hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش کاشت هسته آلو و نگهداری از نهال آلو

آموزش کاشت هسته آلو و نگهداری از نهال آلو

1401/05/5 , 19:31
آموزش مراحل کاشت هسته آلو در گلدان و نگهداری از نهال آلو در خانه را در ادامه برایتان آورده ایم. آلو را می توان به راحتی در خانه کاشت و پرورش داد. با ما همراه باشید.

آلو (Plum) یکی از میوه‌ های محبوب در سراسر دنیا است که کشاورزان آلو را با هسته آن نمی‌کارند زیرا برای رسیدن به میوه دهی چند سال طول می‌کشد پس ترجیح می‌دهند با استفاده از قلمه این کار را انجام دهند . ما در این مطلب 2 روش کاشت آلو از طریق  نهال و هسته را برای شما همراهان عزیز گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

آلو

آلو نام علمی : Prunus domestica . درختی است دارای میوه که انواع گوناگونی دارد از قبیل آلو قطره ‌طلا ، آلو سیاه ، آلو بخارا ، آلو قیسی ، آلو مویزی ، آلوی کوهی و آلوچه. گوجه سبز نوعی از آلو می‌باشد که در ایران پر طرفدار است.

گیاه‌شناسى آلو :

آلو و گوجه متعلق به جنس Prunus از خانواده Rosaceae مى‌باشند. 

روش‌هاى تکثیر آلو :

ازدیاد آلو ، بیشتر به طریق پیوند و تا حدودى به‌وسیله ( قلمه‌ زدن ) و ( خوابانیدن ) انجام مى‌گیرد. از  نهال‌هاى بذری آلو مى‌توان به‌عنوان پایه استفاده کرد.

درخت آلو 

مراحل کاشت نهال آلو 

  • بلافاصله بعد از دریافت نهال ، ریشه‌هایش را در داخل سطل آب قرار دهید. حداقل ۲ ساعت بگذارید بماند تا آب کافی دریافت کند. فقط ریشه‌ها بایستی زیر آب باشند.
  • به منظور بررسی ریشه ، درخت را از آب درآورید. بیشتر خاک فشرده بایستی با آب نرم شده باشد. ریشه‌هایی را که آسیب‌ دیده‌اند یا به شکلی نا معمول بلندند را ببرید. جهت تسهیل گردش هوا، ریشه‌ها را پخش کرده و اطراف ریشه مرکزی را خلوت کنید. ریشه‌ها را در داخل ظرف برگردانده و پایین تر قرار دهید. سطل و درخت را کناری بگذارید.
  • گودالی را بکنید که پهنایش ۲ برابر ریشه‌های بازشده‌ی گیاه باشد و درعین‌حال به همان عمقی باشد که گیاه در باغ یا باغچه اولیه کاشته شده بود. معمولاً در روی تنه‌ی درخت یک خط مشخصی وجود دارد که نشان می‌دهد تا کجا در زیر خاک بوده است.
  • درخت را از سطل آب خارج کنید و با ریشه‌های کاملاً باز و پخش در اطرافش ، داخل گودال قرار دهید. سپس آن را با یک دست نگه‌دارید و با دست دیگر گودال را پرکنید.(شاید برای این کار نیاز باشد که کسی کمکتان کند.). اگر خاک منطقه نیاز به اصلاح و یا تقویت دارد، مثلاً اگر خیلی گلی یا ماسه‌ای بوده یا فاقد مواد مغذی مورد نیاز گیاه است، ممکن است خاک مخصوص گلدان را نیز لازم باشد در این مرحله اضافه کنید. اگر شما از کیفیت خاک مطمین نیستید، برای محکم‌کاری هم که شده، می توانید خاک مخصوص گلدان را نیز به گودال بریزید. دو بیل از خاک گلدان را با خاکی که از گودال برداشته بودید ترکیب کنید. از این مخلوط برای پر کردن گودال و پوشاندن ریشه‌ها تا پایین‌تنه استفاده کنید.
  • به آرامی و با کمک پشت بیل خاک روی گیاه را فشرده و از صاف بودن درخت مطمین شوید. سپس درخت را آب دهید و یک لایه کاه مالچ به آن بیفزایید. زمین اطراف درخت بایستی تا عمق حدود ۳ سانتی متر مرطوب باشد. بعد از آب دادن ، ۵ دقیقه صبر کنید تا خاک خیس بخورد و بعد با انگشتتان چک کنید که آب تا چه عمقی به خاک نفوذ کرده است. اگر دیدید لازم است، آب بیشتری دهید.
  • یک چوب به ضخیم را در کنار تنه قرار داده و چند سانتیمتر آن را داخل زمین فرو کنید. با یک طناب تنه درخت و چوب را به هم وصل کنید و نگذارید فاصله‌ی بین آن‌ها از ۵ سانتیمتر فراتر رود. بستن درخت به چوب کمک می‌کند که درخت پایدارتر بوده و رشد کنترل شده تری داشته باشد. اجازه دهید که این ستون چوبی درجایش بماند تا زمانی که تنه‌ی درخت قطورتر شده و با ستون چوبی مستقیماً برخورد کند. برای یک نهال ۲ ساله ، یک سال طول می‌کشد تا  این برخورد صورت گیرد. با فرارسیدن سال سوم یا چهارم، دیگر نیازی به ستون کمکی نخواهید داشت.

درخت آلو 

آموزش کاشت هسته آلو در 9 مرحله

  1.  یک گلدان با قطر و عمق 17 سانتی‌متر آماده کنید، گلدان‌ را با نسبت‌های مساوی شن و ماسه و پرلیت پر کنید. پرلیت به منظور بهبود زهکشی خاک و حفظ رطوبت استفاده می‌شود.
  2.  بعد از خوردن گوشت آلو، اجازه دهید هسته‌ها خشک شوند. از هسته یک آلوی مرغوب و خوشمزه برای کاشت استفاده کنید. با استفاده از چکش یک شکاف در هسته آلو ایجاد کنید. این کار برای افزایش سرعت جوانه زنی انجام می‌شود.
  3.  یک لیوان را با آب پر کنید. هسته‌ها را در آب بیاندازید. اگر هسته در آب غرق شد می‌توانید از آن برای جوانه زنی استفاده کنید. اگر روی آب شناور شد، ترک بزرگتری در هسته ایجاد کنید.
  4. اجازه دهید هسته‌های آلو به مدت یک شب در آب قرار بگیرند. از آب ولرم برای خیساندن هسته‌ها استفاده کنید.
  5.  یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف شیشه‌ای مثل شیشه مربا را با کمپوست مرغوب پر کنید. کمپوست را مرطوب کنید ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود.
  6. هسته آلو را در کمپوست قرار دهید و در کیسه پلاستیکی یا شیشه مربا را ببندید. به جای کمپوست می‌توان از دستمال کاغذی استفاده کنید و آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید.
  7. ظرف را به مدت 10 تا 12 هفته در یخچال قرار دهید. در طول این مدت کمپوست (یا دستمال کاغذی) را مرطوب نگه دارید. هسته آلو برای جوانه زنی به سرمادهی نیاز دارد. در صورت جوانه زدن هسته، آن را از یخچال خارج کنید و بکارید. یک گلدان با قطر و عمق 17 سانتی‌متر تهیه کنید و آن را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. بذر را به عمق 5 سانتی متر در خاک بکارید. گلدان را در یک مکان روشن و خنک قرار دهید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را بیش از حد خیس نکنید. نهال را در طول زمستان در خانه نگه دارید و آن را در بهار بعد از اتمام سرما به زمین منتقل کنید. نهال آلو را در مکانی که روزانه حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند بکارید. قبل از کاشت خاک را شخم بزنید و آن را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. فاصله بین نهال‌های آلو را 4/5 تا 6 متر در نظر بگیرید.
  8.  هسته آلو را می‌توان در پاییز یا زمستان به طور مستقیم در زمین کاشت تا به طور طبیعی سرمادهی شود. قبل از کاشت هسته آلو در زمین، خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. هسته آلو را به عمق 5 تا 7 سانتی متر در خاک بکارید.
  9.  هر سال اوایل بهار و اواسط تابستان به درخت آلو کود دهید. کود NPK 10-10-10 مناسب است. برای حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف‌های هرز، در اطراف پایه درخت مالچ اضافه کنید. مالچ را با فاصله 10 تا 15 سانتی متری از پایه درخت روی زمین بریزید.

درخت آلو  

شرایط کاشت  آلو

زمان کاشت

درختان آلو بایستی در اوایل بهار و بعد از گرم شدن هوا و درست زمانی که خاک به اندازه‌ی کافی خشک و آماده‌ی کشت است، کاشته شوند.

خاک و محیط مناسب رشد نهال آلو 

خاکی و محیطی که برای آلو انتخاب می‌کنید، حتما باید دارای شرایط زیر باشد؛ در غیراین صورت عملکرد خوبی از خود نشان نخواهد دارد:

  1. نهال آلو را در خاک لومی و زهکشی شده بکارید. آلو در خاک‌های سنگین، خاک رس یا خاک‌های مداوم مرطوب عملکرد خوبی از خود نشان نخواهد داد.
  2. محلی برای کاشت انتخاب کنید که آفتاب کامل دریافت کند. درختان آلو؛ به صورت میانگین باید 6 الی 8 ساعت نور خورشید دریافت کند.
  3. از کاشت نهال آلو، در مناطق یخبندان به شدت خودداری کنید؛ زیرا یخ زدگی نهال آلو را نابود خواهد کرد. از سویی دیگر شکوفه‌های درخت آلو به شدت در برابر هوای سرد حساس است و پژمرده می‌شود.

نحوه‌ی آبیاری 

درخت آلو به آبیاری عمیق و مداوم نیاز دارد. بهتر است هفته‌ای دو الی سه باز به صورت عمیق، به دانه کاشته شده آب دهید تا نتیجه بهتری از میوه‌های این درخت دریافت کنید.‌‌‌ توجه داشته باشید که آبیاری مداوم و بیش از اندازه درخت آلو، منجر به خرابی آن خواهد شد.

نحوه‌ی کودهی 

یکی از سوالات متداول در خصوص کاشت نهال آلو، این است که از چه نوع خاکی باید استفاده کرد؟ شما می‌توانید از ترکیب خاک پرلیت و خاک برگ به همراه زهکشی مناسب استفاده کنید تا این نهال بتواند روند رشد خوبی را پشت سر بگذارد. این گیاهان به صورت کلی در خاک‌های لمونی شنی بهتر رشد می‌کنند و خاک‌های مرطوب و سنگین را بهتر از سایر میوه‌های هسته‌ دار تحمل می‌کنند.

دما 

نهال های آلو برای رشد نیاز به دماهای پایین در طول زمستان با هدف رفع خواب زمستانه دارند. حداقل دمای موردنیاز برای کاشت نهال آلو، 2 الی 12 درجه سانتی‌گراد است. اگر نهال با دمایی بیشتر از این مواجه شود احتمال جوانه زدن آن بسیار اندک خواهد بود.

هرس 

هرس و نگه‌داری درخت آلو اگر به موقع انجام شود، درختان دچار آفت و بیماری نخواهند شد. توصیه می‌شود در فصول سرد که درخت خواب است هرس صورت نگیرد؛ زیرا درخت در معرض خطر بیماری برگ نقره‌ای و سایر عفونت‌های قارچی قرار می‌گیرد. از سویی دیگر، بهترین زمان توصیه شده برای هرس درختان آلو، اواخر بهار تا اوایل تابستان است

درخت آلو  

نکات لازم برای کاشت آلو :

  1. درختان آلو بایستی در اوایل بهار و بعد از گرم شدن هوا و درست زمانی که خاک به اندازه‌ی کافی خشک و آماده‌ی کشت است، کاشته شوند.
  2. زمان مناسب برای افزودن کود در فروردین ماه است که معادل یک فنجان کود را بصورت دایره ای به قطر ۹۰ سانتی‌متری در پای درخت باید بپاشید. این عمل را دوباره در اوایل خرداد و ابتدای مرداد تکرار کنید و البته این بار نصف فنجان کود اضافه کنید.
  3. هرگز درختان آلو را چسبیده به هم یا نزدیک به دیگر گیاهان نکارید. در زمان بلوغ درخت ، به منظور داشتن فضای کافی جهت حرکت در اطرافشان ( برداشت محصول و نگهداری )، همین طور در اختیار داشتن فضای کافی برای سیستم ریشه‌ای و به منظور ارتقای سلامت درخت ، بایستی فضایی معادل ۶ متر در اطرافش خالی باشد.
  4. اجازه ندهید که شاخه‌های درختان آلوی کنار هم در یکدیگر گره بخورند و سد راه هم شوند. در صورت ضعف در نگه‌داری این درختان ، شاخه‌ها و حتی ریشه‌های آن‌ها ممکن است به ساختمان‌های اطراف نیز تجاوز کنند.
  5. بهتراست زمان انتخاب محل کاشت ، جایی از باغچه را انتخاب کنید که خاکش خوب زه کشی شده بوده و روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت نور آفتاب دریافت کند.
  6. در آب و هوای گرم ، درختان آلو بایستی مرتباً تا سقف ۳ سانتی متر در هفته آبیاری شوند. در تیر و مرداد ماه آلوها رسیده می‌شوند.
  7. برخی از افراد توصیه می‌کنند که نهال یا بذر را در یخچال نگه‌داری کنید تا زمان کاشت آن فرا برسد. در این خصوص باید بدانید که بعد از جوانه زدن نهال، باید آن را از قسمت اصلی جدا کرده و در گلدان بکارید. گلدان را در منطقه‌ای خنک و روشن قرار دهید تا جوانه آن کامل شود.بعد از آن‌که خطر یخ‌زدگی کاملا از بین رفت، مکانی را برای کاشت نهال آلو، انتخاب کنید که حداقل شش ساعت تابش آفتاب داشته باشد. خاک را حدود 30 سانتی متر حفر کنید و کمپوست را در خاک مخلوط کنید. نهال آلوی جوانه زده را از داخل گلدان برداشته و در خاک بکارید و آن را مطابق با مراحل قبلی، مرطوب نگه دارید.
  8. مهم‌ترین نکته هنگام کاشت درخت آلو، صبر است؛ آلو چندین سال زمان می‌خواهد تا میوه بدهد.

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان آلو:

از شایع‌ترین بیماری‌ها و آفات درخت آلو که هر کشاورزی باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی قهوه‌ای
  • ویروس پلوپاکس
  • پوسیدگی سیاه
  • آلو کوتوله
  • جریان لثه
  • جیب آلو
  • بیماری کلاستروسپوریوم
  • مونیلیوز میوه سنگ (پوسیدگی میوه)
  • زنگ

بیشتر این آفات در بهار شروع به تکامل می‌کنند و برخی دیگر به صورت سالیانه باز می‌گردند. سمپاشی و درمان پیشگیرانه منظم، می‌تواند از این آفات و بیماری‌ها جلوگیری کند.

جمع بندی کاشت درخت آلو

آلو یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که برای کاشت نهال آلو، به شرایط محیطی خاصی نیاز است که در این مطلب به صورت کامل به آن‌ها اشاره کردیم. شرایط کاشت درخت آلو‌، مشابه سیب و آلبالو است و دمای مورد نیاز آن‌ها، کمتر از ۷ درجه سانتیگراد برآورد می‌شود.


امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد