hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > طرز تهیه غذا با شلیل؛ خورش شلیل، مربا، ترشی و کمپوت شلیل

طرز تهیه غذا با شلیل؛ خورش شلیل، مربا، ترشی و کمپوت شلیل

1401/05/5 , 20:12
تهیه غذا با شلیل جسارت و دستور خود را می طلبد؛ در ادامه طرز پخت خورشت شلیل، طرز تهیه مربا شلیل، کمپوت شلیل، ترشی شلیل و رب و لواشک شلیل را مرحله به مرحله آموزش می دهیم

شلیل (Nectarine) یکی از میوه های تابستانی است که خواص بسیاری برای بدن دارد. به همین دلیل در این مطلب طرز تهیه انواع غذا با شلیل از جمله خورشت شلیل، مربا و ترشی شلیل ، کمپوت ، رب و لواشک شلیل را به صورت مرحله ای آموزش می دهیم . با ما همراه باشید.

طرز تهیه غذا با شلیل

مواد لازم برای خورشت شلیل:

  • شلیل؛ 4 یا 5 عدد
  • آرد؛ یک قاشق غذاخوری
  • ران یا سینه مرغ؛ 1 یا 2 عدد
  • آب لیمو؛ 4 قاشق غذاخوری
  • پیاز خرد شده.
  • آلو بخارا؛ 4 تا 5 عدد. هسته‌های آلو پیش از طبخ باید از میوه جدا شوند.
  • شکر؛ یک قاشق مرباخوری
  • زعفران؛ یک قاشق غذاخوری
  • نمک و روغن

طرز تهیه خورشت شلیل در 10 مرحله

  1. در ابتدا تکه‌ های سینه و ران مرغ را به روغن و نمک مخلوط می‌کنیم.
  2. پس از این مرحله مرغ‌های مخلوط شده با روغن و نمک باید برای حداقل پانزده تا بیست دقیقه درون یخچال باقی بمانند.
  3. پیازها را با توجه به تعداد مورد نظرتان به صورت تکه‌هایی بسیار ریز خرد کنید. پیازهای خرد شده باید تا زمان تغییر رنگ به طلایی درون تابه پُر از روغن مانده و سرخ شوند.
  4. پس از زمان ذکر شده مرغ‌ ها را از یخچال بیرون آورده و با پیازهای سرخ شده مخلوط کنید
  5. برای این منظور قابلمه خود را با آب ولرم پُر کنید. سطح آب باید به اندازه‌ای باشد که تکه‌های مرغ کاملا درون آب قرار بگیرند.
  6. در مرحله آخر باقی مواد اولیه یعنی آب لیموی تازه، شکر، آرد و زعفران حل شده را درون قابلمه بریزید. این ترکیب جذاب را به حال خود رها کنید تا آب خورشت به نقطه جوش برسد.
  7. هر زمان که آب جوشید چند عدد آلو را به آن اضافه کرده و منتظر بمانید تا خورشت برای اضافه کردن شلیل آماده شود.
  8. پس از جا افتادن خورشت، نوبت به شلیل های پوست کنده شده می‌رسد. قبل از اضافه کردن شلیل ها به خورشت باید آن‌ها را در ظرفی جداگانه تفت دهید. این کار نیازی به روغن نداشته و تنها با کمی تفت دادن، شلیل آماده طبخ هستند.
  9. چند دقیقه کوتاه پس از اضافه کردن شلیل به خورشت، آماده میل کردن خواهد بود.
  10. اگر به غذای تند علاقه دارید، می‌توانید مقداری فلفل نیز به دستپخت خود اضافه کنید. همچنین برخی از افراد خورشت هلو را با رب نیز مزه دار می‌کنند.
خورشت شلیل

خورشت شلیل


مربای شلیل

مربای شلیل یکی از انواع مرباهای خوشمزه ایرانی است که مانند دیگر مرباها به عنوان صبحانه سرو میشود. این مربای خوشرنگ از مرباهای خاص و بسیار خوشمزه ایرانی محسوب می شود که می توانید آنرا در فصل بهار یا تابستان تهیه کنید.


مواد لازم مربای شلیل
شلیل ۱ کیلوگرم
شکر ۷۰۰ گرم
آب لیمو ترش ۱ قاشق چایخوری


آموزش طرز تهیه مربای شلیل در 6 مرحله

  1. برای تهیه مربای شلیل خوشمزه و مجلسی حتما از شلیل های سفت با پوست قرمز استفاده کنید تا در پایان کار مربای با کیفیت تر و خوشمزه تری داشته باشید. ابتدا هسته های شلیل ها را خارج می کنیم و با پوست به صورت حبه ای خرد می کنیم.
  2. حتما شلیل ها را به صورت حبه ای خرد کنید تا پس از پخت له نشوند، چون اگر نازک خرد شوند، پس از پخت له می شوند. پس از اینکه شلیل ها را خرد کردیم آنها را وزن می کنیم و برای هر یک کیلوگرم شلیل خرد شده، هفتصد گرم شکر اضافه می کنیم.
  3. پس از اینکه شلیل ها را خرد کردیم، آنها را داخل یک قابلمه می ریزیم و شکر را روی شلیل ها می پاشیم و اجازه می دهیم یک شب به همین صورت در یخچال بماند تا شلیل ها آب بیندازند. پس از گذشت ۱۲ تا ۲۴ ساعت شلیل ها را از یخچال خارج می کنیم.
  4. اگر دوست دارید مربا دارای شهد بیشتری باشد یک لیوان آب اضافه می کنیم و اگر دوست دارید مربا شهد کمتری داشته باشد نیاز نیست آب اضافه کنید چون شلیل ها به حد کافی آب انداخته اند. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکرها آب شوند.
  5. پس از اینکه شکرها آب شدند حرارت را کمی بیشتر می کنیم تا مربا بجوشد. در حین پخت روی مربا کف جمع می شود که حتما باید کف های روی مربا دور ریخته شوند. حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برای قوام آمدن مربا زمان نیاز است.
  6. پنج دقیقه آخر پخت مربا، آب لیمو ترش را اضافه می کنیم تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند. سپس حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم مربا در دمای محیط خنک شود. در پایان مربا را داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.
مربای شلیل
مربای شلیل

کمپوت شلیل

مواد لازم جهت تهیه کمپوت شلیل:

  • شلیل 800 گرم
  • آب به مقدار لازم
  • شکر 1 لیوان

آموزش طرز تهیه کمپوت شلیل خانگی فوری :

  1. شلیل ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید و تکه تکه کنید، درون ظرف شیشه ای بریزید که در فلزی داشته باشد بعد آب و شکر را بجوشانید فقط در حد دو سه جوش.
  2. بعد از کمی حرارت افتادن روی شلیل ها بریزید و درب آن را محکم ببندید. حالا شیشه را در قابلمه ای قرار دهید و تا کمی مانده به سر شیشه آب بریزید. به مدت یک ربع بجوشانید.
  3. بعد از یک ربع کمپوت آماده است تمام میوه هایی که قابلیت کمپوت شدن را دارند بدین ترتیب درست کنید.

طرز تهیه کمپوت شلیل با ماندگاری بالا

کمپوت هایی که با این روش درست می کنید اگر کاملاً شرایط درست کردن کمپوت را رعایت کنید ماندگاری بالایی دارد شاید بتوان چندسالی نگه داشت. برای اینکه کمپوت خوبی درست کنید میوه هایی که انتخاب کنید نباید له باشند و یا زدگی نداشته باشد و کاملاً سالم و مرغوب باشد.

آنها را خوب بشویید و خشک کنید و داخل شیشه های در فلزی استریل شده بریزید تا کل شیشه پر شود و در یک قابلمه آب بریزید و بگذارید روی حرارت تا بجوش بیاید، سپس شکر را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید شکرها کاملا حل شوند. میزان شکر و آب بستگی به میوه ی کمپوت و میزان آن دارد.

از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید سرد شود. زمانی که کاملاً سرد شد روی میوه های داخل شیشه بریزید تا لب به لب شیشه پر شود و در شیشه را ببندید و شیشه ها را به صورت وارونه داخل یک قابلمه بچینید و آب سرد بریزید تا نیمه های شیشه داخل قابلمه آب داشته باشد.

روی حرارت بگذارید و زمانی که آب به جوش آمد زیر شعله را کمتر کنید، به مدت 20 دقیقه اجازه بدهید بجوشد بعد از این زمان شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید سرد شوند. سپس آن ها را در مکانی خنک و تاریک قرار بدهید بعد از باز شدن در شیشه آن را زودتر مصرف کنید.

کمپوت شلیل

کمپوت شلیل

ترشی شلیل

مواد لازم جهت تهیه ترشی شلیل:

  • شلیل سفت وهسته جدا ۱ کیلوگرم
  • سرکه ۲.۵ لیوان
  • نمک دو قاشق غذا خوری
  • شکر ۱ لیوان سرخالی
  • پودر فلفل قرمز ۱ قاشق مربا خوری
  • ادویه ترشی ۱ قاشق غذا خوری
  • زردچوبه ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه ترشی شلیل:


ابتدا شلیل ها را شسته و چهارقاچ برش میزنیم، سپس درون یک قابلمه ریخته و تمام مواد را روی آن میریزیم، روی حرارت گذاشته و بعد از جوش آمدن به مدت پنج دقیقه جوش می دهیم.بعد از خنک شدن درون شیشه های تمیز و خشک ریخته و در آن را محکم میبندیم، بعد از چند روز غلیظ تر شده و جا می افتد. نوش جان.

نکاتی درمورد ترشی شلیل:

ادویه این ترشی همانند ترشی انبه شامل پودر گشنیز، مقداری زردچوبه، سیاه تخمه و پودر گلپر می باشد. به مقدار مساوی مخلوط و کمی تفت می دهیم. تا بوی ادویه ها بلند شود.سرکه میتواند از انواع محلی یا صنعتی باشد.


ترشی شلیل

ترشی شلیل

رب شلیل

مواد اصلی رب شلیل

  • شلیل ۱ کیلوگرم
  • آب ۱ لیوان
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه رب شلیل

ابتدا شلیل ها رو شسته و داخل قابلمه میریزیم و آب رو اضافه می کنیم و روی حرارت قرار میدیم.

شلیل ها رو مدام هم میزنیم تا نسوزن و یکدست پخته بشن.
وقتی شلیل ها کاملا پختن و نرم شدن اون ها رو از صافی رد میکنیم و کاملا گوشت شلیل ها رو میگیریم.

اگه شلیل ها کمی ترش بود دوست داشتین به اون ها کمی نمک اضافه کنین . و دوباره میریزیم داخل قابلمه و روی حرارت قرار میدیم تا آب اضافی تبخیر بشه و رب غلیظ و یکدست بشه.

رب شلیل

رب شلیل

 لواشک شلیل خانگی

مواد لازم لواشک شلیل

مواد لازم
شلیل رسیده ۱ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق چایخوری
آب ۱ لیوان


دستور تهیه لواشک شلیل :

  1. شلیل‌ها را پس از شستن، در آبکش ریخته و خشک کنید.
  2. سپس هسته آن‌ها را گرفته و با آب و نمک درون قابلمه بریزید.
  3. اجازه دهید با شعله بسیار ملایم، شلیل‌ها به مدت ۳ ساعت بپزند.
  4. وقتی میوه ها خوب پخته و له شدند شعله را خاموش کنید.
  5. در این مرحله مواد را درون پارچ مخلوط کن ریخته و یا با گوشکوب برقی کاملا له کنید تا گوشت و پوست شلیل‌ها کاملا یکدست شوند.
  6. حال این سس خوشرنگ و خوشمزه را درون سینی‌هایی که از قبل درون آن‌ها نایلون چهن کرده‌اید بریزید و مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  7. پس از گذشت ۲-۳ روز لواشک شما آماده خواهد شد.
لواشک شلیل
لواشک شلیل

 

پای شلیل

مواد لازم برای تهیه‌ی پای شلیل :

– یک و نیم کیلوگرم شلیل
– ۱۰۰ گرم تمشک
– ۲ قاشق غذاخوری شکر
– ۹۰ گرم کره‌ی مکعبی
– ۳/۴ فنجان آرد
– ۱/۴ قاشق چایخوری نمک
– ۱ قاشق چایخوری دارچین
– ۱ قاشق شکر قهوه‌ای
– ۵۰ گرم جوی دوسر
– ۱/۲ قاشق چایخوری جوز هندی

روش تهیه پای شلیل :

– فر را در دمای ۳۷۴ درجه از قبل گرم کنید.
– در ابتدا، شلیل را در آب جوش فرو کنید و بعد پوستشان را جدا کنید.
– هسته را دور بیندازید و آن‌ها را برش بزنید.
– تکه‌های شلیل را با تمشک و شکر مخلوط کنید و آن‌ها را در ظرف پخت قرار دهید.
– حالا کره، شکر قهوه‌ای، آرد، دارچین، نمک، جوز هندی و جو را مخلوط کنید. شما می‌توانید این کار را با انگشتان‌تان انجام دهید تا مواد خوب به خورد هم بروند.
– ترکیب حاصل را در بالای میوه‌ها قرار دهید و در فری که از قبل گرم شده است بگذارید تا به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه بپزد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد