو همراه با کاپ قهرمانی جام ملت های اروپا

 

17. مسابقات گلف مسترز

مسابقات مسترز یکی از چهار تورنومنت قهرمانی گلف در جهان به شمار می‌رود که هر سال در باشگاه ملی آگوستا در کشور آمریکا برگزار می‌شود. این تورنومنت با قدمتی 86 ساله دارای سنت‌های جالبی است؛ برای مثال قهرمان هر دوره یک ژاکت سبز رنگ به عنوان جایزه دریافت می‌کند که باید سال بعد آن را به محل برگزاری مسابقات بازگرداند تا در رختکن مجلل باشگاه در کنار ژاکت‌های قهرمانان پیشین بایگانی شود.

مسابقات گلف مسترز
فینال تورنومنت قهرمانی گلف جهان

 

18. مسابقات فوتبال آمریکایی سوپر بول

فوتبال آمریکایی یکی از ورزش‌های پربرخورد و هیجان‌انگیز جهان محسوب می‌شود و تورنومنت سوپر‌ بول (Super Bowl) حرفه‌ای‌ترین رویداد ورزشی این رشته به شمار می‌رود. این مسابقات در روزهای یکشنبه فصل پاییز و اوایل زمستان برگزار می‌شود و اجرای خواننده‌های بزرگ در بین دو نیمه بازی باعث افزایش شور و هیجان این مسابقات می‌شود. این تورنومنت یکی از پربیننده‌ترین ورزش‌های آمریکا است و میلیون‌ها نفر از کشورهای دیگر نیز این مسابقات را به صورت زنده پیگیری می‌کنند.

مسابقات فوتبال آمریکایی سوپر بول
افتتاحیه مسابقات فوتبال آمریکایی در آمریکا

 

19. مسابقات ناسکار دیتونا 500

دیتونا 500 یک مسابقه ناسکار 800 کیلومتری است که هر سال در ایالت فلوریدا کشور آمریکا برگزار می‌شود. مسابقات دیتونا 500 معتبرترین رویداد ورزشی ناسکار محسوب می‌شود و ارزشمند‌ترین جایزه را بین تورنومنت‌های دیگر دارد. این تورنومنت هر سال در اواخر بهمن ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به اتومبیل‌رانی با شور و اشتیاق خاصی نتایج این مسابقه را دنبال می‌کنند.

مسابقات ناسکار دیتونا 500
حادثه در مسابقات ناسکار دیتونا

 

20. جام جهانی راگبی

این رویداد ورزشی کلیدی‌ترین مسابقه راگبی در سطح جهان است. این مسابقات هر ۴ سال یک‌بار باحضور ۲۰ تیم قدرتمند راگبی از سراسر جهان برگزار می‌شود. هر دوره میزبان این مسابقات یک کشور متفاوت و میزبان دوره بعدی جام جهانی راگبی( RWC ) کشور فرانسه است.

فینال جام جهانی راگبی

 

تورهای مختلف گردشگری ورزشی

تورهای گردشگری ورزشی، گردشگران بسياری را به رویدادهای ورزشی موردعلاقه‌شان، جذب می‌کنند. این تورها بر اساس نوع فعالیتشان، در ارائه هتل و امكانات می‌توانند خودگردان یا سازمان‌یافته باشند؛ برای مثال بعضی از شرکت‌ها تورهایی را طراحی می‌کنند كه بليت هواپيما، هتل، بليت مسابقه‌ها، برگزاری مهمانی‌ها، ملاقات با مربی و بازیكنان پس از بازی و سپس بازگشت به خانه را شامل می‌شود.

همچنين در این تورها افراد در طول مدت اقامت از موزه های ورزشی و استادیوم ها دیدن می كنند. شایان ذكر است كه مبالغ حاصل از این تورها بسيار قابل توجه است. به طور كلی خدمات تورهای گردشگری ورزشی عبارتند از: بازدید از یک یا چند جاذبه ورزشی در چند روز معين موزههای ورزشی، تالاب های مشهور، پارکهای ورزشی، استادیومها و. . بازدید از جاذبه ها و رویدادهای مهم ورزشی به صورت توأم مكانهای باستانی، بناهای یادبود و استخرهای مواج و رویدادهای ورزشی؛ حضور در تعداد خاصی از رویدادهای مهم ورزشی مسابقات حرفه ای هاكی در یک یا چند محل؛ مشاركت در كنفرانسها، كارگاهها و كلينيکها و مجامع ورزشی و حضور در یک رویداد ورزشی مهم به صورت توأم شركت در كنگره علمی قبل از المپيک؛ بازدید از یک منطقه با ویژگیهای طبيعی خاص كه به سبب جذابيت و زیبایی یا به دلایل طبيعی توسط گردشگران انتخاب می شود طبيعتگردی، دوچرخه سواری و...


کشورهای فعال در گردشگری ورزشی

از میان کشورهای موفق در زمینه گردشگری ورزشی می‌توان به اسپانيا، استراليا، آمريکا و فرانسه اشاره کرد. در آسيا نيز کشورهايی همچون امارات و قطر و ترکيه در این عرصه خودی نشان داده و در کوتاه‌مدت نيز درآمدهای خوبی داشته‌اند. در ترکيه در زمينه ايجاد اردوهای ورزشی سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت‌گرفته و این کشور را به مقصد خوبی برای اردوهای تیم‌های ورزشی تبدیل کرده است.

کشورهای فعال در حوزه گردشگری ورزشی توانایی خوبی در شناسایی فرصت‌ها و نقاط قوت خود داشته‌اند و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای استفاده از امکانات خود در راستای برآورده‌کردن نیازهای ورزشکاران و ورزش دوستان داشته‌اند. همین امر سبب شده چرخه اقتصاد مبتنی بر گردشگری دائماً در حال چرخش باشد .


سخن پایانی

هر سال رویدادهای ورزشی مهمی در جهان برگزار می‌شوند که علاقه‌مندان را به وجد می‌آورند. ورزش دوستان به صورت بی‌وقفه مسابقات ورزشی را از تلویزیون یا رسانه‌های اینترنتی دنبال می‌کنند؛ حتی برخی از طرفداران افراطی برای تماشای ورزش مورد علاقه خود حاضرند به کشورهای دیگر سفر کنند. به نظر شما تماشای کدام رویداد ورزشی از بقیه هیجان‌انگیز‌تر است؟

امتیاز: 5 (از 2 رأی )
نویسنده
فاطمه کاویانی
فاطمه کاویانی
خبرنگار و تا ابد و یک روز دانشجو

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد