hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > رئیس‌جمهور سابق تایوان راهی چین شد

رئیس‌جمهور سابق تایوان راهی چین شد

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور سابق تایوان امروز (دوشنبه) با هدف کاستن از تنش‌ها عازم چین شد.

ما یینگ ژئو، رئیس جمهور سابق تایوان این سفر را قرار است به صورت شخصی انجام داده و هیاتی از اساتید دانشگاه و دانشجویان کالج با هدف شرکت در تعاملات به همراه تعدادی از اعضای خانواده‌اش او را در این سفر همراهی می‌کنند اما با این وجود این سفر با بار سیاسی فراوانی همراه است.

سیاست‌هایی که این رئیس جمهور سابق تایوان در زمان دوره ریاست جمهوری خود بر این جزیره پیاده کرد باعث نزدیک ترین سطح روابط بین تایوان و پکن شد اما بعدا خروجش از ریاست جمهوری تحت الشعاع برپایی اعتراضاتی گسترده در مخالفت با یک توافق تجاری با پکن اتفاق افتاد. جانشین او نیز متعاقبا به سراغ تقویت روابط با آمریکا و حمایت از خودمختاری این جزیره که چین به عنوان خاک خودش تلقی می‌کند رفت.

از سوی دیگر تسای اینگ ون، رئیس جمهور فعلی تایوان هم قرار است از روز چهارشنبه یک تور سفرهای دیپلماتیک خودش را به ظاهر برای سفر به متحدان باقی مانده این جزیره در حوزه آمریکای لاتین شروع کند. او طی این سفر در آمریکا، بزرگترین شریک غیررسمی و تامین کننده سلاح تایوان توقف خواهد کرد.

سفر ما یینگ ژئو در ضمن تشدید تنشها بین تایوان و چین رخ می‌دهد. در سالهای اخیر پکن فشارهایش علیه تایوان را تشدید و تلاش کرده متحدان دیپلماتیک این جزیره را با موضع خود هم راستا کرده و در همین حال نیز تقریبا هر روز جنگنده‌های خود را به سمت تایوان اعزام کرده است.

روز یکشنبه هندوراس اعلام کرد با چین روابط دیپلماتیک برقرار کرده و به این ترتیب تنها ۱۳ کشور که تایوان را به عنون یک کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند باقی می‌مانند.

ما یینگ ژئو که از اعضای حزب اپوزیسیون ملی گرای تایوان (کومینگتانگ) است قرار است ابتدا به شهر شانگهای چین رفته و بعد از آن به نانجینگ سفر کند. انتظار می‌رود سفر او به چین تا هفتم آوریل ادامه یابد و شامل چند شهر دیگر چین از جمله ووهان و چانگشا نیز می‌شود. گروهی از دانشجویان تایوانی که او را در این سفر همراهی می‌کنند قرار است دیداری با دانشجویان دانشگاه‌های فودان شهر شانگهای و دانشگاه هونان شهر چانگشا داشته باشند.

ما یینگ ژئو این سفر را تلاشی برای کاستن از تنشها در روابط چین و تایوان از طریق تعاملات مردمی دو کشور توصیف کرده است.

او در گفتگویی که امروز دوشنبه قبل از شروع سفرش با خبرنگاران داشت تصریح کرد: "من امیدوارم که ما به موجب اشتیاق جوانان و تعاملات آنها فضای روابط چین و تایوان را بهبود ببخشیم و صلحی سریعتر را به ارمغان بیاوریم."

او همچنین خاطر نشان کرد، این اولین سفر او به چین است.

سفر او با جنجال زیادی در تایوان همراه نشده و سفر سیاستمداران حزب کومینگتانگ به چین معمول است.

چند سیاستمدار و فعال مخالف این حزب با این وجود از این سفر انتقاد کردند.

گروهی از معترضان حامی یک گروه استقلال طلب تایوانی هم در بخش پروازهای خروجی فرودگاه تائویوآن تایوان تظاهراتی را در آستانه سفر ما یینگ ژئو برگزار کردند.

از طرف دیگر حامیان یک گروه دیگر حامی اتحاد به چین نیز با هدف نشان دادن حمایتشان از ما یینگ ژئو تجمعی را در این فرودگاه برپا کردند.

ما یینگ ژئو در این سفر به شهر پکن می‌رود اما احتمالا دیدارهایی را با مقام‌های چینی خواهد داشت.

ما یینگ ژئو پیش از این در سال ۲۰۱۵ زمانی که هنوز رئیس جمهور بود دیداری را با شی جینپینگ رئیس جمهور چین در سنگاپور داشت.

آن دیدار اولین دیدار بین رهبران تایوان و چین از زمانی که این جزیره در سال ۱۹۴۹ در جریان جنگ داخی چین از آنجا جدایی پیدا کرد شد اما بیشتر به عنوان یک اتفاق سمبلیک تلقی شد تا اتفاقی تاثیرگذار.

در سال ۲۰۱۶ حزب استقلال طلب دموکراتیک مترقی تایوان در انتخابات سراسری این جزیره پیروز شده و متعاقب این اتفاق پکن روابطش را با دولت تایوان از این بابت که تسای اینگ ون با ایده کشور واحد بودن چین و تایوان موافق نیست، قطع کرد.

311311

منبع: khabaronline-1747709

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد