hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش کاشت گل حسن یوسف؛ شرایط نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

آموزش کاشت گل حسن یوسف؛ شرایط نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

اطلاعاتی از نحوه کاشت و تکثیر گیاه حسن یوسف و همچنین شرایط نور، دما، آبیاری، کاشت و نگهداری از گل حسن یوسف را در ادامه برای مطالعه شما عزیزان آورده ایم.

گل حسن یوسف (Coleus) یکی از زیباترین گل و گیاهان آپارتمانی می باشد . در این مطلب همراه ما باشید تا با روش‌های تکثیر و اصول پرورش و نگهداری گیاه حسن یوسف آشنا شوید.

گل حسن یوسف

گیاه حُسن‌یوسف یا کولئوس با نام انگلیسی Coleus و نام علمی Solenostemon گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده Lamiaceae و بومی جنوب شرق آسیا، استرالیا و بخش‌هایی از آفریقاست. این گیاه همیشه سبز و بوته‌ای که تنوع زیادی هم دارد، بیشتر به خاطر داشتن برگ‌های رنگارنگ و زیبا پرورش داده می‌شود. برگ‌ها در انواع گونه‌های گیاه حسن یوسف به قدری زیبا هستند که بیشتر پرورش دهندگان گیاهان زینتی گل‌ها را در همان ابتدای رشد از بین می‌برند.

حُسن یوسف (Coleus) نام یک سرده از تیره نعنائیان است. این گل را می‌توان در گروه گیاهان آپارتمانی که دارای برگ‌های رنگی می‌باشند قرار داد. این گیاه دارای صد و پنجاه گونه است. ارتفاع این گل زیبا به بیش از ۶۵ سانتی‌متر و پرورش و گسترش آن نیز به بیش از ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. اگر این گیاه را در فصول سرد سال خارج از گلخانه یا آپارتمان نگهداری کنید نابود شده و از بین می‌رود. برگ‌های آن اغلب به رنگ‌های سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای وجود دارند.



گل حسن یوسف 

مشخصات ظاهری حسن یوسف

حسن یوسف گیاهی کوچک، راست قامت، یک ساله یا چند ساله با عمر کوتاه است. این گیاه ممکن است تا ۱ متر رشد کند. ساقه‌های گیاه حسن یوسف چهار وجهی و کم و بیش منشعب هستند. ساقه‌های جوان آبدار و گوشتی هستند؛ اما با افزایش سن گیاه شاخه‌های قدیمی‌تر چوبی و ترد می‌شوند. ریشه حسن یوسف کوتاه و پهن است. برگ‌های این گیاه پهن و تخم مرغی است که حاشیه برگ حالتی دندانه‌ای شکل دارد.
رنگ و شکل برگ‌ها در هر یک از گونه‌های گیاه حسن یوسف متفاوت است. برگ‌ها معمولا به رنگ‌های زرد، قرمز، بنفش، سفید، صورتی و نارنجی یا ترکیبی از همه آن‌ها مشاهده می‌شوند. گل آذین گیاه حسن یوسف معمولا اواخر تابستان یا در فصل پاییز در انتهای ساقه پدیدار می‌شود. گل‌ها زنگوله‌ای شکل هستند که در هر گونه به رنگ‌های سفید، سبز، شکلاتی، صورتی، بنفش و آبی دیده می‌شوند.

روش تکثیر حسن یوسف

حسن یوسف را می‌توانید به دو طریق قلمه زدن ساقه و کاشت بذر تکثیر کنید:

1- تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه

  • در طول نگهداری از حسن یوسف برای تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن ساقه می‌توانید یک ساقه به طول حدود 13 سانتی‌متر را از گیاه مادر جدا کنید. این ساقه باید از زیر گره برگ بریده شود. می‌توانید تمام برگ‌های روی ساقه، به‌جز جفت بالایی را نیز جدا کنید.
  • همچنین اگر تمایل داشتید می‌توانید ساقه را در هورمون رشد ریشه قرار دهید. این یک کار اختیاری است و تنها به روند ریشه دادن گیاه سرعت می‌بخشد.
  • بعد از جدا کردن ساقه و قرار دادن آن در هورمون رشد، می‌توانید آن را در آب یا خاک قرار دهید.
  • اگر ساقه را در آب قرار می‌دهید بهتر است یک لیوان یا پارچ انتخاب کنید و آن را تا جایی از آب پر کنید که نیمه پایینی ساقه در آب قرار بگیرد. سپس ظرف خود را در محیطی گرم قرار دهید. بهتر است این گرما از پایین به ظرف وارد شود نه از بالا و هر زمان احساس کردید آب کثیف است، نسبت به تعویض آب اقدام کنید.
  • بعد از چند هفته باید جوانه زدن ریشه‌ها را ببینید. حالا وقت انتقال ساقه به گلدانی کوچک یا باغچه با شرایط نگهداری معمول گل حسن یوسف است.
  • اگر هم قرار است از ابتدا ساقه را در گلدان بکارید باید همین مراحل را طی کنید و به جای لیوان از یک گلدان کوچک استفاده کنید. برای کاشت ساقه در خاک از انگشت کوچک خود یا انتهای یک خودکار استفاده کنید. زمانی که ساقه را در خاک گذاشتید با دست خاک را در اطراف ساقه محکم کنید تا از افتادن آن جلوگیری شود.
  • بعداز چند هفته اگر رشد جدیدی در قلمه مشاهده کردید، یعنی ریشه‌های گیاه شکل گرفته و تکثیر شما موفقیت‌آمیز بوده است. درغیراینصورت باید مدت زمان بیشتر منتظر بمانید تا گیاه شما ریشه بزند.
 

2-تکثیر از طریق بذر

تکثیر حسن یوسف از طریق بذر بسیار آسان است و اکثرا نتیجه می‌دهد. در طول نگهداری از گل حسن یوسف، برای تکثیر آن از طریق بذر، یک سینی برداشته و آن را با خاک گلدان پر کنید. سپس بذرهای حسن یوسف را همه جای سینی پخش کرده و یک لایه خاک روی آن‌ها بریزید تا بذرها دیده نشوند. بعداز انجام اینکار سینی را به مکانی نورگیر و روشن منتقل کرده و خاک آن را همیشه نمناک نگه دارید و اجازه ندهید بیش‌از حد خیس شود.

می‌توانید یک پلاستیک نیز روی سینی بکشید تا رطوبت آن حفظ شده و خاک سریعا خشک نشود. با انجام کارهای یاد شده بعد از دو هفته باید شاهد جوانه زدن بذرها باشید. بعد از اینکه بذرها جوانه زدند پلاستیک را برداشته و اجازه دهید تا جوانه‌ها به‌اندازه‌ای رشد کنند که بتوانید آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.



گل حسن یوسف 

اصول پرورش و نگهداری از گیاه حسن یوسف

• میزان نور: بسیاری از گونه‌های حسن یوسف زندگی در محیط روشن و پر نور را ترجیح می‌دهند. نور کم باعث ریزش برگ‌های پایینی، کم رنگ شدن یا سبز شدن برگ‌ها و رشد علفی گیاه می‌شود؛ اما گیاه حسن یوسف از تابش مستقیم خورشید نیز آسیب می‌بیند. بهترین مکان برای نگهداری از این گیاه پشت پنجره‌های جنوب شرقی و با فاصله یک متری از پنجره است. در طول روز حتما پرده را کنار بکشید تا نور غیرمستقیم خورشید از پشت شیشه به گیاه بتابد. 
 
• زمان آبیاری:بهترین زمان برای آب دادن به گیاه حسن یوسف موقعی است که کمی از سطح خاک گلدان خشک شده باشد. باید آبیاری در هر دوره کامل صورت گیرد. آبیاری کامل یعنی تا جایی به گیاه آب دهید که آب اضافی از کف گلدان خارج شود. اگر آب درون زیر گلدانی جمع شد، آن را بلافاصله خالی کنید.
 
• نوع خاک: گیاه حسن یوسف در هر نوع خاک زهکش‌دار و کمی اسیدی به‌خوبی رشد می‌کند. این گیاه در خاک‌های چسبنده و فشرده زنده نمی‌ماند. حتما از خاک سبک، زهکش‌دار و غنی برای کاشت حسن یوسف استفاده کنید. ترکیبی از خاک باغچه یا ماسه دانه ریز، مقداری پرلیت و خاک برگ پوسیده جنگلی یا کوکوپیت برای کاشت این گیاه مناسب است.
 
• دمای هوا: حسن یوسف یک گیاه گرمسیری است؛ در نتیجه در هوای گرم بهتر رشد می‌کند. بهترین دما برای نگهداری از این گیاه بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. 
 
• رطوبت هوا: گیاه حسن یوسف در هوای مرطوب بهتر رشد می‌کند، با این حال با هوای خشک هم سازگار است. برای تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه از دستگاه بخار سرد استفاده کنید. استفاده از اکواریوم ماهی در کنار گیاه، ایجاد جزیره در زیر گلدانی و غبارپاشی گیاه در هنگام سایه از روش‌های تامین رطوبت برای گیاه حسن یوسف هستند.
 
• کوددهی: استفاده از خاک مناسب و غنی برای تغذیه گیاه کافی است. شما می‌توانید برای تغذیه گیاه تنها لایه‌ای از خاک سطحی را بردارید و به جای آن از خاک غنی استفاده کنید. اضافه کردن مقداری از کود دامی پوسیده، کود پتاس یا کود سه بیست در طول فصل رشد برای گیاه مناسب است. بهتر است در زمستان یا زمانی که تازه گیاه را خریداری کردید یا گلدان آن را تعویض کرده‌اید، به گیاه کود ندهید.
 
• تعویض گلدان: معمولا هر دو سال یک بار تعویض گلدان گیاه انجام می‌شود. هر زمان که ریشه‌های بیرون زده از ته گلدان را مشاهده کردید، اقدام به تعویض گلدان کنید. همیشه باید گلدان را یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی انتخاب کنید. قبل از ریختن خاک در گلدان و کاشت گیاه حسن یوسف از وجود سوراخ تخلیه ته گلدان مطمئن شوید.
 
• هرس گیاه:برای حفظ زیبایی و آراستگی گیاه باید آن را هرس کنید. حذف شاخه‌ها و برگ‌های اضافی می‌تواند در سلامتی و رشد گیاه موثر باشد. شما می‌توانید به‌راحتی از شاخه‌های هرس شده گیاه جدید خلق کنید. بهترین زمان برای هرس گیاه حسن یوسف فصول رشد گیاه است. در هنگام هرس از چاقوی تیز و پاکیزه و دستکش استفاده کنید.

گل حسن یوسف 

آفات و مشکلات مربوط به گیاه حسن یوسف

آفات حسن یوسف: شپشک آردآلود آفتی است معمولا در فصول گرم سال گیاه را مورد حمله قرار می‌دهد. برای از بین بردن شپشک آردآلود از سموم شیمیایی استفاده کنید. سم محلول در آب ایمیدوکلروپراید خیلی سریع آفت را نابود می‌کند. سه قطره از این سم یا سم‌های مشابه را در یک لیتر آب حل کنید و با اسپری تمامی قسمت‌های گیاه را آغشته کنید. دو بار (هر بار با فاصله ۴ روز از هم) گیاه را سم‌پاشی کنید تا آفات به کلی از بین بروند.
 
قارچ حسن یوسف: قارچ‌ها به‌سرعت تمام قسمت‌های گیاه را آلوده می‌کنند و به مرگ آن منجر می‌شوند. قارچ ابتدا برگ‌های گیاه را از بین می‌برد؛ سپس گیاه را روز به روز ضعیف‌تر می‌کند. در صورتی که گیاه شما به قارچ مبتلا شده است، ابتدا غبارپاشی و آبیاری را متوقف کنید. هوای محل نگهداری گیاه بیمار باید تهویه مناسب داشته باشد. برگ‌ها یا شاخه‌های آلوده را جدا کنید؛ سپس از قارچ‌کش‌های مخصوص گیاهان موجود در بازار استفاده کنید. دستور مصرف معمولا روی قارچ‌کش نوشته شده است. قارچ‌کش را ۳ مرتبه و هر ۴ روز یک بار روی گیاه اسپری کنید تا سم به تمام قسمت‌های گیاه برسد.

رفع مشکلات و درمان بیماری‌های گیاه حسن یوسف

• رشد علفی ساقه‌ها و بی‌رنگ شدن برگ‌ها: در صورتی که از گیاه حسن یوسف در محیط تاریک یا کم نور نگهداری کنید، گیاه رشد علفی پیدا می‌کند و رنگ‌های گرم برگ‌ها از بین می‌رود. گیاه حسن یوسف برای رشد سالم به نور زیادی احتیاج دارد. اگر خانه یا آپارتمان شما نورگیر نیست، این گیاه را تهیه نکنید.
 
• قهوه‌ای شدن نوک برگ یا حاشیه برگ‌: این بیماری نشان می‌دهد که خاک از مواد مغذی و زهکش مناسب برخوردار نیست. در صورتی که خاک متراکم باشد و آب و رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگه دارد، این بیماری ایجاد می‌شود.
 
• نقطه‌های قهوه‌ای و سوخته روی برگ: احتمالا گیاه را زمانی که نور بر آن تابیده است، غبارپاشی کردید. گیاه را هنگام سایه غبارپاشی کنید.
 
• پژمردگی یا بی‌حالی گیاه حسن یوسف: عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد این عارضه دخیل باشند. نور کم، نور زیاد و مستقیم، گرمای شدید، یخبندان، خشکی خاک، آبیاری زیاد و پوسیدگی ریشه از جمله عوامل موثر در پژمردگی گیاه حسن یوسف هستند.
 
• زرد شدن سریع برگ‌ها و ریزش آن‎ها: آبیاری زیاد و مرطوب ماندن مداوم خاک یا خشکی بیش از حد خاک می‌توانند از علت‌های این بیماری باشد. گاه کوددهی زیاد نیز می‌تواند این مشکل را برای گیاه حسن یوسف به وجود آورد.
 
• ریزش برگ‌های سالم حسن یوسف: سرما یا آبیاری کم و نامنظم از دلایل اصلی این عارضه است. حتما پس از خشک شدن سطح خاک گیاه را آبیاری کنید.




گل حسن یوسف  

تاریخچه پرورش حسن یوسف

در دهه ۱۸۰۰ میلادی کارل لودویگ بلوم در جاوه کشور اندونزی گیاه حسن یوسف را کشف و سپس به اروپا معرفی کرد. بلوم یک گیاه‌شناس و حشره‌شناس آلمانی_ هلندی بود. او را در زمینه گیاهان در جنوب شرق آسیا به‌ویژه در جاوه که در آن زمان مستعمره هلند بود، مطالعات گسترده‌ای را انجام داد. بلوم از سال ۱۸۲۳ تا ۱۸۲۶ میلادی مدیر کشاورزی باغ گیاه‌شناسی بوگور در جاوه بود. طی سال‌ها فعالیت او گیاهان بسیاری به مرحله اهلی سازی و شناخت رسیدند. زمانی که بلوم گیاه حسن یوسف را کشف کرد، نام آن را Coleus Blumei یا به اختصار Coleus گذاشت.
 
این نام لاتین اکنون منسوخ شده است؛ اما بسیاری از مردم نقاط مختلف دنیا هنوز گیاه حسن‌یوسف را با این نام می‌شناسند. گیاه حسن یوسف دوره شکوه پرورش خود را در دهه‌های ویکتوریایی طی کرد. در این دوران باغبانان اروپایی هیبرید‌های متعددی از این گیاه زیبا را ایجاد کردند. به همین دلیل امروز ما می‌توانیم این گیاه را در انواع رنگ‌ها و شکل‌ها پیدا کنیم. شاید زیبایی این گیاه باعث شده است تا فارسی زبانان نام گیاه "حسن یوسف" را برایش برگزینند.

گلدهی

حسن یوسف در تابستان گل می‌دهد، گل‌هایی که در مقایسه با برگ‌های زیبای این گیاه، رنگ پریده هستند. ازاین‌رو در طول نگهداری از گل حسن یوسف می‌توانید به محض مشاهده جوانه این گل‌ها، آن را از شاخه جدا کنید.

این گل‌ها در برابر برگ‌های گیاه، نمای زیبایی ندارند و فقط انرژی زیادی را از گیاه جذب می‌کنند. با جدا کردن گل‌ها از ساقه، گیاه انرژی خود را روی سلامت و رشد برگ‌هایش متمرکز می‌کند.


گل حسن یوسف 

انواع حسن یوسف

1- انگشت جوهری inky finger

حسن یوسف انگشت جوهری به خاطر برگ‌هایش که به شکل انگشتان دست یا پا هستند به این نام خوانده می‌شود. این گونه از انواع حسن یوسف معمولا لبه‌هایی سبز رنگ دارند که مثل یک حاشیه، قسمت قرمز داخل را احاطه کرده‌اند. اگر قصد نگهداری از یک گل حسن یوسف جذاب دارید، انگشت جوهری یک انتخاب عالی برای شماست.


گل حسن یوسف انگشت جوهری

2- واسابی Wasabi

حسن یوسف واسابی رنگ‌بندی خاصی نداشته و در یک رنگ سبز درخشان خلاصه می‌شود. برگ‌های سبز این گونه ظاهری لطیف و چشم نواز دارند. نگهداری از حسن یوسف واسابی به‌تنهایی نبوده و معمولا این گونه را در کنار گونه‌های دیگر حسن یوسف می‌کارند تا ترکیب زیبایی به دست آید.

گل حسن یوسف واسابی

3-هندوانه‌ای watermelon

حسن یوسف هندوانه‌ای گونه‌ای بامزه بین انواع حسن یوسف هاست که برگ‌هایی نیم‌دایره دارد. قسمت بیرونی برگ‌های این گیاه سبز رنگ و قسمت داخلی آن قرمز است. برگ‌های این گونه حسن یوسف شبیه به هندوانه است و به‌همین خاطر به این نام خوانده می‌شود.


4-آتشین campfire

اگر رنگ‌های پاییزی را دوست دارید، حسن یوسف آتشین بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. رنگ نارنجی که روی برگ‌های موزون این گیاه قرار گرفته می‌تواند خانه شما را زیبا کند. جالب است بدانید گاهی لبه‌های این گیاه، خطی نارنجی‌تر یا قرمزتر، از داخل آن دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

گل حسن یوسف آتشین

5- شکوه لوکزامبورگ glory of Luxembourg

این گونه حسن یوسف برگ‌هایی به رنگ قهوه‌ای پررنگ دارد که با حاشیه‌ای سبز رنگ احاطه شده است. لبه بیرونی برگ‌های این گیاه به شکل دندانه‌دار است که با رنگ متضادی که دارد بیشتر به چشم می‌آید. این گیاه گاهی در طول سال گلی آبی رنگ می‌دهد که البته در مقایسه با برگ‌هایش اصلا به چشم نمی‌آید و مثل گونه‌های دیگر حسن یوسف بهتر است این گل‌ها جدا شوند تا انرژی گیاه صرف برگ‌های خاصش و زیبایش شود.


گل حسن یوسف شکوه لوکزامبورگ

6-طلوع فلوریدا sunrise of Florida

این گونه از حسن یوسف‌ها برگ‌هایی صورتی رنگ دارند. ظاهر برگ‌های این گیاه بسیار خاص و متفاوت از سایر گونه های حسن یوسف است؛ به‌طوری‌که رنگ برگ‌های این گیاه از صورتی کم رنگ تا صورتی پر رنگ در تغییر است؛ کنار این تغییر رنگ زیبا مرکز برگ‌ها رنگ بنفش پر رنگی وجود دارد که گاهی به سیاهی می‌زند.

گل حسن یوسف طلوع فلوریدا

7- اژدهای سیاه black dragon

رنگ‌های این گونه حسن یوسف بسیار زنده و درخشان است. بافت برگ‌های این گونه از حسن یوسف به گونه‌ای است که آن‌را شبیه به مخمل می‌کند. این بافت مخملی در کنار رنگ زنده برگ‌های گیاه یک ترکیب استثنایی درست کرده و جذابیتی ظاهری خاصی به گیاه می‌دهد.

8-باترمیلک buttermilk

این نوع حسن یوسف برگ‌هایی بلند و مثلثی شکل دارد که انتهای آن تیز است. ترکیبی مساوی از رنگ‌های سبز در گوشه و زردی ملایم در وسط برگ‌ها چیزی است که در ظاهر جذاب این گیاه می‌توانید نظاره کنید.

9- هنا henna

هنا نیز به‌خاطر رنگ‌های جذاب و پاییزی خود یادآور پاییز است. بنابراین اگر به‌هر دلیلی امکان نگهداری از گل حسن یوسف آتشین برایتان فراهم نبود، می‌توانید سراغ نگهداری از حسن یوسف هنا بروید. شکل ظاهری برگ‌های این گیاه کاملا شبیه به برگ‌های پاییزی است که در خیابان می‌ریزد. لبه‌های قرمز رنگ با مرکزی زرد رنگ که لکه‌های قرمز روی آن وجود دارد از مشخصات ظاهری برگ‌های این گونه از انواع حسن یوسف‌هاست.

گل حسن یوسف هنا
10- تلاطم صورتی

یکی از محبوب‌ترین گونه های حسن یوسف تلاطم صورتی است که برگ‌هایی بزرگ با ترکیبی از زرد، سبز و صورتی دارد. رنگ زمینه برگ‌های این گیاه زردی متمایل به دارد است که با شکلی پر مانند سبز شده است. لبه‌های برگ، ساقه برگ و رگ‌ها نیز صورتی هستند و که در ترکیب با رنگ زرد تضادی چشم نواز را ایجاد می‌کنند.

اگر دوست دارید بدانید حسن یوسف تلاطم صورتی محبوب است، ترکیب خاص رنگی‌اش را در کنار شکل نامعمول برگ‌هایش بگذارید تا متوجه شوید چرا این گونه اینقدر محبوب است.

11- رنگین‌کمان بی‌نقص Superfine Rainbow

این گونه از حسن یوسف، خود به گونه‌های مشابه دیگری تقسیم می‌شود. به عنوان مثال “آتشفشان” و “مخمل سرخ” انواعی از این گونه هستند که برگ‌های قرمز با رگ‌هایی صورتی دارند و با حاشیه‌ای باریک سبز یا زرد احاطه شده‌اند.

نوع دیگری از این گونه وجود دارد که ترکیب سبز و قرمز در آن حفظ شده، اما رگه‌هایی از ارغوانی یا نارنجی بر روی آن نقش بسته است. خصوصیت دیگر این گونه آن است که بافت برگ‌های این گیاه بسیار لطیف است و با لمس آن احساس خوشایندی به شما دست می‌دهد. باتوجه به ویژگی‌های حسن یوسف رنگین‌کمان بی‌نقص اگر دنبال نگهداری از یک گونه گل حسن یوسف با تنوع رنگی بالا هستید، قطعا حسن یوسف رنگین‌کمان بی‌نقص یک انتخاب عالی برای شماست.


گل حسن یوسف رنگین کمان بی نقص12- کنگ kong

رنگ اصلی این گونه از حسن یوسف سبز است و از حاشیه ضخیم آن شروع می‌شود و هرچقدر به مرکز نزدیک می‌شود به رنگ قرمز یا صورتی تغییر رنگ می‌دهد. این گونه از حسن یوسف نیز خودش انواع دیگری دارد که رنگ‌بندی‌های آن متفاوت است.

گل حسن یوسف کنگ

قیمت حسن یوسف 

حسن یوسف گیاهی ارزان است. اکثر گونه‌های گیاه حسن یوسف را می‌توان به‌راحتی از گلخانه‌ها تهیه کرد. هر رقم حسن یوسف ارزش متفاوتی دارد. قیمت این گیاه از ۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان متغییر است. اگر شرایط تکثیر این گیاه را از طریق کاشت بذر دارید، می‌توانید بذر‌های آن را با قیمت مناسب‌تر از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید. بذر گیاه حسن یوسف هیبریدی بسته ۱۰ عددی تنها ۱۲ هزار تومان است.


جمع بندی شرایط نگهداری حسن یوسف در خانه

حسن یوسف یک گیاه خاطره انگیز برای ما ایرانیان است.در این مطلب تمامی نکات لازم برای کاشت و نگهداری این گیاه آپارتمانی ذکر شد .شما چه تجربه ای در نگهداری حسن یوسف دارید؟ حتما نظر و سوال خودتون رو در بخش دیدگاه بنویسید.

سوالات متدوال درباره گل حسن یوسف

 

گل حسن یوسف به انگلیسی؟
Coleus

نام گل حسن یوسف در ایران؟
گل حسن یوسف که به خاطر زیبایی فراوان اش در ایران نام حضرت یوسف (ع) را بر روی آن گذاشته اند

آیا می‌توان از حسن یوسف در داخل گلدان و به عنوان گیاهی آپارتمانی نگهداری کرد؟
بله، حسن یوسف جز گیاهان آپارتمانی است و قابلیت نگهداری در گلدان و داخل خانه را دارد.

گل حسن یوسف نماد چیست؟
گل حسن یوسف و به طور کلی گیاهان سبز نماد طبیعت و تولد دوباره هستند.

مشخصات ظاهری حسن یوسف چیست؟

این گیاه دارای برگهای زیبا با رنگبندی متنوع و ساقه های چهارگوش است.
برگ های متنوع سبز مایل به زرد ، زرد طلایی ، قرمز یا ارغوانی مایل به سیاه دارد.

چگونه حسن یوسف را تکثیر کنیم؟
حسن یوسف را می‌توانید از دو طریق قلمه زنی و کاشت بذر آن تکثیر کنید؛ برای تکثیر حسن یوسف از طریق قلمه، یک قلمه حدودا 13 سانتی‌متری از زیر گره برگ‌های حسن یوسف جدا کرده و آن را در یک ظرف آب دهید. می‌توانید قبل از اینکار قلمه را داخل هورمون رشد نیز قرار دهید. بعد از گذشت چند هفته شاهد ریشه‌های جدید و رشد جدید گیاه خواهید بود، آن موقع وقت انتقال قلمه به گلدان است. بعد از انتقال قلمه به گلدان فرایند تکثیر کامل شده است. می‌توانید به‌جای آب قلمه را بعد از قرار دادن در هورمون رشد مستقیما داخل خاک بکارید. برای تکثیر گیاه از طریق کاشت بذر نیز، خاک مناسب حسن یوسف را تهیه کرده و خاک را کف یک سینی پهن کنید. سپس بذرها را روی سطح خاک ریخته و یک لایه خاک روی آن‌ها بریزید. بعد از کاشت بذر نیز خاک را مرطوب نگه دارید. این روند باید تا چندین هفته و زمانی که بذرها جوانه می‌زنند ادامه دهید. درنهایت بعداز اینکه جوانه‌ها به اندازه مناسب رسیدند، آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.

شرایط نگهداری گل حسن یوسف؟

دما /نور /آبیااری/خاک/ رطوبت و ...

حسن یوسف چقدر نور برای رشد نیاز داره؟

این گیاه به نور زیاد ولی فیلتر شده برای رشد و داشتن برگهای زیبا و پررنگ نیاز دارد، برگهای آن با بالا رفتن درصد دریافت نور تیره تر و زیبا خواهند شد پس با این حال بهترین مکان برای نگهداری این گیاه پشت پنجره جنوبی و با نور فیلتر شده می باشد

میزان و نحوه درست آبیاری حسن یوسف چقدره؟

این گیاه به آبیاری نسبتا زیاد نیاز دارد و باید خاک گلدان همیشه مرطوب باشد ولی خاک باتلاقی را دوست ندارد پس اولا زهکشی گلدان را چک کنید تا آب در زیر گلدان جمع نشود و هنگام آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج شود

دمای مناسب برای گیاه حسن یوسف چقدر هست؟

بهترین دما برای نگهداری این گیاه ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد هست. 

میزان رطوبت مورد نیاز حسن یوسف چقدر است؟

این گیاه رطوبت را دوست دارد و رطوبت ۵۰ الی ۷۰ درصدی را می پسندد برای تامین این رطوبت میتوانید از ساخت جزیره برای گلدان، اسپری آب روی برگهای (از آب جوشیده شده سرد استفاده کرده و غبارپاشی رو هیچ وقت ظهر انجام ندید) و یا از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

بهترین خاک برای حسن یوسف چیست؟

گیاه حسن یوسف به خاک غنی با مرطوب بالا و pH کمی اسیدی تا خنثی از ۶.۰ تا ۷.۰ نیاز داره تا گیاه رشد خوبی داشته باشه بهترین خاک برای رشد و کاشت حسن یوسف ترکیبی از خاک باغچه + ماسه +خاک برگ می باشد که به درصد مساوی از هر کدام باید مخلوط شود. 

آیا حسن یوسف نیاز به هرس دارد؟

برای حفظ زیبایی میتونید برگها و ساقه های اضافی پایین رو هرس کنید تا گیاه بتونه رشد خوبی داشته باشه، حتما برگهای اضافی، زرد و قهوه ای شده رو از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف برگهای جوان شود.

زمان و نحوه تعویض گلدان حسن یوسف؟

تعویض گلدان اصولا هر دو سال یکبار انجام میشه.برای تعویض گلدان ابتدا گیاه رو آبیاری کنید و سپس اطراف گلدان رو با دست فشار بدید و سپس گیاه رو به آرامی از گلدان خارج کنید، مراقب باشید که در زمان جابجایی به ریشه های گیاه آسیب وارد نشه و بعد از قرار دادن در گلدان جدید اطراف ریشه رو با خاک سبک پر کنید و بعد آبیاری کنید و در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید.

گیاه حسن یوسف خواص دارویی دارد؟
این گیاه در طب سنتی مناطق مختلف برای درمان سو هاضمه، چشم درد، سر درد، کبودی و اسهال کاربرد دارد. مصرف خوراکی این گیاه در زنان باردار موجب سقط جنین می‌شود. برای این منظور برگ‌های گیاه را در یک لیوان له می‌کردند و با کمی نمک می‌خوردند.

آیا حسن یوسف سمی است؟

حسن یوسف گیاهی سمی است. در تمامی قسمت‌های برخی از گونه‌های گیاه حسن یوسف ترکیبی به نام دی ترپن کولئونول وجود دارد که می‌تواند سمی باشد. سم حسن یوسف خطر زیادی برای انسان ندارد؛ اما ممکن است در اثر برخورد دست با شیره گیاه یا خوردن قسمتی از برگش التهاب و حساسیت ایجاد شود.

حسن یوسف برای گربه و سگ سمی است؟

اگر حیوانات خانگی شما اون رو بخورند (بلعیده بشه)، شیره موجود در برگها و ساقه گیاه باعث اسهال، تهوع، افسردگی و یا از دست دادن اشتها در آنها می شود. حتما بعد از خورده شدن حیوانات خود را به دامپزشک ببرید.

چه کار کنیم که گیاه حسن یوسف در گلدان پرپشت و پر شاخ و برگ شود؟
گیاه حسن یوسف در محیط آپارتمان رشد طولی خوبی پیدا می‌کند. با قطع کردن سر شاخه‌ها گیاه را به تولید شاخه‌های فرعی وادار می‌کنیم. در ضمن سرشاخه‌ها را پس از ریشه‌دار شدن در آب دوباره در کنار گیاه اصلی و در همان گلدان می‌کاریم تا گلدان حسن یوسف پر پشت و پرشاخ و برگ شود.

علت سیاه شدن ساقه حسن یوسف؟

این مشکل به دلیل آبیاری بیش از حد و تهیه نامناسب خاک گلدان رخ می دهد.

علت زرد شدن و ریختن برگ های پایین حسن یوسف چیست؟ راه کار؟

آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید.

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف بعد از تعویض گلدان چیست ؟

تعویض گلدان و خاک به نوعی برای گل حسن یوسف ایجاد مزاحمت تلقی می شوند و جای نگران نیست زیرا تنها کاری که باید انجام دهید آن است که تمامی شرایط ایده آل محیطی و نگهداری را برای گیاه خود فراهم کنید تا حسن یوسف شما ظرف یک ماه به شرایط پیشین خود بازگردد.

پژمرده شدن حسن یوسف بعد از قلمه؟

اگر شاهد پژمرده شدن حسن یوسف بعد از قلمه هستید، برای احیای گیاه کافیست از محلول های ضد تنش استفاده کرده و برای عبور سریعتر گیاه از این بحران، در آبیاری و تغذیه آن با دقت بسیار زیاد عمل کنید

کم رنگ شدن برگ های گیاه حسن یوسف؟
چنانچه نور کافی به حسن یوسف نرسد گیاه رنگ دانه های خود را از دست می دهد و اصطلاحا علفی می شود.

علت سوختگی برگ حسن یوسف چیست؟

سوخته شدن نوک برگها معمولا در اثر کمبود رطوبت هوا. کمبود آبیاری، نور و گرمای زیاد وگاها وجود افت و بیماری اتفاق می‌افته. اگر حاشیه‌ها برگ حسن یوسف زرد و قهوه‌ای رنگ شده‌اند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور عامل آن هستند. به هیچ وجه گیاه رو در معرض نور مستقیم قرار ندید و با بالا برفتن دما میزان آبیاری و رطوبت هوا رو افزایش بدید.

علت ریزش برگ ها گل حسن یوسف؟

چنانچه برگ ها خشک شده و می ریزند احتمال دارد به علت خشکی هوا و نور مستقیم و شدید خورشید باشد. چنانچه برگ ها سالم باشند و بریزند احتمال دارد به خاطر سرما و یا حتی آبیاری بیش از اندازه باشد.

چرا رنگ برگ‌های حسن یوسف در حال محو شدن است؟

این موضوع سه دلیل دارد: دلیل اول نور نامناسب است؛ حسن یوسف باید نور صبحگاهی خورشید را به طور مستقیم دریافت کند. در باقی ساعات روز، نور باید کاملا غیرمستقیم به آن بتابد. دلیل دوم دمای نامناسب محیط است؛ حسن یوسف باید در گرما رشد کند. دما نباید در تمام فصول سال به کمتر از 15 درجه (یا نهایت 10 درجه) سانتی‌گراد برسد. دلیل سوم نیز مربوط به زهکشی و عدم وجود مواد مغذی کافی در خاک حسن یوسف است؛ خاک حسن یوسف باید کاملا غنی و زهکشی شده باشد تا بتواند مقدمات لازم برای رشد سریع حسن یوسف را فراهم کند. همچنین این خاک باید حاوی کمی شن و الیاف طبیعی باشد. مقداری کود نیز برای حفظ رنگ گیاه لازم است. برای کوددهی به حسن یوسف اگر مدت طولانی است که گیاه را در یک خاک کاشته‌اید و آن را کوددهی نکرده‌اید، کودهای غنی از نیتروژن برای گیاه شما مناسب هستند. در غیراین‌صورت از کودهای متعادل 10-10-10 استفاده کنید.

علت وجود سفیدک کرکی و رفع مشکل؟

این بیماری بیشتر وقتی پیش میاد که شما گیاه رو در باغچه کاشته باشید، ولی در خیلی از گلخانه ها بخاطر کمبود تهویه این مشکل برای آنها هم پیش میاد، این مشکل زمانی پیش میاد که رطوبت محل نگهداری گیاه بالا باشه و گیاه تهویه خوبی هم نداشته باشه، سفیدک کرکی یک بیماری قارچی است که توسط اسپورهای هوابرد ایجاد می‌شود. نشانه هایی که نشون میده گیاه دچار سفیدک کرکی شده : ظاهر شدن نقاط و لکه‌های ریز بر روی برگ‌ها یا تغییر شکل ساقه، و در موارد حاد ریزش برگ‌ها هستند. برای رفع این مشکل هم از روش خانگی مانند روغن نیم میتوانید استفاده کنید و هم میتویند از قارچ کش های موجود در بازار مانند کاربندازیم و یا مانکوزب استفاده کنید.

علت سوراخ شدن برگ حسن یوسف چیست ؟

سوراخ شدن برگ حسن یوسف دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور زیاد محل نگهداری، هجوم آفات و بیماری ها و همچنین غبارپاشی برگهای گیاه در زیر نور شدید آفتاب اشاره نمود.

برای پرپشت شدن حسن یوسف چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

برای پرپشت شدن حسن یوسف لازم است جوانه های انتهایی این گل محبوب آپارتمانی را جدا کنید و هر یک از آنها را به صورت جداگنه در گلدانی کوچک کاشته تا شاهد ریشه زایی شان باشید.

علت شپشک زدن حسن یوسف چیست و چگونه گیاه خود را درمان کنیم ؟

حشرات توسط باد، خاک و یا سایر گیاهان ممکن است به گل حسن یوسف شما هجوم بیاورند و شپسک بزنند.

از جمله آفت شایع حمله کننده به حسن یوسف می توان به شپشک آردآلود اشاره نمود بنابراین زمانی که گیاه شما درگیر چنین آفتی می شود، لازم است سریعا سم دیازینون و یا کنفیدور را تهیه کرده و از آنها بنابر توصیه سازنده محصول برای درمان گیاه خود استفاده کنید.

معمولا از سموم گفته شده به اندازه یک قاشق چای خوری در دو لیتر آب استفاده می شود و از سویی دیگر مدت زمان درمان از یک مرتبه تا سه مرتبه به فاصله هر 14 روز می تواند متغیر باشد.

چگونه از هجوم حشرات به گیاه خود پیشگیری کنیم ؟

 اگر می خواهید هرگز شاهد شپشک زدن حسن یوسف خود نباشید، پیشنهاد می شود ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گل محبوب خود را با شامپوهای بدون اسانس ( مثل شامپو بچه ) شستشو دهید زیرا انجام کار باعث خواهد شد تا حشرات مزاحم به گیاه شما هجوم نیاورند.

آیا استفاده از تفاله چای برای حسن یوسف صحیح است ؟

استفاده از تفاله چای برای تغذیه گیاهان PH خاک را به هم می ریزد که دقیقا به واسطه همین موضوع، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی خواهند گذاشت

آیا لازم است در کنار کودهای کامل از کود آهن برای حسن یوسف استفاده کنیم ؟

در تمامی کودهای کامل عنصر آهن وجود دارد با این حال اگر گیاه شما پرپشت بوده و ارتفاع زیادی دارد، بهتر است در کنار کودهای کامل مقداری هم از کود آهن برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید در غیر این صورت، لزومی به انجام این کار نیست.

قیمت حسن یوسف ؟

حسن یوسف گیاهی ارزان است و  از ۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان متغییر است. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد