hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خانه > طرز تهیه 15 غذای خوشمزه شب عید 1402 با فیلم آموزشی

طرز تهیه 15 غذای خوشمزه شب عید 1402 با فیلم آموزشی

1401/12/9 , 12:56
آموزش غذای شب عید از جمله سبزی پلو با ماهی، کوکو سبزی، رشته پلو، زرشک پلو با مرغ، کوکوی اشپیل ماهی، ترشی تره و... به صورت مرحله ای با فیلم را مشاهده می کنید.

تهیه و پخت غذای شب عید نوروز یکی از مهم ترین کارهای بانوان برای سال نو شمسی است و از معروف ترین غذاهای شب عید می توان به سبزی پلو با ماهی، کوکو سبزی، رشته پلو، کوکو اشپل، آش رشته، دلمه و...نام برد.شام شب عید نوروز چیست؟ چه غذاهایی برای این شب پخته می شود؟ اگر شما هم به فکر شام شب عید نوروز هستید در این مطلب طرز تهیه 15 مدل غذایی شب عید نوروز را به شما آموزش می دهیم.

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو (sabzi polo) با ماهی یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که معمولا به عنوان شام شب عید سرو می شود.این غذای خوشمره از ترکیب برنج با سبزی معطر (تره، شوید، جعفری، گشنیز، شنبلیله و سیر تازه)، زعفران، نمک و روغن درست می‌شود و در کنار آن ماهی سرو می شود. ما در مطلبی به معرفی طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید 1402؛ 7 روش خوشمزه با فیلم پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید.

کوکو سبزی

کوکو سبزی(Kookoo sabzi) یکی از غذاهای آسان در ایران است که معمولا در شب عید نوروز در کنار سبزی پلو با ماهی سرو می شود. مواد اصلی کوکو سبزی تخم مرغ و سبزیجات معطر (تره، شوید،گشنیز، شنبلیله، اسفناج (یا برگ چغندر)، یک برگ کاهو) سیر و پیاز، نمک و ادویه است که این مواد ترکیب و در تابه با روغن سرخ می‌شود. کوکو سبزی پرطرفدارترین نوع کوکو است که در آن از برای خوشمزه تر شدن می توان از گردوی خردشده و زرشک استفاده کرد.ما در مطلبی به معرفی طرز تهیه کوکو سبزی به 3 روش را به شما آموزش می دهیم.

کوکوسبزی
کوکو سبزی
مواد لازم کوکو سبزی برای ۴ نفر
سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
زرشک (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
گردو (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن و زردچوبه به اندازه کافی


طرز تهیه کوکو سبزی به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

  1. سبزی کوکویی را پس از شستشو به صورت ساطوری ریز خرد کنید.
  2. سبزی های خرد شده را با روغن در تابه تفت دهید تا سرخ شوند. نباید سبزی ها را بیش از حد تفت دهید زیرا خاصییت آن از بین می رود و رنگ کوکو تیره می شود.
  3. پس از آن که تفت دادن سبزی کوکویی تمام شد آن را از تابه خارج کنید تا خنک شود.
  4. تخم مرغ را در یک ظرف مناسب بشکنید، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و با چنگال تخم مرغ ها ا هم بزنید تا یکدست شوند.
  5. مغز گردوها را به صورت دلخواه خرد کنید و به همراه زرشکی که از قبل در آب خیسانید به ظرف حاوی تخم مرغ اضافه کنید.مجددا مواد داحل کاسه را مخلوط کنید تا یکدست شود.
  6. سبزی کوکویی خنک شده را به ظرف اضافه و مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند.این نکته را به یاد داشته باشید که اگر سبزی کوکویی داغ باشد باعث می شود تخم مرغ ها سفت شوند.
  7. تابه مناسب روی حرارت بگذارید و مقداری کمی روغن مایع به آن اضافه کنید.
  8. پس از آن که روغن داغ شد می توانید تمام مایه کوکو را به صورت یک جا داخل تابه بریزید و با قاشق روی آن را صاف کنید تا ضخامت یا قطر کوکو در تمام قسمت های تابه کاملا یکسان باشد.
  9. پس از آن که قسمت زیرین کوکو سرخ شد آن را به چند تکه تقسیم کنید و به آرامی برگردانید تا سمت دیگر آن سرخ شود.می توانید برای سرخ کردن کوکو سبزی از انواع قالب های فلزی استفاده کنید.
  10. پس از اینکه سرخ کردن کوکو به پایان رسید آنرا به همراه خیارشور، گوجه فرنگی و نان یا در کنار پلو سرو کنید.

فیلم آموزش طرزتهیه کوکوسبزی

زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای پلویی و خوشمره ایرانی است که عطر و بوی برنج زعفرانی و مرغ آن از محبوبیت خاصی برخوردار است.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

رشته پلو

رشته پلو(ReSte polo) یکی از لذیذترین پلوهای مخلوط بوده و ترکیبی از رشته پلویی، کشمش پلویی، خرما، برنج و زعفران است. قدیمی ها اعتقاد داشتند که با خوردن رشته پلو در شب عید نوروز، بهتر می توانند زمام امور را در سال جدید بدست بگیرند و خوردن این غذا در مناطقی از ایران مانند آذربایجان، کرمانشاه و اراک برای شب عید رایج است.

رشته پلو
رشته پلو


مواد لازم رشته پلو برای 5 نفر
برنج ۳ پیمانه
رشته پلویی ۱۵۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
کشمش پلویی ۱ پیمانه
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده

  1. برای تهیه رشته پلو، ابتدا برنج پاک کرده را پس از شستشو داخل یک ظرف مناسب بریزید تا برنج ها به اصطلاح به مدت 2 تا 3 ساعت خیس بخورد.یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید.
  2. یک قابلمه مناسب را نصف آب کنید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید.سپس یک قاشق چای خوری نمک به همراه یک قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه کنید.
  3. پس از آن که آب به جوش آمد برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید،رشته پلویی را خرد و به آن اضافه کنید.پس از آن که برنج و رشته پلویی نرم شد،آن ها را آبکشی کنید.
  4. قابلمه را تمیز کنید، روی حرارت بگذارید و مقداری روغن داخل آن بریزد. سیب زمینی حلقه شده را به عنوان ته دیگ، کف قابلمه بگذارید،سپس برنج و رشته پلویی آبکشی شده را به آن اضافه کنید.
  5. یک قاشق غذاخوری روغن روی برنج برزیزد،زعفران دم کرده را روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا برنج به مدت 45 دقیقه تا نیم ساعت دم بکشد.
  6. پیازهای رنده شده را داخل یک ظرف مناسب بریزید. گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.
  7. مواد را به مدت 10 دقیقه با دست ورز دهید تا یکدست شوند.سپس یک سلفون روی ظرف مواد بکشید و به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خوب جا بیفتد.بعد از این مدت گوشت ها را به صورت کوفته قلقلی شکل دهید.
  8. کوفته قلقلی ها را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
  9. کشمس را چند دقیقه در روغن تفت دهید و زمانی که رشته پلو دم کشید به همراه کوفته قلقلی و کشمش تزیین و سرو کنید.

فیلم آموزشی طرزتهیه رشته پلو

اشپل ماهی

اشپل ماهی(fish fry) در واقع دانه‌های گرد کوچک و نارنجی رنگ از تخم ماهی چون ازون‌برون، ماهی‌سیم، ماهی‌سالمون، ماهی‌کولی، ماهی سفید و... هستند که در رستوران های شمال کشور در کنار غذا و مخلفاتی چون زیتون و باقالی سرو می شود. شمالی انواع غذاها را از جمله کوکو اشپل، اشپل لقمه، اشپل روده، اشپل شور، اشپل سرخ شده و … با تخم ماهی می پزند. ما در مطلبی به آموزش طرز تهیه کوکوی سبزی با اشپل ماهی پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید.

آموزشی طرز تهیه کوکوی اشپیل ماهی

آش رشته

آش رشته(Ash-e-Reshteh) که انگلیسی ها آن را Noodle soup می نامند،یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین آش ها ایرانی است که با انواع حبوبات،سبزی آش، پیاز، نعنا و سیر داغ به همراه رشته،نمک زردچوبه و فلفل درست می شود.آش رشته را در مناسبت های مختلفی همچون عید نوروز،سیزه بدرفمحرم و ...پخت می شود.

آش رشته
آش رشته


مواد لازم آش رشته برای 4 نفر
لوبیا چیتی،لوبیا سفید و عدس نصف پیمانه
نخود یک و نیم پیمانه
رشته آشی نصف بسته
سبزی آش ۴ الی ۵ پیمانه
نعنا خشک در صورت دلبخواهی
نمک،فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
کشک، پیاز داغ و نعنا داغ جهت تزیین


طرز تهیه آش رشته

  1. حبوبات را از شب قبل به صورت جداگانه در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود.
  2. یک قابلمه بردارید و درون آن آب برزید. تمامی حبوبات به غیر از عدس را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا بپزد. در صورت تمایل می توانید حبوبات را جداگانه بپزید.
  3. سبزی آشی که شامل تره، گشنیز،جعفری، شوید و مقدار کمی اسفناج است را پاک کنید و پس از شسته شدن آن را در سبد قرار دهید تا آب اضافی آن ها خارج شود. سپس سبزی ها را به صورت درشت خرد کنید.
  4. قابلمه مناسب روی حرات بگذارید تا آب آن به جوش بیاید.سپس سبزی خرده شده را با عدس و ادویه ها به آن اضافه کنیدبعد از 40 دقیقه تا 1 ساعت که سبزی و حبوبات پخته شد،نصف بسته رشته آشی به آن به همراه نعنا خشک اضافه کنید.
  5. پیاز پوست کنده و شسته شده را به صورت خلالی خرد کنید و درون ماهیتابه سرخ کنید.نصف پیازهای سرخ شده را به آش اضافه و مابقی را برای تزیین کنار بگذارید.
  6. حدود 15 دقیقه بعد که رشته ها پخته شد زیر شعله اجاق گاز را خاموش کنید.
  7. سپس آش رشته را داخل ظرف مورد نظر بکشید و با کشک،پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.نوش جان

آموزش طرز تهیه آش رشته خانگی

ترشی تره

ترشی تره یک غذای معروف شمالی است که با سبزی های معطر و مخصوص، سیر و تخم مرغ درست می شود و با برنج کته و ماهی غذای مردم گیلان در شب عید نوروز است.

طرز تهیه ترش تره با ماهی

کلم پلو

کلم پلو (Kalam Polow) یکی از غذاهای سنتی ایرانی است در شهرهای مختلف با مواد متنوعی از جمله گوشت گوسفند یا مرغ طبخ می شود.

کلم پلو شیرازی
کلم پلو شیرازی


مواد لازم کلم پلو شیرازی برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
سبزی کلم پلو ۶۰۰ گرم
کلم برگ سفید ۱ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه،زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی

  1. برای تهیه کلم پلوی شیرازی ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید.
  2. پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن در ماهیتابه تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. سپس پیازهای را کنار بگذارید.
  3. کلم برگ را تمیز بشویید و به صورت خلالی ریز و یکدست خرد کنید.سپس کلم های خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.
  4. برای گرفتن بوی کلم مقداری زردچوبه به ان اضافه کنید و تفت دهید تا ترکیب شود. حرارت اجاق گاز را کم کنید و درب تابه را چند دقیقه بگذارید تا کلم ها آب بیندازد و نرم شود.سپس نمک و آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید.
  5. در ادامه سبزی کلم پلو را خرد کنید و به همراه پیاز داغ که به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا مواد ترکیب شود،سپس تابه را از حرارت بردارید و کنار بگذارید.
  6. قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و مقداری نمک و زردچوبه به آب اضافه کنید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج خیس کرده را داخل قابلمه بریزید.
  7. زمانی که دانه برنج نرم و مغز برنج سفت شد،آنرا آبکشی کنید.قابلمه ای که برای پخت کلو در نظر گرفته اید روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن کف آن بگذارید،سپس سیب زمینی یا نان لواش را کف قابلمه قرار دهید
  8. یک لایه برنج و یک لایه کلم سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید تا مواد تموم شود اما لایه آخر حتما باید برنج ساده باشد.
  9. حالا روی درب قابلمه دم کنی قرار دهید و صبر کنید که برنج به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.
  10. پیازرا با رنده ریز رنده کنید، پیاز آب گرفته را به همراه گوشت چرخ کرده ترکیب کنید.سپس مقداری نمک،فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و به مدت یک ربع ورز دهید تا ترکیب گوشت منسجم شود و اگر مایه مواد شل بود کمی آرد اضافه کنید.
  11. مایه کوفته قلقلی را به مدت 20 تا 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.سپس به به شکل کوفته های ریز دربیارید و در روغن سرخ کنید.
  12. پس از آن که برنج دم کشید،آن را به آرامی به داخل قابلمه مخلوط کنید تا کلم و برنج یکدست شوند،سپس در دیس بکشید.


آموزش کلم پلو شیرازی به سبک رستورانی با طعم فوق العاده

قیمه نثار قزوینی

قیمه نثار یک غذای سنتی و اعیانی شهر قزوین است که با گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، برنج، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می کنند و یکی از غذاهای شب عید سال نو است.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی

آش سیرابی خوانسار

آش سیرابی یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین آش ها است که در خوانسار اصفهان، یزد، اراک و ملایر از ترکیب گندم، نخود، عدس، سیرابی، سبزی معطر و کشک تهیه می‌شود.

آش سیرابی
آش سیرابی
مواد لازم آش سیرابی برای 3 نفر
بلغور گندم یک پیمانه
نخود،لوبیا و عدس نصف پیمانه
سبزی معطر خشک یا سبزی تازه نیم تا یک پیمانه
سیرابی پاک‌شده ۳۰۰ گرم
کشک، نمک و فلفل به میزان لازم
نعناداغ یا پیازداغ به میزان لازم

طرز تهیه آش سیرابی

سیرابی را خوب پاک کنید و بشویید. بعد سیراب را به‌اندازه مربعی خرد کنید و همراه با زردچوبه، پیاز و یک حبه سیر درون قابلمه بگذارید تا بپزید. بعد بلغور گندم خیس‌خورده، عدس و نخود و لوبیای پخته را به سیرابی اضافه کنید و اجازه دهید با هم به جوش اند.در ادامه سبزی معطر خشک یا تازه، پیازداغ، کشک، نمک و فلفل را در آش بریزید و صبر کنید تا خوب جا بیفتد.


قورمه سبزی

قورمه سبزی(Ghormeh sabzi) یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی ایرانی است.ما در مطلبی طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی و ساده + نکات کلیدی و مرحله‌به‌مرحله پخت را آموزش داده ایم که در صورت تمایل می توانید مشاهده کنید.

خورشت فسنجان

خورشت فسنجان یکی از غذاهای اصیل ایرانی با طبع گرم است که به خاطر طعم و مزه لذیذش یکی از بهترین انتخاب‌هاست. شما می توانیدآموزش پخت این خورش خوشمزه را برای شب یلدا در مطلب طرز تهیه خورش فسنجان مطالعه کنید.

ته چین مازندرانی

ته چین مازندرانی یکی از غذاهای محبوب شب عید، شب یلدا،و مناسبت‌های مذهبی است.

طرز تهیه ته چین مازندرانی

دلمه برگ مو


دلمه برگ مو یکی از غذاهای خوشمزه فصل بهار است که از ترکیب برنج با گوشت،حبوبات و سبزیجت تهیه می شود و در برگ درخت انگور پیچیده می شود.شما می توانید آموزش طرز تهیه دلمه برگ مو را بخوانید.

مانی پلو

مانی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و خوش رنگ شهر دامغان است که از ترکیب برنج با لپه، زرشک، کشمش و گوشت تهیه میشود.مانی پلو را بدون گوشت هم می توان درست کرد.شما طرز تهیه مانی پلو را می توانید با فیلم مشاهده کنید.

پرسش های متداول

غذای شب عید چیست؟

غذای شب عید می تواند سبزی پلو با ماهی، کوکو سبزی، رشته پلو، کوکو اشپل، آش رشته، دلمه، قورمه سبزی و انواع غذاهای جذاب دیگر باشد.

معروف ترین غذای شب عید چیست؟
معروف ترین غذای شب عید سبزی پلو با ماهی و کوکوسبزی است.

فلسفه‌ی رشته‌پلو شب عید چیست؟

فلسفه رشته پلو شب عید در آن است که رشته امور در سال جاری به دست شما باشد و موجب طول عمر شما باشد.


سخن آخر

در این مطلب به معرفی و آموزش 14 غذای شب عید نوروز به صورت مرحله ای با عکس و فیلم پرداختیم. شما کدام غذای شب عید را می پزید؟ اگر در شب سال نو غذای خاصی طبخ می کنید می توانید در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران سایت رویداد ایران به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد