hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش کاشت هسته شلیل یا بذر آن در گلدان

آموزش کاشت هسته شلیل یا بذر آن در گلدان

1401/05/6 , 11:36
آموزش نحوه کاشت بذر شلیل در خانه یا کاشت هسته شلیل در گلدان را در این مطلب به صورت مرحله به مرحله برایتان آورده ایم. شلیل یکی از میوه های تابستان است.

شلیل (Nectarine) شرایط نگهداری بسیار راحتی دارد و به همین علت نیز افراد زیادی اقدام به کشت هسته و بذر آن می‌کنند. شما نیز اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی درباره‌ کاشت شلیل در گلدان و مزرعه و شرایط مناسب برای رشد عالی آن به دست آورید، بهتر است تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

روش های تکثیر درخت شلیل

درخت شلیل از طریق بذر و پیوند تکثیر می شود.

کشت بذری شلیل:

در کاشت بذری ابتدا بذر یا هسته را از قسمت گوشتی شلیل جدا کنید، برای این منظور هسته را در دهان خود قرار ندهید چرا که ممکن است بزاق دهان بر روی قوه نامیه بذر تأثیر بگذارد و مانع از رشد و جوانه زنی بذر شود. پس از جدا کردن هسته از قسمت گوشتی خوب آن را بشویید و سپس به مدت چند روز در سایه نگهداری کنید تا کاملاً خشک شود. در این مرحله با استفاده از چکش یا هر وسیله دیگری در قسمت چوبی هسته خراش یا شکستگی کوچکی ایجاد کنید طوریکه هسته چوبی ترک بردارد، سپس یک گلدان آماده کنید و بذر گیاه را در داخل آن بکارید به گونه ای که قسمت نوک تیز آن رو به سمت بالا باشد، روی بذر را با مقداری خاک بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید که پس از گذشت مدتی گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند. زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید آن را برای ادامه رشد به زمین اصلی منتقل کنید.

نکته: توجه داشته باشید که شما بدون شکستن هسته چوبی نیز می توانید در فصل پاییز بذر گیاه را به طور مستقیم در زمین اصلی بکارید چرا که سرمای هوا باعث شکسته شدن پوسته و رشد بذر در فصل بهار می شود.

پیوند زدن درخت شلیل:

توجه نمایید که درخت شلیل را می توانید بر روی پایه های هلو، بادام، آلو و زردآلو پیوند بزنید که معمول ترین روش تکثیر این گیاه محسوب می شود.

شلیل  

اموزش کاشت شلیل با هسته در 7 مرحله

  1. در اولین مرحله باید گوشته میوه شلیل را به‌ خوبی از هسته آن جدا نمایید. این کار به تخصص یا مهارت زیادی احتیاج ندارد و هر کسی می‌تواند به‌ سادگی گوشته میوه را از هسته جدا نماید. البته برای انجام بهتر این کار می‌توانید میوه شلیل را به مدت 3 الی 4 روز در فضای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود، سپس هسته را جدا کنید.
  2. برای کاشت درخت شلیل با هسته در مرحله بعد باید قسمت چوبی هسته را با احتیاط بشکنید تا مغز داخل آن بیرون بیاید و آن را بکارید.
  3. دقت داشته باشید برای این‌ که مغز داخل هسته شلیل به‌ خوبی جوانه بزند، باید چند روزی آن را داخل یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید تا مواد بازدارنده که در آن وجود دارند غیر فعال شوند و مانع جوانه‌زنی بذر نشوند.
  4. دقت داشته باشید هسته شلیل نباید در کنار میوه‌هایی مانند موز که اتیلن دارند، قرار بگیرد زیرا این ماده تاثیر منفی بر روی قدرت جوانه‌زنی آن می‌گذارد.
  5. پس‌ از این‌ که مغز هسته‌ شلیل را از یخچال خارج کردید، باید یک شبانه‌ روز آن را در آب قرار دهید تا بذر آماده کاشتن شود.
  6. پس‌ از گذشت این مدت می‌توانید بذر آماده‌ شده را در گلدان، باغچه یا زمین باغچه‌تان بکارید تا کم‌کم شروع به جوانه‌زنی کنند.
  7. به‌ طور معمول اگر شرایط لازم برای رشد بذر شلیل فراهم شود، بعد از گذشت یک ماه جوانه‌هایی را مشاهده خواهید کرد. همچنین پس‌ از گذشت 5 الی 7 سال اگر به خوبی از درختان‌تان مراقبت کرده باشید، می‌توانید درختی با باروری عالی داشته باشید و محصولات زیادی نیز برداشت نمایید.

آموزش کاشت بذر شلیل در گلدان

در فصل بهار بذر شلیل را یک شب در آب بخیسانید. سپس بذر را در گلدانی حاوی خاک باغچه یا مخلوط خاکبرگ و شن با عمق دو برابر طول بذر بکارید. در دمای حدود ۲۳ درجه کمتر از یک ماه بذر جوانه می زند. و نهال ایجاد شده پس از ۵-۷ سال به باروری می رسد.

با بزرگ شدن نهال نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید و در طول رشد درخت کوددهی را فرامش نکنید. قابل ذکر است برای کشت گلدانی شلیل انتخاب بذر آن اهمیت زیادی دارد. بهتز است از بذور پاکوتاه استفاده کنید. البته اگر باردهی درخت شلیل برای شما اهمیت دارد وگرنه از لحاظ تزئینی می توانید از هر بذر شلیل بهره بگیرید.

کاشت نهال شلیل در مزرعه

مکانی با خاک نسبتا حاصلخیز دارای زهکش خوب و آفتابگیر را انتخاب کنید. جهت پیشگیری از سرمازدگی از نواحی پایین دست خودداری کنید. نهال درخت را در فصل پاییز در حفره ای عمیق و بیشتر از تراکم ریشه بکارید. این نهال حدودا سه ماهه باشد. سپس روی حفره را با خاک نرم بپوشانید. فاصله درختان از یکدیگر ۴-۴.۵ متر و فاصله بین ردیف ها دو متر باشد. در این محدوده می توان ۰۱۰۰-۲۰۰۰ اصله نهال درخت در هکتار را زیر کشت برد.

شلیل  

 

آموزش مرحله ای کاشت هسته شلیل در گلدان

۱- ابتدا بایستی هسته را از گوشت میوه شلیل جدا کنید. اگرچه این کار کمی مشکل است ولی تلاش کنید تا کاملا گوشته میوه از هسته جدا شود. به این منظور میتوانید میوه شلیل را ۳ تا ۴ روز در سایه بگذارید تا خشک شود، در این صورت جدا کردن هسته آسانتر خواهد بود.

۲- در مرحله بعد لازم است قسمت چوبی هسته را به آرامی بشکنید. دقت کنید که هنگام جدا کردن پوسته چوبی مغز هسته آسیب نبیند زیرا امکان سبز شدن هسته در صورت آسیب از بین خواهد رفت. برای جدا کردن هسته چوبی میتوانید از انبر استفاده کنید تا پوسته چوبی ترک بخورد و بتوانید مغز هسته را خارج کنید.

۳- برای کاشت هسته شلیل در گلدان بهتر است چند روزی هسته را داخل پلاستیک و در داخل یخچال قرار دهید تا مواد بازدارنده موجود در هسته که مانع جوانه زنی بذر میشوند، غیر فعال شوند.

نکته : توجه داشته باشید که هسته شلیل را در کنار میوه هایی مانند موز در یخچال نگزارید زیرا اتیلن تاثیر منفی بر قدرت جوانه زنی هسته شلیل خواهد داشت. در شرایط طبیعی ماه های سرد زمستان در طبیعت این مواد را غیر فعال می کند.

۴- هسته شلیل را یک شب در آب بخسانید. در این مرحله هسته شلیل آماده کاشت داخل گلدان است.

۵- گلدان مورد نظر را با خاک مناسب (مخلوطی از خاکبرگ و شن) پرکنید. هسته شلیل را در عمق دو برابر اندازه طول هسته شلیل در خاک بکارید.

۶- گلدان را در دمای ۲۳ درجه سانتیگراد قرار دهید. هسته شلیل در حدود یک ماه بعد جوانه خواهد زد. نهال حاصل از کاشت هسته شلیل در گلدان در صورت شرایط مساعد محیط در مدت ۷-۵ سال به باردهی می رسد. بنابراین لازم است با بزرگ شدن نهال، آن را به گلدان بزرگتر انتقال دهید. در حین رشد کود دهی را فراموش نکنید .

شلیل

 

شرایط لازم برای رشد درخت شلیل

بعد از کاشت درخت شلیل با هسته نیاز است شرایط لازم برای رشد آن را فراهم نمایید تا درختی مقاوم شروع به رشد کند و محصولات زیادی نیز تولید شود. به همین علت بهتر بدانید درخت شلیل برای رشد عالی به دمایی بین 10 الی 35 درجه سانتی‌گراد احتیاج دارد.

1-آبیاری

درخت شلیل به‌ طور کلی برای ادامه حیات به آبیاری منظم و متوسطی احتیاج دارد و شما نباید این کار را بیش‌ از حد و یا خیلی کم انجام دهید. بنابر این سعی کنید آبیاری را هنگامی‌ که سطح خاک به‌ صورت کامل خشک شد، انجام دهید تا ریشه دچار پوسیدگی نشود.

2-نور

تا حد امکان سعی کنید هسته درخت شلیل را در مکانی بکارید که روزانه 6 الی 8 ساعت نور خورشید به‌ صورت مستقیم به آن‌ جا بتابد. درخت شلیل یک درخت آفتاب دوست است و اگر به میزان کافی نور خورشید دریافت نکند، ممکن است بسیار ضعیف شود.

3-خاک

کاشت درخت شلیل با هسته باید در خاکی با زهکشی مناسب و سبک صورت بگیرد زیرا ریشه این درخت به کمبود تهویه خاک بسیار حساس است و اگر بستر مناسبی برای را رشد آن فراهم نکنید، به‌ سرعت از بین می‌رود.

4-کوددهی

برای این که درخت شلیل رشد مناسبی داشته باشد و بتواند در برابر عوامل محیطی آسیب‌زا از خود مقاومت کافی نشان دهد، باید در زمان‌های لازم کار کوددهی و تغذیه رسانی را انجام دهید تا مواد غذایی مفید در اختیار درخت قرار بگیرد.

همان‌ طور که می‌دانید در حال‌ حاضر کودهای بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. البته مواظب باشید به‌ صورت خودسرانه از هر کودی استفاده نکنید زیرا ممکن است درخت شلیل از خود واکنش منفی نشان دهد و رشد آن نیز به‌ طور کامل متوقف شود.

از جمله مفیدترین و بهترین کودهایی که اکثر کارشناسان کشاورزی توصیه می‌کنند از آن‌ها برای درخت شلیل بهره بگیرید، می‌توان کود جلبک دریایی، کود شوک 10 ایکس، کود اسید هیومیک و کود مرغی را نام برد.

شما می‌توانید بعد از کاشت درخت شلیل با هسته کار کوددهی را آغاز کنید و درختان خود را به بهترین شکل ممکن تقویت نمایید. این کودها به طور کلی مزایای زیادی برای درخت شلیل به‌ همراه دارند و کمک می‌کنند میزان باردهی درخت به شکل فوق‌ العاده‌ای افزایش یابد و محصولات باکیفیت‌تری نیز تولید شود.

5-فاصله کاشت

سعی کنید هسته‌های درخت شلیل را با فاصله‌ای مشخص و مناسب از یک‌دیگر بکارید تا فضای کافی برای رشد آن‌ها وجود داشته باشد. در نظر داشته باشید بهترین فاصله برای کاشت درختان شلیل از هم دیگر، 5 تا 7 متر است.

6-هرس

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پرورش درخت شلیل که اگر به‌ صورت صحیح انجام شود می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را به دنبال داشته باشد، هرس اصولی است. از این‌ رو بهتر است بدانید بهترین زمان برای هرس درخت شلیل فصل بهار است.

شما می‌توانید هرس این درخت را از سال اول به بعد شروع کنید و هرساله در زمان‌های لازم، این کار را ادامه دهید. با انجام هرس درخت شلیل، نور خورشید بهتر به قسمت‌های مختلف شاخه و برگ‌ها می‌رسد و همچنین تغذیه یا انرژی درخت، صرف شاخه‌های اضافی آسیب دیده نمی‌شوند.

شلیل 

آفات و بیماری های درخت شلیل:

از آفات و بیماری های رایج درخت شلیل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شیره زدن:

شیره زدن از آفات رایج درختان مثمر هسته دار به خصوص هلو، زردآلو و گوجه سبز به شمار می رود که دلایل مختلفی دارد. برای کنترل این بیماری می توانید از روش های فیزیکی و شیمیایی استفاده کنید.

شته شلیل:

شته در واقع از آفات رایج درختان مثمر به شمار می رود که به بخش های مختلف گیاه خسارت وارد می کند که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمایی مختلف است.

عنکبوت قرمز شلیل:

عنکبوت قرمز شلیل نام گونه ای حشره است که با حمله به درخت شلیل خسارت وارد می کند.

کرم ریشه خار شلیل:

کرم ریشه خار همانطور که از نامش پیداست از ریشه گیاه تغذیه و باعث خسارت به درخت شلیل می شود که برای کنترل این بیماری می توانید از روشهای فیزیکی و همچنین شیمیایی سمپاشی استفاده کنید.

کرم میوه شلیل و هلو:

کرم میوه هلو و شلیل نوعی حشره است که به میوه گیاه خسارت وارد می کند.

پیچیدگی برگها:

پیچیدگی برگها بیماری رایج درخت شلیل محسوب می شود که باعث از بین رفتن برگ درخت و در نتیجه ریزش آن می شود.

پوسیدگی قهوه ای:

پوسیدگی قهوه ای نوعی بیماری است که به درخت شلیل خسارت وارد می کند و لکه های قهوه ای رنگی را بر روی برگ و شکوفه شلیل ایجاد می کند.

نحوه برداشت میوه شلیل:

برداشت میوه شلیل همچون برداشت میوه درخت هلو است. ابتدا میوه درخت را با دست خود بگیرید و بکشید تا از شاخه جدا شود که به راحتی از شاخه جدا می شود که البته می توانید با استفاده از قیچی باغبانی این کار را انجام دهید، میوه برداشت شده را در داخل سبد بگذارید و به همین منوال به کار برداشت میوه شلیل ادامه دهید و پس از برداشت آن را به انبار یا بازار مصرف عرضه کنید.

سخن پایانی

اگر کاشت درخت شلیل با هسته را در گلدان انجام دادید، بهتر است در سال‌های بعد که نهال شروع به رشد کرد، آن را به زمین باغ، باغچه یا گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید تا ریشه‌های درخت تحت فشار قرار نگیرند و بتوانند در بستری مناسب، به رشد خود ادامه دهند. همچنین سعی کنید کار کوددهی، آبیاری و هرس آن را با دقت و احتیاط کافی انجام دهید تا با کاهش مقاومت مواجه نشوند و محصولات مرغوبی را هم تولید نمایند.


سوالات متداول درخت شلیل:


روش های تکثیر درخت شلیل؟

درخت شلیل از طریق بذر و پیوند تکثیر می شود.


 بهترین فاصله برای کاشت درختان شلیل؟
5 تا 7 متر



چه مدت طول می کشد تا درخت شلیل به ثمر بنشیند؟
 سه تا چهار سال 

آیا برای تولید میوه به دو درخت شلیل احتیاج دارم؟

بیشتر هلوها و شلیل ها خود گرده افشان هستند و برای تولید میوه به درخت اضافی احتیاج ندارند.

درختان شلیل چه مقدار آب نیاز دارند؟

هر 10 روز یا دو هفته یک بار فراوان است. ریشه های خشک و تشنه بدتر از آب ریشه های غرق شده است. اگرچه کمی فرورفتگی در خاک به آبیاری تابستان کمک می کند، اما مهم است که خاک اطراف درخت را برای زمستان به سطح خاک اطراف آن برسانید.

 عمر درختان شلیل؟

10-25 سال

چگونه می توان یک درخت شلیل را کوچک نگه داشت؟
تنها راه کوچک نگه داشتن آن ها هرس است.

بهترین کود برای درخت شلیل چیست؟
در فصل بهار، یک کود آلی متعادل همراه با مواد آلی پوسیده مناسب است. ناحیه زیر شلیل را با تراشه های چوب یا خاک اره مالچ کنید.

ارنفاع درخت شلیل؟
 شلیل به سرعت رشد می کند و به ارتفاع 7 متر و عرض می رسد، اما هرس می تواند درختان را 3 تا 5 متر نگه دارد.

چرا درخت شلیل من زرد می شود؟
کمبود تغذیه ای، زردی و افت برگ می تواند در اثر کمبود مواد مغذی مانند کمبود نیتروژن یا آهن ایجاد شود. اگر نیتروژن کافی نباشد، برگ های پایین و مسن روی درخت شلیل ابتدا زرد می شوند. اگر به کمبود ماده مغذی مشکوک هستید، خاک را آزمایش کرده و اصلاحات را طبق توصیه انجام دهید

عمق ریشه درخت شلیل چقدر است؟

 عمق ریشه حدود 1 متر


آیا درختان شلیل در زمستان برگ های خود را از دست می دهند؟
بله

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد