hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش نحوه کاشت نهال گردو در گلدان همراه عکس و فیلم

آموزش نحوه کاشت نهال گردو در گلدان همراه عکس و فیلم

1401/04/26 , 13:05
کاشت درخت گردو می تواند از کاشت گردو در گلدان آغاز شود. در ادامه شیوه کاشت نهال گردو در گلدان، باغچه و شرایط لازم برای نگهداری از نهال و درخت گردو را آورده ایم.

درخت گردو (Walnut tree)، جوز یا گَیوز از خانوادهٔ راش‌سانان است.  در این مطلب همراه ما باشید تا با روش‌های تکثیر و اصول پرورش و نگهداری درخت گردو آشنا شوید.

روش های تکثیر درخت گردو:

روش های تکثیر درخت گردو از طریق بذر، پیوند، قلمه و خواباندن شاخه است.

کاشت بذری درخت گردو:

برای کاشت بذری درخت گردو دو روش وجود دارد.

روش اول: برای کشت مستقیم بذر درخت گردو باید ابتدا بذرها را به مدت24 ساعت در داخل آب قرار دهید و سپس سوراخی در عمق خاک ایجاد و بذر گیاه را در داخل آن بکارید.روی بذر را با لایه نازکی از خاک نرم و کود غنی الک شده بپوشانید و آن را آبیاری کنید.که پس از طی دوره سرمادهی با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا بذر گیاه جوانه می زند و رشد خود را آغاز می کند.

روش دوم : بذر گیاه را به مدت 24 تا 48 ساعت در آب ولرم قرار دهید . سپس یک کیسه پلاستیکی تهیه و بذر گیاه را به همراه خاک مرطوب در داخل آن قرار دهید و سپس به مدت دو تا سه ماه در داخل یخچال و در دمای مناسب قرار دهید و هر از چند گاهی به آن سر بزنید و خاک آن را مرطوب نگه دارید، به محض مشاهده نشانه هایی از جوانه زنی و متورم شدن بذر یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه و با خاک غنی و حاصلخیز آن را پر کنید، بذر گیاه را از یخچال خارج و در داخل گلدان بکارید و با خاک غنی و حاصلخیز روی آن را بپوشانید، گیاه را آبیاری کنید و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب و در دمای مناسب 24 تا 29 درجه سانتی گراد قرار دهید، پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند، زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را به زمین اصلی منتقل کنید.

بهترین زمان برای کاشت بذر درخت گردو پاییز و زمستان است .

کاشت درخت گردو کاشت قلمه درخت گردو:

کاشت قلمه برای تکثیر درخت گردو چندان متدوال نیست اما برای استفاده از این روش ابتدا قلمه ای به طول 30 سانتیمتر از شاخه پربار گیاه انتخاب و با استفاده از قیچی آن را به صورت اوریب برش دهید، گودالی در عمق مناسب ایجاد و قلمه را در عمق مناسب بکارید طوریکه تنها 5 سانتیمتر از آن بیرون از خاک باشد، قلمه را آبیاری و آن را همیشه مرطوب نگه دارید چرا که رطوبت سبب تسریع در ریشه زایی قلمه می شود، پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند.

خواباندن شاخه:

خواباندن شاخه یکی دیگر از روش های تکثیر درخت گردو است که کمتر استفاده می شود . برای این روش ابتدا شاخه ای از درخت را انتخاب و بدون قطع کردن آن را در زمین بکارید و سپس با مقداری خاک روی آن را بپوشانید و در نهایت آن را آبیاری کنید، شاخه ای که در زیر خاک قرار دارد به دلیل عدم قطع از درخت تغذیه و پس از مدتی خود صاحب ریشه می شود زمانیکه گیاه صاحب ریشه شد شاخه را از درخت قطع کنید تا به عنوان گیاهی جدید به رشد خود ادامه دهد.

پیوند زدن درخت گردو:

پیوند زدن درخت گردو در واقع بهترین روش تکثیر غیر جنسی محسوب می شود .

زمان کاشت گردو 

بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است چون ریشه گیاهان به هوای خنک نیاز دارند. همچنین در فصل پاییز و زمستان بارندگی زیاد است و نیاز آبی گیاهان که در اوایل کاشت بسیار زیاد است، برطرف می‌شود.

کاشت درخت گردو  روش کاشت نهال گردو در گلدان

1-برای کاشت درخت گردو از طریق بذر، بذرهای گردو را به مدت یک شب در یک سطل آب قرار دهید. سپس یک کیسه پلاستیکی بدون منفذ را با پرلیت مرطوب پر کنید و بذرها در پرلیت قرار دهید به گونه‌ای که با پرلیت پوشانده شوند. کیسه پلاستیکی را به مدت 3 تا 4 ماه در یخچال قرار دهید و هر زمان که پرلیت در حال خشک شدن بود آن را مرطوب کنید.

2- بعد از گذشت 3 تا 4 ماه، یک گلدان 4 تا 5 لیتری برای کاشت بذر گردو آماده کنید. گلدان را با قسمت‌های مساوی کمپوست، خاک گلدان، شن و ماسه درشت پر کنید و آن‌ها را با هم مخلوط نمایید. سپس به مخلوط آب اضافه کنید تا جایی که احساس کنید 13 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مرطوب شده است.

3- بذر گردو را در عمق 5/2 تا 5 سانتی متری خاک بکارید و گلدان را در یک مکان با سایه جزیی قرار دهید.

روش کاشت نهال گردو در گلدان

4-خاک را مرطوب نگه دارید به گونه‌ای که همیشه 8 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مرطوب باشد. هر زمان که احساس کردید قسمت بالایی خاک در حال خشک شدن است آن را مرطوب کنید. هرگز اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود. همچنین از خیس کردن کامل خاک پرهیز کنید.

5- در صورت کاشت گردو از طریق نهال آن، داخل خاک گلدان را گودالی ایجاد نموده و نهال را داخل گودال قرار دهید. توجه داشته باشید ریشه ها آسیب ندیده و به صورت پخش درون خاک قرار گیرد.

6- روی ریشه ها را با خاک مرطوب بپوشانید و به خوبی فشار دهید تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود.

7- آبیاری درخت گردو بسیار مهم بوده، آب غیر کافی موجب رشد کم، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت گردو می شود و آبیاری بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماریهای طوقه و ریشه درخت می گردد. همچنین لازم به توضیح است برای جلوگیری از شیوع بیماری باید به روش آبیاری درخت گردو توجه داشته باشید ونباید طوری آبیاری کنید که آب به تنه درخت برسد.

 

فیلم آموزش کاشت گردو در گلدان و در خانه

آموزش تصویری کاشت درخت گردو از طریق بذر

بهترین فصل برای کاشت درخت گردو اوایل بهار است که از طریق بذر گردو صورت می گیرد که ممکن است زمان زیادی طول بکشد. 

 1-گردوهای رسیده را جمع کنید

در فصل پاییز گردوهای رسیده از درخت می افتند .آنهارا جمع آوری و به عنوان بذر استفاده کنید.


جمع آوری گردوهای رسیده
جمع آوری گردوهای رسیده

 

2-پوست بذر را بگیرید

گردوها را درون ظرف آب به مدت 72 ساعت قرار دهید. بعد از اینکه خیس خورد، پوسته را به آرامی حذف کنید.

گرفتن پوست گردو
گرفتن پوست گردو

 

3-زمستان گذرانی بذرها

بذرها برای جوانه زدن نیاز به زمستان گذرانی دارند یعنی بذرها را ۳ الی ۴ ماه در مکانی سرد و مرطوب قرار دهید.  یکی از مراحل زیر را باید انجام دهید:

۱- بذرها را درون نایلون زیپ دار کیپ که داخل آن از ماسه نرم مرطوب یا پیت ماس مرطوب، پرشده است، درون یخچال در دمای ۲ الی ۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.
۲- اگر تعداد بذرها زیاد است، چاله ای به عمق ۳ الی ۶ متر بکنید و یک لایه بذر قرار دهید و یک لایه ماسه نرم مرطوب و دوباره به همین صورت لایه بندی شده بذر و ماسه بریزید.

زمستان گذرانی بذر گردو
زمستان گذرانی بذر گردو

4- بذرها را مرطوب نگه دارید

تقریبا ۹۰ روز بعد از چینه سرمایی بذرها شروع به جوانه زدن میکنند. از یک هفته قبل از کاشت، بذرهای جوانه زده را مرطوب نگه دارید.

مرطوب نگه داشتن بذرهای جوانه زده گردو
مرطوب نگه داشتن بذرهای جوانه زده گردو

 5-حذف علف های هرز

قبل از کاشت بذر گردو، حتما محیط را از هر گونه علف هرز یا پوشش گیاهی پاک کنید.

حذف علف هرز بذر گردو
حذف علف هرز بذر گردو

6- کاشت در حفره ای کوچک

عمق کاشت بذر گردو ۵ الی ۷ سانتی متر و فاصله کشت ۳٫۷ الی ۵٫۲ متر از یکدیگر است.

آموزش تصویری کاشت درخت گردو از طریق نهال

1-انتخاب نهال مناسب

قطر نهال برای کاشت درخت گردو حداقل ۲٫۵ سانتی متر و قطر ساقه اصلی نهال حداقل نزدیک به ۱ سانتی متر باشد نهال ریشه لخت را در بهار قبل از ورود هوای گرم بکارید.

2-کاشت نهال آماده

 برای کاشت گردو خاک لومی با زهکش مناسب انتخاب کنید و فاصله کاشت نهال ها از یکدیگر ۵٫۲ تا ۵٫۷ متر باشد. 

کاشت نهال آماده

کاشت نهال آماده

 بعد از آنکه گردو کاشته شد و شروع به رشد کرد. نهال گردو را با ریشه از خاک در آورده و درچاله های عمیق حفر شده در زمینی که خاکش از نظر کود دهی آماده شده است بکارید. و با خاک اطرافش را بپوشانید تا برای آبیاری درخت مشکلی پیش نیاید. .در کاشت درخت گردو باید دقت کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود. تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود.

در چاله هایی که نهال گردو در آنها کاشته می شود بایستی بعداز حفر چاله، خاک آن را از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی غنی کنید. هر چه عمق و قطر چاله ها بیشتر باشد بهتر است. اما معمولا باید چاله هایی به عمق و قطر ۱-۲ متر حفر کرده و خاک مناسب و غنی شده داخل آن بریزید. بهتر است این کار چند ماه یا سال قبل ازکاشت نهال صورت گیرد. بعد از کاشت نهال گردو در چاله ها می توانید در فصل بهار و تابستان سطح خاک اطراف نهال درخت گردو را با برگهای پوسیده یا باقی مانده گیاهان مانند کاه و کلش گندم بپوشانید. تا از تبخیر و هدر رفتن آب جلوگیری شود و خاک پای طوقه اصلاح شود.

فیلم آموزش نحوه کاشت نهال گردو

اقدامات مهم بعد از کاشت نهال گردو

  1.  پس از کاشت نهال گردو چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود یا با جفت پاهایتان چاله نهال را سفت کنید
  2.  بعد از سفت کردن، درخت کاشته شده را حداقل ۳۰ لیتر آب بدهید. پس از یکی، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبیاری کنید. واقعا نمی توان میزانی را برای آبیاری همه نهال ها و در همه اقلیم ها بیان کرد اما باید آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید.
  3.  حتما در موقع کاشت نهال های اسفندماه، سرزنی نهال را فراموش نکنید. اگر نهال ها را سرزنی نکنید، احتمال خشگیدگی بالاست چون سرزنی نهال باعث تحریک ریشه شده و نهال را مجبور به رشد می کند.

شرایط محیطی مورد نیاز کاشت درخت گردو

1-خاک 

 گردو به خاکهایی حاصلخیز و عمیق با زهکش کافی نیاز دارد. خاک درخت گردو باید از ازت، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، مس، منگنز وکلسیم و… غنی باشد.بهترین خاک برای کاشت درخت گردو خاک ماسه ای  لومی و کمی اسیدی با زهکش مناسب است.

خاک درخت گردو
خاک درخت گردو

2-کوددهی

به گلدان درخت گردوی در اوایل بهار کود بدهید. درخت گردو به نیتروژن زیادی نیاز دارد. به میزان 3 تا 4 کیلو کود دارای آمونیوم سولفات برای درخت گردو استفاده کنید. به آرامی کود را اطراف درخت پخش کنید. کود را با فاصله 45 سانتی متری از تنه درخت روی خاک اضافه نمایید.

3-دما و نور مناسب

گردو درختی است که بیشتر از هر درخت دیگر به نور نیاز دارد و برای رشد کامل و بهینه به نور کامل آفتاب و تابستان طولانی نیاز دارد دمای مورد نیاز گردو بین 7 تا 21 درجه است. گردو در دماهای زیر 10- درجه از بین می رود. دمای بالای تابستان هم به مغزها آسیب می زند. دما نباید بالاتر از 43 درجه سانتی گراد شود.

4-آبیاری

 نهال گردو به هفته ای 2.5 لیتر آب نیاز دارد. کمبود آب کافی موجب رشد کم، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت میوه می‌شود و همینطور آب بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماری‌های طوقه و ریشه می‌گردد. برای آبیاری درخت گردو از روش های مثل آبیاری غرقابی، نواری، قطره ای، بارانی و بابلر استفاده می شود .

 درختان گردو از اواخر مهر ماه دیگر آبیاری نشوند. چون آبیاری درخت گردو در فصل پاییز و زمستان موجب سرمازدگی درختان می شود.

آبیاری درخت گردو
آبیاری درخت گردو

5-هرس درختان بارده گردو

هدف اصلی از هرس تولید محصول منظم زیاد و با کیفیت بالا است. هرس بایددر دوره خواب درختان انجام می‌شود ، ولی بهتر است این کار در اوایل بهار انجام گیرد. تاخیر در هرس موجب خروج شیره گیاهی می‌شود . بهترین روش هرس درختان جوان و میان سال گردو بریدن انتهایی شاخه‌های سه ساله است. روش مناسب برای هرس درختان بالغ (۴۰ ساله) قطع انتهای شاخه‌های ۴ تا ۵ ساله است.

هرس کردن شامل دو مرحله می باشد

1-هرس فرم 

با این روش هرس که معمولا در سالهای اولیه رشد نهال صورت میگیرد فرم اصلی درخت شکل می گیرد. بدین صورت است که از فاصله ۱٫۵ متری نهال سر برداری میشود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده می شود و این امر باعث رشد شاخه های جانبی درخت گردو می شود. در سالهای بعد نیز به مرور تعداد شاخه ها کمتر شده و بقیه شاخه ها از روی تنه حذف می شوند.

2-هرس باردهی 

این نوع هرس معمولا در اواخر زمستان و گاهی در تابستان هم انجام میشود که شامل: حذف شاخه های مزاحم خشک و ناجور می باشد و باید سعی کرد که حتما محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده شود. منظور از هرس حذف کامل شاخه ها ی زیادی یا آن قسمتهایی است که مانع تابش نور خورشید به داخل تاج درخت می شود. با دقت در انجام هرس می توان سلامت درختان را به نحو مطلوب تامین کرد و از نامرغوب شدن گردوها جلوگیری کرد. این نوع هرس را می توان هر سال یکبار انجام داد.


هرس کردن درخت گردو
هرس کردن درخت گردو


5-آفات و بیماری ها

برای مقابله با آفات درخت گردو از سموم ارگانیک استفاده نمایید. از آفات و بیماری های رایج درخت گردو میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

کرم میوه:

کرم میوه نوعی حشره است که با ایجاد لارو به میوه گیاه خسارت وارد می کند که با استفاده از روش های مختلفی منجمله حذف میوه های مومیایی شده، مبارزه با بلایت گردو و … می توانید این آفت را کنترل کنید.

مگس پوست خوار:

مگس پوست خوار حشره کوچکی است که از پوست علفی و تازه گیاه تغذیه و لکه هایی را ایجاد می کند که برای کنترل آن می توانید از حشره کش استفاده کنید.

شپشک گردو:

شپشک گردو حشرهای است که شپشک های ماده آن تخمدان هایی را بر روی میوه گیاه ایجاد می کنند که پس از آن لاروها از قسمتهای داخلی و خارجی میوه تغذیه می کنند و از این طریق باعث ریزش میوه های نارس گیاه می شوند که علاوه بر آن خساراتی را به بار می آورند.

شته گردو:

شته از آفات رایج درختان مثمر و غیر مثمر به شمار می رود که خساراتی را به درخت وارد می کند که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

کنه قرمز و زرد:

کنه قرمز آفتی است که که برای کنترل آن می توانید از سموم شیمیایی مختلفی استفاده کنید.

سوسک شاخدار بالدار:

سوسک شاخدار بالدار گونه ای حشره ای است که به درخت گردو حمله و خساراتی را به بار می آورد.

بیماری لکه برگی گردو:

این نوع بیماری باعث ظهور کپک های سفید رنگی در اشکال متنوع در زیر برگ می شود که با استفاده از دو بار سمپاشی و قارچ کش می توانید این بیماری را کنترل کنید.

باکتریوز یا بلایت گردو:

باکتریوز یا بلایت گردو از بیمارهای خطرناک درخت گردو به شمار می رود که تا هشتاد درصد به درخت خسارات و باعث نابودی میوه گیاه می شود.

خشکیدگی شاخه یا شانکر گردو:

خشکیدگی شاخه یا شانکر گردو به صورت نواحی متورم و فرو رفته در اندازه های مختلف بر روی پوست شاخه و تنه گیاه ظاهر می شود. استفاده از سموم شیمایی و قارچ کش یکی از راه های کنترل این بیماری به شمار می رود.

پوسیدگی ریشه و طوقه:

پوسیدگی ریشه و طوقه از بیمارهای رایجی به شمار می رود که وجود آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که برای کنترل آن می توانید از سموم شیمیایی مختلفی استفاده کنید.

پوسیدگی زغال گردو:

پوسیدگی زغال گردو از دسته بیمارهای قارچی است که به درخت خسارت وارد می کند.

بزرگترین مشکل برای درخت گردو حمله سنجاب ها هستند. برای مقابله با آنها شاخه های پایین تر از ۱متر و ۸۰ سانت را ببرید و به تنه درخت رنگ محافظ بزنید تا نتوانند از درخت بالا بروند. 

کاشت درخت گردو 

انواع درخت گردو:

انواع نژادهای ایرانی درخت گردو:

  1. گردوی دماوند
  2. گردوی ضیا آباد قزوین
  3. درخت گردو تویسرکان
  4. گردوی مراغه
  5. گردوی خوشه ای
  6. گردوی اسمیت و… 

انواع نژادهای خارجی نهال گردو :

  1. درخت گردو چندلر
  2. گردوی فرانکت
  3. گردو پدرو
  4. گردو فرنور
  5. گردوی اسرائیلی
  6. درخت گردوی پورتوریکویی
  7. گردوی پکان
  8. گردوی ژنوتیپ آریا
  9. گردو کانادایی و…

سوالات متداول در مورد کاشت درخت گردو:


درختان گردو در کجا بیشتر رشد می کنند؟
گردو بیشتر در چین، ایران، آمریکا، ترکیه و مکزیک کشت می شود.

بهترین فصل برای کاشت گردو چه زمانی است؟
بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است 

بهترین زمان کود دهی درخت گردو؟

زمان ایده آل کود دادن به درخت گردو بهار و دقیقا قبل از شروع رشد گردوی جدید است.

چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟

انتخاب صحیح کود درخت گردو منجر به پربار شدن درخت گردو می‌شود.

بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو؟

بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو؛ کود نیتروژن

بهترین کود برای رشد سریع نهال؛ کود فسفر

کود مناسب درخت گردو؛ کود پتاسیم

از کود کبوتر برای درخت گردو می شود استفاده کرد؟
بله زیرا ترکیبات کود کبوتر در مقایسه با باقی کود حیوانات مقادیر بیشتری نیتروژن، فسفر و پتاسیم، منیزیم و گچ را دارد.

کود مرغ برای درخت گردو؟

کود مرغ حاوی نیتروژن است که یک ماده مغذی برای رشد درخت گردو است. کود مرغ به علت داشتن مواد آلی نیتروژن، پتاسیم و فسفر به بهترین نوع استفاده کود تبدیل شده است.

کود مرغ یا کود کبوتر برای درخت گردو؟

استفاده از کود مرغ به دلیل درصد بالای منیزیم، فسفر، پتاسیم و نیتروژن کاربرد بیشتری دارد. کود مرغ، تغذیه محصولات باغی را بدون افزایش غلظت نمک در خاک فراهم می‌کند

آیا درختان گردو سریع رشد می کنند؟
گردو درختانی است که سریع رشد می کنند و سایبان های گسترده ای به عرض 18 متر و ارتفاع 30 متر توسعه می دهند. این یک گونه نور پسند است و برای رشد خوب نیاز به آفتاب کامل دارد. یک برگ مرکب گردو.

آیا درختان گردو به آب زیادی احتیاج دارند؟

این درختان در طول چرخه زندگی خود به آب زیادی احتیاج دارند. در دوره های خشک، درخت شما باید حداقل یک بار در هفته خیس بخورد. درخت خود را در خط قطره ای (محیط خارجی شاخه های درخت) که در آن باران طبیعی رخ می دهد آبیاری کنید و از تنه دور نگه دارید.

علت ریزش برگ درخت گردو؟
آبیاری نامناسب و کمبود مواد غذایی به خشک شدن برگ‌ها و نهایتا ریزش آن‌ها منجر می‌شود.


آیا گردو می تواند سمی باشد؟
گردو سیاه بیشترین مقدار ژوگلون را تولید می کنند و می توانند با تعدادی از گونه های گیاهی دیگر که در مجاورت آنها رشد می کنند واکنش های سمی ایجاد کنند. علائم سمیت گردو از توقف رشد، تا پژمردگی جزئی یا کامل، تا مرگ گیاه آسیب دیده است.

بهترین کود برای درختان گردو چیست؟
درختان مغز مغذی اولیه که به طور منظم به آن نیاز دارند، نیتروژن است. کوددهی درختان مغز به طور صحیح بیش از هر عنصر دیگری به نیتروژن نیاز دارد. شما همچنین می خواهید پتاسیم به خاک و همچنین فسفر اضافه کنید. از ترکیب کود با دو برابر نیتروژن استفاده کنید، مانند کود 10-10-10.

درخت گردو چقدر بلند می شود؟
آنها معمولاً تا 150 متر بلندتر و تقریباً به اندازه عرض رشد می کنند، اما نمونه هایی با بیش از 200 متر ثبت شده است.

آیا درختان گردو گیاهان دیگر را از بین می برند؟
در بیشتر موارد، خسارات ناشی از گردوی سیاه به سایر گیاهان ترکیبی از وجود ژوگلون در خاک و رقابت برای نور، آب و مواد مغذی است. با این حال، ژوگلون می تواند باعث صدمه شدید و حتی کشتن محصولات خوراکی (گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل و بادمجان) شود.

آیا برگ های گردو برای سگ ها سمی است؟
گرچه گردوی سیاه برای گربه ها مضر نیست، اما سگ ها و اسب ها می توانند از سمیت گردو سیاه رنج ببرند. سگ توسط خود گیاه آسیب نمی بیند، اما پس از خوردن آجیل افتاده که شروع به کپک زدن می کند، می تواند لرزش و تشنج را تجربه کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد